Örfil
Guest
Yhdellä C:llä voit ladata Ni-MH akkuja vielä ihan ilman huolia.Noi kuolleet on AA -kokoisia sormiakkuja vainen. Laturi on tota joku semmonen halpa laturi/akku -paketti kuitenki. Merkki tais olla Lenmar. On mulla pari muutakin laturia, mutta pitää vähä tsekkailla tarkemmin mitä ne on. Tota säikäytystä isommalla virralla aattelin itekki, mutta en tienny voiko noille sitä tehä. Pitää noita amppeereja ja muita katella vielä tarkemmin.
Muista pistää akut ihan täyteen aina käytön jälkeen. Älä säilytä niitä tyhjänä (kuten Ni-CD akkuja).
Ja jos mahdollista, säilytä viileässä tilassa. Mulla on esim. akut talon perimmäisessä nurkassa, jossa lattian lämpötila on +15 astetta. Purkautuu hitaammin viileässä.
Edit: akuista huomaa selvästi jo alle kymmenen latauskerran jälkeen että kun niitä ei käytetä, ne ei ota latausta enää niin kuin kunnon käytössä. Esimerkki: mulla on toisen koneen ajoakkuna 7 kennoinen 4500 mAh akku ja parhaimmillaan se otti virtaa sisään niin että latauksen lopussa jännite oli 10.47V (4. lataus). Nyt kun sitä vähän koekäyttelin ja latasin sen jälkeen täyteen niin otti enää vain 10.31 V saakka. Kuriositeettina että ekalla latauksella otti vain 10.09V!!!
Laturi katkaisee virran kun jännite putoaa 5mV per kenno.
Ni-MH akkuja pitäisi käyttämättömänä latailla apaut kerran kuussa. Pahinta on siis että jätät ne puolityhjänä lojumaan pitkäksi ajaksi. Ni-CD akkuja taasen pitää säilyttää tyhjänä muisti-ilmiön vuoksi. Mulla on yli 10 v vanhoja Ni-CD ajoakkuja, jotka on vieläkin elossa, mutta tosin en uskalla niitä enää käyttää koska koneen servot saa samalla virrat ajoakusta ja virtakatko = 100% kaput!
Viimeksi muokattu: