F1 autojen polttoaine?

RiGu

Well-known member
Liittynyt
13.4.2000
Viestit
109
Sijainti
Lappeenranta
Käyttävätkö kaikki tallit samaa FIA:n toimittamaa polttoainetta?

Vai pitääkö polttoaineen pelkästään läpäistä FIA:n testit?


Esim. Ferrari käyttää näköjään Shell ULG58/L4 merkkistä polttoainetta.


Sehän on tietääkseni 95E:tä ja jos iskee F1 autoon normaalia bensa-asema bensiiniä niin tehot laskevat vain muutaman kymmenen hevosvoimaa...

Joten onko Shell kehittänyt Ferrarille myös parempaa polttoainetta?:)
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
ihmeellisiä nuo bensahommat...

pistäsivät lärenin bensaa vähän 2tahti öljyä sekaan nii voitelis venttiilit kunnolla ku ne on ruukannu aina hajota :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
90-luvun alussa alkoi tankeissa olla sellaista myrkkyä, että FIA asteittain muutti sen tavallista pumppubensaa vastaavaksi. Korkeaoktaanisempaa väittäisin sen kyllä edelleen olevan...

Ainakin aiemmin FIA on kauden alussa ottanut bensiinintoimittajilta näytteet, joita kisabensojen pitää sitten vastata.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
RiGu sanoi:
Käyttävätkö kaikki tallit samaa FIA:n toimittamaa polttoainetta?
No eivät (todellakaan) käytä, sitä vartenhan joka tallilla on oma polttoainetoimittaja. ;) Useimmiten tämä sama toimittaja on myös yksi tallin pääsponsoreista.

Kyllähän niitä polttoaineita, kuten myös voiteluaineita, kehitetään vimmatusti ihan paikan päälläkin. Ainakin isoimmilla toimittajilla on omat laboratoriot mukana joka kisassa.

Muistaakseni F1-bensiini on edelleen 102-oktaanista.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jossain välissä polttoaineen vaadittiin olevan siviiliautoihin sopivaa. Eli luokitellun kisabensan piti olla sellaista että tavalliset autot toimivat sillä häiriöttä. Oktaaniluku oli joskus aikanaan rajoitettu 102:een, mutta tuosta on vuosia aikaa. Bensan koostumusta mitataan kai kaasugramotografilla tai vastaavalla laitteella. Ja kuten Bobakki tuossa sanoi, tulee käytettävän polttoaineen olla samankaltaista kuin valmistajan luokittelema. Siis periaatteessa laillinen bensa on sääntöjen vastaista mikäli se poikkeaa koostumukseltaan valmistajan FIA:lle toimittamasta litkusta.

Tietysti polttoaine on tiukan tuotekehittelyn kohteena. Kumpi sitten on parempi, raskas vai kevyt bensa? Mielestäni on parempi mitä enemmän bensakilossa on kemiallista energiaa, ei se tiheys ole mitenkään ratkaiseva tässä asiassa. Aikanaan kun ei ollut välitankkauksia, niin bensan piti tietysti olla mahdollisimman tiheää. Bensaa jopa jäähdytettiin että sitä saatiin tankkiin mahdolisimman paljon.
 

Conda

Well-known member
Liittynyt
28.9.2003
Viestit
104
Sijainti
Porvoo
Formuloissa aina puhutaan, että montako kiloa bensaa laitetaan tankkiin, miksei puhuta litroista kuten yleensä nesteistä puhuttaessa? Montako litraa on kilo bensaa?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Bobakki sanoi:
Puhutaan kiloista siksi, että tuo litramäärä ei ole lainkaan absoluuttinen kun tilavuus vaihtelee lämpötilan mukaan.
Niin mutta pumppu pumppaa yleensä tilavuusvirtaa (m^3/s), joka on suht vakio, ja massa sitten muuttuu esim. sen lämpötilan mukaan. Ja bensa säilötään varmaankin (siis en tiedä) aika samassa lämpötilassa F1 kisassa.

Joo ja sitte toi saamarin maikkaritiimi luulee, että se bensalitra on massaltaan se 1kg. Tai ainakin joskus luuli.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No eiköhän nämä hommat kannata katsoa aina tapauskohtaisesti. Massavirta on tietysti yksi juttu, mutta sitten puhutaan monesti myös energiamäärästä kun se on tarpeellista.

Mielestäni f1-autojen tankkauksessa on järkevää puhua kiloista, sillä juurikin kilomäärällä on vaikutusta sitten kierrosaikoihin. Aivan yhtä hyvin voitaisiin valittaa siitä, että oikeasti pitäisi puhua siitä kuinka monta megajouletta energiaa autoon tankattiin tällä kertaa.
 

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
Bobakki sanoi:
90-luvun alussa alkoi tankeissa olla sellaista myrkkyä, että FIA asteittain muutti sen tavallista pumppubensaa vastaavaksi.
Jep, muistan lukeneeni n. 92-93, että kilo F1 bensaa olisi maksanut 700 markkaa, joten ehkä oli ihan aiheellista siirtyä vähemmän jalostettuun...

Epäilin tuota hintaa jo silloin, mutta niin todella jossain luki/sanottiin. Muistaako kukaan muu? Tokihan hintaa helposti tulee jos siinä muutamakin kemisti työskentelee päätyönään.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
VM:ssä lukee että F1 bensat ovat 95%:sesti normaalia pumppubensaa.
 

O.G

Member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
21
Vuonan 1999 asiantuntiat sano et formula vie kisa ajossa noin litran kilometrillä ja se maksaa noin 250-350 Mk/litra..Ei sekään vielä halpaa ole..
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Maikkarilla Salo ja Kovalainen puhuivat myös tästä bensa-asiasta. Kuulemma säännöissä sanotaan että polttoaineen pitää olla kaupallisesti saatavissa (????). Oktaaniluku 98-102. Ferrarille bensan toimittaa Schell, McLarenille Mobil. Muitakin toimittajia on.
Vähän ontuva ilmaus toi "kaupallisesti saatavissa". Kenen saatavissa, ja mihin hintaan? Onhan uraanikin kaupallisesti saatavissa, mutta kenen saatavissa?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
HÖYNÄ sanoi:
Maikkarilla Salo ja Kovalainen puhuivat myös tästä bensa-asiasta. Kuulemma säännöissä sanotaan että polttoaineen pitää olla kaupallisesti saatavissa (????). Oktaaniluku 98-102. Ferrarille bensan toimittaa Schell, McLarenille Mobil. Muitakin toimittajia on.
Vähän ontuva ilmaus toi "kaupallisesti saatavissa". Kenen saatavissa, ja mihin hintaan? Onhan uraanikin kaupallisesti saatavissa, mutta kenen saatavissa?
Olihan Nesteellä jossain vaiheessa "RalliBensa" jota myi ~10 asemaa Suomessa hintaan 50mk / l tms.
Ett silleen!!!!!!!!
 

RiGu

Well-known member
Liittynyt
13.4.2000
Viestit
109
Sijainti
Lappeenranta
Re: Re: F1 autojen polttoaine?

Charlie sanoi:
No eivät (todellakaan) käytä, sitä vartenhan joka tallilla on oma polttoainetoimittaja. ;) Useimmiten tämä sama toimittaja on myös yksi tallin pääsponsoreista.

Kyllähän niitä polttoaineita, kuten myös voiteluaineita, kehitetään vimmatusti ihan paikan päälläkin. Ainakin isoimmilla toimittajilla on omat laboratoriot mukana joka kisassa.

Muistaakseni F1-bensiini on edelleen 102-oktaanista.

Juh tiedän kyllä, että jokaisella on oma polttoainetoimittaja :) Ajattelin vain, että jos nykyään on siirrytty käytäntöön, että bensa on samaa kaikilla ja tallin polttoaine/öljytoimittaja nimeää bensan omaksi merkikseen.

Mutta sittenpä tuli muisteltua, että onhan sitä tullut nähtyyn jotain ohjelmia missä näytetään ku shell valmistaa bensaa ja schumi sekoittelee omaa kisabensaansa labratakki päällänsä.


Fian säännöissä lukeekin seuraavaa :

In accordance with Article 19.7 of the Technical Regulations, all fuel used at an Event must have been approved by the FIA prior to use.

Each fuel supplier provides the FIA with a sample, or samples, which are then subjected to a complete analysis. The pre-event analysis comprises of a check on all physical properties (e.g. RON, MON, distillation, density, RVP etc.), analysis by gas chromatography (which provides a fingerprint) and analysis by mass spectrometry (which provides precise compositional data).

Once the fuel has been approved, a fingerprint of the fuel is then taken using the same machine that is taken to each race. In this way a precise match is possible when a fuel sample is taken at an Event.

Ja löytyi tuo stuck in mainitsema "mainostemppukin" :

The new sulfur free (under 10 ppm) Shell Optimax became available during the summer 2000 in Germany and is designed for the new direct injection gasoline engines. The Ferrari F1 team uses Shell products and even showed a race car driving with Optimax from a standard station.

Ja vielä lisäyksenä että sallittu oktaaniluku on näköjään 95-102
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Re: Re: Re: F1 autojen polttoaine?

RiGu sanoi:
Ajattelin vain, että jos nykyään on siirrytty käytäntöön, että bensa on samaa kaikilla ja tallin polttoaine/öljytoimittaja nimeää bensan omaksi merkikseen.
Jos näin olisi, niin voisi polttoainetoimittajien tekemiset olla aika vähissä kisapaikoilla. Samoin sponsoroinnin ja mukanaolon mielekkyys olisi tuotekehityksen kannalta vähintäänkin kyseenalainen. Asiahan on käytännössä niin, että suuret öljy-yhtiöt palvelevat tallejaan "ilmaiseksi", ja maksavat vielä päälle rahaa mainostunnuksista ynnä muusta. Pelissä on mielettömät rahat, mutta ilmeisen kannattavaa homma on kun se jatkuu vuodesta toiseen.

Oktaaniluku on käytännössä aina suurin mahdollinen, eli 102 koska tällöin puristuskestävyys on suurin, ja tehoa voidaan ottaa enemmän.

Tuo "kaupallisesti saatavissa" tarkoittanee lähinnä sitä, että perustavara on ainakin lähellä normaalia kuluttajabensiiniä. F1-bensiinissä on tietysti omat lisäaineensa. Vähän samantyylinen tilanne on kuluttajapuolella vaikkapa Suomessa, jossa kaikki ostavat perusbensiinin Fortumilta, ja lisäävät siihen sitten omat lisäaineensa. Eli Fortumin tavara on "kaupallisesti saatavissa".
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Re: Re: Re: Re: F1 autojen polttoaine?

Charlie sanoi:

Oktaaniluku on käytännössä aina suurin mahdollinen, eli 102 koska tällöin puristuskestävyys on suurin, ja tehoa voidaan ottaa enemmän.

MON vai RON?
 
Ylös