Erinäisiä kysymyksiä sisältävä tojck.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

1) Saako mopoautolla ajaa paikkaan johon on mopolla ajo kielletty liikennemerkin lisäkilvellä.
2) Saako auton kattotelineelle kiinnitetyn kuorman kanssa ajaa 100 km/t, jos tiekohtainen nopeurajoitus sen sallii? Entäs 120 km/t jos, jne...

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Tekijänoikeusaiheinen udelma:

Mitenkä menee tekijäinoikeudet painetuissa kuvissa yms.? Eli jos mä teen vaikkapa niin, että askartelen ostamani dvd:n kansikuvasta taulun niin, että jysäytän sen kuvan johonkin tiimarin kehykseen, niin saanko mä sen myydä? Entäs jos leikkaan lehdestä kuvan ja toimin vastaavalla tavalla? Entäpä postikortista moisen taulun tekeminen? Tai kalenterista?
Nyt olis kyse siis yksittäiskappaleista, ja kuvat olis "alkuperäisiä", ei mitään omia tulostuksia tai itse tehtyjä kopioita.
Entäpä jos noin saa tehdä, niin saanko muokata niitä kuvia esim. laittamalla useamman kuvan samaan settiin?

Juu, en ole mitään taulutehdasta perustamassa.

-edit-

Laajennetaanpa vielä hieman, kun FBssä tuli sopivasti aiheeseen liittyvä juttu.
Mitäpä mahtaa tekijäinoikeuspykälät sanoa siitä, jos mä tulostankin netistä kuvan, ja teen esim. tuollasen kellon, ja myyn sen:
http://www.zazzle.com/lament_wall_clock_wallclocks-256410175059205697
Ja mitäpä mahtaa sanoa kopioinnista noin ylipäätään. Jos esimerkiks mä piirränkin itse tuollasen kuvan, käyttäen jotain toista kuvaa mallina, niin saanko myydä?

Mistä tällaisiin tärkeisiin kysymyksiin oikein voi etsiä vastauksia? No täältä tietenkin. Mut onko mitään muuta?

Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Sijainti
Järvenpää
Sehän riippuu miten vanhasta levynkannesta aiot taulun tehdä. Tekijänoikeuksissa on tietty aika milloin se raukeaa. 50 vuotta taisi olla leffoissa ja musiikissa.

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
Tekijänoikeusaiheinen udelma:

Mitenkä menee tekijäinoikeudet painetuissa kuvissa yms.? Eli jos mä teen vaikkapa niin, että askartelen ostamani dvd:n kansikuvasta taulun niin, että jysäytän sen kuvan johonkin tiimarin kehykseen, niin saanko mä sen myydä?
Jos esimerkiks mä piirränkin itse tuollasen kuvan, käyttäen jotain toista kuvaa mallina, niin saanko myydä?

Mistä tällaisiin tärkeisiin kysymyksiin oikein voi etsiä vastauksia? No täältä tietenkin. Mut onko mitään muuta?
Kuvateoksissa voi lainata muiden tuotantoa, niinhän taiteessa tehdään jatkuvasti. Taidehistorian jatkumossa se on välttämätöntäkin. Asia- ja teoskohtaisestihan nämä tutkitaan ja tulkitaan, mutta nyrkkisääntönä on se, että sen uuden pitää siis "toimia" omana teoksenaan. Jos teet vaikkapa jonkinlaisen kollaasin leikkaamistasi eri lähteistä tulevista kuvista, niin täysin varmasti voi sanoa, että tällöin olet luonut ainutkertaisen kokonaisuuden.

Toinen asia on sitten jonkin grafiikan uudelleen käyttö siten että piirtelet jollekin toiselle kuuluvan tunnistettavan kuvan, kuvion tms. ja väität sitä ainutkertaiseksi. Se on tietenkin sinun tulkintasi, mutta jos se on tunnistettava alkuperäisen teoksen mukaan, niin plagiointihan siinä silloin kelle vaan tulee mieleen. Asianomistajajuttuhan tämäkin, vrt. viime kesän Marimekko-plagiointikuviot.

En osaa nyt googlettelematta sanoa mistä helpoiten nämä tiedot saat. Itse olen ollut kauan sitten aikoinani Lapin yliopiston jonkun tekijänoikeusproffan kurssilla. Ylläkirjoitetun mukaan muistan asiat ja ei ole ollut ongelmia.

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Kuvateoksissa voi lainata muiden tuotantoa, niinhän taiteessa tehdään jatkuvasti. Taidehistorian jatkumossa se on välttämätöntäkin. Asia- ja teoskohtaisestihan nämä tutkitaan ja tulkitaan, mutta nyrkkisääntönä on se, että sen uuden pitää siis "toimia" omana teoksenaan. Jos teet vaikkapa jonkinlaisen kollaasin leikkaamistasi eri lähteistä tulevista kuvista, niin täysin varmasti voi sanoa, että tällöin olet luonut ainutkertaisen kokonaisuuden.

Toinen asia on sitten jonkin grafiikan uudelleen käyttö siten että piirtelet jollekin toiselle kuuluvan tunnistettavan kuvan, kuvion tms. ja väität sitä ainutkertaiseksi. Se on tietenkin sinun tulkintasi, mutta jos se on tunnistettava alkuperäisen teoksen mukaan, niin plagiointihan siinä silloin kelle vaan tulee mieleen. Asianomistajajuttuhan tämäkin, vrt. viime kesän Marimekko-plagiointikuviot.

En osaa nyt googlettelematta sanoa mistä helpoiten nämä tiedot saat. Itse olen ollut kauan sitten aikoinani Lapin yliopiston jonkun tekijänoikeusproffan kurssilla. Ylläkirjoitetun mukaan muistan asiat ja ei ole ollut ongelmia.
Mä laitoin Kuvasto ry:lle kysymyksiä aiheesta. Aihe ei sinänsä ole kovin henkilökohtainen, mutta en haluais että henkilö joutuis muutamien lanttien takia yhdenkään tekijänoikeusmafian kynsiin.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Turun saaristoon ja Naantaliin. Iniö, Houtskari, Korppoo, Nauvo jne.
Viitannet Turun saariston rengastiehen? Toki siellä on varsin komeita merimaisemia saarineen. Mutta toisaalta siellä täytyy ottaa koko ajan huomioon lossien ja lauttojen aikataulut. Ja mahdolliset (pitkäkähköt) jonotukset ainakin vikonloppuisin em. meriliikennevälineisiin. Houtskarin ja Iniön välinen lautta ei vissiinkään aja kovin usein vuorokaudessa ja on vielä maksullinen?

Tosin jonotus matkailuautossa ei lie kovin suuri ongelma. Kuten henkiläautossa on.

Vanhoista kivikirkoista ja hautuumaista kiinnostuneille tuo rengastie lie ykkösvalinta.

Hartsa76

Well-known member
Sehän riippuu miten vanhasta levynkannesta aiot taulun tehdä. Tekijänoikeuksissa on tietty aika milloin se raukeaa. 50 vuotta taisi olla leffoissa ja musiikissa.
Ainakin musiikissa tekijänoikeudet ovat nykyisin voimassa 70 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä.

Örfil

Guest
Omassa on ainakin sellainen vika ettei suostu liikahtamaan ilman kuljettajaa.
Ei vaikka kuinka komentaisi :nope:

markoj

Custom User
Pitäskö alkaa vetään Mangelomaisesti magnesiumia, kun yks nappi päivässä ei tahdo riittää estämään kramppailua?

markoj

Custom User
Mistä ne sitte johtuu? Perjantaina kramppas reisi, mikä ei oo kai koskaan ennen sitä tehny. Toki voimallista hikoilua kuumassa koko viikko takana.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.