Todellakin Motopark rakennettiin vanhalle kaivosalueelle. Radan alkupää on raivattu metsään ja n 300 metrin kohdalla katsoen kiihdytysrataa alkaa kivituhkainen maaperä. Kivituhka on louhoksen ollessa toiminnassa louhinnassa syntynyttä jätettä. Tätä kivituhkaa on radan loppu-osalla yleensä 20 metrin syvyydeltä.
Tuo toimintansa lopettanut kaivos-alue ajautui Pasi Häkkisen omistukseen sattumalta. Ennen radan rakentamista Pasi ajatteli rakentaa alueelle golf-kentän. Kun idea omasta kiihdytys-radasta kypsyi mielessäni otin yhteyttä Pasiin ja ehdotin vaihtoehdoksi rakentaa kaivos-alueelle moottoriurheilukeskus. Idea syntyi syksyllä -86 ja rata-alueelle suunniteltiin Antti Purasen kanssa pohjapiirustus. Tosin radalle oli tuota ennen löytynyt kaksi muutakin paikkaa joihin myös teimme kattavat piirustukset ja maapohjakartoitukset.
Kun rata päätettiin rakentaa Hällinmäkeen, Virtasalmen kunta oli Suomen köyhin kunta ja se eli suuressa taloudellisessa kriisissä. Eli radan tulo nähtiin Virtasalmen kunnalle lottovoittona. ( sittemmin kunta ei enää ole ollut kertaakaan Suomen köyhin kunta... )
Ennen kuin rataa edes alettiin rakentamaan, lähiasukkailta kysyttiin mielipidettä radan rakentamisesta eikä tuolloin ollut kenelläkään asiassa eriävää mielipidettä. Eli hyväksyntä annettiin sekä osa lähi-asukkaista jopa oli aktiivisti mukana rakentamassa rataa joko talkoilla tai suoranaisesti palkattuna työntekijänä!
Motopark Oy perustettiin -87 American Car Show:n yhteydessä pidetyssä kokouksessa ja omistajiksi osakeyhtiöön tuli Pasi Häkkinen , Antti Puranen , Jari Kaplas ( Tämän kirjoittaja ) , Fhra sekä pienellä osakkuudella Kiihdytysurheilun Ajajayhdistys. Myös Virtasalmen Kunnalle annettiin mahdollisuus tulla osakkaaksi yritykseen mutta kuten aiemmin kerroin, kunnalla ei ollut tuolloin siihen taloudellisia mahdollisuuksia.
Kun Motopark aloitti toimintansa, kisojen aikaan seutukunnan yhdistykset aina Mikkeliä myöten saivat muhkeat lisätulot eri tehtävissä. Kaikki siis näytti lupaavalta ja Häkkinen rakensi radan välittömään läheisyyteen vielä leirintä-alueen , Motomajat.
Meluhaitat :::
Vuosia jatkunut, osittain ympärivuorokautinen louhos-toiminta, oli siis muuttunut moottoriurheilukeskukseksi. Louhostoiminnan ollessa käynnissä kukaan ei valittanut meluhaitoista vaikka se oli jatkuvaa ja meluarvoiltaan toista luokkaa. Yksittäinen kesämökkiasukas, joka alkoi vaatimaan melumittauksia sijaitsee Virmaan rannalla, linnun tietä mitattuna noin kilometrin päässä itse radasta. Välissä on tiheää metsää ja Motomajat leirintä-alue.
Tuolloin hän vaati viralliset mittaukset suoritettavaksi mökiltään ja raivosi lehdistön artikkeleissa. Koskaan Motopark ei lähtenyt siihen lehdistöralliin mukaan. Mittaukset suoritettiin ja ne jäivät ratayhtiön maksettavaksi. Mittauksissa läheisen puun linnunlaulu oli desibeli-arvoiltaan korkeampi kuin radalta kantautuva melu kisojen aikana!!!
Lisäksi mittauksia suoritettiin myös muissa kohteissa ja ohi kulkeva liikenteen melu oli korkeampi kuin radalta kantautuva melu!
Eli näillä VIRALLISILLA mittauksilla pitäisi siis olla todistusarvoa korkeimmissakin oikeus-asteissa.
Mutta koska Suomessa saa valittaa olemattomista asioista jäämättä silti korvausvastuuseen ollessaan väärässä, valituksia voi tehdä kuinka paljon tahansa! Miinpä tämä sitkeä kesä-asukas jatkoi edelleen liiketoiminnan tuhoamista vaatimalla lisää melumittauksia ja vaihkoamisellaan perusti jonkin Pro Hällinmäki yhdistyksen! Ja aina kun tämä henkilö sai aikaiseksi uudet melumittaukset kustannukset jäivät ratayhtiön maksettaviksi.
Puranen sekä itse luovuimme Motoparkin osakkuudesta 5 vuoden jälkeen koska radan jatkorakentaminen olisi vaatinut kohdaltamme kohtuuttoman suuria osakepääoman korotuksia. Tämä toki ei liity melumittauksiin mutta jokainen mittaus on kohtuuttoman suuri taloudellinen taakka ratayhtiölle joka taas on pois alueen jatkorakentamis-budjetista.
Näillä uusimmilla melumittausvaatimuksilla ollaan jälleen tuhoamassa Motoparkin toimintaa. Koska en ole nähnyt virallisia ympäristölautakunnan päätöksiä lainaan Länsi Savon lehtiartikkelia ( 20.08.2003 )seuraavasti:
" uusi päätös mahdollistaa Motoparkissa rajoitetun toiminnan. Ratakilpailuissa ja harjoituksissa, joissa melutaso ylittää läheisessä asutuksessa 55 desibeliä, saa Motoparkissa järjestää kahdeksana päivänä kuukaudessa "
Koska lehti-artikkelia kirjoittava toimittaja saa kirjoittaa juttunsa pitkälti sillä asenteella jonka hän näkee, haluan hieman tarkentaa miten melumittaus suoritetaan.
Desibelimittaus on esim puolen tunnin aikana tapahtuva mittaustulos jossa katsotaan KESKIARVO aiheutetusta meluhaitasta. Eli yksittäiset piikit eivät tällöin ratkaise lopputulosta. Vaikka en enää toiminnassa olekaan mukana olen vahvasti sitä mieltä että näiden vaatimustasojen rajoissa pysytään.
Siteeraan lisää Länsi Savon artkkelia:
" Loma-asuntoalueen päiväohjearvo 45 db voidaan ylittää korkeintaan neljänä päivänä kuukaudessa"
" Ongelmia motoristien ja asukkaiden välillä aiheuttavat ajoneuvojen kovat äänet sekä puolen kilometrin päässä radasta sijaitseva asutus. Myös loma-asutus 800 metrin päässä on ongelmallinen, sillä melun päiväohjearvo on loma-asutuksessa tavallista asutusta alhaisempi "
En ymmärrä kokonaisuudessa artikkelia mutta kuten edellä kerroin edellisistä mittaustuloksista niin mikä sitten luetellaan ohjearvojen sisällä pysyväksi melusaateeksi. Kovempi linnun laulu kuin radalta kantautuva pienempi meteli ??
Ihmettelen lisäksi sitä miksi alueelle on muuttanut uusia asukkaita radan rakentamisen jälkeen jolloin radan " meluhaitat " ovat takuulla olleet tiedossa. Nämä henkilöt ovat sitten liittyneet äänekkäästi Motoparkkia vastustavaan rintamaan.
Onhan se selvä että nyt kun toimintaa ollaan rajoitettu ja esim mittavia juhannusjuhlia ei enää pidetä niin onhan se toki pois seurojen tulosta. Lihavat vuodet ovat siis takana päin. Miksi siis nämä henkilöt ja seurat sekä Virtasalmen Kunta eivät lähde puolustamaan Motoparkin toimintaa vaan antavat tällaisen valituskierteen jatkua?
Miksi yrittäjä joka on tuonut kuihtuneelle alueelle toimintaa ja tuloja tuottavaa liiketoimintaa jätetään yksin?
Toivon että pikaisesti säädetään laki joka velvoittaa valituskierteen aloittanutta tahoa korvaamaan omasta pussista virheelliseksi osoittautuneet valitustulokset!
Miksi aina yrittäjän pitää todistaa omalla kustannuksellaan väitteet vääräksi?
Alussa kerroin Motoparkin syntyhistoriaa tarkemmin että ymmärtäisitte kokonaisuuden paremmin. Olen todella kiitollinen niille henkilöille jotka pyyteettömästi tekivät pitkiä talkootunteja 2 kk ja viikko että rata saatiin valmiiksi ensimmäiseen kisatapahtumaan. Erityiskiitos kuuluu PHRA:lle jotka sankoin joukoin olivat illasta toiseen rakennuspuuhassa ja risuja polttamassa. Sekä tietysti siskolleni Minkalle.
Toivon ja olen vahvasti sitä mieltä että nämä rajoitukset eivät millään tavoin rajoita Motoparkin normaalitoimintaa ja yrittäjät saavat rauhassa jatkaa omaa upeaa työtään.
Kiitos että jaksoit loppuun saakka.
Ja koska tämä on julkinen media seison sanojeni takan omalla nimellä enkä millään nimimerkillä.
Jari Kaplas