Euroopan Grand Prix 2006 Aika-Ajot

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
äxä sanoi:
Eikös se BAR just tällaisesta systeemistä kilpailukieltoon joutunu?
BARilla oli lisätankki.

mn97 tarkoitti että jollakin menetelmällä kun vaihdetaan viimeisessä osiossa renkaita (autot on punnittu ennen session alkua ja auton saa tankata saman painoiseksi kisaan) saadaan tankkikin tyhjättyä.

Yhtä lailla voisi käyttää punnituksessa jotain irtopainoa, jonka sitten jättää ennen viimeistä vetoa pois.

Tosin a-a:n jälkeen autot joutuvat katsastukseen. :eek:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Bensamäärää saa lisätä ajettujen kierrosten (se 110 % tässä kohtaa) mukaan, eikä sen, minkä painoinen auto oli session alkaessa.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Moe Szyslak sanoi:
BARilla oli lisätankki.

mn97 tarkoitti että jollakin menetelmällä kun vaihdetaan viimeisessä osiossa renkaita (autot on punnittu ennen session alkua ja auton saa tankata saman painoiseksi kisaan) saadaan tankkikin tyhjättyä.

Yhtä lailla voisi käyttää punnituksessa jotain irtopainoa, jonka sitten jättää ennen viimeistä vetoa pois.

Tosin a-a:n jälkeen autot joutuvat katsastukseen. :eek:
Siis tarkoitan sellaista "pumppua" mikä ottais sitä bensaa pois tankista, kun autot tulevat vaikka viimeisen kerran uuseja kummeja hakemaan tai vaihtoehtoisesti joku superhypermoodi, millä pystytään kuluttamaan bensaa hurjasti.

Ei nämä systeemit mielestäni ole mitenkään sääntöjenvastaisia vai olenko kenties väärässä?
 
Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Minardi fani sanoi:
Villeneuvelta tosi hyvä aika-ajo!! :thumbup:
Eipä jaska joutunut pahemmin maksamaan fisin kierroksen pilaamisesta.

Villeneuven lähtöruutua pudotettiin
06.05.2006 22:33

BMW Sauber -kuljettaja Jacques Villeneuven lähtöruutua formula ykkösten Euroopan GP:ssä putoaa pykälällä. Villeneuve joutuu starttaamaan kisaan yhdeksännestä lähtöruudusta, koska kilpailun tuomaristo katsoi hänen estelleen Renault-kuski Giancarlo Fisichellaa tämän nopealla kierroksella.

Fisichellan kierros meni pilalle, ja italialainen putosi aika-ajon päätösosiosta, jossa ratkaistaan kymmenen parasta lähtöruutua. Lähtöruutuun 11 jäänyt Fisichella pui autonsa ohjaamossa nyrkkiä Villeneuvelle ja kävi vielä BMW:n varikkopilttuussa kiroamassa kanadalaiselle.

Tuomaristo katsoi Villeneuven syyllistyneen rikkeeseen, mutta ei pitänyt sitä tahallisena. Niinpä kanadalaisen kolme nopeinta kierrosta aika-ajon päätösosiosta mitätöitiin. Villeneuven sijoitus olisi ollut kymmenes, mutta koska Williamsin Mark Webberiä rangaistiin moottorinvaihdosta kymmenen lähtöruudun pudotuksella, pääsee Villeneuve matkaan yhdeksännestä ruudusta.

(MTV3-Reuters)
 

Niksi

Niksittäjä
Liittynyt
4.3.2005
Viestit
457
Sijainti
Vaasa
Noh, Ville pääsee nyt starttaamaan puhtaalta puolelta. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mh_84 sanoi:
Jos noita aikoja vertaa kevyellä ajettuihin, niin onhan se selvää, että rellu on kevyempi.
Oma teoriani on, että Rellu otti Alonson koneesta "kaiken" irti vasta viimeisen session lopussa. Eli että ero ei tule polttoaineen määrästä, vaan moottorista ja mahdollisesti renkaista. Ferrarin uskon olevan kevyemmällä.

No, huomennahan se nähdään ketkä tulevat ensin varikolle.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
WebSlave sanoi:
Oma teoriani on, että Rellu otti Alonson koneesta "kaiken" irti vasta viimeisen session lopussa. Eli että ero ei tule polttoaineen määrästä, vaan moottorista ja mahdollisesti renkaista. Ferrarin uskon olevan kevyemmällä.

No, huomennahan se nähdään ketkä tulevat ensin varikolle.
Niin nähdään. Ainut mikä taas ärsyttää kun maikkarin ääliöt alkavat spekuloimaan että tuleeko Schumi varikolle kierroksella 5 vai 9. Eivät älypäät ole vieläkään ymmärtäneet että kyllä eka stintillä ajetaan ainakin saman verran kierroksia kuin aika-ajon viimeisessä osiossa. :yuck:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
HÖYNÄ sanoi:
Ainut mikä taas ärsyttää kun maikkarin ääliöt alkavat spekuloimaan että tuleeko Schumi varikolle kierroksella 5 vai 9. Eivät älypäät ole vieläkään ymmärtäneet että kyllä eka stintillä ajetaan ainakin saman verran kierroksia kuin aika-ajon viimeisessä osiossa. :yuck:
Pointtasin samasta edellisessä kisassa (en välttämättä täällä). Sinänsä tuo ei ole mikään pakko, sillä kaikkea "ansaittua" polttoainetta ei ole pakko tankata takaisin. Nykyiset säännöt eivät kuitenkaan näytä tukevan tuollaista taktiikkaa, sillä sitä ei ole toistaiseksi käytetty.

Kaksi pysähdystä näyttää olevan suosituin taktiikka, ja koska autot siis kannattaa säätää sen mukaan, erittäin lyhyt ensimmäinen stintti johtaisi auton huonompaan ajettavuuteen. Autohan kannattaa tuolla taktiikalla säätää hieman raskaamman lastin mukaan, joten kevyellä ensimmäisellä stintillä auto ei olisi parhaimmillaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
mn97 sanoi:
Siis tarkoitan sellaista "pumppua" mikä ottais sitä bensaa pois tankista, kun autot tulevat vaikka viimeisen kerran uuseja kummeja hakemaan tai vaihtoehtoisesti joku superhypermoodi, millä pystytään kuluttamaan bensaa hurjasti.

Ei nämä systeemit mielestäni ole mitenkään sääntöjenvastaisia vai olenko kenties väärässä?
Nyrrellä bensaa saa takaisin tankkiin 2,3 kiloa per ajettu aika-ajokierros, joten on aivan turha yritää kuluttaa bensaa yhtään sen enempää tai pumpata pois. Bensaa siis ei saa takaisin auton painon perusteella vaan ajettujen kierrosten perusteella.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
WebSlave sanoi:
Oma teoriani on, että Rellu otti Alonson koneesta "kaiken" irti vasta viimeisen session lopussa. Eli että ero ei tule polttoaineen määrästä, vaan moottorista ja mahdollisesti renkaista. Ferrarin uskon olevan kevyemmällä.

No, huomennahan se nähdään ketkä tulevat ensin varikolle.
Saatat olla oikeassa Rellusta, mutta silti uskon että ferrari on raskaampi... :thumbup:
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Rip3 sanoi:
BMW Sauber -kuljettaja Jacques Villeneuven lähtöruutua formula ykkösten Euroopan GP:ssä putoaa pykälällä. Villeneuve joutuu starttaamaan kisaan yhdeksännestä lähtöruudusta, koska kilpailun tuomaristo katsoi hänen estelleen Renault-kuski Giancarlo Fisichellaa tämän nopealla kierroksella.
Tuo on kyllä ihan täysi vitsi ja menettää sen vähänkin luottamuksen F1:n tuomarointiin mitä on ollut.
Tyypille annetaan "rangaistukseksi" parempi tai samanarvoinen lähtöruutu? Mitä v****a? :jaska: Antaisivat vakavastiotettavan rangaistuksen, joka viestittäisi kuljettajille, että tällaista ei suvaita. Tai jos antaisivat perustellun päätöksen, miksi rangaistusta ei anneta, niin sekin kelpaisi minulle. Mutta tämä päätös vain viestittää kuljettajille, että nopeampien kuljettajien estämistä suvaitaan, ja sitä saa tehdä niin paljon kuin kehtaa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Ukyo Katayama sanoi:
Tuo on kyllä ihan täysi vitsi ja menettää sen vähänkin luottamuksen F1:n tuomarointiin mitä on ollut.
Tyypille annetaan "rangaistukseksi" parempi tai samanarvoinen lähtöruutu? Mitä v****a? :jaska: Antaisivat vakavastiotettavan rangaistuksen, joka viestittäisi kuljettajille, että tällaista ei suvaita. Tai jos antaisivat perustellun päätöksen, miksi rangaistusta ei anneta, niin sekin kelpaisi minulle. Mutta tämä päätös vain viestittää kuljettajille, että nopeampien kuljettajien estämistä suvaitaan, ja sitä saa tehdä niin paljon kuin kehtaa.
"Tuomaristo katsoi Villeneuven syyllistyneen rikkeeseen, mutta ei pitänyt sitä tahallisena."

Tuossahan rangaistuksen pienuus on perusteltuna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mh_84 sanoi:
Saatat olla oikeassa Rellusta, mutta silti uskon että ferrari on raskaampi... :thumbup:
Massa tuli loppujen lopuksi sisään samalla kierroksella kuin Alonso, Schumi kierrosta myöhemmin. Eli tavallaan olet oikeassa. ;)
 
Ylös