Eurokriisi

Törni

Well-known member
Kysymysten sijaan joskus kaipaisi vastauksiakin olivat ne sitten faktaa tai mutuilua.
Ok, yritän. Minulla ei kuitenkaan ole vastauksia.

Onko sinun vastauksesi se, että letkut irti Etelä-euroopasta?

Jos on niin voitko ystävällisesti kuvata seuraukset omin sanoin.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Ei nyt jumalauta. Ihmetyttää tällaiset kiireellisyydet saada päätökset ja tukipaketit lävitse.

Ensin meillä päätettiin EVM hyväksytyksi, missä jäi perimmäinen ongelma, jossa päätettiin enemmistömäärän mukaisesti.

Sitten tässä Espanjan sotkuissa oli jo tiedossa, ettei perustettavalla EVM:llä ole mitään ensisijaisen velkojan asemaa eikä tule jatkossakaan.

Nyt kiistellään, että oliko väärinkäsityksiä vai ei ja kiistellään, että vain Espanjan tukipaketilla olisi poikkeus, muilla ei.

Lisäksi Vanhanen paljasti sen, että kansanedustajana ja pääministerinä lukaisi vain tiivistelmän mutta ei koskaan sopimuksen sisältöä.

Ihmetyttää, että miten samaa levyä soitetaan hallituksella ja yritetään panna oppositiolle sanoja suuhun.

Tivaillaan Perussuomalaisilta sitä, että haluavatko Euroa vai päästä irti Eurosta vaikka pohjimmaisena syynä on, että ettei eurosopimuksessa lue mitään siitä, kuinka erota?

Tähän lainaten:

http://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs&feature=related

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Silti - sorryt markan takaisin hamuaville; been there, seen it. Ei koskaan enää eristäytynyttä Suomea. Jaiks...
Lueskelin tuossa viime viikolla jotain lehteä (olisiko ollut Kodin Kuvalehti tms.) vuodelta 1990 ja siinä oli juttua miten pankit aikoivat nostaa asuntolainojen korkoja 11 prosentista 12,5 prosenttiin, tai suurinpiirtein noissa kokoluokissa mentiin. Ihan kohtalaisen kokoinen korkotaso mielestäni. Tietysti kaikki riippuu kaiskesta ja sitä rataa, eikä mistään voi olla varma ja siihen tyyliin, mutta voisi se kai mahdollista olla, että tuollaisiin korkotasoihin päädyttäisiin jos markkaan takaisin mentäisiin.

Onhan niitä nykyäänkin kaikenlaisia pikaluottoja, joiden vuosikorot on jotain ihan älyttömiä, mutta kun *ollaan kännissä ja tarvitaan hiukka lisää rahaa ja sit ens kuussa maksetaan takas ja prosenttilasku on ihan homojen hommaa!*, niin ei liene tarvetta verrata parinkymmenen vuoden takaisiin "täyskokoisiin" lainoihin.

Törni

Well-known member
Minä en pyydä paljoa.

Pyydän vain, että tukipakettien vastustajat kertoisivat vaihtoehtoisen suunnitelman seurauksista. Itse en kannata tukipaketteja. Minulla ei ole kompetenssia arvioida mikä olisi hyvä ja mikä huono.

Täällä on kuitenkin pirun monta keskustelijaa joilla on jyrkkä ja selvä mielipude, toisin kuin minulla.

Kertokaa te jotka vastustatte tukipaketteja oman suunnitelmanne seuraukset.

Siis tehkää se nyt ihmeessä. Minä pyydän nöyrästi.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Minä en pyydä paljoa.

Pyydän vain, että tukipakettien vastustajat kertoisivat vaihtoehtoisen suunnitelman seurauksista. Itse en kannata tukipaketteja. Minulla ei ole kompetenssia arvioida mikä olisi hyvä ja mikä huono.Täällä on kuitenkin pirun monta keskustelijaa joilla on jyrkkä ja selvä mielipude, toisin kuin minulla.

Kertokaa te jotka vastustatte tukipaketteja oman suunnitelmanne seuraukset.

Siis tehkää se nyt ihmeessä. Minä pyydän nöyrästi.
Ei kukaan, yksikään kukaan ei tiedä, mitä tapahtuu jos tuet lopetetaan, erotaan eurosta, erotetaan eurosta Etelän vetelät. Mitä tulee jyrkkiin mielipiteisiin, niin sulla on ainakin jyrkkä mielipide siitä, että me kaikki muut ollaan väärässä. Oli sitten kanta myötä- tai vastakarvainen.

Ei muuten kukaan tiedä sitäkään, mitä tapahtuu jos jatkamme loputonta tukien maksamista. Missä vaiheessa meiltä loppuu likviditeetti? Kerro mulle, pyydän nöyrästi, että kerro mulle mitä tapahtuu, jos maksamme esim. tukia 30 miljardilla vain siksi, ettei euro kupsahda.:eek:

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Lueskelin tuossa viime viikolla jotain lehteä (olisiko ollut Kodin Kuvalehti tms.) vuodelta 1990 ja siinä oli juttua miten pankit aikoivat nostaa asuntolainojen korkoja 11 prosentista 12,5 prosenttiin, tai suurinpiirtein noissa kokoluokissa mentiin. Ihan kohtalaisen kokoinen korkotaso mielestäni. Tietysti kaikki riippuu kaiskesta ja sitä rataa, eikä mistään voi olla varma ja siihen tyyliin, mutta voisi se kai mahdollista olla, että tuollaisiin korkotasoihin päädyttäisiin jos markkaan takaisin mentäisiin.
Minun tuttavapiirissä "parhaat" asuntolainojen korot olivat luokkaa 18% ysärin alussa.

Isäukko pankkimiehenä oli aika hiljaista kaveria -91 pakkodevalvoinnin jälkeen; valuuttalainat kaatuivat yritysten niskaan, kallista terminointia ei juuri kellään ollut ja firmoja haudattiin urakkavauhdilla.

Eurokriisiin ei meitsillä ratkaisua ole mutta pikkumaan pikkumarkalle haiseva vastalause täältä.

Törni

Well-known member
Ei kukaan, yksikään kukaan ei tiedä, mitä tapahtuu jos tuet lopetetaan, erotaan eurosta, erotetaan eurosta Etelän vetelät. Mitä tulee jyrkkiin mielipiteisiin, niin sulla on ainakin jyrkkä mielipide siitä, että me kaikki muut ollaan väärässä. Oli sitten kanta myötä- tai vastakarvainen.
Aivan väärin.

En minä ole sanonut olevani oikeassa ja, että muut ovat väärässä. Sinä keksit tämän omasta päästäsi. Minä voin aivan yhtä hyvin väittää sinusta samaa kun jankutat jatkuvasti tukipaketteja vastaan.

Se viesti jota olen yrittänyt saada läpi on se, että minulla ei ole kompetenssia sanoa mikä tässä on oikein ja mikä väärin. Ja tästä syystä olen kovasti ihmetellyt mistä teillä muilla kumpuaa se vakaumuksen syvä rintaääni jolla toistuvasti kerrotte kaikille muille mitä tässä pitäisi tehdä ja mitä ei.

Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Se viesti jota olen yrittänyt saada läpi on se, että minulla ei ole kompetenssia sanoa mikä tässä on oikein ja mikä väärin.
Luepa talousalan erikoisjulkaisuja viimeisen kahden vuoden ajalta (esim. The Economist ja WSJ). Löydät varmasti hyvin perusteltuja näkökantoja ja vaihtoehtoja kriisin ratkaisemiseksi, jotka tulevat todellisilta talousalan experteiltä.

Varsin johdonmukaisesti kaikki pitävät kriisin hoitamisen nykymallia erittäin huonona. Se tietysti näkyy siinäkin, että kriisi on levinnyt jatkuvasti ( Kreikka -> Irlanti -> Portugali -> Kreikka II -> Espanja.. ) eivät markkinat ole rauhoittuneet. Sen sijaan veronmaksajien vastuut ovat räjähdysmäisesti lisääntyneet, kun taas sijoittajien vastuut ovat samalla vähentyneet.

Törni

Well-known member
Luepa talousalan erikoisjulkaisuja viimeisen kahden vuoden ajalta (esim. The Economist ja WSJ). Löydät varmasti hyvin perusteltuja näkökantoja ja vaihtoehtoja kriisin ratkaisemiseksi, jotka tulevat todellisilta talousalan experteiltä.

Varsin johdonmukaisesti kaikki pitävät kriisin hoitamisen nykymallia erittäin huonona. Se tietysti näkyy siinäkin, että kriisi on levinnyt jatkuvasti ( Kreikka -> Irlanti -> Portugali -> Kreikka II -> Espanja.. ) eivät markkinat ole rauhoittuneet. Sen sijaan veronmaksajien vastuut ovat räjähdysmäisesti lisääntyneet, kun taas sijoittajien vastuut ovat samalla vähentyneet.
Juuri tätä minä olen perään kuuluttanut. En ole vielä ehtinyt lukea noita viittaamiasi julkaisuja, mutta siellä todennäköisesti ehdotetaan jotain älykkäämpiä ratkaisuja kuin pelkkää "letkujen" irroittamista.

Minä en ole missään vaiheessa kertonut tukevani varauksestta Etelä-euroopan kriisivaltioiden tukipaketteja. Aivan kaikkea muuta. En ole sanonut tukipakettien olevan taivas ja ainoa mahdollinen tie pois kriisistä. Olen päin vastoin kertonut, että minulla ei ole kompetenssia tietää mikä on oikeasti hyvä ratkaisu. Tätä olen hokenut kyllästymiseen saakka ilman ymmärryksen merkkejä vastakeskustelijoilta.

Eli minua on turha tölviä mielipiteistäni. Morkkaa niitä jotka ovat ilman perusteluita lukkiutuneet omiin poteroihinsa.

Minulle kelpaa ei-tukipaketit, tukipaketit tai joku muu ratakaisu kunhan vaan järjen valo puhuu sen puolesta.

Olen vain ihmetellyt sitä miten heppoisin perustein suuri osa ihmisistä lukitsee täällä mielipiteensä. Se ei minusta ole älykästä.

Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Onko poliitikkojen lisäksi joku sitten ollut näitten tukipakettien kannalla?
Kyselyjen mukaan melkein puolet Suomen kansasta on tukipakettien kannalla.

Ongelma on se, että toistaiseksi kukaan ei ole keksinyt tukipaketteja parempaa keinoa eurokriisin ratkaisemiseksi ja ainakaan se, että mitään ei tehdä ei ole oikea ratkaisu, koska silloin ongelmat vain pahenevat entisestään.

Tuntuu siltä, että moni ei joko tiedä tai on unohtanut, että 1990-luvun alkupuolella maa nimeltään Suomi joutui pyytämään lainaa muilta mailta laman ollessa syvimmillään selvitäkseen talouskriisistä ja Suomi myös sai lainaa jonka maksoi takaisin lamasta selvittyään.

markoj

Custom User
Juuri tätä minä olen perään kuuluttanut. En ole vielä ehtinyt lukea noita viittaamiasi julkaisuja, mutta siellä todennäköisesti ehdotetaan jotain älykkäämpiä ratkaisuja kuin pelkkää "letkujen" irroittamista.
Eihän tässä tosiaan oo ollu ku nelisen vuotta aikaa.

Eli minua on turha tölviä mielipiteistäni.
Aivan totta, mistään vähänkään hankalammasta asiasta sulle ei ole sellaisia, tai et kerro niitä. Sen sijaan keskityt muiden osin jopa varsin perusteltujen mielipiteiden arvosteluun lähinnä olkinukkein avulla.

Olen vain ihmetellyt sitä miten heppoisin perustein suuri osa ihmisistä lukitsee täällä mielipiteensä. Se ei minusta ole älykästä.
Fiksua on sen sijaan olla ilman mielipiteitä ja arvostella muiden kantoja asiaan?

Katselin tossa kymmenisen eniten tähän toikkiin postanneiden listaa ja mun mielestä niistä on kaikki muut paitsi sinä rakentanut otsikkoa lukemalla selviävän kannan tähän kriisiin ja sen hoitoon. Näkemyksissä on eroja, mutta sentään on näkemys.

Archie

Well-known member
Velkakriisiä voisi verrata ehtyvään kaivoon. Kaikki tietävät, että jos vedentulo loppuu, niin kylä kuolee janoon. Niinpä lähiseudun päättäjät kokoontuvat yhteen keskustelemaan asiasta.

Lopputuloksena syntyy lausunto, että kaivo ei ole ehtymässä, mutta kärsii vähäisestä vedestä. Ratkaisuna kaivoon siirretään vettä naapurikylän kaivosta, joka sekin on parhaat päivänsä nähnyt.

Osa kyläläisistä on sitä mieltä, että kaivoa pitäisi kaivaa, jotta vesisuoni pääsisi paremmin esille. Päättäjien mielestä se olisi kuitenkin mahdoton riski. Jos kaivun jälkeen vesisuoni ei petraannu, niin kyläläiset muuttavat muualle ja päättäjät menettävät työnsä. Siispä kaivon kunnostaminen ei tule kyseeseen.

Vuosien kuluessa sama toistuu lähialueen kylissä. Kaivot ehtyvät ja vettä kannetaan yhä pidempien matkojen päästä. Kaikki ovat jo kotvan aikaa sitten tajunneet, että ei tämä loputtomiin voi toimia.

Miten tämä loppuu... ei aavistustakaan. Korjattiinko kaivot vai odotettiinko, että viimeisestäkin oli vedet imetty tyhjiksi?!

Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Aivan väärin.

En minä ole sanonut olevani oikeassa ja, että muut ovat väärässä. Sinä keksit tämän omasta päästäsi.
En ole väittänytkään sinun olevan väärässä (näytä kohta missä muka näin on). Vaan väitin, että väitit muiden olevan väärässä, mitä teet koko ajan.:ahem:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Miten tämä loppuu... ei aavistustakaan. Korjattiinko kaivot vai odotettiinko, että viimeisestäkin oli vedet imetty tyhjiksi?!
Miksi tätä keskustelua yleensä edes käydään, kun kukaan ei tiedä kuka on oikeassa ja mitä pitäisi tehdä? Tuntuu vain siltä, että kun joku jonkun mielipiteen kirjoittaa, niin 107 aloittaa siitä vittuilun. Tietämättään, vaikka se olisikin oikeassa, kun kukaanhan ei sitä tiedä.

Eli aivan tyhjänpäivästä haistapaskahumppaa koko keskustelu.:ahem:

Fasaldi

Well-known member
Hyvä kirjoitus demokratian järjettömyydestä ja eurokriisistä. Demokratia suosii vastuuttomuutta, koska poliitikoiden ei tarvitse kantaa mitään vastuuta päätöstensä seurauksista.
Eurokriisi on hyvä esimerkki tästä. Eurooppalaiset poliitikot ovat saaneet ajettua koko Euroopan erittäin pahaan taloudelliseen tilanteeseen, mutta kukaan heistä tuskin joutuu vankilaan tai menettää omaisuuttaan. Poliitikot saavat aiheuttaa miljardien eurojen hyvinvointitappiota ja tehdä miljoonista ihmisistä työttömiä, eivätkä joudu millään tavoin vastuuseen toimistaan.
http://pahis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/111747-demokratia-on-vastuutonta-vallankäyttöä

Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Eli aivan tyhjänpäivästä haistapaskahumppaa koko keskustelu.:ahem:
Samanlaista haistapaskahumppaa se on kabineteissakin. Ei sielläkään kukaan tiedä kuka on oikeassa, poteroista huudellaan vaan ja perstuntumalla jaellaan miljardeja..

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Samanlaista haistapaskahumppaa se on kabineteissakin. Ei sielläkään kukaan tiedä kuka on oikeassa, poteroista huudellaan vaan ja perstuntumalla jaellaan miljardeja..
Jos hallitus sanoisi, ettei tukia enää jaeta, niin opposition mielestä pitäisi jakaa. Näin toimii demokratia.