Esapekka Lappi

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2744
Sijainti
Lahti
Uskoisin Esupin olevan rallikuskina just nyt parhaimmillaan. Sopivasti nuoruutta/vanhuutta - kypsyyttä/intopinkeyttä - vauhtia/varmuutta. Toyotalla on kova talli ensi vuonna, jos Ogier ajaa jokusen erikoisensa, Lappi samoin ja siihen päälle Rovanperä ja Evans kaiken tarjolla olevan. Vaikka ajetaan nyt ensin tämä kausi loppuun!:)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7309
Sijainti
Vantaa
Onkohan mahdollisuus siihen, että Lappi ajaa täyden sarjan ja Katsuta/Ogier ajavat nelosautoa?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2057
Sijainti
JKL
Onkohan mahdollisuus siihen, että Lappi ajaa täyden sarjan ja Katsuta/Ogier ajavat nelosautoa?
Ihan hyvä ajatus. Mutta Katsuta on ihan oma ja tehdas tallista erillinen projekti jonka tarkoituksena on vain saada japanilainen kuski mm-sarjaan. Budjetti tulee eri kassasta pää teamiin verrattuna. Siksi en tuohon usko ja Taka ajaa koko kauden joka tapauksessa... Kaikki toki mahdollista mutta jos vetoa pitäisi lyödä niin väitän että enemmän kisoja Taka ajaa ensi vuonna kuin Lappi/kukatahansaogieriatuuraakaan...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7309
Sijainti
Vantaa
Ihan hyvä ajatus. Mutta Katsuta on ihan oma ja tehdas tallista erillinen projekti jonka tarkoituksena on vain saada japanilainen kuski mm-sarjaan. Budjetti tulee eri kassasta pää teamiin verrattuna. Siksi en tuohon usko ja Taka ajaa koko kauden joka tapauksessa... Kaikki toki mahdollista mutta jos vetoa pitäisi lyödä niin väitän että enemmän kisoja Taka ajaa ensi vuonna kuin Lappi/kukatahansaogieriatuuraakaan...
Itsellä on vain sellainen kutina, että Toyota haluaa ajaa kolmen kuskin voimin MM-ää kuskienkin osalta. Tällä hetkellä Rovanperä/Lappi ovat sellaisia kuskeja, että kumpikin voi vain täysin onnistuessaan taistella mestaruudesta, joten tarvitsevat molemmille laajan ohjelman. Hyundailla on kaksi kovaa mestaruustaistelijaa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Eiköhän Ogierin potentiaalisia voittoja haluta Toyotan merkkipistepottiin. Lisäksi Lapilla on hyvä lähtöpaikka sitten Ruotsissa kun on skipannut Monten, sama voi toistua myös sorakisoissa myöhemmin
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
916
Eiköhän Ogierin potentiaalisia voittoja haluta Toyotan merkkipistepottiin. Lisäksi Lapilla on hyvä lähtöpaikka sitten Ruotsissa kun on skipannut Monten, sama voi toistua myös sorakisoissa myöhemmin
Tätä samaa taktiikkahan Hyundai on käyttänyt menestyksekkäästi, josta on myös tullut kritiikkia joiltain tahoilta. Mielestäni nyt kun talleja ei ole tämän enempää, on useamman kolmoskuskin käyttö vain hyväksi MM-sarjalle, kun kuskeja on enemmän.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
85
Esupilla on pienet lapset kotona, ja joka podcastissa hän on kertonut, ettei liiemmin rakasta matkustaa ja olla pois kotoa perheen luota.

Muutamat kisat voivat olla ns. unelmadiili hänelle juuri tässä elämänvaiheessa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Todennäköisestihän se menee niinpäin että Ogier ajaa 3-4 kisaa ja Lappi 8-10 riippuen toki myös kalenterin koostumuksesta. Ogierilla vaikuttaa myös muut intressit kuten Le Mans ja mahdollisesti Extreme E -kalenterit. Montessa Ogier ajaa varmasti, Ruotsissa ei. Jos kalenteri on tällainen, niin veikkaisin Ogierin valitsevan ainakin Safarin. Ehkä myös P-Irlannin, tai Japanin, jos sitä ei ajeta vielä tänä vuonna, uutena haasteena. Voisi myös ehkä ottaa yhden akselilta Portugali/Sardinia/Akropolis, kun pääsee starttaamaan kerrankin hyvällä lähtöpaikalla.

Monte
Ruotsi
Kroatia
Portugali
Sardinia
Safari
Viro
Jyskälä
Uusi-Seelanti
Akropolis
Pohjois-Irlanti
Katalonia
Japani
Ensi kauden kalenterissa ei ole yhtään Etelä-Amerikan kisaa. Siellähän Ogier ei ole vielä voittanut koskaan, joten jos Argentiina tai Chile nousee jollain ilveellä vielä kalenteriin niin Ogieria kiinnostaa varmasti.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3726
Onnea EP:lle Toyota-tallipaikan johdosta. olkoon onni suosiollinen ensikaudella!
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
713
Tällaista tuli kirjoiteltua Portugalin MM-rallin jälkeen.

Onneksi Esapekka ei vaikuta ajattelevan samalla tavalla. Pääasia on se, että Esapekka itse ei selvästi ollut halukas lopettamaan tuollaiseen vuoteen kuin 2020. Tässä vaiheessa uraa.

Noiden perseilleen menneiden kokemusten jälkeen olisikin ollut helpompaa jättää lajin seuraaminen siihen, että soittaa kerran vuodessa Ylen ralli-iltaan ja kysyy B-ryhmän kiihtyvyydestä nollasta sataan. Ja itse asiassa toi olisi ollut varsin ok, jos Lappi olisi aivan totaalisen kyllästynyt rallin ajamiseen ja haluaisi tehdä jotain muuta elämässään. Vaikkapa trollailla F1-foorumilla. Lappi ei kuitenkaan vaikuta kyllästyneeltä ja luovuttaneelta. Aikaisemmin asiat meni miten meni ja niitä on oma aikansa surkuteltu. Lapille on avautunut uusi mahdollisuus, josta hän on tähän mennessä repinyt aika lailla 100% irti sen mitä revittävissä on ollut. Noh, yksi piste jäi häpeällisesti ottamatta Rovaniemellä. EP itse on asettanut tavoitteekseen paluun pääluokkaan. Paluu ei melkoisella varmuudella tapahtuisi kotisohvalla odottelemalla. Luultavasti olisi ollut vaikeampaa elää itsensä kanssa, jos asiat olisi vain jättänyt viime vuoden kaltaiselle tolalle. Ajohaluja mieheltä selvästi edelleen löytyy.

Vaikka kyse ei olisi pelkästään Lapin omista ambitioista niin kuluttajana itselleni WRC on muutakin kuin vain pääluokka ja siihen liittyvät asiat. Senkin takia annan lisäpisteet Esapekalle: Hänen läsnäolo WRC2:ssa on lisännyt ainakin omalta osaltani entisestään tuon luokan mielenkiintoa. Lisäksi persoonallisuutta ja viihdyttävyyttä ei koskaan ole liikaa minkään lajin ympärillä ja näitä asioita Lappi on taas omalta osaltaan tuonut, ainakin näin Suomesta käsin katsottuna. Edellisellä sivulla tuo nimimerkki deloreanin viesti oli hyvä esimerkki siihen liittyen. Voihan tuon kuitata sillä, että helppo se on voittajana hassutella, mutta kyllähän paljon nähdään urheilussa tapauksia, jossa hyvinäkään hetkillä ei saada juuri mitään irti.

Urheilussa yksi parhaista asioista on myös kehityskaaret ja tarinat. Esimerkkinä Tänakin nousu huipulle romahduksen jälkeen ja kävihän Elfyn Evanskin hakemassa vauhtia porrasta alempaa. Itse toivoisin tälle Lapin rallitarinalle paljon mielekkäämpää loppua kuin sen, mitä tuo kaikkinensa hyvin surullinen vuosi 2020 oli tarjota. Ilman tätä paluuta R5-auton rattiin ei käytännössä olisi toivoa nähdä hienon persoonaan palaavan takaisin ralliautoilun kuninkuusluokkaan pitkähkön toimettomuuden jälkeen. Tämä R5-autoilu kun on nyt käytännössä paras väylä siihen mahdolliseen paluuseen. Ja vaikka se paluu ei tapahtuisi niin jotain on sentään yrittänyt tehdä asian tilaa parantaakseen.

Rallissa asiat ottavat välillä täyskäännöksen hyvinkin pienessä ajassa. Välillä hyvään, välillä huonompaan suuntaan. Kuitenkin tällä hetkellä kaikki aikaisemmat kommellukset huomioiden Lapilla on ilahduttavan laadukas tekemisen taso päällä. Siitä minä nautin. Kommenteista ja olemuksesta päätellen moottoriurheilu kiinnostaa ja perheasiatkin taitaa olla kunnossa. Viime vuonna ei ymmärrettävästi aina välittynyt sellainen fiilis tuon moottoriurheilun osalta.
Ennen Jyväskylää Lappi itse kommentoi tilannettaan ja tuon alkukauden merkitystä näin:

"Lappi sai todella paljon itseluottamusta, kun hän voitti WRC2-luokan MM-osakisan Volkswagenin ratissa helmikuussa Rovaniemellä. Tämän jälkeen hänet on nähty vain yhdessä MM-rallissa, kun hän ajoi WRC2-luokan voittoon myös Portugalissa.

– Minulla ei ole tarpeeksi isoa sanaa sille, mitä voitto Rovaniemellä merkitsi. Se oli aika käänteentekevä hetki. Ilman sitä voittoa en olisi nyt tässä. Sen jälkeen uskalsin soittaa Latvalalle ja kysyä autoa Jyväskylään.

Latvalan mukaan auton lainakuviot lähtivät rakentumaan jo ennen Rovaniemen MM-osakilpailua.

– Esapekka oli jo alkuvuodesta yhteydessä ja kysyi, että onko mahdollisuutta vuokrata autoa Jyväskylään. Sanoin hänelle, että meillä on ollut muitakin kyselijöitä. Sanoin, että hänen pitää ajaa tänä vuonna kisoja, jos hän haluaa saada auton, Latvala kertoi Yle Urheilulle.

Latvalan mukaan hän on koko ajan tiennyt, että Lappi on hyvä kuljettaja, mutta oli tärkeää osoittaa asia myös Toyotan suuntaan.

– Rovaniemen ja Portugalin jälkeen päätös oli käytännössä selvä, kun Esapekka voitti molemmat kilpailut. Löimme kesän alussa aika lailla lukkoon, että hän pääsee ajamaan meidän viidettä autoa Jyväskylässä, Latvala jatkoi."


Isot onnittelut Esapekalle! Voi vaan kuvitella miten hyvältä tämä paluu tuntuu tuollaisen jälkeen, kun on saanut itse mahdollistettua tämän paluun tuollaisella riskinotolla ja ylipäänsä viitseliäisyydellä vielä lähteä yrittämään uudelleen.

Nyt sitten kaikki irti tästä paluusta, kolmatta mahdollisuutta ei välttämättä enää tule. Esapekka tietää nyt miltä tuntuu olla huippuhyvässä WRC-tiimissä, menettää se paikka ja miltä tuntuu olla kokonaan WRC:n ulkopuolella. Toivottavasti kaikki nämä kokemukset ovat saaneet Lapin arvostamaan vielä enemmän tätä mahdollisuutta, joka hänelle nyt ensi kaudella aukeaa.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
603
Oliko muuten vielä olemassa mitään tietoa mitkä rallit Ogier ajaa ja sitä myötä mitä kisoja Lapille on luvassa?
Jostain muistelen lukeneeni, että ainakaan Jyväskylässä ei Ogier ole halukas ajamaan, kun taas Montessa ainakin haluaa ajaa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4199
Sijainti
Parc Fermé
Oliko muuten vielä olemassa mitään tietoa mitkä rallit Ogier ajaa ja sitä myötä mitä kisoja Lapille on luvassa?
Jostain muistelen lukeneeni, että ainakaan Jyväskylässä ei Ogier ole halukas ajamaan, kun taas Montessa ainakin haluaa ajaa.
Jos mutulla saa heittää niin veikkaan et Jyväskylän lisäksi Ruotsi ei olisi Ogierin listalla.

Katsotaan sitten kun kisakalenterikin julkistetaan.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Oliko muuten vielä olemassa mitään tietoa mitkä rallit Ogier ajaa ja sitä myötä mitä kisoja Lapille on luvassa?
Jostain muistelen lukeneeni, että ainakaan Jyväskylässä ei Ogier ole halukas ajamaan, kun taas Montessa ainakin haluaa ajaa.
Ei. Paras arvaukseni löytyy muutamaa viestiä ylempää.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
160
Oliko muuten vielä olemassa mitään tietoa mitkä rallit Ogier ajaa ja sitä myötä mitä kisoja Lapille on luvassa?
Jostain muistelen lukeneeni, että ainakaan Jyväskylässä ei Ogier ole halukas ajamaan, kun taas Montessa ainakin haluaa ajaa.
Jos oon oikein ymmärtäny niin Sebi ajaa max sen 5-6 kisaa joten kyllä Ep pääsee kunnolla ens vuonna kisaamaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3513
Lapille on mukavasti tarjolla rooli ensi kauden Breeninä. Niistä kisoista, joissa on viivalla, kaikki irti ja kaudelle 2023 sitten entistä isommin tavoittein.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
623
Lapin toistaiseksi paras WRC-kausi 2018:MM-sarjan viides, 3 podiumia..

2017 Lappi voitti Jyväskylän kotirallin..
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2525
JES! Hieno uutinen!

Itse ymmärsin että Ogier ajaisi 1-3 kisaa? Mistäs näistä tietää.
 
Ylös