Tällaista tuli kirjoiteltua Portugalin MM-rallin jälkeen.
Onneksi Esapekka ei vaikuta ajattelevan samalla tavalla. Pääasia on se, että Esapekka itse ei selvästi ollut halukas lopettamaan tuollaiseen vuoteen kuin 2020. Tässä vaiheessa uraa.
Noiden perseilleen menneiden kokemusten jälkeen olisikin ollut helpompaa jättää lajin seuraaminen siihen, että soittaa kerran vuodessa Ylen ralli-iltaan ja kysyy B-ryhmän kiihtyvyydestä nollasta sataan. Ja itse asiassa toi olisi ollut varsin ok, jos Lappi olisi aivan totaalisen kyllästynyt rallin ajamiseen ja haluaisi tehdä jotain muuta elämässään. Vaikkapa trollailla F1-foorumilla. Lappi ei kuitenkaan vaikuta kyllästyneeltä ja luovuttaneelta. Aikaisemmin asiat meni miten meni ja niitä on oma aikansa surkuteltu. Lapille on avautunut uusi mahdollisuus, josta hän on tähän mennessä repinyt aika lailla 100% irti sen mitä revittävissä on ollut. Noh, yksi piste jäi häpeällisesti ottamatta Rovaniemellä. EP itse on asettanut tavoitteekseen paluun pääluokkaan. Paluu ei melkoisella varmuudella tapahtuisi kotisohvalla odottelemalla. Luultavasti olisi ollut vaikeampaa elää itsensä kanssa, jos asiat olisi vain jättänyt viime vuoden kaltaiselle tolalle. Ajohaluja mieheltä selvästi edelleen löytyy.
Vaikka kyse ei olisi pelkästään Lapin omista ambitioista niin kuluttajana itselleni WRC on muutakin kuin vain pääluokka ja siihen liittyvät asiat. Senkin takia annan lisäpisteet Esapekalle: Hänen läsnäolo WRC2:ssa on lisännyt ainakin omalta osaltani entisestään tuon luokan mielenkiintoa. Lisäksi persoonallisuutta ja viihdyttävyyttä ei koskaan ole liikaa minkään lajin ympärillä ja näitä asioita Lappi on taas omalta osaltaan tuonut, ainakin näin Suomesta käsin katsottuna. Edellisellä sivulla tuo nimimerkki deloreanin viesti oli hyvä esimerkki siihen liittyen. Voihan tuon kuitata sillä, että helppo se on voittajana hassutella, mutta kyllähän paljon nähdään urheilussa tapauksia, jossa hyvinäkään hetkillä ei saada juuri mitään irti.
Urheilussa yksi parhaista asioista on myös kehityskaaret ja tarinat. Esimerkkinä Tänakin nousu huipulle romahduksen jälkeen ja kävihän Elfyn Evanskin hakemassa vauhtia porrasta alempaa. Itse toivoisin tälle Lapin rallitarinalle paljon mielekkäämpää loppua kuin sen, mitä tuo kaikkinensa hyvin surullinen vuosi 2020 oli tarjota. Ilman tätä paluuta R5-auton rattiin ei käytännössä olisi toivoa nähdä hienon persoonaan palaavan takaisin ralliautoilun kuninkuusluokkaan pitkähkön toimettomuuden jälkeen. Tämä R5-autoilu kun on nyt käytännössä paras väylä siihen mahdolliseen paluuseen. Ja vaikka se paluu ei tapahtuisi niin jotain on sentään yrittänyt tehdä asian tilaa parantaakseen.
Rallissa asiat ottavat välillä täyskäännöksen hyvinkin pienessä ajassa. Välillä hyvään, välillä huonompaan suuntaan. Kuitenkin tällä hetkellä kaikki aikaisemmat kommellukset huomioiden Lapilla on ilahduttavan laadukas tekemisen taso päällä. Siitä minä nautin. Kommenteista ja olemuksesta päätellen moottoriurheilu kiinnostaa ja perheasiatkin taitaa olla kunnossa. Viime vuonna ei ymmärrettävästi aina välittynyt sellainen fiilis tuon moottoriurheilun osalta.
Ennen Jyväskylää Lappi itse kommentoi tilannettaan ja tuon alkukauden merkitystä näin:
"Lappi sai todella paljon itseluottamusta, kun hän voitti WRC2-luokan MM-osakisan Volkswagenin ratissa helmikuussa Rovaniemellä. Tämän jälkeen hänet on nähty vain yhdessä MM-rallissa, kun hän ajoi WRC2-luokan voittoon myös Portugalissa.
– Minulla ei ole tarpeeksi isoa sanaa sille, mitä voitto Rovaniemellä merkitsi. Se oli aika käänteentekevä hetki. Ilman sitä voittoa en olisi nyt tässä. Sen jälkeen uskalsin soittaa Latvalalle ja kysyä autoa Jyväskylään.
Latvalan mukaan auton lainakuviot lähtivät rakentumaan jo ennen Rovaniemen MM-osakilpailua.
– Esapekka oli jo alkuvuodesta yhteydessä ja kysyi, että onko mahdollisuutta vuokrata autoa Jyväskylään. Sanoin hänelle, että meillä on ollut muitakin kyselijöitä. Sanoin, että hänen pitää ajaa tänä vuonna kisoja, jos hän haluaa saada auton, Latvala kertoi Yle Urheilulle.
Latvalan mukaan hän on koko ajan tiennyt, että Lappi on hyvä kuljettaja, mutta oli tärkeää osoittaa asia myös Toyotan suuntaan.
– Rovaniemen ja Portugalin jälkeen päätös oli käytännössä selvä, kun Esapekka voitti molemmat kilpailut. Löimme kesän alussa aika lailla lukkoon, että hän pääsee ajamaan meidän viidettä autoa Jyväskylässä, Latvala jatkoi."
https://yle.fi/urheilu/3-12118155
Isot onnittelut Esapekalle! Voi vaan kuvitella miten hyvältä tämä paluu tuntuu tuollaisen jälkeen, kun on saanut itse mahdollistettua tämän paluun tuollaisella riskinotolla ja ylipäänsä viitseliäisyydellä vielä lähteä yrittämään uudelleen.
Nyt sitten kaikki irti tästä paluusta, kolmatta mahdollisuutta ei välttämättä enää tule. Esapekka tietää nyt miltä tuntuu olla huippuhyvässä WRC-tiimissä, menettää se paikka ja miltä tuntuu olla kokonaan WRC:n ulkopuolella. Toivottavasti kaikki nämä kokemukset ovat saaneet Lapin arvostamaan vielä enemmän tätä mahdollisuutta, joka hänelle nyt ensi kaudella aukeaa.