Re: Re: F1 autojen polttoaine?
Charlie sanoi:
No eivät (todellakaan) käytä, sitä vartenhan joka tallilla on oma polttoainetoimittaja. Useimmiten tämä sama toimittaja on myös yksi tallin pääsponsoreista.
Kyllähän niitä polttoaineita, kuten myös voiteluaineita, kehitetään vimmatusti ihan paikan päälläkin. Ainakin isoimmilla toimittajilla on omat laboratoriot mukana joka kisassa.
Muistaakseni F1-bensiini on edelleen 102-oktaanista.
Juh tiedän kyllä, että jokaisella on oma polttoainetoimittaja
Ajattelin vain, että jos nykyään on siirrytty käytäntöön, että bensa on samaa kaikilla ja tallin polttoaine/öljytoimittaja nimeää bensan omaksi merkikseen.
Mutta sittenpä tuli muisteltua, että onhan sitä tullut nähtyyn jotain ohjelmia missä näytetään ku shell valmistaa bensaa ja schumi sekoittelee omaa kisabensaansa labratakki päällänsä.
Fian säännöissä lukeekin seuraavaa :
In accordance with Article 19.7 of the Technical Regulations, all fuel used at an Event must have been approved by the FIA prior to use.
Each fuel supplier provides the FIA with a sample, or samples, which are then subjected to a complete analysis. The pre-event analysis comprises of a check on all physical properties (e.g. RON, MON, distillation, density, RVP etc.), analysis by gas chromatography (which provides a fingerprint) and analysis by mass spectrometry (which provides precise compositional data).
Once the fuel has been approved, a fingerprint of the fuel is then taken using the same machine that is taken to each race. In this way a precise match is possible when a fuel sample is taken at an Event.
Ja löytyi tuo
stuck in mainitsema "mainostemppukin" :
The new sulfur free (under 10 ppm) Shell Optimax became available during the summer 2000 in Germany and is designed for the new direct injection gasoline engines. The Ferrari F1 team uses Shell products and even showed a race car driving with Optimax from a standard station.
Ja vielä lisäyksenä että sallittu oktaaniluku on näköjään 95-102