Emma Kimiläinen Radical-sarjaan

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
"Emma Kimiläinen ajaa kaudella 2007 suomalaisille vielä varsin tuntemattomassa pohjoismaisessa Radical-sarjassa. Sarjaa ajetaan pääosin Ruotsissa, mutta tarkoitus on saada kilpailuja myös Suomeen. Emma kilpailee suomalaistiimi JFG Motorsportin kalustolla.
- Emmalla on lukio vielä kesken ja on tärkeää, että hän saa suorittaa sen loppuun. Radical on siinä mielessä hyvä luokka, että autot ovat nopeita. Emmalle kertyy paljon ajokilometrejä ja kokemusta. Radical-kausi luo hyvän pohjan siirryttäessä isompiin formulaluokkiin. Maailmalle on syytä lähteä hyvin valmistautuneena, jolloin säästää aikaa ja rahaa sekä voi nopeammin odottaa tuloksia. Emma on vielä nuori, joten ei ole syytä rynnätä heti ryminällä Eurooppaan. Kotiläksyt pitää ensin tehdä huolella. Tarkoituksenamme on rakentaa pitkäjänteisesti Emman uraa autourheilun huipulle, toteaa Stefan Johansson"

 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Njäh. Toivoin kyllä itsekin, että Emmalle löytyisi jo kaudeksi 2007 paikka jostain Euroopan monopostoluokasta, mutta ei se niin helppoa taida aina olla. Se on kuitenkin on selvää, että FFordeissa ei enää kolmatta vuotta kannata missään tapauksessa viettää, vaikka hyvä aloitusluokka onkin.

Nythän Emman taustalla on myös kykenevä manageri, joten toivottavasti "välivuoden" jälkeen löytyy sitten paikka kunnollisesta tiimistä Euroopasta... tai vaikka Amerikasta ;)

Vähän kyllä ihmetyttään onko Radical välttämättä alueen paras sarja reenata nopeampiin autoihin kun hinku mitä ilmeisimmin kuitenkin on formuloiden parissa jatkaa. Suomesta löytyisi F3-sarja, jossa autot ovat vielä hivenen Radical Prosportteja nopeampia (vaikka Radicalia Pohjoismaiden nopeimmaksi väitetäänkin, jäivät Kemorassa kolmosille 2005, kun samoissa kisoissa esiintyivät).

Vaikka 24mm kuristimella ja liukkailla Dunlopeilla varustetut Suomen kolmoset eivät ajettavuudeltaan vastaakaan 1:1 Euro- tai brittisarjan kolmosia, luulisi sen kuitenkin paremmin valmentavan siipiformuloihin kuin Radical.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tällainen pressitiedote oli FormulaPosti-luukusta tipahtanut:
Formula Posti sanoi:
Emma Kimiläinen teki managerisopimuksen entisen Formula 1 -kuljettajan kanssa

Nuori helsinkiläinen kilpa-autoilijalupaus Emma Kimiläinen (17) on tehnyt managerisopimuksen ruotsalaisen entisen Formula 1 -kuljettajan Stefan Johanssonin manageriyhtiön kanssa. Osapuolet ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen ja tarkoitus on vielä tämän vuoden puolella saattaa neuvottelut loppuun ja allekirjoittaa lopullinen sopimus Sports Telecomin kanssa, jonka pääomistaja Stefan Johansson on.

-Neuvotteluja on käyty pitkin syksyä ja on hienoa, että nyt ollaan päästy niin pitkälle, että asia voidaan julkistaa. Stefan Johanssonilla on erittäin vahva kontaktiverkosto sekä Euroopan että USA:n formulapiireissä. Tulevaisuudessa haluan ensisijaisesti ajaa Euroopassa, mutta emme sulje pois myöskään USA:n sarjoja, kertoo Emma Kimiläinen.
Los Angelesissa asuva Stefan Johansson kertoo kuulleensa tuttavaltaan nuoresta, erittäin lahjakkaasta suomalaisesta naiskuljettajasta.

-Indy Racing League -sarjan valovoimaisin tähti on tällä hetkellä naiskuljettaja Danica Patrick. Hänen suosionsa on edesauttanut myös muiden naiskuljettajien mahdollisuuksia päästä huipulle. Pelkkä suosio ei kuitenkaan riitä, vaan kuljettajan tulee olla myös lahjakas. Myös Danica Patrick ajoi ensin Formula Fordia ja menestyi Emma Kimiläisen tavoin luokassa erittäin hyvin. Tällä kaudella Formula Fordien -Pohjois-Euroopan Mestaruussarjassa ja SM-sarjassa hopealle sijoittunut Emma on voittanut kisoja ja ajanut aina kärjessä, mikä kertoo kuljettajasta jo paljon, toteaa Stefan Johansson.
Emma Kimiläinen ajaa kaudella 2007 suomalaisille vielä varsin tuntemattomassa pohjoismaisessa Radical-sarjassa. Sarjaa ajetaan pääosin Ruotsissa, mutta tarkoitus on saada kilpailuja myös Suomeen. Emma kilpailee suomalaistiimi JFG Motorsportin kalustolla.

-Emmalla on lukio vielä kesken ja on tärkeää, että hän saa suorittaa sen loppuun. Radical on siinä mielessä hyvä luokka, että autot ovat nopeita ja Emmalle kertyy paljon ajokilometrejä ja kokemusta. Radical-kausi luo hyvän pohjan siirryttäessä isompiin formulaluokkiin. Maailmalle on syytä lähteä hyvin valmistautuneena, jolloin säästää aikaa ja rahaa sekä voi nopeammin odottaa tuloksia. Emma on vielä nuori, joten ei ole syytä rynnätä heti ryminällä Eurooppaan. Kotiläksyt pitää ensin tehdä huolella. Tarkoituksenamme on rakentaa pitkäjänteisesti Emman uraa autourheilun huipulle, toteaa Stefan Johansson.
Tämä ei siis välttämättä hyvä asia, mikäli muistetaan mihin Johanssonin toinen suojatti Scott Dixon on joutunut... Ganassilla ovaalia, kun ei Toyota ykkösiin kelpuuttanut :dunno:
Toisaalta Kimiläinenhän ajoi kaksi vuotta Formula Fordia, joka oli erehdyttävästi Katherine Leggen auton värinen. Ensimmäisenä vuonna tytöt jakoivat jopa saman numero (12)! Taisi tosin olla enemmän sattumaa, kuin mitään muuta... :D
Ketäs muita Johanssonin siipien alla on? Sattuuko vaikka Otto tietämään? Miten heidän urakehityksensä on käynyt?

Kaikkea hyvää toivon Kimiläiselle. Toivottavasti Johansson löytää hänelle hommia jostain vähän enemmän tunnetusta kilpasarjasta. Sanotaan nyt vaikka Atlanticista... ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Liekö Stefan Johanssonin ansiota mutta Kimiläinen on MTV3:n TV-visailussa vieraana juuri tällä hetkellä! :ahem:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
CARTer sanoi:
Liekö Stefan Johanssonin ansiota mutta Kimiläinen on MTV3:n TV-visailussa vieraana juuri tällä hetkellä! :ahem:
Ihan kivan näköinen kuljettaja, näitähän F1 olisi täynnä, jos oikeasti nopeita olisivat http://www.city.fi/kuvagalleria/images.php?n=EmmaK

Onko toi radical sarja nyt niin sopiva? Jos tähtää monopostoluokkiin. Kaikki uransa kanssa "epäonnistuneet" ajelevat näitä luokkia:doubtful:

Mutta toivotaan toki parasta menestystä uralle kaikista nyt ei kuitenkaan F1 kuljettajia tule ja hyviä ajo hommia on tarjolla muissakin luokissa, mutta radical ei nyt niihin mielestäni kuulu.

Vaikea vain kuvitella, että miespuolisen kuljettajan sopimusta ruotsin radical sarjaan uutisoitaisiin kovin laajasti..
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Rip3 sanoi:
Vaikea vain kuvitella, että miespuolisen kuljettajan sopimusta ruotsin radical sarjaan uutisoitaisiin kovin laajasti..
Niinpä...

Tänä vuonnahan Ilmari Ullakko voitti kyseisen sarjan ilman sen suurempaa "kohua".
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Mr Cale sanoi:
Niinpä...

Tänä vuonnahan Ilmari Ullakko voitti kyseisen sarjan ilman sen suurempaa "kohua".
Jep, juuri tätä tarkoitin. Ilmari on naapurikunnan poikia, toki oli mukavaa, että voitti sarja, mutta radical tuntuu "harrastelija" sarjalta.
 

luisto

Well-known member
Liittynyt
7.4.2005
Viestit
196
Juttelin Motorshowssa noin 5min Emman kanssa ja viihdyin. Jos Ilmari olisi ollut siinä seisomassa niin tungos olisi ollut niin valtava ja minä en olisi moista pitkää aikaa saanut jutella.

Tosi on, että kuljettaja ei statistina hilloa saa harrastukseensa missään luokassa, kun ehkä kerran, jos on muuten hyvä tuote. Tarkka (luokanvalinnassa) ja ahkera täytyy olla, että joku maksaa. Tsemppiä Emmalle!
 

t.anttila

New member
Liittynyt
24.1.2007
Viestit
2
Sijainti
Naantali
Otto Hokkanen sanoi:
Vähän kyllä ihmetyttään onko Radical välttämättä alueen paras sarja reenata nopeampiin autoihin kun hinku mitä ilmeisimmin kuitenkin on formuloiden parissa jatkaa. Suomesta löytyisi F3-sarja, jossa autot ovat vielä hivenen Radical Prosportteja nopeampia (vaikka Radicalia Pohjoismaiden nopeimmaksi väitetäänkin, jäivät Kemorassa kolmosille 2005, kun samoissa kisoissa esiintyivät).

Vaikka 24mm kuristimella ja liukkailla Dunlopeilla varustetut Suomen kolmoset eivät ajettavuudeltaan vastaakaan 1:1 Euro- tai brittisarjan kolmosia, luulisi sen kuitenkin paremmin valmentavan siipiformuloihin kuin Radical.
Tuosta Radicalin nopeudesta sen verran, että ei se niin hidas kuitenkaan ole. Viime vuonna menimme eteen päin huomasti verrattuna vuoteen 2005 ja Aerodynaamiikan osalta tulee muutoksia tälle vuodelle, joten vauhti kasvaa entisestään. Viime vuonna meidän talli (JFG-Motorsport) teki kahdelle radalle koko radan kierrosennätyksen. Itse ajoin Norjan Vålerissa rataennätyksen ja tallikaveri Tomi Furu ajoi viimeisessä kisassa Mantorpissa.

Myös Formula Renault 2.0 ajoivat monessa kisassa meidän kanssa, mutta kierrosaikoja vertailemalla ne jäivät Radicaleille loppukaudesta.

Hyvänä esimerkkinä Knustorpin radalla ajoin samoissa harjoituksissa rellujen kanssa ja peräedellä tulivat vastaan.

Eli ei se Radical auto mikään hidas ole ja varmasti on askel eteen päin Formula Ford luokasta, ainakin jos katsoo auton suorituskykyä.

Suomen Formula 3 luokkaan ei olisi ollut mitään järkeä mennä, koska sieltä ei ura aukene ja se on aika varma juttu.

Radical sarja kehittyy ja kasvaa kaiken aikaa ja tulee tunnetummaksi, myös Suomessa.

Radical auto on myös aivan uskomattoman hieno ajaa, johtuen hyvästä tehopainosuhteesta ja ajettavuudesta, joka yllättää monet. Tallikaveri Ullakon kanssa juteltiin, että ehdottomasti hienoin rata-auto tähän mennessä mitä on ajanut. Immullakin on kokemusta aika monesta kisavehkeestä. No ehkä tämä ei ole se ratkaiseva tekijä, mutta plussaa kuitenkin :wink:

Toki auto on erilainen ajaa kuin Formulat, joten se varmaan on se miinus puoli, jos aikoo jatkaa Formuloiden parissa tulevaisuudessa. Monilla on "yllättäen" se raha juttu, mikä ratkaisee aika paljon. Jos haluat Eurooppaan ajamaan jotain Formula luokkaa, niin tiskiin pitää lyödä useampi satatuhatta euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös