Renessanssinero
Perusfeidaaja
Löysinpäs landelta helmikuun 2000 Tuulilasin numeron, jossa oli Erkki Mustakarin kolumni "Moottori ratkaisee". Tässä muutamia lainauksia:
"Asiantuntijat sanovat, että näiden kolmen tärkeimmän tekijän vaikutus jakaantuu hyvässä paketissa seuraavasti: moottori 50%, auto 20% ja kuljettaja 30%. Itse väittäisin moottorin olevan tärkeämmän. Siksi oma jakoni on moottori 70%, auto 15% ja kuljettaja 15%."
Tämä on sen verran vanha artikkeli, että renkaiden merkitystä ei voinut arvioida kun oli vaan yksi rengastoimittaja. Renkaiden osuus on kuitenkin kanssa merkittävä, kuten olemme viime vuosina nähneet. Jatketaanpa:
"Kun tarkastellaan päättynyttä 90-lukua, mestaruus voitettiin yhtä kautta lukuunottamatta autolla, jossa oli sen hetken paras moottori."
"Mutta kuten alussa tuli sanottua, moottori on se, joka viime kädessä ratkaisee, mistä sijoituksista kuljettajilla on todellisuudessa mahdollisuus taistella."
Eli tässä nähdään juuri se, että kalusto on ratkaisevassa asemassa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/artikkelit.shtml/arkistot/f1/2005/07/382899
Mustakari: Paras kuljettaja voitti "...kenellekään ei jäänyt epäselväksi, kuka on tämän hetken paras F1-kuljettaja. Joku voi väittää, että Räikkösellä on tällä hetkellä ylivoimainen auto käytössään, mutta se ei saisi hämätä liikaa sitä tosiasiaa, että Kimi Räikkösen taidot kuljettajana ovat kaikkiin muihin kuljettajiin verrattuna ylivertaiset."
Tämä sotii hänen aikaisempaa kolumniaan vastaan, jossa hän väitti moottorin olevan tärkein.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/artikkelit.shtml/arkistot/f1/2005/08/385960
Mustakarin kuljettaja-arviot, Michael Schumacher, Ferrari: "Maailman paras F1-kuljettaja osoitti Unkarin osakilpailun aika-ajossa..."
Äsken hän väitti Kimi Räikköstä parhaaksi kuskiksi ja nyt Schumia parhaaksi kuskiksi. Päättäisi nyt, että onko kuski paras vaiko kenties auto vai sitten se moottori! Ota nyt sitten Ekin kirjoituksista jotain selvää kun mielipiteet vaihtuvat kuin sukat konsanaan.
"Asiantuntijat sanovat, että näiden kolmen tärkeimmän tekijän vaikutus jakaantuu hyvässä paketissa seuraavasti: moottori 50%, auto 20% ja kuljettaja 30%. Itse väittäisin moottorin olevan tärkeämmän. Siksi oma jakoni on moottori 70%, auto 15% ja kuljettaja 15%."
Tämä on sen verran vanha artikkeli, että renkaiden merkitystä ei voinut arvioida kun oli vaan yksi rengastoimittaja. Renkaiden osuus on kuitenkin kanssa merkittävä, kuten olemme viime vuosina nähneet. Jatketaanpa:
"Kun tarkastellaan päättynyttä 90-lukua, mestaruus voitettiin yhtä kautta lukuunottamatta autolla, jossa oli sen hetken paras moottori."
"Mutta kuten alussa tuli sanottua, moottori on se, joka viime kädessä ratkaisee, mistä sijoituksista kuljettajilla on todellisuudessa mahdollisuus taistella."
Eli tässä nähdään juuri se, että kalusto on ratkaisevassa asemassa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/artikkelit.shtml/arkistot/f1/2005/07/382899
Mustakari: Paras kuljettaja voitti "...kenellekään ei jäänyt epäselväksi, kuka on tämän hetken paras F1-kuljettaja. Joku voi väittää, että Räikkösellä on tällä hetkellä ylivoimainen auto käytössään, mutta se ei saisi hämätä liikaa sitä tosiasiaa, että Kimi Räikkösen taidot kuljettajana ovat kaikkiin muihin kuljettajiin verrattuna ylivertaiset."
Tämä sotii hänen aikaisempaa kolumniaan vastaan, jossa hän väitti moottorin olevan tärkein.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/artikkelit.shtml/arkistot/f1/2005/08/385960
Mustakarin kuljettaja-arviot, Michael Schumacher, Ferrari: "Maailman paras F1-kuljettaja osoitti Unkarin osakilpailun aika-ajossa..."
Äsken hän väitti Kimi Räikköstä parhaaksi kuskiksi ja nyt Schumia parhaaksi kuskiksi. Päättäisi nyt, että onko kuski paras vaiko kenties auto vai sitten se moottori! Ota nyt sitten Ekin kirjoituksista jotain selvää kun mielipiteet vaihtuvat kuin sukat konsanaan.