ajaakokukaanmillään
Kyllä se Italian MM-ralli on siirretty San Remon asfalteilta Sardinian soralle. Kataloniaakin kaavaillaan tulevaisuudessa sorakisaksi.
Turinaa tallipaikoista:
Kaunoluistelutoimittaja Suominen aloitti torstain urheiluruudussa taas jokasyksyisen suomalaistoimittajien harrastuksen eli Roviksen työttömyyskortistoon laiton. Pösö lienee kuitenkin ilmoittanut Rovikselle käyvänsä keskustelut mahdollisesta yhteistyön jatkumisesta syys- /lokakuun vaihteessa ja kuten "Rallimies" tuolla veikkaa, on Roviksen nimi varmaan managerin toimesta ollut tyrkyllä useampaankin paikkaan. Vaikka miehen nopeus on tiedossa (4. eniten pohja-aikoja -04), on kausi tietty mennyt pieleen - eikä se valitettavasti aina paina, että syyt on ollu tekniikassa. Kuski on aina niin hyvä kun viimeisin kisa, joten toivotaan Walesista ja Sardiniasta Rovikselle tulosta.
Märtinin piti ilmeisesti jo tälle kaudelle kuulua Peugeot-miehistöön, mutta kun Ford jatkoikin, niin tilanne muuttui. Pösöpesti lienee jo sovittu ainakin periaatteessa, mutta tilanne on nyt sen verran auki, että kannattaahan Märtinin managerin tarkistaa hintaa ja ehtoja.
Hirvosen pysymisen Subarulla takaa Mäkisen tuki ja suhteet Japaniin.
Valden kanssa olen samaa mieltä tuosta "rippikoulurekrytoinnista". Hirvosen ja Latvalan pitää vaan ajaa niitä kilometrejä - kuten on ajaneetkin. Myös minun mielestäni molemmat joutuivat aluksi liian isoihin saappaisiin. Itse uskon kuitenkin enemmän Latvalan nousuun tulevaisuudessa kuin Hirvosen menestymiseen. Tulosta olisi pitänyt jo tulla, kun alla on huippuauto!
Sitä managerin hommaa meidän on tietysti täältä sivusta helppo arvostella, mutta kyllähän poikien kummisedät asiansa osaavat. Tosin koskaan ei etukäteen voi tietää miten touhu menee. Mäkisellä meni aikanaan ura katkolle, kun Nissan lopetti kesken kauden. Rovanperällä meni monta vuotta hukkaan Seatilla ja nyt pösöllä (-ainakin tämä kausi). Myös Gardemeisterilla on mennyt monta vuotta hukkaan Seatilla ja Skodalla. Mielestäni kuitenkin Garde saa olla enemmän huolissaan ensi kauden töistä kuin Rovis. Skoda lienee kiinnostunut myös Roviksesta. Gardea auttaisi, kun olisi Walesissa nopein Skoda.
Paasonen on vetomies, mutta kotikilpailun menestyksen varaan ei voi liikaa laskea. Veri punnitaan nyt Walesissa ja tietty jos N-ryhmä hoituu kotiin, niin asemat paranevat. Toivoisin tosiaan Janille lykkyä uraan, varsinkin kun hänkin uhkasi jo kuulua "veijarimanagerien" uhrien joukkoon.
Jotenkin tästä tulikin aasinsilta Mitsulla eteenpäin yrittäneeseen Sohlbergiin, joka saa tosiaan olla huolissaan jatkosta Mitsulla. Mitsu yrittää saada Panizzin ajamaan jo Kataloniassa, mutta mitään päätöksiä kaudesta 2005 ei liene vielä tehty? Gallia tuputtaa italian maFIA ja Sola on vahvoilla, joten juniorikolmikosta karsittaneen ensimmäiseksi Sohlberg. Toivottavasti Paasonen saisi sen tuotantoautojen mestaruuden, niin miksei siinä olisi yksi vaihtoehto. Mitsulle olisi hyvä saada joku suomalainen, joka näyttäisi, että eihän se Panizzi enää mihinkään ehdi.
Pykälistön Nesteralli jäi niin lyhyeksi, että toivotaan, jotta auto toimii Sardiniassa. Juusolla kyllä oli jo oma etsikkoaikansa, joten vaikea uskoa, että toinen yritys tuottaisi parempaa tulosta.
Tuohino on kuitenkin näistä nuorista lupauksista se, jolla on eniten tuloksia tältä kaudelta. Vaikka Wilson rauhoittelikin suomalaisten intoa Nesterallin jälkeen Jannen mahdollisuuksista Ford-pestin suhteen, on Janne vielä varmasti listoilla mukana. Walesissa hyvä ajo ja jos saa auton Australiaan, niin näyttöpaikkoja on vielä. Varsinkin jos kolmospaikkoja on talleissa, niin keikkaa voi riittää Jannellekin.
Wilson saa mielestäni syyttää syntyneestä Ford-tilanteesta vain itseään. Olisi kannattanut tehokkaammin keskittyä auton kehittämiseen ja kuskien tukemiseen. Niin monta vuotta hän sai rauhassa rahastaa Fordia, jotta pystyy toki ajattamaan pojallaan vaikka mitä sarjoja. (Vrt. Mazda/Warmbold). Malcomin kannattaisi vielä kyllä itse istua rattiin, sillä pojasta tuskin tulee kuskia.
Mutta odotellaan nyt. Veikkaan, että huhtikuussa, kun ajetaan vuoden 2005 Sardinian ralli, nähdään jo kuinka monta tallia ja kuinka monella autolla sekä kenenkä kaikkien kuskien nimissä WRC 2005 pyörii. FIA:n ja tallien välillä on vielä monta asiaa avoinna, joten määräajat ja ehdot tulevat venymään moneen kertaan.