mn97
Banned
- Liittynyt
- 25.1.2004
- Viestit
- 1707
Laitetaanpa tällaista typerää tänne.
Formuloiden Esihistoria
Liitukausi
Jurakausi
Aikakausi voidaan sijoittaa suunnilleen 50- ja 70-luvun taitteeseen. Tällä aikakaudella nähtiin hyvin monia- ja erikoisiakin lajeja, jotka poikkesivat aika rajustikin toisistaan. Lajit ominaisuuksineen kilpailivat keskenään elintilasta ja aikojen saatossa joidenkin lajien ominaisuudet osoittautuivat paremmiksi kuin toisten ja näin ollen he selviytyivät muita paremmin. Aikakaudella erottui kaski muita huomattavasti kehittyneenpää lajia. Nämä kaksi jurakauden jättiläistä olivat nimeltään Lotus ja Ferrari. Aikakausi oli hyvin vaarallinen, jossa moni yksilö sai surmansa ja jopa kokonaisia lajeja saatoi kuolla sukupuutton hyvinkin lyhyessä ajassa.
Antiikki
Antiikki voidaan katsoneen alkaneen n. 80-luvulla. Vanhojen dinosaurusten taannuttua, nousi uusia ja uljaampia lajeja niitä korvaamaan kuten esim. McLaren ja Williams. Lajien ulkonäkö oli huomattavasti yhteneväisempi, kuin esihistoriallisella ajalla, mikä tarkoitti sitä, että lajit olivat lähempänä toisiaan suoritustasolla mitattuna. Toki löytyi edelleen paljon eroavaisuuksiakin lajien välillä. Myös lajien turvallisuudessa tapahtui huomattava kehitysaskel. Näinollen yksilöitä kuoli vähemmän ja laji saattoi kehittyä nopeammin.
Pimeä Keskiaika
Pimeä Keskiaika taaseen voidaan katsoneen alkaneen siinä 80- ja 90-luvun taitteessa ja loppuneen vuoteen 1993. Aikakautta hallitsi yhä selvemmin lajit nimeltä Williams ja McLaren. Lajien ulkonäkö oli edelleen yhtenäistynyt ja ominaisuudet lähentynyt toinen toisiaan. Kehitys oli mennyt huimia askeleita eteenpäin ja aikakaudelle tyypillistä oli korkea teknologia ja huppuunsa viritetty turvallisuus. Yksikään yksilö ei menettänyt henkeään tänä aikana. Osittain tämän korkean teknologian ansiosta kilpailut olivat suhteellisen tylsiä ja puhuttiinkin, että formulat olivat menettäneet hohtonsa. Kilpailujen voittamiseen vaikutti enemmän teknologia, kuin kuljettajien tekemät suoritukset. Kilpailuista tuli kuin katsoisi nopeasti kulkevia vaunuja kiskoilla jonossa. Vuoden 1993 loppuun mennessä tapahtuikin vallankumous, milloin renesanssin voidaan katsoneen alkaneen. Tänä aikana käsite nimeltä raha ja media nosti myös päätään. Lajien budetit nousivat ja kilpailuissa alkoi näkymään yhä enemmän kaiken näköisiä mainoksia. Yksilöiden piti olla yhä enemmän edustuskelpoisia KaikenKansanAinaNiinIloisia mediapellejä. Kaikkea kehuttiin mekaanikoista tukijoihin maasta taivaisiin.
Renesanssi
Renesanni siis alkoi vuonna 1994, jolloin tuli paljon uusia sääntömuutoksia. Aktiivijousitukset, luistonesto yms. lakkautettiin ja mm. välitankkaus tuli mukaan kuvioihin. Nopeudet olivat myös kasvaneet niin huimiksi, että turvallisuus kärsi. Surullisen kuuluisan Imolan GP:n jälkeen alkoi myös turvallisuus ajattelu astua uudelle aikakaudelle. Ratoihin tuli kaikennäköisiä hidastusmutkia ja autoihin tuli muutenkin enemmän turvallisuusvaatimuksia. Uudistuksilla oli seurauksensa. Laji nimeltä McLaren kärsi näistä eniten ja Lajin nimeltä Benetton nostaen päätään Williamsin edelleen halliten markkinoita.
Teollinen vallankumous
Teollinen vallankumous katson alkaneen vuonna 1998 ja loppuneen vuoteen 2000. Edellis vuonna lajien nopeudet olivat kasvaneet niin suuriksi, että FIA oli päättänyt tehdä rajujakin muutoksia nopeuksien hidastamiseksi. Uusien vaatimusten ansiosta autoista tuli kapeampia ja mm. urarenkaat tulivat mukaan. Lajien ulkonäkö ja ominaisuudet olivat kehittyneet niin yhteneväisiksi, että kaikilla lajeilla oli käytössään mm. v10 motit. Tästä oli seurauksena, että lajien tasoerot olivat kapeampia kuin koskaan. Muutoksista hyötyi eniten lajit nimeltä McLaren ja Ferrari. Pitkään hallineen Williamsin aika oli auttamattomasti ohi.
Tylsä aika
Tätä viimeistä aikakautta, missä mekin tällä hetkellä elämme leimaa lajin nimeltä Ferrarin totaalinen dominoivuus, autotehtaiden esiinmarssi, yliteknologisuus (elektroniikka yms.), älytön varojen tuhlaus, lajien sukupuutot niin, että koko urheilulajin olemassaolo on uhanalainen. Formuloista on aikojen saatossa kehittynyt helvetin kallis urheilumuoto ja kisoista tullut niin tylsiä, että ketään ei kiinnosta. Laji toisensa perään on kuollut sukupuuttoon ja valoa ei näy tunnelin päässä.
Formuloiden Esihistoria
Liitukausi
Jurakausi
Aikakausi voidaan sijoittaa suunnilleen 50- ja 70-luvun taitteeseen. Tällä aikakaudella nähtiin hyvin monia- ja erikoisiakin lajeja, jotka poikkesivat aika rajustikin toisistaan. Lajit ominaisuuksineen kilpailivat keskenään elintilasta ja aikojen saatossa joidenkin lajien ominaisuudet osoittautuivat paremmiksi kuin toisten ja näin ollen he selviytyivät muita paremmin. Aikakaudella erottui kaski muita huomattavasti kehittyneenpää lajia. Nämä kaksi jurakauden jättiläistä olivat nimeltään Lotus ja Ferrari. Aikakausi oli hyvin vaarallinen, jossa moni yksilö sai surmansa ja jopa kokonaisia lajeja saatoi kuolla sukupuutton hyvinkin lyhyessä ajassa.
Antiikki
Antiikki voidaan katsoneen alkaneen n. 80-luvulla. Vanhojen dinosaurusten taannuttua, nousi uusia ja uljaampia lajeja niitä korvaamaan kuten esim. McLaren ja Williams. Lajien ulkonäkö oli huomattavasti yhteneväisempi, kuin esihistoriallisella ajalla, mikä tarkoitti sitä, että lajit olivat lähempänä toisiaan suoritustasolla mitattuna. Toki löytyi edelleen paljon eroavaisuuksiakin lajien välillä. Myös lajien turvallisuudessa tapahtui huomattava kehitysaskel. Näinollen yksilöitä kuoli vähemmän ja laji saattoi kehittyä nopeammin.
Pimeä Keskiaika
Pimeä Keskiaika taaseen voidaan katsoneen alkaneen siinä 80- ja 90-luvun taitteessa ja loppuneen vuoteen 1993. Aikakautta hallitsi yhä selvemmin lajit nimeltä Williams ja McLaren. Lajien ulkonäkö oli edelleen yhtenäistynyt ja ominaisuudet lähentynyt toinen toisiaan. Kehitys oli mennyt huimia askeleita eteenpäin ja aikakaudelle tyypillistä oli korkea teknologia ja huppuunsa viritetty turvallisuus. Yksikään yksilö ei menettänyt henkeään tänä aikana. Osittain tämän korkean teknologian ansiosta kilpailut olivat suhteellisen tylsiä ja puhuttiinkin, että formulat olivat menettäneet hohtonsa. Kilpailujen voittamiseen vaikutti enemmän teknologia, kuin kuljettajien tekemät suoritukset. Kilpailuista tuli kuin katsoisi nopeasti kulkevia vaunuja kiskoilla jonossa. Vuoden 1993 loppuun mennessä tapahtuikin vallankumous, milloin renesanssin voidaan katsoneen alkaneen. Tänä aikana käsite nimeltä raha ja media nosti myös päätään. Lajien budetit nousivat ja kilpailuissa alkoi näkymään yhä enemmän kaiken näköisiä mainoksia. Yksilöiden piti olla yhä enemmän edustuskelpoisia KaikenKansanAinaNiinIloisia mediapellejä. Kaikkea kehuttiin mekaanikoista tukijoihin maasta taivaisiin.
Renesanssi
Renesanni siis alkoi vuonna 1994, jolloin tuli paljon uusia sääntömuutoksia. Aktiivijousitukset, luistonesto yms. lakkautettiin ja mm. välitankkaus tuli mukaan kuvioihin. Nopeudet olivat myös kasvaneet niin huimiksi, että turvallisuus kärsi. Surullisen kuuluisan Imolan GP:n jälkeen alkoi myös turvallisuus ajattelu astua uudelle aikakaudelle. Ratoihin tuli kaikennäköisiä hidastusmutkia ja autoihin tuli muutenkin enemmän turvallisuusvaatimuksia. Uudistuksilla oli seurauksensa. Laji nimeltä McLaren kärsi näistä eniten ja Lajin nimeltä Benetton nostaen päätään Williamsin edelleen halliten markkinoita.
Teollinen vallankumous
Teollinen vallankumous katson alkaneen vuonna 1998 ja loppuneen vuoteen 2000. Edellis vuonna lajien nopeudet olivat kasvaneet niin suuriksi, että FIA oli päättänyt tehdä rajujakin muutoksia nopeuksien hidastamiseksi. Uusien vaatimusten ansiosta autoista tuli kapeampia ja mm. urarenkaat tulivat mukaan. Lajien ulkonäkö ja ominaisuudet olivat kehittyneet niin yhteneväisiksi, että kaikilla lajeilla oli käytössään mm. v10 motit. Tästä oli seurauksena, että lajien tasoerot olivat kapeampia kuin koskaan. Muutoksista hyötyi eniten lajit nimeltä McLaren ja Ferrari. Pitkään hallineen Williamsin aika oli auttamattomasti ohi.
Tylsä aika
Tätä viimeistä aikakautta, missä mekin tällä hetkellä elämme leimaa lajin nimeltä Ferrarin totaalinen dominoivuus, autotehtaiden esiinmarssi, yliteknologisuus (elektroniikka yms.), älytön varojen tuhlaus, lajien sukupuutot niin, että koko urheilulajin olemassaolo on uhanalainen. Formuloista on aikojen saatossa kehittynyt helvetin kallis urheilumuoto ja kisoista tullut niin tylsiä, että ketään ei kiinnosta. Laji toisensa perään on kuollut sukupuuttoon ja valoa ei näy tunnelin päässä.
Viimeksi muokattu: