Ennustus Topic, Kausi 2008

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Chip^ sanoi:
1. MTV3 MAX näyttää jokaisen GP:n suorana
2. Oskari Saari selostaa suorat lähetykset
3. Mika Salo ja Keke Rosberg sekä ehkä Erkki Mustakari kommentoimassa MAXilla
4. Kyllönen selostaa kehnosti jälkilähetykset
5. Mm. Erkki Mustakari ja Jyrki Järvilehto kommentoimassa jälkilähetyksissä
6. Radio Novalta tulee kilpailun aikana pieniä tilannekatsauksia
7. MTV3:lla ja MAX:lla pyörii samoja mainoksia koko kauden ajan
8. Osa foorumilaisista jättää MAX:n hommaamatta ja katsoo kisat netistä TVU playerillä tai SopCastilla
9. Suomalaiskuskit eivät lopeta kautta kesken (tyyliin Montoya)
10. Toyota on melkein yhtä huono kuin kaudella '07

Uskon että yli 90% ennustuksistani pitää paikkansa.
:eek: Riskirivi!
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
MM-sarjan tulokset, ei pisteitä (ei jaksa laskimella ja excelillä laskeskella):

1. Fernando Alonso, Renault :thumbfh:
2. Lewis Hamilton, McLaren :p
3. Kimi Räikkönen, Ferrari :frank:
4. Nelson Piquet jr, Renault
5. Felipe Massa, Ferrari
6. Heikki Kovalainen, McLaren :thumbdown
7. Nick Heidfeld, BMW
8. Nico Rosberg, Williams :thumbup:
9. Robert Kubica, BMW
10. Jenson Button, Honda
11. Timo Glock, Toyota
12. David Coulthard, Red Bull
13. Jarno Trulli, Toyota
14. Kazuki Nakajima, Williams
15. Mark Webber, Red Bull
16. Sebastien Vettel, SCTR
17. Rubens Barrichello, Honda
18. Giancarlo Fisichella, India
19. Takuma Sato, Aguri
20. Sebastien Bourdais, SCTR
21. Adrian Sutil, India
22. Anthony Davidson, Aguri


Tallit:

1. Renault
2. Ferrari
3. McLaren
4. BMW
5. Williams
6. Toyota
7. Red Bull
8. Honda
9. Toro Rosso
10. Force India
11. Super Aguri
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Laitetaan ne 10 arvausta tähän virallisiin ennustuksiin:

1. Alonso on maailmanmestari 2008.
2. Eddie Jordan palaa Ykkösiin.
3. Fisico, DC ja Rubens lopettavat uransa.
4. Kovis voittaa Valencian GP:n.
5. Bourdais saa lähteä formuloista kauden päätteeksi.
6. Vuoden urheilija-äänestyksen lopputuloksesta jauhetaan Sao Pauloon asti.
7. Ferrarin moottori hajoaa kisassa ainakin viisi kertaa.
8. MTV3 MAX lopetetaan kannattamattomuuden vuoksi
9. Bernie Ecclestone kuolee ja Max Mosley eläkkeelle.
10. Räikkönen aiheuttaa pahennusta sekoilemalla kännissä FIA:n palkintogaalassa.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
Chip^ sanoi:
1. MTV3 MAX näyttää jokaisen GP:n suorana
2. Oskari Saari selostaa suorat lähetykset
3. Mika Salo ja Keke Rosberg sekä ehkä Erkki Mustakari kommentoimassa MAXilla
4. Kyllönen selostaa kehnosti jälkilähetykset
5. Mm. Erkki Mustakari ja Jyrki Järvilehto kommentoimassa jälkilähetyksissä
6. Radio Novalta tulee kilpailun aikana pieniä tilannekatsauksia
7. MTV3:lla ja MAX:lla pyörii samoja mainoksia koko kauden ajan
8. Osa foorumilaisista jättää MAX:n hommaamatta ja katsoo kisat netistä TVU playerillä tai SopCastilla
9. Suomalaiskuskit eivät lopeta kautta kesken (tyyliin Montoya)
10. Toyota on melkein yhtä huono kuin kaudella '07

Uskon että yli 90% ennustuksistani pitää paikkansa.
Pistit kyllä pahan:thumbup:
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Eddie Rickenbacker sanoi:
MM-sarjan tulokset, ei pisteitä (ei jaksa laskimella ja excelillä laskeskella):

1. Fernando Alonso, Renault :thumbfh:
2. Lewis Hamilton, McLaren :p
3. Kimi Räikkönen, Ferrari :frank:
4. Nelson Piquet jr, Renault
5. Felipe Massa, Ferrari
6. Heikki Kovalainen, McLaren :thumbdown
7. Nick Heidfeld, BMW
8. Nico Rosberg, Williams :thumbup:
9. Robert Kubica, BMW
10. Jenson Button, Honda
11. Timo Glock, Toyota
12. David Coulthard, Red Bull
13. Jarno Trulli, Toyota
14. Kazuki Nakajima, Williams
15. Mark Webber, Red Bull
16. Sebastien Vettel, SCTR
17. Rubens Barrichello, Honda
18. Giancarlo Fisichella, India
19. Takuma Sato, Aguri
20. Sebastien Bourdais, SCTR
21. Adrian Sutil, India
22. Anthony Davidson, Aguri


Tallit:

1. Renault
2. Ferrari
3. McLaren
4. BMW
5. Williams
6. Toyota
7. Red Bull
8. Honda
9. Toro Rosso
10. Force India
11. Super Aguri
Ooksä kännissä, huumeissa vaiko sienissä? :doubtful:
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Trone sanoi:
a) kuljettajamestari, runner-up ja piste-ero
b) tallimestari, runner-up ja piste-ero
c) eniten parantava talli (pisteissä, sijoituksessa tms.: vastaajan määriteltävä miten mitataan)
d) eniten sukeltava talli (pisteissä, sijoituksessa tms.: vastaajan määriteltävä miten mitataan)
e) ensimmäisenä vaihtuva kuski? syy? kuka tilalle?
f) suurin skandaali (tässä saa sitten käyttää sitä mielikuvista :D)
g) Heikin, Nicon ja Kimin voitot 2008?
a) Räikkönen, Heidfield, ero 18points.
b) Ferrari, BMW ero 3points.
c) BMW, nousee terävimpään kärkeen, RedBull kohentuneella luotettavuudella säännöllisestipisteille ja 11 x podium kauden aikana ja voittokin, Honda palaa etsikkovuoden jälkeen "pupling just under" ryhmään, yksi voittokin(Rubinjo, Valenciassa sateella, kaaoskisa).
d) MäkMursu hukassa, Elwis ajaa ilman luistonestoa menestysodotusten painaessa ihan miten sattuu, Kovalainen puurtaa useamman podiumin kauden mittaan, ei yhtään voittoa. Kauden jälkeen Kovalainen kuitenkin varmistanut jatkopaikkansa MäkMursulla toisin kuin Elwis.
e) Ensimmäinen kuskivaihdos on vasta loppukaudesta, kun siihen mennessä kolme voittoa ja yhdeksän keskeytystä ajanut Felipe vaihdetaan eläkeläiseen kun merkkimestaruus uhkaa karata BMW:lle.
f) Tojota osoittautuu ajavan sääntöjen vastaisesti ostoautolla, Frankkikin häpeissään selittää, että pidimme sitä normaalina yhteistyönä.
g) Heikki ei voittoja, useampi podiumi, Nico ei voittoja, muutama podiumi, Kimi 7kpl voittoja.

Yhteenvetona Ferrarille 11voittoa, Kimi 7, Felipe 3 ja Miihkali 1. Miihkali vetäytyy uudelleen eläkkeelle. BMW Sauber kerää neljä voittoa, mutta hyvällä varmuudella ja kahdella jatkuvasti kärjen tuntumassa olevalla kuljettajalla uhkaa jopa Ferarin merkkimestaruutta. Loput kolme voittoa menevät Hondalle, RedBullille ja Renaultille, yksi kullekin.

Kausi tapahtumarikas, ilman elektroniikkaa kuviokelluu milloin kukakin. Kimilläkin seitsemän voiton seurana viisi keskeytystä, joista vain yksi tekniseen vikaan.




Ennustukseni tuskin toteutuva, mutta toteutuessaan miellyttäisi.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Omat veikkaukseni kaudesta 2008:

Kuljettajat mm-sarjan neljä parasta loppupiste järjestyksessä:
1. Kimi Räikkönen, Suomi, Scuderia Ferrari. 130 pojoa; 8 voittoa, neljä kertaa toinen, kerran kolmas, kolme kertaa viides ja kerran seitsemäs. kaksi keskeytystä. 7 paalua.
2. Heikki Kovalainen, Suomi, Vodafone McLaren Mercedes. 108 pojoa; 2 voittoa 4 kertaa toinen, 5 kertaa kolmas, 2 kertaa neljäs. 4 kertaa viides. 4 paalua.
3. Felipe Massa, Brasilia, Scuderia Ferrari. 101 pojoa; 5 voittoa, 3 kertaa toinen, 3 kertaa kolmas, kerran neljäs, kerran seitsemäs, kahdesti kahdeksas.
3 paalua.
4. Lewis Hamilton, Britannia, Vodafone McLaren Mercedes, 96 pojoa. 4 voittoa, 4 kertaa toinen, 2 kertaa kolmas 2 kertaa viides, kerran seitsemäs. 1 keskeytys. 4 paalua.

Valmistajien kolme parasta loppupiste järjestyksessä:
1. Scuderia Ferrari. 220 pojoa; 12 voittoa.
2. Vodafone McLaren Mercedes. 204 pojoa; 6 voittoa.
3. BMW. Sauber F1. 120 pojoa.

Sanokaa vaan jos on päin persettä, niin yritän korjata...

(En lupaa syödä paskaa, tahi omia kiveksiäni jos nämä menevät päin persettä)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jospa sitä sitten ennustelisi, vaikka tässä vaiheessa kautta ei pitäisi.

a) Mestari: Räikkönen, 19 pisteen erolla Massaan
b) Tallimestari: Ferrari 80 pisteen erolla McLareniin
c) Eniten parantava talli: Honda, sekä pisteiden että sijoituksen suhteen (Ellei lasketa McLarenin vertailusaldoksi 0 pistettä ja viimeistä sijaa)
d) Ei merkittäviä sukelluksia. Mikään talli ei tipu 2 sijaa pahemmin. Super Aguri palaa peränpitäjäksi
e) Ensimmäisenä vaihtuva kuski: Super Agurin vielä nimeämätön toinen kuski vaihdetaan rahoitussyistä
f) Suurin skandaali: Ferraria epäillään kielletyn luistoneston käytöstä (tai muusta sääntöjen kiertämisestä). FIA ei luonnollisestikaan Ferraria rankaise ja Britit ovat kärmeissään.
g) Heikin, Nicon ja Kimin voitot: Kimi 9 voittoa, muut Suomen kansalaiset 0.

Muuta:
Ferrari on valitettavan ylivoimainen, mutta onneksi McLarenin, BMW Sauberin ja Renaultin keskinäinen taisto luo kauteen jotain jännitystä.

Nick Heidfeld tuo itselleen ja BMW Sauberille ensimmäisen voiton. Muita voittajia Kimin ja Nickin lisäksi ovat Massa, Alonso ja Hamilton.

Coulthard lyö Webberin edelleen pisteissä.

Toro Rosson molemmat kuskit esittävät positiivisia suorituksia, kun taas Nakajima ja Piquet muistetaan kauden mittaan paremmin mokistaan tai vaisuudestaan. Glock on lähinnä näkymätön, kuten Toyota muutenkin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
1. Kimi voittaa mestaruuden, ratkeaa viimeistä edellisessä kisassa.
2. Suomalaiset ottavat kaksoisvoiton jossain kisassa.
3. Vähintään kaksi kuskia ottaa uransa ensimmäisen F1-voiton.
4. Honda on paras japanilaistalli.
5. Glock lyö Trullin pisteissä.
6. Toro Rossolla päästään palkintopallille.
7. Jossain kilpailussa Safety Car-säännöt aiheuttavat yllätysvoittajan.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
1. Kauden aikana nähdään (toivottavasti) ainakin kymmenen eri voittajaa
2. Renault tekee paluun parrasvaloihin Alonso mm kakkonen, Piquet neljäs
3. Ferrari voittaa molemmat mestaruudet
4. Fisichella taistelee ilmiömäisesti pistesijoista
5. Mika Salo ja Keke rosberg pitävät tasoa yllä maxin lähetyksissä
6. Rubens rikkoo Patresen ennätyksen
7. Trulli murskaa Glockin aika-ajoissa 16-0
8. Sato nappaa taas pari pointsia Super agurilla
9. Eki ilmoittaa kesällä jatkavansa selostustiimissä vielä vuoteen 2013
10. Kauden aika nähdään ainakin kolme sadekisaa
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Astraali sanoi:
1. Kauden aikana nähdään vähintään 2 eri voittajaa.
2. Kauden aikana taphtuu ainakin yksi keskeytys.
3. Kauden aikana tapahtuu viikonloppujen aikana ainakin yksi moottoririkko.
4. Näemme ainakin yhden rengasrikon jossakin vaiheessa.
5. Kaikki tallit käyttävät kauden aikana jokaista rengasseosta jossain vaiheessa.

Varovasti liikenteeseen :alppu:
Loit klassikkoviestin :thumbup: :D
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
No heitellään jotain:

1.Kimi voittaa toisen peräkkäisen mestaruuden.
2.Massa on toinen pisteissä
3.Suomalaiset ottaa 2 kaksoisvoittoa. Kerran Kimi-Heikki, kerran Heikki-Kimi
4.Kimi voittaa 6 kisaa, Heikki 2
5.F1-Forumilla bannataan ennätysmäärä kirjoittelijoita erään kisan jälkeen, kun Kimi ja Massa kolaroivat keskenään.
6.Nico Rosberg ottaa yhden paalun ja on kerran toinen
7.Ennustuksien keksiminen osoittautuu ennustamattoman vaikeaksi
8.Kaikkien aikojen 800. Formula 1 -kilpailu ajetaan Singaporen GP:ssa kaikkien aikojen ensimmäisenä iltakisana
9.Rubens Barrichello noussee Riccardo Patresen kanssa tasoihin ajetuissa kilpailuissa Espanjan GP:ssa ja ohi Turkin GP:ssa nousten tilaston ykköseksi
10.Felipe Massa ajanee 100:nnen GP:nsa Euroopan GP:ssa ja Takuma Sato Italian GP:ssa
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
1. McLaren vajoaa kolmen kärkitallin ulkopuolelle, mutta saavuttaa kuitenkin muutaman podiumsijoituksen kauden aikana.
2. Renault iskee muille jauhot suuhun heti alkukaudesta ja Alonso pääsee nopeasti yli 10 pisteen karkumatkalle muista.
3. Ferrari ei kulje alkukaudesta toivotulla tavalla, mutta loppukaudesta voittoja alkaa sadella.
4. Valitettavasti loppukiri ei kuitenkaan riitä, vaan Alonso vie mestaruuden yhdeksän pisteen erolla Räikköseen.
5. BMW ja Nick Heidfeld ottavat uransa avausvoiton.
6. Myös Piquet jr. voittaa pari kisaa.
7. Hondan suorituskyky on selvästi viime vuotta parempi ja talli taistelee valmistajien nelossijasta viimeisille metreille asti.
8. Williams rämpii suossa, eikä onnistu saavuttamaan kuin muutaman pisteen koko kauden aikana.
9. Nakajima saa potkut kesken kauden.
10. Singaporen GP:stä tulee fiasko.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Device sanoi:
Force India tulee, pyyhkii lattiaa Ferrarilla ja McLarenilla ja vie mestaruuden näin kertoo minun kristallipallo.
Mulle samaa mitä tämä juo kristallipullostaan, vaikuttaa tehokkaalta eväältä...
 

juhni

Banned
Liittynyt
26.11.2006
Viestit
474
1.Kimi voittaa mestaruuden ylivoimaisesti Massa on toinen ja Heikki kolmas.
2.Ferrari voittaa merkkimestaruuden ylivoimaisesti
3.Spassa tapahtuu 10 auton joukkokolari
4.Nelson Piguet jr mokaa pahasti ja saa potkut kesken kauden
5.Renault osoittautuu epäluotettavaksi ja Fernando Alonso jää MM-sarjassa 5.
6.Heikki Kovalainen voittaa kauden aikana 5 kilpailua ja Lewis Hamilton 4
7.Mclaren on MM-sarjan toinen
8.Kimin mestaruus varmistuu kauden kolmanneksi viimeisessä kilpailussa
9.Honda saa petrattua viime kaudesta ja on MM-sarjan kolmas
10.Renault on MM-sarjan neljäs
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Toi viime elokuinen huulenheitto siitä, että Kovalainen laskeutuu vuodeksi (mutta vain yhdeksi vuodeksi) 2008 McLarenille, oli melkoinen arvaus ja onnenkantamoinen. Tulkoon tässä nyt sitten muutama uusi arvaus kaudeksi 2008 (ei niihin 'virallisiin' kategorioihin):

Historiallisesti katsoen Ferrari on ollut vahva talli koko 2000-luvun ajan, huippuvuosina mainittakoon vuodet 2002 ja 2004, jolloin talli oli aivan käsittämättömän ylivoimainen. Joskin merkillepantavaa on se, että talli menetti otteensa vuosina 2003 ja 2005, joka oli tallin kannalta kertakaikkiaan surkea muihin 2000-luvun vuosiin. Vuosi 2006 alkoi Ferrarin kannalta heikosti, mutta kauden jälkimmäisellä puoliskolla auton suorituskykyä pystyttiin parantamaan ja Schumacherin kyydittämänä tulokset olivat fantastisia.

McLarenin viimeisin tallimestaruus on niinkin kaukana kuin vuonna 1998, jolloin Häkkinen voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa. Vuonna 1999 ja 2000 McLaren oli nopein auto, mutta auttamattoman epäluotettava. Vuonna 2003 Kimi Räikkönen pääsi mm-taistelun loppupisteissä 2 pisteen päähän mestaruuden voittaneesta Schumacherista, mutta se ei kertonut niinkään McLarenin hyvyydestä, vaan siitä, että Ferrari ei ollut edelliskauden tasollaan, vaikkakin sitten mestaruuden voittikin.

Vuonna 2005 McLaren oli nopein auto Kimi Räikkösen ohjastamana, mutta epäluotettavuus ja epäonni tarkoitti lopulta sitä, että Kimillä ei oikeasti ollut mm-mahdollisuuksia missään vaiheessa.

Tämän alustuksen tarkoituksena on tietysti lähihistoriaan katselmoiden osoittaa, että huipputallienkin suorituskyky aaltoilee vuodesta toiseen. Vuonna 2007 McLaren oli nopein auto, vaikkakin mestaruuden vei Ferrari. Ferrarin luotettavuus oli McLarenin luotettavuutta heikompi aikoihin. Monena aikaisempana vuotena McLarenin akilleen kantapäänä ollut tekninen epäluotettavuus ja suoritusten epätasaisuus tuntui olevan tipotiessään. Vaikkakin Kimi päätyi loppujen lopuksi maailmanmestariksi, niin Ferrarin suorituskyky vuonna 2007 ei ollut tasainen. Monacossa ja Unkarissa Ferrari ei ollut missään vaiheessa voittotaistelussa mukana millään muotoa.

Ferrarilla on puututtu auton suunnittelussa viime kauden heikkouksiin ja vuoden 2008 auto tullee olemaan vuoden 2007 autoa akseliväliltään lyhyempi. Tämän uskotaan parantavan suorituskykyä nimenomaan niillä radoilla, joilla tarvitaan paljon downforcea ja mekaanista pitoa, ja joidenka huippunopeudet ovat muita ratoja alhaisempia.

Kukaan ei tiedä mitä Valencian katuradalla tarvitaan auton säätöihin. Suuret tallit ovat perinteisesti pystyneet omaksumaan uusien ratojen haasteet pieniä talleja paremmin. Siksipä on oletettavaa, että vahvoja ehdokkaita Valenciassa ovat Ferrari, McLaren, BMW ja Renault. Millään tavoin ei voida kuitenkaan pois sulkea mahdollisuuksia pois keltään muultakaan tallilta tai kuljettajalta. Williamsin on ennustettu tuovan vuodeksi 2008 'vallankumouksellisen' auton, jonka suorituskyky nostaa tallin takaisin voittojen tielle. Olisi todella hienoa, jos nykypäivänä vielä yksityistallin autolla voitaisiin voittaa kisoja.

BMW on nostanut entisen Sauber-tallin suorituskykyä vuosi vuodelta paremmaksi. Ainakaan loppukauden 2007 osalta ei ollut nähtävissä mitään semmoisia merkkejä, mikä kielisi BMW:n suorituskyvyn laskusta tulevana kautena. BMW:n vahvuutena on luotettavuuden ja nopeuden nostaminen pienissä, hallittavissa askelissa, mikä mahdollistaa sen, että kuljettajat ja insinöörit ymmärtävät autoa todella hyvin ja pystyvät tekemään oikeita ratkaisuja auton säätämisen suhteen. Usein riskeillä tehdyt 'jättiläisen askeleet' auton suorituskyvyssä heijastuvat epäluotettavuutena kilpailuissa. McLaren olkoon tästä hyvänä esimerkkinä 2000-luvun tulosten perusteella.

Red Bull on tallina arvoituksellinen siinä mielessä, että heillä on töissä ehkä kuitenkin vieläkin koko F1-sarjan paras pääsuunnittelija Adrian Newey ja hänen osaamisellaan on varmasti merkitystä tallin menestyksessä. Vuoden 2007 Red Bull -auto oli ajoittain jo erittäin suorituskykyinen, mutta jostain syystä palaset eivät vain loksahtaneet kohdalleen kauden aikana. Kun Neweyn suunnitteleman auton palaset loksahtavat kohdalleen, niin silloin puhutaan jättimenestyksestä. Olkoon Williamsin ja McLarenin autot todisteita siitä.

Renault oli paras talli vuonna 2005 ja 2006. Renaultilla tiedetään, miten rakentaa voittaja-auto. Vuonna 2006 jouduttiin autoa kehittämään liki viimeiseen osakilpailuun saakka, koska Alonson kanssa haluttiin saavuttaa maailmanmestaruus, vaikka Schumacher ja Ferrari ottivat huikean loppukirin loppukaudesta. Samanaikaisesti Renault-konserni epäröi omaa jatkoaan koko F1 mm-sarjassa ja Alonso teki oman ratkaisunsa siirtymisestä McLarenille vuodeksi 2007. Auton kehitystyön vieminen niin pitkälle loppukauteen 2006 vei voimavaroja vuoden 2007 kehittämisestä ja epävarmuus koko tallin jatkamisesta F1-sarjassa rajoitti teknisiä, rahallisia ja osaamisresursseja. Kun päätös jatkamisesta tehtiin vuonna 2006, niin Renaultilla oltiin tilanteessa, jossa tallin ykköskuski jättää tallin, uutta autoa ei oltu pystytty kehittämään edellisvuosien tavoin ja Michelinin poistuminen mm-sarjasta pakotti sopeutumaan aivan uudenlaiseen autonsuunnitteluun. Ei ole mikään suuri salaisuus, että Renaultin menestyminen vuosina 2005 ja 2006 oli pitkälti hyvän Michelin-yhteistyön ansiota.

Vuoden 2007 Renaultin F1-autoa rakennettiin ilman oikeanlaista ja riittävää tietoa siitä, miten Bridgestone-renkaat saadaan toimimaan oikealla tavoin Renaultin F1-autossa. Siksipä vuoden 2007 Renaultin auto oli epäonnistunut jo suunnittelupöydällä, eikä sitä pystytty, eikä oikeasti haluttukaan parantaa enää vuoden 2007 aikana, vaan voimavarat keskitettiin jo ennen kauden puoltaväliä vuoden 2008 auton suunnitteluun, joka tällä kertaa lähti siis aivan eri tilanteesta kuin vuoden 2007 auton suunnittelu. Hyvin todennäköisesti Renault tullee nostamaan suorituskykyään ja saavuttamaan huomattavasti parempia tuloksia vuonna 2008, kuin kaudella 2007. Ei olisi mitenkään mahdotonta, etteikö Fernando Alonso Renaultin selkeänä ykköskuljettajana voisi hyvinkin saavuttaa osakilpailuvoittoja.

Olisi vaikea kuvitella aikaisempien tulosten perusteella, että millään muiden kuin jo mainittujen tallien autoilla voitaisiin saavuttaa palkintopallisijoituksia kauden 2008 aikana. Ilman muuta vaikeilla sääolosuhteilla ja 'huippukuljettajien' epäonnella voidaan aikaansaada tilanne, että muidenkin tallien autoilla saavutetaan hyviä tuloksia. Tietysti koko lajin mielenkiinnon kannalta olisi todella hyvä, jos näin kävisi. Kaudet 2002 ja 2004 olkoot esimerkkeinä siitä, kuinka tylsä kausi voikaan olla, kun yksi talli ja yksi kuljettaja dominoivat koko mm-sarjaa.

Mikäli maailmanmestarista vuonna 2008 pitää nyt tehdä ennustus, niin toivoisin sen tietysti olevan suomalainen kuljettaja. Paras skenaario olisi tietysti se, että suomalaiskuljettajat kilpailisivat maailmanmestaruudesta viimeiseen osakilpailuun saakka.

Kimillä ei tule olemaan helppoa Ferrarilla. Massa ei tule päästämään Kimiä helpolla ja näillä näkymin Kimille ei myöskään taata mitään ykköskuljettajan asemaa. Massa oli 2007 parempi aika-ajaja kuin Kimi.

Olisi myöskin vaikeaa kuvitella, että Heikki Kovalainen pystyisi haastamaan Hamiltonin 'tosta vaan' uutena kuljettaja tallissa, jossa oli paljon organisatorisia ongelmia edellisenä kautena. Heikin pitää ansaita paikkansa McLarenilla ja todistettava pikaisesti, että sopimusta halutaan jatkaa vielä kauden 2008 jälkeen. Muuten Nico Rosberg siirtyy McLarenille Lewis Hamiltonin tallikaveriksi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Heikin ei pidä pelkästään pystyä lyömään Hamiltonia pisteissä, vaan hänen pitää pystyä taistelemaan aidosti maailmanmestaruudesta.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Trone sanoi:
a) kuljettajamestari, runner-up ja piste-ero
b) tallimestari, runner-up ja piste-ero
c) eniten parantava talli (pisteissä, sijoituksessa tms.: vastaajan määriteltävä miten mitataan)
d) eniten sukeltava talli (pisteissä, sijoituksessa tms.: vastaajan määriteltävä miten mitataan)
e) ensimmäisenä vaihtuva kuski? syy? kuka tilalle?
f) suurin skandaali (tässä saa sitten käyttää sitä mielikuvista :D)
g) Heikin, Nicon ja Kimin voitot 2008?
jne... (keksitään viel lisää..)
a) Räikkönen, kakkosena Massa 9pst päässä
b) Ferrari, kakkosena McLaren 23pst päässä
c) Honda napsii pisteitä lähes jokaisesta kilpailusta, on lopputuloksissa 5. tai 6.
d) Toyotalla raskas kausi, Honda menee ohi, Force India on monessa kisassa nopeampi ja Super Agurikin hengittää niskaan. Tallin menestys muistuttaa selkeästi Hondan otteita kaudella 2007. F1-tallin jatkosta käydään neuvotteluja Japanissa kauden loppupuolella. Vijay Mallya hehkuttaa kuinka hänen rahoillaan saadaan aikaan parempia tuloksia, kuin maailman suurimman autonvalmistajan rahoilla. Sijoittuu MM-taulukossa paikalle 8. tai 9.
e) Nakajima tai Super Agurin kakkoskuski, syynä epätasaiset otteet. Tilalle otetaan GP2:sta joku lupaava eurooppalainen, jolla on tarjota yhtä vahva sponsoripaketti.
f) Renaultin kuskipolitiikka menee rumaksi viimeistään heinä/elokuun vaihteessa. Rajua sanasotaa käydään Brasilian ja Espanjan välillä. Alonson iskä ei puhu enää kenellekään, Alonso itse puhuu vain Espanjan radiomedialle.
g) Kimi voittaa yhdeksän, Heikki tulee aivan puskista Valenciassa joukkokolarin ja turva-auton jälkeen ja voittaa uransa ensimmäisen kilpailun. Nico on kahdesti palkintopallilla, mutta Ferrarin ja McLarenin ylivoima estää korkeimmalle korokkeelle pääsyn.

Kokonaisuutena kausi 2008 tulee muistuttamaan Ferrarin ylivoimaisista kausista muutama vuosi sitten. Kauden aikana kilpailujen voittoon yltää 4-5 kuljettajaa, mutta Räikkönen vie suunnilleen puolet.

Kaikilla muilla kärkitalleilla on jokin jarruttava tekijä, joten Ferrarin ei tarvitse suoriutua kaikissa kisoissa edes täydellisesti hallitakseen kautta suvereenisti. McLarenilla kuskit ovat verrattain kokemattomia ja organisaatio "ottaa muotonsa" vasta kauden puolivälin jälkeen. Renault on vasta matkalla takaisin kärkeen, ei tule uhkaamaan Ferraria tallien MM-taistossa, Alonso kuitenkin saalistaa pisteitä omaan pussiinsa kunnioitettavasti kalusto huomioon ottaen. BMW:n kehitys kulkee edelleen eteenpäin, mutta se on liian hidasta Ferrariin ja McLareniin verrattuna. Lisäksi Kubican pistesaalista verottavat omat virheet + tekniset viat.

Ferrarilla auto on nyt tehty suoraan Räikköselle sopivaksi ja Massa yrittää seurata perässä, mutta jää väkisinkin toiseksi. Massa ei kuitenkaan jää voitoitta, vaan kykenemään säilyttämään itseluottamuksensa napsimalla muutamia ykköstiloja vakuuttavilla suorituksilla Malesiassa, Brasiliassa ja Turkissa.

Renault parantaa otteitaan; Alonso vierailee palkintopallilla useasti ja ovat erittäin tiukilla tallien MM-taulukossa BMW:n kanssa, pääasiassa koska Alonso kerää huomattavia määriä pisteitä mutta Piquetille sattuu vastaavasti useita keskeytyksiä. Heidfeld suorittaa edelleen tasaisesti sijoille 4-6, mutta Kubicalla on luistoneston poistuttua vaikeaa alkukaudesta, eikä oikein saa pakettia kasaan kauden loppupuolellakaan. Heidfeldin isyyttä ja sadekisojen vaaroja käsittelevien lausuntojen ja Kubican esitysten johdosta elokuusta eteenpäin huhutaan vähintään toisen kuskin vaihtuvan BMW:llä kaudelle 2009, ehdolla Hulkenbergin tyylisiä nuoria saksalaisia.

Red Bullia leimaa edelleen epäluotettavuus; ovat sekä nopeimmillaan että epäluotettavimmillaan katuradoilla, useissa kisoissa saalistavat toisella autolla MM-pisteitä ja keskeyttävät toisella. Kauden päättyessä David Coulthard sanoo kiitos ja näkemiin.

Vettel pitää Toro Rosson pystyssä, Bourdais kokee karvaan nöyryytyksen nuoren saksalaisen käsittelyssä, ajaa kaudella 2009 koppiautoa Yhdysvalloissa ja ystävystyy Mika Salon kanssa. Ei kuitenkaan alennu Nascariin.

Ross Brawn tulee takaisin ryminällä - ei suoraan kärkitaistoon, mutta tallin tasainen suorittaminen lunastaa monien odotukset ja Honda taistelee kilpailuissa Red Bullin kanssa sijoista 5-8. Kauden lopussa Rubens julistaa tähtäävänsä maailmanmestaruuteen kaudella 2009, Button julistaa muuttavansa talven aikana Playboy-kartanoon.

Williams väläyttelee potentiaaliaan muutamassa kilpailussa, mutta Rosbergin useat keskeytykset tekevät myös kaudesta 2008 mollivoittoisen. Nakajimalta ei odotettavissa mitään kummempaa, saa olla tyytyväinen jos ajaa ykkösissä myös kaudella 2009.

McLaren on alkukaudesta hieman hukassa, Lewisin harteet eivät sittenkään kestä kun tallin työntekijät odottavat juuri hänen kotiuttavan ne huikeat tulokset, joita kaikki viime kauden jälkeen odottavat. Voittoihin tarvittava paketti alkaa kuitenkin muotoutua kauden puolivälin tienoilla, ja Hamilton saalistaa 2 voittoa sekä useita palkintopallisijoja, Heikki voittaa yhden kisan ja on muutamia kertoja palkintopallilla, kuitenkin 4. sija tulee harmittavan tutuksi. Heikin vahvuus on kuitenkin tasaisuus - Hamiltonin suorituksissa on nähtävissä ylimääräiset paineet koko kauden ajan. Kauden lopulla McLarenin kuljettajat ovat pisteissä lähes yhtä tasoissa kuin tämän kauden jälkeen, Alonso voi kuitenkin olla heidän edellään kolmantena.

Force India kerää kauden aikana kaksi pistettä, kummatkin Adrian Sutilin toimesta. Fisichellan "soft compound"-lempinimi palaa takaisin yleiseen käyttöön miehen jäätyä useassa kisassa Super Agurin ohittamaksi.

Super Aguri pääasiassa kärsii kuljettajiensa edesottamuksista. Sato pääsee pisteille Spassa sekä kertaalleen Aasian kiertueella, "sillä toisella jätkällä" lähinnä törmäilyä lauantaiharjoituksissa ja Hondan testikilometrejä sunnuntaisin. Talli lopettaa toimintansa kauden 2008 lopussa, kun Hondalla todetaan tehdastallista löytyvä potentiaali ja päädytään puhaltamaan yhteen hiileen ainakin kauteen 2015 asti, jolloin Brawnin on määrä nostaa valmistajien MM-palkinto suorille käsille. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2006
Faktoja:

1.Räikkönen vie mestaruuden mennentullen
2.Massa vinkuu kuinka Kimillä oli parempi luistonesto :idea:
3.Rosberg voittaa voiton
4.Hamilton nuolee Mclaren-pomojen persettä
5.Honda yllättää ja ottaa yli 10 pistettä
6.BMW haastaa joissakin kisoissa erittäin hyvin kärjen
7.Kulmis ja Piquet JR ovat tukkanuottasilla, Renu on vieläkin paska.
8.Williams haastaa Bemaria
9.Monacon lumisateessa tulee 6 kuskia maaliin
10.Mclaren putoaa mutta Heikki ottaa silti voiton.
11.Monacon TOP-3 on Kimi,Heikki,Nico


Lista saattaa jatkua.
 

Turpoo

Active member
Liittynyt
5.3.2005
Viestit
33
1. Räikkönen ei pärjää tänä vuonna Massalle vaan sijoittuu lopulta 2:ksi.
2. McLaren rämpii pahasti alkukisoissa ja enää pieni toivo mestaruuksista elää.
3. Renaultista tulee jälleen kerran yllättäjä ja Alonsa saa kaiken kehun.
4. Force India ei saa osallistua yhteen kisakalenterin kisaan koska auto on sääntöjen vastainen.
5. FIA laatii uuden säännön keskellä kautta.
6. Heikki pesee Hamiltonin jolla on muka ollut vain "huonoa tuuria".
 
Viimeksi muokattu:
Ylös