Erasmus

Thyella

þýðingafræðingur
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
3500
Sijainti
Ciutat Comtal
Niinku irkin puolella olen meuhkannut ni nayttaa silta, etta mun pitaa tulla vaihto-opiskelijaksi Suomeen. Teen maisterintutkintoa kaannostieteessa ja meille pakollisia kursseja on seka lahde- etta kohdekielen kurssit, mika mun tapauksessa tarkottaa islannin ja suomen kursseja. Islannin kurssit onnistuu kun taalla kert opiskelen, mutta ongelmana on se, etta Islannin yliopisto lopetti suomen opetuksen kesalla.

Kavin tasta meuhkaamassa hiukan humanistisen tiedekunnan toimistossa, ja siella ei tiedetty asiasta yhtaan mitaan. Sanoivat vain, ettei yliopistolla ole ketaan suomen opettajaa. :jaska:

Ei mulla sinansa mitaan erasmusta vastaan ole, mut
a) miten saan maksettua vuokraa kahdessa maassa?
b) miten saan yllapidettya kielitaitoni niin, etta saan heti tanne palattuani kirjotettua gradun islanniks?

:nope:

Kysynkin nyt, etta onko joku arvon foorumisteista ollut vaihto-oppilaana tai opiskelijavaihdossa? Miten hoiditte talousasiat ja tuliko niiden kanssa ongelmia? Muitakin vaihtokertomuksia lukisin mielellani...
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Ei ole vaihtoon (toistaiseksi ainakaan) tullut lähdettyä, joten omakohtaisia kokemuksia ei ole. Kavereitten osalta tuo vuokrahomma ainakin on yleensä mennyt niin, etteivät ole pitäneet kämppää Suomessa vaihdossa ollessaan tai sitten joku muu on ollut siellä asumassa ja maksamassa vuokraa sen ajan. Nämä kuitenkin ovat lähinnä asuneet yksin opiskelijakämpissä. Sun tilanteesi on toki vähän hankalampi, jos mies ja teidän kämppä jää Islantiin.

Talousasioista kannattaa varmaan ainakin ottaa selvää, mitä kaikkia apurahoja esimerkiksi olisi mahdollista hakea.

Kielen kanssa ei varmaan voi kuin yrittää mahdollisimman paljon täältä käsin sitä käyttää. Ei ehkä ihan helpointa, kun islanti on kyseessä. Netti, kirjat, leffat nyt tulee lähinnä mieleen ja ehkä tänne sieltä joskus joku muukin eksyy. Vaihdon pituus toki vaikuttaa vähän tähänkin, vuodessa menee varmasti paljon vaikeammaksi kuin kolmessa kuukaudessa.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Hähhää.
Joka viikonloppu sellaset partyt, että perjantaina klo 18 jälkeen kukaan ei muuta puhukkaan kun islantia :thumbup:
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Tuolta oon mielestäni joskus lukenut jonkun pähkäilevän ulkomailta koti-Suomeen vaihtoontulon kanssa, mutten kyllä äkkiä löytänyt sellaista keskustelua.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Ihan ekkuna tulis mieleen lähteä vaihtoon Viroon. Yliopistolla pyörii suomenkielisiä settejä ja asuntoasia ratkeaisi 1/5 HKI:n hintatasolla.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Itse opiskelin ulkomailla omilla rahoilla, ilman vaihtotukia. Ei tietenkään kämppää Suomessa ja opiskelijatuella pärjäsin. Tämä siis Kiinassa. Kyllä Kiinassa oli näitä vaihtariurhoja, ketkä ryyppäsivät, teettivät tilauspukuja ja matkustelivat järjettömillä vaiharituillaan. Eivätkä oppineet kiinaa tippaakaan. Eivät jaksaneet herätä ryyppäämisen jälkeen aamupäivän tunneille. Itse taas suoritin yliopiston pääsykokeet, täyden tutkinnon ja lopputyön kiinan kielellä. Hurjalla opintotuella.

Vaihtarisysteemi on hopealusikka suuhun touhua. Kiinan tyylisissä maissa se oli kultalusikka vuosia sitten. Saapahan valtion/EUn tukeman loman jossain jännässä maassa ilman mitään vastuuta. Viinaan piisaa vaihtarifyffee.

Tämä siis mun kokemuksena. En kykene sua auttamaan vinkkien suhteen. Toivoisin kuitenkin että vaihtariopiskelijat opiskelisivat eivätkä hyödynnä systeemiä juhlimiseen. Ryyppääjät sais antaa paikkansa semmosille ketkä todella sen maan touhuja haluavat opiskella. Nyt on vähän semmonen quantity ennen quality meininki. Kauheelle porukalle lobataan rahaa lapioittain ilman mitään kongreettista tulosta. Olis sekin parempi antaa pienelle porukalle ketkä todella oppisivat kielen ja kulttuurin ja kykenevät toimimaan työelämässä oppimallaan kielellä.

Näin ollen ei muuta kun tsemppiä!
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Itse en ole kokenut vaihtoon lähtemistä mielekkääksi, mutta veljeni on ollut Aasiassa vuoden vaihdossa kahteenkin otteeseen. Tuloksena japaninkielentaito ja paikka aika hankalasti sisäänpäästävässä maisteriohjelmassa Suomessa.

Se tosin irtisanoi kämppänsä Suomesta - ekan vaihdon kohdalla irtisanoi tyttöystävänkin - lähtiessään ja siirsi paperit ja kamat äiteen luo. Mutta tämä ei tietysti aina onnistu.

Tuo Pyryfin idea Neuvostoliittoon hakemisesta ei ole ihan pöljä, vaikka Pyryfiltä tulikin.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
En osaa vastata suoraan noihin avauspostauksissa esitettyihin kysymyksiin, mutta ei tuo Viro välttämättä mikään hulluin idea olisi, jos sieltä tosiaan sopivat kurssit löytyy. Mikä kaupunki muuten Suomesta olisi mielessä, jos tänne päädyt? Turku?

Hmmm... Ainakin meidän koululla muuten on sellainen palvelu, jonka avulla on mahdollista löytää eri kieltä osaavia opiskelijoita. En tiedä miten hyvin toimii. Luulis muualtakin löytyvän tollasia? Ehkä jopa yleisempiäkin palveluita, jotka eivät ole vain tietyn yliopiston sisäisiä...
 

Thyella

þýðingafræðingur
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
3500
Sijainti
Ciutat Comtal
Itse taas suoritin yliopiston pääsykokeet, täyden tutkinnon ja lopputyön kiinan kielellä. Hurjalla opintotuella.
Nostan sulle hattua! :thumbup:

Mun bilettajatyyppia olevat kaverit sanoo etta ehdottomasti Helsinkiin, mut ei mulla silla kaupungilla sinansa oo valia... Turku ois kylla kiva, sillon sais olla perheen kanssa. Haluaisin vaan saada suoritettua ne pakolliset opintopisteet suomen kielessa ja jatkaa sitten graduvaiheeseen.

Yksi vaihtoehto ois tietysti hakea erityislupaa Turun yliopistoon ja suorittaa nuo etasuorituksina, mut jos yks opintopiste maksaa 10e ni tulee aika kallis paukku jos niita pakollisia olikin 30op.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Elämässä, opiskelussa ja yleensä missä tahansa on kysymys paljonko olet valmis uhraamaan itsestäsi jonkun asian saavuttamiseksi.

Suomessa vei juhliminen. Kiinaan kun menin niin opiskelin yliopiston pääsykokeeseen 11 kuukautta joka päivä saman päiväjärjestyksen kanssa. Aamupäivälle, iltapäivälle ja illalle oli selvät ajat varattu opiskelulle. Iltapäivällä kävin puntilla tai uimassa pari tuntia. Lounas ja päivällinen sisälsi 5 raakaa valkosipulin kynttä, koska ei mulla ollut varaa sairastella edes yhtä päivää. Niin tiukalle opiskelu veti. Ennen pääsykoetta oli 2 kuukautta krooninen päänsärky heti kun kirjat avas aamulla. Piti kuitenkin purra hampaat yhteen ja vetää aivot maxiin. Pääsykoekirjoina piti lukea kaksi 300 sivuista oppikirjaa kiinaksi ja vielä käsin kirjoittaa pääsykokeessa kaikki merkit. Ekan kerran kun avasin oppikirjat niin en tunnistanut yhtään tuttua merkkiä vaikka kielikoe oli läpästy. Kahden raamattusanakirjan kanssa menin joka merkin läpi ja kirjoitin vihkoon. Ekana päivänä taisin saada tehtyä yhden kappaleen. Kerrankin pähkäilin 1.5 tuntia että tajusin että merkit tarkoittivat Venäjän Siperiaa (kiinaa osaavat tietävät mitä tarkoitan). Kristus, että perse hikos, mutta...

Uhrasin vuoden TODELLISEEN opiskeluun. Se opetti rajat ja anto pohjan seuraavaan elämään. Kiinan jälkeen japanin opiskelu oli yhtä viheltelyä.

Eli, ei se helpoin ratkaisu pakosti valmista elämää varten. Vähän kun uhraa juhlimisesta niin voit saada rakennettua hyvän pohjan tulevaa 40 vuoden työuraasi varten. Se voi tarjota sulle työn mikä ei ole työtä vaan antaa sun elämälle merkityksen.

Eli, tsemppiä!
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kysynkin nyt, etta onko joku arvon foorumisteista ollut vaihto-oppilaana tai opiskelijavaihdossa? Miten hoiditte talousasiat ja tuliko niiden kanssa ongelmia? Muitakin vaihtokertomuksia lukisin mielellani...[/QUOTE]

Oon ollu. Ei ollut ongelmia, mulla jäi opintotuen jälkeen käteen parikymppiä vuokrien ja ruokien ja kirjojen maksamisten jälkeen per kuukausi. Eli melkein plusmiinusnollalla mentiin vaihto, sinänsä edullista vaikka tuli ostettua sieltä auto ja reissattua sillä melkein 10tkm ympäri ämpäri. Autostakin tienasin pikkasen kun myin kovempaan hintaan kun ostin.

Eikös Erasmuslaiset saa vielä jotain lisä-apurahaa? Onko se maa muuten ihan konkurssissa vai jatkuuko elämä ihan normaalisti talouskriisin silmille lävähtämisen jälkeenkin? Mitkä asiat muuttuivat Kaupthingien romahdettua, putosivatko esim. asuntojen hinnat selvästi?
 

Timo Toikki

Hepittäjä
Liittynyt
25.3.2010
Viestit
587
Kysynkin nyt, etta onko joku arvon foorumisteista ollut vaihto-oppilaana tai opiskelijavaihdossa? Miten hoiditte talousasiat ja tuliko niiden kanssa ongelmia? Muitakin vaihtokertomuksia lukisin mielellani...
Erasmuslaiset saa Erasmus Rotterdamilaisen kirjan ja 20 euroa ruokarahaa/kuukausi. Luin just opetusministeriön sivuilta. Loput rahat saa pankista.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Erasmuslaiset saa Erasmus Rotterdamilaisen kirjan ja 20 euroa ruokarahaa/kuukausi. Luin just opetusministeriön sivuilta. Loput rahat saa pankista.
Ok, muistelen vaan että aikanaan itse sain sen korotetun (huima korotus, muistaakseni luokkaa +-30e/kk) opintotuen asumislisineen kun kohdemaa oli USA, mutta jossain luki, että erasmuslaiset saa jotain extraa vielä siihen päälle. Mutta pitihän se arvata, että Suomimalliin se huima extra on sitten 20e/kk.

Kyllä mä muistan kavereita jotka sai haisemaan vaihdon aikana melkein 10 000 USD omaa rahaa, mitä mä en vieläkään oikein tajua, että miten. Toisaalta esim oman auton hommaaminen (varsinkin jos sillä tienaa vielä jonkun satasen myydessä) halvan bensan ja vakuutuksien maassa tarkoitti melkein ilmaista reissaamista siinä missä tuhlarit lenteli lentokoneella samat matkat. Autossa lisäksi näki maita ja mantuja niiden siirtymienkin verran:)

Toisaalta mä tulin toimeen juuri ja juuri opintotuella ja asumislisällä ihan Suomessakin, noi 10 000 USD kuluttajat oli sitten niitä, jotka kotimaassakin valitti ettei 2 duunia koulun lisäksi riitä rahoittamaan pikavippi/överishoppailu/sedula-elämäntapaa..
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Erasmus on muuten niitä harvoja sanoja/lyhenteitä, joiden olemassa olo vituttaa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Mua v*tutaa, kun teitä v*tuttaa. Itse sanalla erasmus ei ole niinkään väliä.

Eix Thyella voi opetella etänä soomea?
Niin varmasti foorumilaiset vois opettaa. Sais valita fiiliksen mukaan pannaanko savoa, zadin slangii vai turkkusta.

Lukusanoista vois lähtee vaikka aluksi liikkelle:ahem:
 

Thyella

þýðingafræðingur
Liittynyt
28.3.2004
Viestit
3500
Sijainti
Ciutat Comtal
Eix Thyella voi opetella etänä soomea?
Se ois optimiratkaisu, tai jos taalla ois joku suomalainen milla ois opettajan patevyys tai se sais luvan tarkistaa esim. esseita, mita kirjottelisin...

Semmostakin pohdin, etta kun elan taalla Kelan opintotuella, niin olisiko se edelleen se taysi tuki, jos Suomeen tulisin... koska talla hetkella saan taydet tuet. Opintolainaa en ole hakenut, enka aiokaan hakea, yritan pysya velattomana niin pitkaan ku mahdollista. En oo kuitenkaan hairinny viela Kelaa kysymalla asiasta, meinaan kysya vasta sitten JOS nayttaa silta, etta vaihtolukukausi Suomessa on mun ainoa vaihtoehto.

Islannin talouden romahdettua mulla on mennyt hyvin, koska kruunun arvo puoliintu ja mun ei enaa tarvii olla toissa, kun opintotuki riittaa vuokraan ja ruokaan. Kova kolaus onkin aina menna Suomeen, kun kruunu on euroon verrattuna leikkirahaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Islannin talouden romahdettua mulla on mennyt hyvin, koska kruunun arvo puoliintu ja mun ei enaa tarvii olla toissa, kun opintotuki riittaa vuokraan ja ruokaan. Kova kolaus onkin aina menna Suomeen, kun kruunu on euroon verrattuna leikkirahaa.
Jotain hyvää oli sitten Islannin pankkikriisissäkin.
 
Ylös