Ensin keimola, nytkö motopark!?!?!

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Keimolan voi vielä näiden vuosien jälkeen jotenkin ymmärtää (ok, ehkä liian positiivinen ilmaus), mutta Motoparkin lupa asiat ei mene kaaliin. Rata on keskellä korpea ja ympäristöasioiden takia se pitää sulkea?! Kuitenkin esim. Ahvenistolla on ajo sallittu...., ympäristölautakunnalle/kunnanvaltuustolle on ilmeisesti jaettu ilmaisia tontteja (= metsää) radan ympäristöstä?!

Kuulostaa hyvältä....!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Vaikka itsellä ei ole ollenkaan siteitä kotimaiseen rata-autoiluun ja harrastajiin, niin kyllähän tämä homma kovasti synkistää mielen.

On aivan ymmärrettävää, että kaikki aineellinen toiminta tarvitsee viranomaisten myöntävän ympäristöluvan. Tämä on oikea menettely 2000-luvulla ja siinä ei mielestäni ole mitään pahaa. On hyvä, että toiminnan aiheuttamat kuormitukset ympäristöön ja menettelytavat kirjataan.

Tässä tapauksessa kuitenkin kyse on mielivallasta. Moottoriradan ympäristöluvassa ei pitäisi olla mitään huomautettavaa, jos meluhaitat on eliminoitu kunnolla. Nyt asetetut rajat ovat naurettavia ja suoraan sanottuna puhdasta vittuilua. Tuollaiset desibelilukemat ylittyvät jo ihan tavallisella puheella.

Tokikin on ymmärrettävä, että edes lievästi kuuluva epämiellyttävä ääni voi stressata ihmistä ihan kauheasti, jos haluaa olla hiljaisuudessa. Kuitenkin jos normaalia elämänmenoa ajattelee, niin sitä melua ja ääntä syntyy kaikesta toiminnasta. Jotenkin tuntuu tarkoituksenhakuiselta, että juuri moottoriradan melu tuntuu liialliselta. Kai siitä kotitilan edestä menee esim. autotie, jossa kulkee melua tuottavia autoja. Nekin pitäisi sitten asettaa pannaan?

Voitteko kuvitella, että esim. Helsingissä tai muussa kaupungissa kaikki melua tuottavat tapahtumat(konsertit yms.) estettäisiin jos löytyy sitä vastustava hyvin pieni joukko ihmisiä? Ei varmasti. Vaikka itse tykkään hiljaisuudestakin, niin ymmärrän, että joittenkin ihmisten toiminta aiheuttaa melua, enkä ole siitä heti valittamassa.

Muutenkin tässä ympäristökeskuksen päätöksessä on nähtävissä maassamme vallitseva vahva ympäristöfasismi. Pienikin ympäristöhaitaksi katsottava toiminta pitää lopettaa luonnon säästämiseksi, ilman että asioita suhteutettaisiin yhtään mihinkään.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Minkähän ihmeen takia se rata on pitänyt rakentaa niin lähelle asutusta että tämmöisiin valituksiin on edes mahdollisuutta, luulis että tässä maassa löytyy aivan riittämiin sellaista korpea jossa tuollaisesta toiminnasta ei olisi haittaa..

<small>[ 21-08-2003, 17:15: Message edited by: Observer ]</small>
 

Dale

Well-known member
Liittynyt
24.7.2001
Viestit
60
Observer:
Minkähän ihmeen takia se rata on pitänyt rakentaa niin lähelle asutusta että tämmöisiin valituksiin on edes mahdollisuutta, luulis että tässä maassa löytyy aivan riittämiin sellaista korpea jossa tuollaisesta toiminnasta ei olisi haittaa..
Asutusta?? Oletko ikinä käynyt paikan päällä. Mielestäni rata sijaitsee hyvinkin keskellä ei mitään. Jos vielä enemmän korpea tarvitaan, löytyy lähimmät ei-luonnonsuojelualueet, mihin radan voisi rakentaa jostain oulun yläpuolelta varmaan. Ja sielä harrastajia onkin aika pieni kourallinen etelä-suomeen verrattuna. Kun jo Kemoraan reissaamisestakin jaksetaan aina valittaa. Tämä Virtasalmen homma vaikuttaa kyllä tasan muutaman maajussin vittuilulta.
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Rata on kyllä sitten tasan korvessa, meinasin palata ekaa kertaa mennessäni jo takaisin kun tuntui ettei siellä ole mitään enää.....
Ja miten ihmeessä voidaan asettaa meluraja joka on käsittääkseni normaalissa liikenteessäkin huomattavasti korkeampi?
 

Edge

Well-known member
Liittynyt
22.7.2003
Viestit
59
Sijainti
Kuopio
Savon Sanomat 20.8.2003, muutama poiminta lehtijutusta:

"Noin 400 metrin päässä on asutusta ja 800 metrin päästä alkaa yhtenäinen vapaa-ajanasutusalue"

"Lähiympäristössä kolmen kilometrin säteellä on noin sata vakituista ja vapaa-ajan asuntoa. Kyselyssä kävi ilmi että reilussa kymmenessä talossa kärsittiin melusta. Motoparkin kiihkeitä vastustajia on ollut nelisen henkilöä".

"Hällinmäen kylän asukkuista ja mökkiläisistä koostuva Pro Hällinmäki -yhdistys on vaatinut toiminnan lopettamista kokonaan".
 

Dale

Well-known member
Liittynyt
24.7.2001
Viestit
60
Edge:
Savon Sanomat 20.8.2003, muutama poiminta lehtijutusta:

"Noin 400 metrin päässä on asutusta ja 800 metrin päästä alkaa yhtenäinen vapaa-ajanasutusalue"

"Lähiympäristössä kolmen kilometrin säteellä on noin sata vakituista ja vapaa-ajan asuntoa. Kyselyssä kävi ilmi että reilussa kymmenessä talossa kärsittiin melusta. Motoparkin kiihkeitä vastustajia on ollut nelisen henkilöä".

"Hällinmäen kylän asukkuista ja mökkiläisistä koostuva Pro Hällinmäki -yhdistys on vaatinut toiminnan lopettamista kokonaan".
No eipä ollut mitään uutta. Tuossa ensimmäisessä viestissä linkatussa gt-forumin topicissahan tuo oli jo uutinen.
 

Edge

Well-known member
Liittynyt
22.7.2003
Viestit
59
Sijainti
Kuopio
No perskele, my mistake. Kai se sitten kertaus on opintojen äiti :rolleyes:

Mutta asutustahan siellä siis on, onko sitten kymmenen talon kärsimät haitat tarpeeksi siihen että käytännössä toiminta pitää kokonaan lopettaa... hmmm.
 

Dale

Well-known member
Liittynyt
24.7.2001
Viestit
60
Onhan se älytöntä liioittelua että joku 55dB pitäis olla pihamaalla. Pitäisi sitten ympäristökeskuksen mennä mittaamaan myös kun paikalliset isännät traktoreillaan ajelee pellolla ja kieltää koneiden käyttö maanviljelyssä. Saisivat ne 4 vastustajaa sitten höylätä peltoaan vaikka hevosella!
 

Minka67

Satunnainen jahkailija
Liittynyt
14.12.2000
Viestit
1861
Sijainti
Kuopio
Kumma kun siellä ei ollut näitä valittajia sillon vuonna 1987 kun alue oli kansoitettu noin 50:n km säteellä. Ai niin, sillon ne valittajat tais saada ilmaiset liput ja makkaranmyyntipaikat sinne kisoihin ja toiset laitto pellot pakettiin ja pisti maansa telttapaikoiksi. wink

Ei pitäis viedä saavutettuja etuja! :D
 

patukka

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
264
Sijainti
Pieksämäki
Niin voisin kyllä antaa teille asiasta kiinnostuneille todellista tietoa jopa Motoparkin alku-ajoista lähtien mutta en halua avata suutani jos täällä menee keskustelu samalle pelleilylle kuin vapaassa keskustelussa.
 

patukka

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
264
Sijainti
Pieksämäki
Mutta palaan tähän raporttiin aamulla koska siitä tulee pitkä.

Joka tapauksessa ajot motoparkissa jatkuvat täysin normaalisti tästäkin eteenpäin joten sen suhteen voitte nukkua levolliset yö-unet.

Hyvä yötä
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Ratahan vissiin rakennettiin tontille jossa oli toimintansa lopettanut kaivos. Se ei varmaan häirinnyt ketään. Sittemmin radan rakentaja ja omistaja vissiin meni nurin laman myötä ja hallinta jossain vaiheessa siirtyi FHRA:lle jolta se myytiin velkoineen nykyiselle omistajalleen. Onhan se sietämätöntä, että joku tavallinen yksityinen ihminen voi tollasen rata-alueen omistaa ja hankkia sillä elantonsa.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
On kyllä täysin perseestä tuo uutinen. Olin eilen Ahveniston uutta ympäristölupaa käsittelevässä kokouksessa ja siellä tuli mielenkiintoinen asia ilmi: tuli puhetta siitä että missä sitä autourheilua saa harrastaa? Ahvenisto on kaupungissa ja Motopark keskellä metsää... Täällä onneksi päästiin kompromisseihin ja Ahvenisto sai uuden luvan.

AHVENISTOLLE UUSI YMPÄRISTÖLUPA

19.6.2003 / Ahveniston moottoriradalle myönnettiin tiistaisessa ympäristölautakunnan kokouksessa uusi ympäristölupa. Luvassa on asetettu kilpa-autojen melurajaksi 110 desibeliä ja muille autoille 100 desibeliä. Kaupungille on annettu myös määräaikaisehdot alueen päästöjen tarkkailusta sekä sadevesien johtamisesta öljynerotuskaivon kautta. Rata on suljettuna heinäkuun kaikkina sunnuntaina, vappuna ja juhannuksena. Aukioloajat ovat maanantaista keskiviikkoon kello 9-20 ja torstaista sunnuntaihin kello 9-18.

Eli onneksi täällä sentäs päästiin sopimukseen. On se kumma että kaikki pirun PELLET saa tahtonsa lävitse. Jos vähän kuuluu jotain saatanan meteliä ni heti ollaan valittamassa. Onneksi Ahvenisto on kaupungissa, joten täällä on muutakin meteliä. Ihmiset ehkä joskus vaan tottuu siihen. Toivon mukaan... Toisaalta täällä olevia ihmisiä ei ole oikeastaan häirinnyt kilpailujen tuottama meteli niin paljon kuin ns. normaali ajo moottoripyörillä jne...
Peukut pystyyn että asiaan tulee muutos, ettei kaiken maailman pellet päätä lopettaa yhtä harrastusta suomesta. TYHMÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
 

patukka

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
264
Sijainti
Pieksämäki
Todellakin Motopark rakennettiin vanhalle kaivosalueelle. Radan alkupää on raivattu metsään ja n 300 metrin kohdalla katsoen kiihdytysrataa alkaa kivituhkainen maaperä. Kivituhka on louhoksen ollessa toiminnassa louhinnassa syntynyttä jätettä. Tätä kivituhkaa on radan loppu-osalla yleensä 20 metrin syvyydeltä.

Tuo toimintansa lopettanut kaivos-alue ajautui Pasi Häkkisen omistukseen sattumalta. Ennen radan rakentamista Pasi ajatteli rakentaa alueelle golf-kentän. Kun idea omasta kiihdytys-radasta kypsyi mielessäni otin yhteyttä Pasiin ja ehdotin vaihtoehdoksi rakentaa kaivos-alueelle moottoriurheilukeskus. Idea syntyi syksyllä -86 ja rata-alueelle suunniteltiin Antti Purasen kanssa pohjapiirustus. Tosin radalle oli tuota ennen löytynyt kaksi muutakin paikkaa joihin myös teimme kattavat piirustukset ja maapohjakartoitukset.

Kun rata päätettiin rakentaa Hällinmäkeen, Virtasalmen kunta oli Suomen köyhin kunta ja se eli suuressa taloudellisessa kriisissä. Eli radan tulo nähtiin Virtasalmen kunnalle lottovoittona. ( sittemmin kunta ei enää ole ollut kertaakaan Suomen köyhin kunta... )

Ennen kuin rataa edes alettiin rakentamaan, lähiasukkailta kysyttiin mielipidettä radan rakentamisesta eikä tuolloin ollut kenelläkään asiassa eriävää mielipidettä. Eli hyväksyntä annettiin sekä osa lähi-asukkaista jopa oli aktiivisti mukana rakentamassa rataa joko talkoilla tai suoranaisesti palkattuna työntekijänä!

Motopark Oy perustettiin -87 American Car Show:n yhteydessä pidetyssä kokouksessa ja omistajiksi osakeyhtiöön tuli Pasi Häkkinen , Antti Puranen , Jari Kaplas ( Tämän kirjoittaja ) , Fhra sekä pienellä osakkuudella Kiihdytysurheilun Ajajayhdistys. Myös Virtasalmen Kunnalle annettiin mahdollisuus tulla osakkaaksi yritykseen mutta kuten aiemmin kerroin, kunnalla ei ollut tuolloin siihen taloudellisia mahdollisuuksia.

Kun Motopark aloitti toimintansa, kisojen aikaan seutukunnan yhdistykset aina Mikkeliä myöten saivat muhkeat lisätulot eri tehtävissä. Kaikki siis näytti lupaavalta ja Häkkinen rakensi radan välittömään läheisyyteen vielä leirintä-alueen , Motomajat.

Meluhaitat :::

Vuosia jatkunut, osittain ympärivuorokautinen louhos-toiminta, oli siis muuttunut moottoriurheilukeskukseksi. Louhostoiminnan ollessa käynnissä kukaan ei valittanut meluhaitoista vaikka se oli jatkuvaa ja meluarvoiltaan toista luokkaa. Yksittäinen kesämökkiasukas, joka alkoi vaatimaan melumittauksia sijaitsee Virmaan rannalla, linnun tietä mitattuna noin kilometrin päässä itse radasta. Välissä on tiheää metsää ja Motomajat leirintä-alue.

Tuolloin hän vaati viralliset mittaukset suoritettavaksi mökiltään ja raivosi lehdistön artikkeleissa. Koskaan Motopark ei lähtenyt siihen lehdistöralliin mukaan. Mittaukset suoritettiin ja ne jäivät ratayhtiön maksettavaksi. Mittauksissa läheisen puun linnunlaulu oli desibeli-arvoiltaan korkeampi kuin radalta kantautuva melu kisojen aikana!!!

Lisäksi mittauksia suoritettiin myös muissa kohteissa ja ohi kulkeva liikenteen melu oli korkeampi kuin radalta kantautuva melu!

Eli näillä VIRALLISILLA mittauksilla pitäisi siis olla todistusarvoa korkeimmissakin oikeus-asteissa.

Mutta koska Suomessa saa valittaa olemattomista asioista jäämättä silti korvausvastuuseen ollessaan väärässä, valituksia voi tehdä kuinka paljon tahansa! Miinpä tämä sitkeä kesä-asukas jatkoi edelleen liiketoiminnan tuhoamista vaatimalla lisää melumittauksia ja vaihkoamisellaan perusti jonkin Pro Hällinmäki yhdistyksen! Ja aina kun tämä henkilö sai aikaiseksi uudet melumittaukset kustannukset jäivät ratayhtiön maksettaviksi.

Puranen sekä itse luovuimme Motoparkin osakkuudesta 5 vuoden jälkeen koska radan jatkorakentaminen olisi vaatinut kohdaltamme kohtuuttoman suuria osakepääoman korotuksia. Tämä toki ei liity melumittauksiin mutta jokainen mittaus on kohtuuttoman suuri taloudellinen taakka ratayhtiölle joka taas on pois alueen jatkorakentamis-budjetista.

Näillä uusimmilla melumittausvaatimuksilla ollaan jälleen tuhoamassa Motoparkin toimintaa. Koska en ole nähnyt virallisia ympäristölautakunnan päätöksiä lainaan Länsi Savon lehtiartikkelia ( 20.08.2003 )seuraavasti:

" uusi päätös mahdollistaa Motoparkissa rajoitetun toiminnan. Ratakilpailuissa ja harjoituksissa, joissa melutaso ylittää läheisessä asutuksessa 55 desibeliä, saa Motoparkissa järjestää kahdeksana päivänä kuukaudessa "

Koska lehti-artikkelia kirjoittava toimittaja saa kirjoittaa juttunsa pitkälti sillä asenteella jonka hän näkee, haluan hieman tarkentaa miten melumittaus suoritetaan.

Desibelimittaus on esim puolen tunnin aikana tapahtuva mittaustulos jossa katsotaan KESKIARVO aiheutetusta meluhaitasta. Eli yksittäiset piikit eivät tällöin ratkaise lopputulosta. Vaikka en enää toiminnassa olekaan mukana olen vahvasti sitä mieltä että näiden vaatimustasojen rajoissa pysytään.

Siteeraan lisää Länsi Savon artkkelia:

" Loma-asuntoalueen päiväohjearvo 45 db voidaan ylittää korkeintaan neljänä päivänä kuukaudessa"
" Ongelmia motoristien ja asukkaiden välillä aiheuttavat ajoneuvojen kovat äänet sekä puolen kilometrin päässä radasta sijaitseva asutus. Myös loma-asutus 800 metrin päässä on ongelmallinen, sillä melun päiväohjearvo on loma-asutuksessa tavallista asutusta alhaisempi "

En ymmärrä kokonaisuudessa artikkelia mutta kuten edellä kerroin edellisistä mittaustuloksista niin mikä sitten luetellaan ohjearvojen sisällä pysyväksi melusaateeksi. Kovempi linnun laulu kuin radalta kantautuva pienempi meteli ??

Ihmettelen lisäksi sitä miksi alueelle on muuttanut uusia asukkaita radan rakentamisen jälkeen jolloin radan " meluhaitat " ovat takuulla olleet tiedossa. Nämä henkilöt ovat sitten liittyneet äänekkäästi Motoparkkia vastustavaan rintamaan.

Onhan se selvä että nyt kun toimintaa ollaan rajoitettu ja esim mittavia juhannusjuhlia ei enää pidetä niin onhan se toki pois seurojen tulosta. Lihavat vuodet ovat siis takana päin. Miksi siis nämä henkilöt ja seurat sekä Virtasalmen Kunta eivät lähde puolustamaan Motoparkin toimintaa vaan antavat tällaisen valituskierteen jatkua?
Miksi yrittäjä joka on tuonut kuihtuneelle alueelle toimintaa ja tuloja tuottavaa liiketoimintaa jätetään yksin?

Toivon että pikaisesti säädetään laki joka velvoittaa valituskierteen aloittanutta tahoa korvaamaan omasta pussista virheelliseksi osoittautuneet valitustulokset!
Miksi aina yrittäjän pitää todistaa omalla kustannuksellaan väitteet vääräksi?

Alussa kerroin Motoparkin syntyhistoriaa tarkemmin että ymmärtäisitte kokonaisuuden paremmin. Olen todella kiitollinen niille henkilöille jotka pyyteettömästi tekivät pitkiä talkootunteja 2 kk ja viikko että rata saatiin valmiiksi ensimmäiseen kisatapahtumaan. Erityiskiitos kuuluu PHRA:lle jotka sankoin joukoin olivat illasta toiseen rakennuspuuhassa ja risuja polttamassa. Sekä tietysti siskolleni Minkalle.

Toivon ja olen vahvasti sitä mieltä että nämä rajoitukset eivät millään tavoin rajoita Motoparkin normaalitoimintaa ja yrittäjät saavat rauhassa jatkaa omaa upeaa työtään.

Kiitos että jaksoit loppuun saakka.

Ja koska tämä on julkinen media seison sanojeni takan omalla nimellä enkä millään nimimerkillä.

Jari Kaplas
 

Dale

Well-known member
Liittynyt
24.7.2001
Viestit
60
Kaplakselle kiitokset mittavasta raportoinnista, tuosta selvisi useampiakin asioita mitkä monia varmasti mietityttää.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Kyllä tosiaankin "prostestin" tekijän kuuluisi maksaa tekemisensä itse. On se kumma kun esim. kaiken maailman pienlentokentät saavat meluta ihan rauhassa ja jopa lähes keskellä stadia wink .
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Norman:
Kyllä tosiaankin "prostestin" tekijän kuuluisi maksaa tekemisensä itse. On se kumma kun esim. kaiken maailman pienlentokentät saavat meluta ihan rauhassa ja jopa lähes keskellä stadia wink .
Saavatkos meluta ihan rauhassa ????.....Niin ja Keimolan ei kaatanut valittajat vaan konkurssi!!!

Syyt lähinnä löytyy siitä että liikennejärjestelyitä Vantaan kaupunki EI järjestänyt kunnolisiksi vaikka mailmalla kaupunginherrat kävi rata-yhtiön kustannuksella F1 kisoja katselemassa 1966..
LUPASIVAT hoitaa tiet kuntoon että ruuhkia ei synny...no syntyi 4h. jonot jotta pääsi parkkikselta pois ekassa kisassa ja katastrofi oli valmis...Keimola ei toipunut siitä ikinä.

Aina Valittajia löytyy ja Mirja Pyykköhän Keimolaa ansiokkaasti koitti kaataa ja pääsi sillä keppihevosella Vantaan kaupunginhallitukseen.

Ihme vaan että neljä ihmistä saa tuollaista Motoparkin korvessa aikaan...no lopetetaan Drag Race suorin putkin niinhän se jo jenkeissäkin alkaa olla.

<small>[ 23-08-2003, 11:05: Message edited by: Mad-Mike ]</small>
 
Ylös