Emil Lindholm

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1365
Täältä löytyy jo Pajarista ja Huttusesta oma viestiketju, niin laitetaan vähän keskustelua pystyyn myös WRC2-mestari Emil Lindholmistakin. Mielestäni Emil on noussut tämän vuoden aikana kovimmaksi suomalaisnimeksi, jossa voisi olla potentiaalia seuraavaksi Rally1-kuljettajaksi. Huttusen kohdalla juna saattoi jo mennä. Pajari ehkä vielä Emiliäkin lupaavampi nimi, mutta kokemusta tarvitsee vielä WRC2-luokasta lisää. Voisiko Emilillä olla mahdollisuuksia päästä johonkin kisaan Rally1-auton rattiin jo kaudella 2023 vai onko mahdoton tehtävä? Hänellä ei taida olla riittävän pätevää manageria/ rahoittajaa. Onko lähinnä Bossen ja Bastin suhteiden varassa pyrkimässä eteenpäin?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2923
Sijainti
Lahti
Emilin ajohistoriasta voisi päätellä, että uralle on luotu jo vuosien ajan tosi vahvaa alustaa. Ei ole yhden tempun poni hän! Jos vain voi jatkaa samalla tavoin kuin nyt, hyvä heiluu.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1365
Kehitys on ollut Lindholmilla aika nousujohteista viimeisen vuoden aikana. Vielä pari vuotta sitten oli nopeutta, mutta sortui usein ulosajoihin. Nyt näyttäisi, että varmuus on kasvanut, pysyy hyvin tiellä, mutta nopeuskin on entisestään kasvanut. Emil voisi olla monestakin syystä mielenkiintoinen nimi tehdastalleille, ei pelkästään ajosuoritusten puolesta. Nuoresta iästä huolimatta, hänellä on jo kokemusta auton testaus-ja kehitystyöstä Skodalla ja aiemmin myös VW:n R5-autolla. Lisäksi PR-arvoltaan kiinnostava nimi, koska esiintyy edustavasti median edessä erittäin hyvällä kielitaidolla, sattuu olemaan Marcus Grönholmin sukulainen, isäkin tunnettu rallikuski ja myös kartturi Reeta Hämäläinen on persoona, joka kiiinnostaa mediaa. Hänen nuotinluku kieltämättä kuulostaa hieman koomiselta, mutta kuulemma erittäin toimiva tyyli. Joka tapauksessa Reeta todella sympaattisen oloinen henkilö ja elämässään kokenut viime vuosina todellisen vaikeuksista voittoon-tarinan.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
82
Voisiko Emilillä olla mahdollisuuksia päästä johonkin kisaan Rally1-auton rattiin jo kaudella 2023 vai onko mahdoton tehtävä? Hänellä ei taida olla riittävän pätevää manageria/ rahoittajaa. Onko lähinnä Bossen ja Bastin suhteiden varassa pyrkimässä eteenpäin?
Emil on kyllä ns. jännä tapaus. On monia asioita jotka puoltaa uraa WRC:ssä ja vastaavasti asioita jotka on tätä vastaan. Listaan tähän alle plussat ja miinukset:

+ Nopeus. Jo vuosia SM-Ralleissa ihan ehdotonta eliittiä ja nyt todistanut nopeutensa myös WRC2:ssa.
+ Hallitsee kaikki alustat. Soran ja lumen suomalaiset on aina hallinneet mutta Emil on keskivertoa parempi myös assulla. Ratatausta näkyy tässä.
+ Täydellinen PR-kasvo. Puhuu virheetöntä englantia. Korkeakoulutettu kaupunkilainen (vs. stereotyyppinen maatilan juro kasvatti), hyväkäytöksinen ja sivistynyt.
+ Auton kehittäjä. On tainnut olla jo useamman Skodan kehitysversion kehitystyössä mukana. Täytyy siis osata auton kehittäminen, palautteen antaminen ja yhteistyö tallin kanssa.
+ Maltilla rakennettu ura. Ei ole saanut kuuta taivaalta nuorena vaan kehittänyt taitojaan vuosi vuodelta ja se johti nyt WRC2 mestaruuteen.
+ Reeta Hämäläinen. Okei tämä voi olla vähän kaukaa haettua mutta Hämäläinen voi tuoda lisäarvoa kun palkkauksia tehdään. Persoonallinen, syövän selättänyt naiskartturi on kiinnostava PR-mielessä.

+- Suoritusvarmuus. Aiempina vuosina romua tuli liikaa eikä ollut malttia ottaa varmoja pienempiä pisteitä. Varmuus on kuitenkin kehittynyt. Tällä kaudella taisi ainoastaan Ruotsi mennä munilleen ulosajon takia.

- Ikä. 26 vuotta ei ole paljon rallikuljettajalle. Mutta jos tuohon ikään mennessä ei ole saanut jalkaa ovenrakoon WRC-tiimiin, niin vaikeaa se on myöhemminkään.
- Taustajoukot. Omia sponsseja on mutta ei ole sellaisia taustajoukkoja jotka potkivat ovet auki ja tarvittaessa rahoittavat ajamiset.
- Näytöt. Joo Emil on hallitseva WRC2 Open ja WRC2 Junior maailmanmestari, mutta riittääkö sekään? Ei ole ajanut niin järisyttäviä näyttöjä WRC2:ssa joita ei voi olla ohittamatta.
- Ei ole tietääkseni koskaan päässyt testaamaan Rally1:stä tai uudempia WRC-autoja.

Niin mielelläni kuin Emilin näkisin joskus Rally1:n puikoissa mm-sarjassa, niin inhorealistisesti en siihen usko. Rally1 ajopaikkoja on niin rajallinen määrä, että ihmeitä täytyisi tapahtua jotta paikka jostain tallista löytyisi. Rahalla se ei tule. Ainoa sauma on ajaa jäljet selkään ensi kaudella kaikille WRC2:ssa ja dominoida täydellisesti. Mutta kun sekään ei välttämättä riitä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1365
Voisin kuvitella, että Huttusen tyylinen yhden näytön kisa M-Sportin Pumalla Jyskälässä 2023 voisi olla jopa mahdollinen. Bosse voisi Wilsonin kanssa saada puhuttua auton kohtalaisella alennuksella Jyväskylään, mutta edelleen se rahoitus pitäisi jostakin löytää. Se ei totisesti ole helppoa, mutta luulen silti, että Lindholm-Hämäläinen kaksikko on juuri tällä hetkellä sen verran kovaa valuuttaa, että rahoittajia voisi löytyä ainakin vähän helpommin, kuin Huttuselle 2022. Ihan jo tuon PR-arvonkin puolesta.
Mutta se on todella harmi, kun se Jouhkin ja Veibyn tyylinen bisnesmies-manageri puuttuu taustalta. Pelkillä suhteilla tallipäälliköiden suuntaan ei valitettavasti pitkälle pötkitä. Rahaa ja neuvottelutaitoja tarvitaan. Löytyisiköhän sieltä Lindholmin ja Grönholmin vaikutusalueelta, pääkaupunkiseudulta tai suomenruotsalaisten parista sopivia rahoittaja-managereita? Hjallis?
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
97
Ei noissa "kaikki rahat yhteen kisaan ja nimi esille" ole enää nykypäivänä mitään järkeä. Enemmän vaan pistää nimen syrjään, kuin tuo sitä esille, ihan niin kuin Huttusenkin kohdalla nyt tapahtui. Se malli toimi joskus ennen vanhaan, kun olit esim. samanlaisella kalustolla jo ajanut pitkään ja näyttöpaikassa vaan kalusto päivitettiin "tehtaan versioon". Yksinkertaisesti ne rally1 laitteet on vaan niin eri kaliberin vehkeitä kuin rally2 autot, että ei ole sellaista seppää, joka tyyliin alle 100 km testauksen jälkeen pystyisi ajamaan kilpailukykyisiä aikoja. Bosse on tämän vanhan koulukunnan kasvatteja ja tässä suhteessa tehnyt Huttusen kanssa virheen, valitettavasti. Toivotaan, että Emilin kanssa samaa virhettä ei tapahdu.

Mitä sen sijaan pitäisi tehdä? Helvetinmoinen kiire pois ja hyvä, tavoitteellinen paketti rally2 autoon. Skoda on tähän varmasti se paras vaihtoehto. 2-3 vuoden sisään niin kovat näytöt rally2 luokassa, että paikka ylempänä aukeaa. Näytöt pitää olla mallia dominointi tyyliin Rovanperä tai Lappi, niin se varmasti riittää. Se tarkoittanee varmasti maaliin tulemista, mutta myös sitä, että enimmissä määrin kykenee ajamaan luokkaa 1-1,5 sek/km kovempaa kuin muut samanlaisella kalustolla, alustalla kuin alustalla.

Uskon, että dominointi on mahdollista. Suurin uhka on kuitenkin se, että takaa tulee Pajarin tyylinen kaveri ja tekeekin sen kaiken vielä lite bättre.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
469
Sijainti
Peraehikiae
Harmittaa vähän näiden nuorten (ja vanhempienkin) lupausten puolesta kun rally1 autoissa pitää roikuttua näitä "eläkeläisiä" ajamassa valittuja kisoja. Mun puolesta Sordo, Ogier sekä alisuorittaja Breen joutaisi jo poistumaan ja antaan tilaa nuoremmille. Olisi mukava nähdä kun kauden aikana 3. ja 4. autoissa kävisi ajamassa satunnaisia kisoja Solberg, Huttunen, Lindholm, Suninen, Rossel, Pajari ja niin edelleen.

Evansillekin antaisin enää yhden kauden verran aikaa näyttää onko hänestä ainesta oikeasti haastamaan kärkeä
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
97
Harmittaa vähän näiden nuorten (ja vanhempienkin) lupausten puolesta kun rally1 autoissa pitää roikuttua näitä "eläkeläisiä" ajamassa valittuja kisoja. Mun puolesta Sordo, Ogier sekä alisuorittaja Breen joutaisi jo poistumaan ja antaan tilaa nuoremmille. Olisi mukava nähdä kun kauden aikana 3. ja 4. autoissa kävisi ajamassa satunnaisia kisoja Solberg, Huttunen, Lindholm, Suninen, Rossel, Pajari ja niin edelleen.

Evansillekin antaisin enää yhden kauden verran aikaa näyttää onko hänestä ainesta oikeasti haastamaan kärkeä
Niin, se siinä vaan on, että nämä "eläkeläiset" on kaikessa tekemisessä, myös nopeudessa, näitä nuoria lupauksia valovuoden edellä.

Samalla tavalla ajattelin noin 10 vuotta sitten esim. Sordosta. "Ei tule mitään ja olisi varmasti kaikkien kannalta parempi, että siirtyisi nuorten lupausten edestä jo pois". Nyt olen asiassa täysin eri mieltä. Helkkarin vakuuttavaa jälkeä ja pistäisin vaikka pääni pantiksi, että yksikään noista luettelemistasi lupauksista ei olisi juuri nyt kyennyt lähellekkään samaan.

Minä annan Evanssille 10 vuotta aikaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
684
Harmittaa vähän näiden nuorten (ja vanhempienkin) lupausten puolesta kun rally1 autoissa pitää roikuttua näitä "eläkeläisiä" ajamassa valittuja kisoja. Mun puolesta Sordo, Ogier sekä alisuorittaja Breen joutaisi jo poistumaan ja antaan tilaa nuoremmille. Olisi mukava nähdä kun kauden aikana 3. ja 4. autoissa kävisi ajamassa satunnaisia kisoja Solberg, Huttunen, Lindholm, Suninen, Rossel, Pajari ja niin edelleen.

Evansillekin antaisin enää yhden kauden verran aikaa näyttää onko hänestä ainesta oikeasti haastamaan kärkeä
Puhumattakaan Katsuta tietyin varauksin ja Greensmith jotka myös vie paikat oikeasti lahjakkailta kuskeilta
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1365
Ei noissa "kaikki rahat yhteen kisaan ja nimi esille" ole enää nykypäivänä mitään järkeä.

Mitä sen sijaan pitäisi tehdä? Helvetinmoinen kiire pois ja hyvä, tavoitteellinen paketti rally2 autoon. Skoda on tähän varmasti se paras vaihtoehto. 2-3 vuoden sisään niin kovat näytöt rally2 luokassa, että paikka ylempänä aukeaa.
Toisaalta sekin on nähty monen kuskin kohdalla, että kun sinne Rally2-luokkaan jumittuu liian pitkäksi aikaa, niin ura voi tyssätä siihen. Kun voittaa jatkuvasti luokkansa, suunta ei voi olla kuin lopulta alaspäin. Näin kävi Huttusellekin. Pari vuotta sitten teki Hyundailla kisasta toiseen vakuuttavaa jälkeä, mutta lopulta niitä huonompiakin kisoja alkoi väkisinkin tulemaan ja ura kääntyi laskusuuntaan. Eihän ne yhden kisan näytöt Rally1-autollakaan tietysti uraa auta eteenpäin, paitsi jos tulee joku uskomaton onnistuminen juuri siinä kisassa. Hyviä vaihtoehtoja ei oikeastaan ole. WRC2-mestaruuden jälkeen ei samassa luokassa ole enää paljon saavutettavaa ja voi myös miettiä mikä se kuljettajan oma motivaatio on lähteä aina uudestaan ja uudestaan tavoittelemaan sitä WRC2-mestaruutta. Ehkä se riskinotto ja kaikki kortit 1-2 näytön varaan voi silti olla joskus parempi ratkaisu.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2829
Carlilta hyvää pohdintaa. Mutta totuus on se, että molemmat reitit ovat "huonoja" ellei käy tuuri tai taustat kunnossa.

Laji on tällä hetkellä (no jonkun aikaa jo) rikki tuon suhteen, että ellei ole aivan ylivoimainen pienemmissä luokissa, niin eteneminen tapahtuu silti lompakolla.

Esimerkkinä Pirkanmaan oma stara Lauri Joona, tiukkaa tulee olemaan jokainen steppi ylöspäin vaikka tulosta tulee.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
97
Toisaalta sekin on nähty monen kuskin kohdalla, että kun sinne Rally2-luokkaan jumittuu liian pitkäksi aikaa, niin ura voi tyssätä siihen. Kun voittaa jatkuvasti luokkansa, suunta ei voi olla kuin lopulta alaspäin. Näin kävi Huttusellekin. Pari vuotta sitten teki Hyundailla kisasta toiseen vakuuttavaa jälkeä, mutta lopulta niitä huonompiakin kisoja alkoi väkisinkin tulemaan ja ura kääntyi laskusuuntaan. Eihän ne yhden kisan näytöt Rally1-autollakaan tietysti uraa auta eteenpäin, paitsi jos tulee joku uskomaton onnistuminen juuri siinä kisassa. Hyviä vaihtoehtoja ei oikeastaan ole. WRC2-mestaruuden jälkeen ei samassa luokassa ole enää paljon saavutettavaa ja voi myös miettiä mikä se kuljettajan oma motivaatio on lähteä aina uudestaan ja uudestaan tavoittelemaan sitä WRC2-mestaruutta. Ehkä se riskinotto ja kaikki kortit 1-2 näytön varaan voi silti olla joskus parempi ratkaisu.
Kyllä, tuloksellisesti teki hyvää jälkeä. Mutta, ainakin oma muistikuva on se, että hyvä tulos tuli usein vähän "hiipimällä". Nopein tai nopeimmat keskeyttivät edestä pois ja Jari ajoi "sordomaisesti" kisan voittoon. Saattoi toki olla, että mukana oli myös niitäkin kisoja, kun ek1:stä alkaen kenelläkään ei ollut mitään palaa, mutta ei se jatkuvaa dominointi missään nimessä ollut.

Huttusen osalta enemmänkin näen tilanteen niin, että kilpailu on rally2 luokassakin kiristynyt niin kovaksi, että taso ei oikein tahdo enää riittää. Toki, kalustokaan ei tällä hetkellä ole yhtään kilpailukykyinen ja antaa siinä paljon tasoitusta.
 

kepu

Active member
Liittynyt
9.11.2019
Viestit
29
Toisaalta sekin on nähty monen kuskin kohdalla, että kun sinne Rally2-luokkaan jumittuu liian pitkäksi aikaa, niin ura voi tyssätä siihen. Kun voittaa jatkuvasti luokkansa, suunta ei voi olla kuin lopulta alaspäin. Näin kävi Huttusellekin. Pari vuotta sitten teki Hyundailla kisasta toiseen vakuuttavaa jälkeä, mutta lopulta niitä huonompiakin kisoja alkoi väkisinkin tulemaan ja ura kääntyi laskusuuntaan. Eihän ne yhden kisan näytöt Rally1-autollakaan tietysti uraa auta eteenpäin, paitsi jos tulee joku uskomaton onnistuminen juuri siinä kisassa. Hyviä vaihtoehtoja ei oikeastaan ole. WRC2-mestaruuden jälkeen ei samassa luokassa ole enää paljon saavutettavaa ja voi myös miettiä mikä se kuljettajan oma motivaatio on lähteä aina uudestaan ja uudestaan tavoittelemaan sitä WRC2-mestaruutta. Ehkä se riskinotto ja kaikki kortit 1-2 näytön varaan voi silti olla joskus parempi ratkaisu.
Toisaalta sekin on nähty monen kuskin kohdalla, että kun sinne Rally2-luokkaan jumittuu liian pitkäksi aikaa, niin ura voi tyssätä siihen. Kun voittaa jatkuvasti luokkansa, suunta ei voi olla kuin lopulta alaspäin. Näin kävi Huttusellekin. Pari vuotta sitten teki Hyundailla kisasta toiseen vakuuttavaa jälkeä, mutta lopulta niitä huonompiakin kisoja alkoi väkisinkin tulemaan ja ura kääntyi laskusuuntaan. Eihän ne yhden kisan näytöt Rally1-autollakaan tietysti uraa auta eteenpäin, paitsi jos tulee joku uskomaton onnistuminen juuri siinä kisassa. Hyviä vaihtoehtoja ei oikeastaan ole. WRC2-mestaruuden jälkeen ei samassa luokassa ole enää paljon saavutettavaa ja voi myös miettiä mikä se kuljettajan oma motivaatio on lähteä aina uudestaan ja uudestaan tavoittelemaan sitä WRC2-mestaruutta. Ehkä se riskinotto ja kaikki kortit 1-2 näytön varaan voi silti olla joskus parempi ratkaisu.

Ehkäpä rallia pitäisi hieman kehittää vaikka sillein että jokainen rally1 tallin pitäisi vuoro vuosin antaa esim. 1-2 kisaan rally2 mestarille auto käyttöön. Näin rally 2 mestarikin saisi aina antaa näyttöjä rally 1 autolla.
 
Ylös