Erinäisten kysymysten tojck.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Örfil

Guest
Noi kuolleet on AA -kokoisia sormiakkuja vainen. Laturi on tota joku semmonen halpa laturi/akku -paketti kuitenki. Merkki tais olla Lenmar. On mulla pari muutakin laturia, mutta pitää vähä tsekkailla tarkemmin mitä ne on. Tota säikäytystä isommalla virralla aattelin itekki, mutta en tienny voiko noille sitä tehä. Pitää noita amppeereja ja muita katella vielä tarkemmin.
Yhdellä C:llä voit ladata Ni-MH akkuja vielä ihan ilman huolia.

Muista pistää akut ihan täyteen aina käytön jälkeen. Älä säilytä niitä tyhjänä (kuten Ni-CD akkuja).

Ja jos mahdollista, säilytä viileässä tilassa. Mulla on esim. akut talon perimmäisessä nurkassa, jossa lattian lämpötila on +15 astetta. Purkautuu hitaammin viileässä.

Edit: akuista huomaa selvästi jo alle kymmenen latauskerran jälkeen että kun niitä ei käytetä, ne ei ota latausta enää niin kuin kunnon käytössä. Esimerkki: mulla on toisen koneen ajoakkuna 7 kennoinen 4500 mAh akku ja parhaimmillaan se otti virtaa sisään niin että latauksen lopussa jännite oli 10.47V (4. lataus). Nyt kun sitä vähän koekäyttelin ja latasin sen jälkeen täyteen niin otti enää vain 10.31 V saakka. Kuriositeettina että ekalla latauksella otti vain 10.09V!!!

Laturi katkaisee virran kun jännite putoaa 5mV per kenno.

Ni-MH akkuja pitäisi käyttämättömänä latailla apaut kerran kuussa. Pahinta on siis että jätät ne puolityhjänä lojumaan pitkäksi ajaksi. Ni-CD akkuja taasen pitää säilyttää tyhjänä muisti-ilmiön vuoksi. Mulla on yli 10 v vanhoja Ni-CD ajoakkuja, jotka on vieläkin elossa, mutta tosin en uskalla niitä enää käyttää koska koneen servot saa samalla virrat ajoakusta ja virtakatko = 100% kaput!

Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
2500mAh se lienee, kun ovat samoja kun tossa laturipaketissa. Ainostaan ne 8 Lenmarin akkua on kuollu. Muut samalla laturilla ladatut eri merkkiset ovat edelleen elossa.

Örfil

Guest
2500mAh se lienee, kun ovat samoja kun tossa laturipaketissa. Ainostaan ne 8 Lenmarin akkua on kuollu. Muut samalla laturilla ladatut eri merkkiset ovat edelleen elossa.
Tuo laturi on aivan hengetön tuohon hommaan. Ensilataus on ihan ok (tasaa kennot), mutta jatkossa lataus pitäisi tehdä 0.5-1C virralla.

Osta laturi joka pukkaa sen vähintäin 1A ulos ja mieluummin laturi, joka osaa katkaista latauksen itse. Tai sitten itse vahtaat vieressä ja lopetat latauksen kun akut on kuumempia kuin käden lämpö.

Örfil

Guest
Laskutoimitus:

Akkujen kapasiteetti: 2500 mAh
Laturin "teho": 250mA

Latausaika täysin tyhjästä täyteen akkuun (teoriassa):
2500/250 = 10H

Kun lataa laturilla, jonka ulostulo on esim 2.5A:
2500/2500 = 1H

Näin simppeliä tämä on!

Örfil

Guest
Nyrkkisääntö:

Pienellä virralla lataus (<1C) - energiaa pitkäksi ajaksi, tehopiikki pieni (W)
Isolla virralla lataus (>1C) - energiaa lyhyemmäksi ajaksi, tehopiikki korkea (W)

Itse lataan RC lennokin Ni-MH akun 0.5C:llä koska haluan että radio on hengissä mahdollisimman pitkään.
Ajoakut sitten +1C:llä. koska haluan niistä tehot ulos nousua varten mahdollisimman hyvin. Moottorinsäädin sitten hoitaa sen että jännite ei laske liian alas ja servoille löytyy ötyä laskuun saakka.

markoj

Custom User
Juu, muistan mä just ton verran itekki sähkoppia. Ei mulla sinällään oo kiire noita latailla, kunhan nyt ensin latautuisivat lain.

Örfil

Guest
Mutta mitä se "tavara" siellä akussa on, se on mulle aivan käsittämätöntä!!!

Akun paino ei nouse tai laske vaikka kuinka purkaa tai lataa. Selittäkääs tää besserwisserit!

Captain Howdy

Well-known member

Akun paino ei nouse tai laske vaikka kuinka purkaa tai lataa. Selittäkääs tää besserwisserit!
"tavara" on pötyä, akut ja seinäpistokkeet ovat TÄYNNÄ PÖTYÄ!!!!

markoj

Custom User

Muuttuu sen paino, mutta siinä laskee ja nousee pimeän aineen määrä, eikä sitä taas tavalliset puntarit hokaa. Näin mä oon asian järkeilly.

Örfil

Guest
"tavara" on pötyä, akut ja seinäpistokkeet ovat TÄYNNÄ PÖTYÄ!!!!
Pimeän aineen professori (kauppaopisto, merkanttilinja) selitti asian aika hyvin.

Pödyllä on tästä lähtien merkittävä osuus elämäämme. Kaikki on kiinni miten pötyä on saatavissa.

Esim. mies joka puhuu pötyä, on kävelevä akku!

markoj

Custom User
Lähetin pätkän pötyä luultavasti 1800Mhz taajuudella Verkkokaupan huoltoon ja sieltä vastattiin rauhallisen tyynesti, että "laitan uudet akut postiin, saat kohta ilmoituksen asiasta. siihen ei kuitenkaan tartte reagoida mitenkään. odota vain rauhallisesti niin akut saapuvat luultavimmin ensi viikon alkupuolella".

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Sijainti
Vantaa
Miksi aivasteleminen ja haukotteleminen eivät ole yhtä paheksuttuja kuin röyhtäileminen ja piereskeleminen?

Ria

Jäässä
Vähemmän hajuhaittoja, eikä aivastamista välttämättä pysty välttämään.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.