kouvotsvoni
Banjottu
Norja pisti sitten rajoille passitarkastukset. Notta muistakaas posottelijat.
Poson olen omistanut viimeksi vuonna 2000 jolloin vaihdoin pysyvästi VAG konsernin tuotteisiin.Norja pisti sitten rajoille passitarkastukset. Notta muistakaas posottelijat.
Aina on passi multa tarkastettu Norjaan matkustaessa. Lienen sitten niin epäilyttävän oloinen, en tiiä.Norja pisti sitten rajoille passitarkastukset. Notta muistakaas posottelijat.
Niin lentokoneella saapuessa?Aina on passi multa tarkastettu Norjaan matkustaessa. Lienen sitten niin epäilyttävän oloinen, en tiiä.
Haa.Niin lentokoneella saapuessa?
Autolla, hevosella tai mp:llä kulkiessa nevö.
Onko tilanne pysyvästi niin paha? :frown:Poson olen omistanut viimeksi vuonna 2000 jolloin vaihdoin pysyvästi VAG konsernin tuotteisiin.
Tekijänoikeusaiheinen udelma:
Mitenkä menee tekijäinoikeudet painetuissa kuvissa yms.? Eli jos mä teen vaikkapa niin, että askartelen ostamani dvd:n kansikuvasta taulun niin, että jysäytän sen kuvan johonkin tiimarin kehykseen, niin saanko mä sen myydä?
Kuvateoksissa voi lainata muiden tuotantoa, niinhän taiteessa tehdään jatkuvasti. Taidehistorian jatkumossa se on välttämätöntäkin. Asia- ja teoskohtaisestihan nämä tutkitaan ja tulkitaan, mutta nyrkkisääntönä on se, että sen uuden pitää siis "toimia" omana teoksenaan. Jos teet vaikkapa jonkinlaisen kollaasin leikkaamistasi eri lähteistä tulevista kuvista, niin täysin varmasti voi sanoa, että tällöin olet luonut ainutkertaisen kokonaisuuden.Jos esimerkiks mä piirränkin itse tuollasen kuvan, käyttäen jotain toista kuvaa mallina, niin saanko myydä?
Mistä tällaisiin tärkeisiin kysymyksiin oikein voi etsiä vastauksia? No täältä tietenkin. Mut onko mitään muuta?
Mä laitoin Kuvasto ry:lle kysymyksiä aiheesta. Aihe ei sinänsä ole kovin henkilökohtainen, mutta en haluais että henkilö joutuis muutamien lanttien takia yhdenkään tekijänoikeusmafian kynsiin.Kuvateoksissa voi lainata muiden tuotantoa, niinhän taiteessa tehdään jatkuvasti. Taidehistorian jatkumossa se on välttämätöntäkin. Asia- ja teoskohtaisestihan nämä tutkitaan ja tulkitaan, mutta nyrkkisääntönä on se, että sen uuden pitää siis "toimia" omana teoksenaan. Jos teet vaikkapa jonkinlaisen kollaasin leikkaamistasi eri lähteistä tulevista kuvista, niin täysin varmasti voi sanoa, että tällöin olet luonut ainutkertaisen kokonaisuuden.
Toinen asia on sitten jonkin grafiikan uudelleen käyttö siten että piirtelet jollekin toiselle kuuluvan tunnistettavan kuvan, kuvion tms. ja väität sitä ainutkertaiseksi. Se on tietenkin sinun tulkintasi, mutta jos se on tunnistettava alkuperäisen teoksen mukaan, niin plagiointihan siinä silloin kelle vaan tulee mieleen. Asianomistajajuttuhan tämäkin, vrt. viime kesän Marimekko-plagiointikuviot.
En osaa nyt googlettelematta sanoa mistä helpoiten nämä tiedot saat. Itse olen ollut kauan sitten aikoinani Lapin yliopiston jonkun tekijänoikeusproffan kurssilla. Ylläkirjoitetun mukaan muistan asiat ja ei ole ollut ongelmia.
Viitannet Turun saariston rengastiehen? Toki siellä on varsin komeita merimaisemia saarineen. Mutta toisaalta siellä täytyy ottaa koko ajan huomioon lossien ja lauttojen aikataulut. Ja mahdolliset (pitkäkähköt) jonotukset ainakin vikonloppuisin em. meriliikennevälineisiin. Houtskarin ja Iniön välinen lautta ei vissiinkään aja kovin usein vuorokaudessa ja on vielä maksullinen?Turun saaristoon ja Naantaliin. Iniö, Houtskari, Korppoo, Nauvo jne.
Ainakin musiikissa tekijänoikeudet ovat nykyisin voimassa 70 vuotta tekijän kuolinvuoden päättymisestä.Sehän riippuu miten vanhasta levynkannesta aiot taulun tehdä. Tekijänoikeuksissa on tietty aika milloin se raukeaa. 50 vuotta taisi olla leffoissa ja musiikissa.
Tarkoittaako tuo pysyvyys sitä, että ne pysyy pihassa, kun eivät suostu liikahtamaankaan?Poson olen omistanut viimeksi vuonna 2000 jolloin vaihdoin pysyvästi VAG konsernin tuotteisiin.
Ootko kokeillu jos pistäs punaset ledit keulille?Omassa on ainakin sellainen vika ettei suostu liikahtamaan ilman kuljettajaa.
Ei vaikka kuinka komentaisi :nope:
Isä tuossa puheli että krampit loppuivat tyystin kun lopetti magnesiumnappejen popsinnon.Pitäskö alkaa vetään Mangelomaisesti magnesiumia, kun yks nappi päivässä ei tahdo riittää estämään kramppailua?
Juu, ei kaikki krampit johdu magnesiumin puutteesta.Isä tuossa puheli että krampit loppuivat tyystin kun lopetti magnesiumnappejen popsinnon.