Ensi vuoden tallipaikat

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Ajattelinpa pistää tämän topicin nyt pystyyn kun aloin miettimään että ketkä ajavat ja missä ensi kaudella. Tässä on minun veikkaukseni ja kertokaa myös oma mielipiteenne ja oma veikkaus tahi tieto

Jaa kait ensi kaudella kummiskin on se 2 kuljettajaa per tiimi sääntö? Kun ei näistä sääntömuutoksista tahdo pysyä perillä

Peugeot: Marcus Grönholm
Markko Märtin ?
Harri Rovanperä ?
Freddy Loix?


Subaru: Petter Solberg
Mikko Hirvonen ?
Harri Rovanperä ?
Fracois Duval ?

Citroen: Sebastien Loeb
Carlos Sainz ?
Markko Märtin ?
Franois Duval ?
Harri Rovanperä ?

Mitsubishi: Gilles Panizzi (en muista oiliko sillä soppari vuodelle 05)
Kristian Sohlberg?
Dani Sola ?

Skoda?: Armin Schwarz ?
Toni Gardemeister ?
Jani Paasonen ?
Harri Rovanperä ?

Ford? : Markko Märtin ?
Francois Duval ?
Harri Rovanperä ?



Skodan ja Fordin rallitoiminta on hämärän peitossa kuten myös Roviksen ja Sainzin uran jatko. Toivon todellakin että Rovis löytäisi ensi kaudeksi jostakin kilpailukykyisen tallin ja näyttäsi mihin hänestä on!
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Toivottavasti Pykälistö näyttää RAC:ssa taitonsa ja saisi ajaa ensi vuonna edes muutaman kisan. Samaa toivon Tuohinolle. Ja Paasonen varmana ajaa Skodalla ensvuonna.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Varmaa ens kaudelle.
Märtin ei jatka Fordilla (ajaa ranskalaisella)
Poranterä jatkaa "keikkakuskina" ranskalaisella
Solberg jatkaa Subarulla
Hirvonen jatkaa Subarulla
Paasonen keikkailee Skodalla ja eräällä japanilaisella, jolla on ajanut jo lujaa.
 

hippopotamus

Guest
toivotaan että kolme autoa/talli ja vähint. 5 tallia!
Varmoja mukaan tulijoita ensi kaudeksi lienevät vain Citroen ja Peugeot sekä Japanin voiton varmistamana ilmeisesti myös Subaru.

Pösöllä on varaa valita. Grönholmin jatko selviö(?), vaikka pinnan alla saattaa muhia yllätys.
Muut Pösön 307:aa tähän mennessä ajaneet pilotit Rovanperä, Loix ja Robert eivät vielä ole ilmeisesti sopineet jatkosta, mutta keskustelut käytäneen syyskuun aikana. Robert on tosin ollut myös Citroenin kiinnostuksen kohteena. Carlson ja Peugeot ovat ilmoittaneet tehneensä jo kontrahdin kaudesta 2005, mutta paljonko Carlson ajaa kisoja ja paljonko testejä? Märtiniä huhutaan Peugeotille, mutta niin kai hänen piti mennä sinne jo vuosi sitten. Toisaalta Märtin itse on väittänyt olevansa vielä vapailla markkinoilla.

Citikalla on Loeb. Sainz ajaisi vain joitain kisoja, joten sinne sopisi joku muukin. Duval, Robert ym. ranskankielinen. Toivottavasti suomalaiskuskikin.

Subarun Solberg on jo osannut hinnoitella itsensä, joten "edullisempi mies" -kategorian Hirvonen pysynee kuvassa mukana. Jos kolmas auto, niin talli tarvitsee "kakkoskuskin" tai "toisen ykköskuskin". Burnsin paluu ei ole enää mahdollinen, joten Subarullakin voisi olla yksi paikka.

Skoda jatkaessaan joutuu ajattamaan saksalaiskuskia ja Schwarz onnistui Saksan rallissa ajamaan pohja-ajan ja turvasi näin työpaikkansa. Garden sopimus ei liene itsestäänselvyys. Ruotsin Mattias Eriksson (se DTM-hemmo) käskyttää Skodaa Kataloniassa ja Paasonen tykittää Walesissa, joten toivoa sopii, että Gardemeisterin auto toimii Walesissa. Nopein Skoda kuski on vahvoilla jos työpaikkoja ensi kaudeksi päästään jakamaan.

Mitsun "uusi tuleminen" epäonnistui ja pääyhtiöllä on isompiakin murheita kuin ralliautoilu. Toivottavasti talli kuitenkin jatkaa. Se tarjoaisi varmasti työpaikkoja myös suomalaispiloteille. Auto lienee tosin sellainen raakile, että ykkösketjun miehiä ei kiinnosta edes lähteä kehitystyöhön.

Ford joutunee satsaamaan F-1:iin. Jenkkilässä ei ralli ole mitään, joten puuha menee Euroopan Fordin piikkiin. Tälle vuodelle rahat löytyivät (kun ensin puhallettiin löysät pois) mestaruuden voittamista varten. Kun sitä ei tulekkaan, niin vaikeata on Wilsonin motivoida herroja mukaan jatkoon. Tosin uusi Focus on tulossa markkinoille, joten toivotaan, että edes suurin osa Euroopan 11 osakisasta olis ohjelmassa. Jos Märtin ja Duval karkaavat muualle, niin keikkakuskeja riittää kyllä tarjolle. Jonossa ovat myös Tuohino, Gardemeister ym. Ihan Wilson Jr:n varaan kun ei vielä paljon voi laskea!

Kunhan Ford ilmoittaa virallisesti päätöksensä jatkokuvioista ja kun tiedetään montako autoa tallit ajattavat ja vielä kun Märtin paljastaa ensi kauden sopimuksensa, niin sitten alkaa paikkojen lopullinen täyttö. Mielenkiintosta nähdä moniko suomalaispilotti pääsee ensi kaudella ajamaan MM-sarjan osakilpailussa. Nyt on MM-taulukon 20 parhaan listalla 7 suomalaista, mutta miten on ensi vuonna?
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
No nyt worldrallynewsin sivustoilla Märtinin manageri vielä vakuuttaa, että kaikki on auki myös Subarun ja Citroenin suuntaan. Ei vielä tehdä Markkosta Peugeotin miestä, vaikka todennäköiseltä se tuntuukin. Duval tosiaankin lienee menossa Citroenille mikäli Ford ei tarjoa täyttä ohjelmaa. Käsittääkseni Sainz on jo varmistanut ettei aja ensi vuonna kuin valittuja ralleja.

Suomalaiskuskien osalta tilanne ei näytä oikein hyvältä. Garde ja Rovanperä tuskin molemmat ajavat ensi vuonna kunnon ohjelmalla. Etenkin Roviksen asema näyttää huonolta. Sohlbergilla on mahdollisuuksia Mitsulle, mutta pahoin pelkään, että paikka menee Daniel Solalle, joka tosin on loistava kuski. Mielestäni Jouhki on pilannut suomalaisten mainetta viime vuosina. Hirvonen ja Latvala olivat ihan liian junnuja mm-sarjaan. En lähde vielä Mikkoa tuomitsemaan, mutta se on ainakin selvää, että kokemusta olisi ensin pitänyt hankkia alemmalla tasolla. Ylipäätään koko "kasvatuslogiikka" tuntuu kummalliselta; miksi kasvattaa ja odottaa, kun markkinoilla on kypsiäkin marjoja riittämiin? Mikon ajelu Subarulla rassaa varmaan Mikkoa itseään ja tallia, vaikka sieltä kuinka vakuutellaan, että aikataulussa ollaan. Salaa kuitenkin on jo toivottu, että Mikko joissain ralleissa jo hätyyttelisi kärkeä kunnolla.

Mitäköhän Paasonen olisi voinut tehdä supernopean Subarin ratissa koko kauden aikana? Olisi varmaan antanut Petterille vastusta esim. Suomen rallissa, mikä olisi tarkoittanut todella huippusuoritusta. Paasosen kurssi näyttää nousevalta ja, jos Jani jatkaa RAC:ssa Suomen tapaan, niin tallipaikka alkaa olla todennäköinen. Toinen kuljettaja jonka näkisin olevan jälleen nousussa on Pykälistö. Mielenkiintoista nähdä mitä Juuso tekee Korsikalla. Odotan yllätystä, autolla pääsee. Janne Tuohino on menettänyt mahdollisuutensa Fordille. Hyvää tasaista ajoa, mutta ei sellaista loistoa, joka saisi tallipäälliköt kiihdyksiin. Mielenkiintoista nähdä Jannen vauhti Focus 03:lla kauden päätösrallissa, johon hän Ford-cupin todennäköisenä voittajana pääsee.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juuso Korsikalla? Eikös puhe ollut Sardiniasta?

Noh, olettaen Juuson kilpailevan Korsikalla, niin NOT A CHANCE! Eiköhän Garde ja Bosse ole tällä hetkellä ainoat asvaltilla vakavasti otettavat suomalaiskuskit.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Zep, älä ota turhan vakavasti kaikkea. Sekoitin Korsikan ja Sardinian.

Pykälistö tosiaan saattaisi olla vaikeuksissa asvaltilla, koska kokemusta ei taida olla ollenkaan. Toisaalta Juuso harrastaa kartingia, joten kyse ei liene mistään vanhakantaisesta suomalaisesta rallikuski-sora-erkistä, joka ei asvalttia ikinä opi, eikä tahdo oppia. Ja toisaalta Xsaran asvalttivauhti on aika huimaa... ks. Sainz.
 

hippopotamus

Guest
ajaakokukaanmillään

Kyllä se Italian MM-ralli on siirretty San Remon asfalteilta Sardinian soralle. Kataloniaakin kaavaillaan tulevaisuudessa sorakisaksi.

Turinaa tallipaikoista:
Kaunoluistelutoimittaja Suominen aloitti torstain urheiluruudussa taas jokasyksyisen suomalaistoimittajien harrastuksen eli Roviksen työttömyyskortistoon laiton. Pösö lienee kuitenkin ilmoittanut Rovikselle käyvänsä keskustelut mahdollisesta yhteistyön jatkumisesta syys- /lokakuun vaihteessa ja kuten "Rallimies" tuolla veikkaa, on Roviksen nimi varmaan managerin toimesta ollut tyrkyllä useampaankin paikkaan. Vaikka miehen nopeus on tiedossa (4. eniten pohja-aikoja -04), on kausi tietty mennyt pieleen - eikä se valitettavasti aina paina, että syyt on ollu tekniikassa. Kuski on aina niin hyvä kun viimeisin kisa, joten toivotaan Walesista ja Sardiniasta Rovikselle tulosta.

Märtinin piti ilmeisesti jo tälle kaudelle kuulua Peugeot-miehistöön, mutta kun Ford jatkoikin, niin tilanne muuttui. Pösöpesti lienee jo sovittu ainakin periaatteessa, mutta tilanne on nyt sen verran auki, että kannattaahan Märtinin managerin tarkistaa hintaa ja ehtoja.

Hirvosen pysymisen Subarulla takaa Mäkisen tuki ja suhteet Japaniin.
Valden kanssa olen samaa mieltä tuosta "rippikoulurekrytoinnista". Hirvosen ja Latvalan pitää vaan ajaa niitä kilometrejä - kuten on ajaneetkin. Myös minun mielestäni molemmat joutuivat aluksi liian isoihin saappaisiin. Itse uskon kuitenkin enemmän Latvalan nousuun tulevaisuudessa kuin Hirvosen menestymiseen. Tulosta olisi pitänyt jo tulla, kun alla on huippuauto!

Sitä managerin hommaa meidän on tietysti täältä sivusta helppo arvostella, mutta kyllähän poikien kummisedät asiansa osaavat. Tosin koskaan ei etukäteen voi tietää miten touhu menee. Mäkisellä meni aikanaan ura katkolle, kun Nissan lopetti kesken kauden. Rovanperällä meni monta vuotta hukkaan Seatilla ja nyt pösöllä (-ainakin tämä kausi). Myös Gardemeisterilla on mennyt monta vuotta hukkaan Seatilla ja Skodalla. Mielestäni kuitenkin Garde saa olla enemmän huolissaan ensi kauden töistä kuin Rovis. Skoda lienee kiinnostunut myös Roviksesta. Gardea auttaisi, kun olisi Walesissa nopein Skoda.

Paasonen on vetomies, mutta kotikilpailun menestyksen varaan ei voi liikaa laskea. Veri punnitaan nyt Walesissa ja tietty jos N-ryhmä hoituu kotiin, niin asemat paranevat. Toivoisin tosiaan Janille lykkyä uraan, varsinkin kun hänkin uhkasi jo kuulua "veijarimanagerien" uhrien joukkoon.

Jotenkin tästä tulikin aasinsilta Mitsulla eteenpäin yrittäneeseen Sohlbergiin, joka saa tosiaan olla huolissaan jatkosta Mitsulla. Mitsu yrittää saada Panizzin ajamaan jo Kataloniassa, mutta mitään päätöksiä kaudesta 2005 ei liene vielä tehty? Gallia tuputtaa italian maFIA ja Sola on vahvoilla, joten juniorikolmikosta karsittaneen ensimmäiseksi Sohlberg. Toivottavasti Paasonen saisi sen tuotantoautojen mestaruuden, niin miksei siinä olisi yksi vaihtoehto. Mitsulle olisi hyvä saada joku suomalainen, joka näyttäisi, että eihän se Panizzi enää mihinkään ehdi.

Pykälistön Nesteralli jäi niin lyhyeksi, että toivotaan, jotta auto toimii Sardiniassa. Juusolla kyllä oli jo oma etsikkoaikansa, joten vaikea uskoa, että toinen yritys tuottaisi parempaa tulosta.

Tuohino on kuitenkin näistä nuorista lupauksista se, jolla on eniten tuloksia tältä kaudelta. Vaikka Wilson rauhoittelikin suomalaisten intoa Nesterallin jälkeen Jannen mahdollisuuksista Ford-pestin suhteen, on Janne vielä varmasti listoilla mukana. Walesissa hyvä ajo ja jos saa auton Australiaan, niin näyttöpaikkoja on vielä. Varsinkin jos kolmospaikkoja on talleissa, niin keikkaa voi riittää Jannellekin.

Wilson saa mielestäni syyttää syntyneestä Ford-tilanteesta vain itseään. Olisi kannattanut tehokkaammin keskittyä auton kehittämiseen ja kuskien tukemiseen. Niin monta vuotta hän sai rauhassa rahastaa Fordia, jotta pystyy toki ajattamaan pojallaan vaikka mitä sarjoja. (Vrt. Mazda/Warmbold). Malcomin kannattaisi vielä kyllä itse istua rattiin, sillä pojasta tuskin tulee kuskia.

Mutta odotellaan nyt. Veikkaan, että huhtikuussa, kun ajetaan vuoden 2005 Sardinian ralli, nähdään jo kuinka monta tallia ja kuinka monella autolla sekä kenenkä kaikkien kuskien nimissä WRC 2005 pyörii. FIA:n ja tallien välillä on vielä monta asiaa avoinna, joten määräajat ja ehdot tulevat venymään moneen kertaan.
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
Re: ajaakokukaanmillään

hippopotamus sanoi:
Kyllä se Italian MM-ralli on siirretty San Remon asfalteilta Sardinian soralle. Kataloniaakin kaavaillaan tulevaisuudessa sorakisaksi.
katalonian siirtäminen soralle olis moka. asvalttiralleja kun on jo muutenkin turhan niukasti...
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Sardinia on soralla, tottakai! Sekoitin vain aluksi nimet Korsika ja Sardinia ja tuossa edellä vain spekuloin, mitä Juuso asvaltilla tekISI. Juuson etsikkoajan menemistä en oikein usko, kun nyt on viimeisenpäälle tilaisuus Xsaralla. Juuso kuitenkin kuuluu niihin harvoihin suomalaisjunnuihin, jotka ovat näyttäneet aika-ajoin todella vaikuttavaa vauhtia. Jos Juuso pääsee Xsaralla ensi vuoden Ruotsin ralliin, niin pois alta risut ja männynkävyt.

Rovis ja Skoda on ihan varteenotettava idea. Enpä tullut ajatelleeksi. Kyllä Roviksen vauhtipuoli on tänä vuonna ollut hyvä, eikä luotettavuudessakaan ole ollut vikaa, vaan auton paremminkin.
 
Ylös