f1-foorumin 'valokuvauskerho'

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Kuvat sinänsä kiinnostavia, mutta joudun hieman taistelemaan ärsyyntymistä vastaan iPhone-ilmoitusten takia.
Kiitos, mutta miksi ärsyynnyt? Tarkoitukseni on rohkaista ja innostaa forumisteja käyttämään "kännyköidensä" kameroita.

Olen pannut merkille että näitä laitteita melko yleisesti väheksytään - aivan syyttä. Myös tällä forumilla.
Kuten aiemmin mainitsin, on minulla kuvauskokemusta ammattilaistason laitteista (mm. Mamiya, Rollei) ja tiedän mitä sellaisella kalustolla voi saada aikaan. On kuitenkin fakta, että olipa laite melkein mikä hyvänsä, on hyvä ja mielenkiintoinen lopputulos enemmän kiinni kuvaajasta kuin kamerasta.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ei se kyllä syyttä ole. Kännykällä saa korkeintaan "ihan on" -tason kuvia ilman Photoshoppaamista.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Onks Black Sabbathin eka levy tuttu? Pätkähti nimittäin tää kansikuva mieleen tuosta kuvasta lain:
Eipä soi kellot juuri tuon levyn suhteen. Joskus 80-luvun loppupuolella ostin kyseisen yhtyeen Sabbath Bloody Sabbath- kasetin joltain huoltoasemalta. Sitä on tullut melko paljonkin kuunneltua - silloin tällöin yhä edelleenkin (ei kasetilta).
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24271
Sijainti
lappeen Ranta
On kuitenkin fakta, että olipa laite melkein mikä hyvänsä, on hyvä ja mielenkiintoinen lopputulos enemmän kiinni kuvaajasta kuin kamerasta.
Noin. Ja varsinkaan megapikselimäärillä ei ole ollut enää aika pitkään aikaan mitään merkitystä (hiukan päälle yhden megapikselin kameralla aikoinaan ottamani kuvat on tosin vähän semmosia kämäsiä jo ihan kooltaankin, mutta...). Mitä isompi mekapikselimäärä niin sitä enemmän ne "paskat" kuvat vaan vie tilaa käsittämättömän suuriksi paisuneilta tietokoneiden kovalevyiltä. Silloin kun kameran ominaisuudet alkaa loppua, voi kuvaaja ottaa hiukan mielikuvitusta ja kokeilumieltä käyttöön.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Noin. Ja varsinkaan megapikselimäärillä ei ole ollut enää aika pitkään aikaan mitään merkitystä (hiukan päälle yhden megapikselin kameralla aikoinaan ottamani kuvat on tosin vähän semmosia kämäsiä jo ihan kooltaankin, mutta...). Mitä isompi mekapikselimäärä niin sitä enemmän ne "paskat" kuvat vaan vie tilaa käsittämättömän suuriksi paisuneilta tietokoneiden kovalevyiltä. Silloin kun kameran ominaisuudet alkaa loppua, voi kuvaaja ottaa hiukan mielikuvitusta ja kokeilumieltä käyttöön.
Tuo on ihan totta, mutta käytännössä kännykän muotoilu ja zoomin käyttö kosketusnäytöllä (muun muassa) johtavat siihen, että kännykkä on hyvää pokkaria huonompi kuvausväline.

Kännykällä otetut kuvat näyttävät monesti hyviltä pienelöä ruudulla, mutta eivät kestä koon kasvattamista.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24271
Sijainti
lappeen Ranta
Tuo on ihan totta, mutta käytännössä kännykän muotoilu ja zoomin käyttö kosketusnäytöllä (muun muassa) johtavat siihen, että kännykkä on hyvää pokkaria huonompi kuvausväline.

Kännykällä otetut kuvat näyttävät monesti hyviltä pienelöä ruudulla, mutta eivät kestä koon kasvattamista.
No juu itse en kauheasti kännykällä kuvia ota paitsi ikäänkuin muistiinlaittamismielessä jotain jutskia ja jos jostain todella haluan kuvan eikä ole kuin kännykkä mukana. Taiteellisia kuvia sillä kyllä saisi varmaan ihan hyvin otettua. Ei kyllä liene kännykkäkameroiden aatelia ton puhelimeni kamera lain.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No juu itse en kauheasti kännykällä kuvia ota paitsi ikäänkuin muistiinlaittamismielessä jotain jutskia ja jos jostain todella haluan kuvan eikä ole kuin kännykkä mukana. Taiteellisia kuvia sillä kyllä saisi varmaan ihan hyvin otettua. Ei kyllä liene kännykkäkameroiden aatelia ton puhelimeni kamera lain.
Mulla kai pitäis olla, mutta samaa paskaa se on kuin niin iPhonessa kuin Nokiassakin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24271
Sijainti
lappeen Ranta
Mulla kai pitäis olla, mutta samaa paskaa se on kuin niin iPhonessa kuin Nokiassakin.
Niin, itse asiassa mullakin on sit vielä se Samsungin Galaxyn kamera, joka näyttää ainakin linssin (koon) osalta ihan samanlaiselta kuin Nokian C3-01:n kamera.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Niin, itse asiassa mullakin on sit vielä se Samsungin Galaxyn kamera, joka näyttää ainakin linssin (koon) osalta ihan samanlaiselta kuin Nokian C3-01:n kamera.
Et oo vielä luuria vaihtanut?

Itse näkisin, että nää puhelinten kamerat on ne keisarin uudet vaatteet. Ei haluta myöntää, että markkinointipuheet on just niitä.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24271
Sijainti
lappeen Ranta
Et oo vielä luuria vaihtanut.

Itse näkisin, että nää puhelinten kamerat on ne keisarin uudet vaatteet. Ei haluta myöntää, että markkinointipuheet on just niitä.
En oo vaihtanut. Enkä varmaan ihan äkkiä vaihdakaan. On mulla sit vielä toinen puhelin, jossa ei edes ole kameraa. Ja kamera jossa ei ole puhelinta. Niillä mennään.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
En oo vaihtanut. Enkä varmaan ihan äkkiä vaihdakaan. On mulla sit vielä toinen puhelin, jossa ei edes ole kameraa. Ja kamera jossa ei ole puhelinta. Niillä mennään.
Jotenkin muistin, et sul oli joku kytkyhomma tulollaan. Postattuani muistin, et se olikin yks toinen forumisti...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306


Monte Cassinon luostari, Italia, joulukuu 2012.

Kamera: Nokia 3210
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Nyt on kyllä pakko sanoa vanhalle ystävälle (ainakin oletan näin), että tuo on yksi huonoimmista valokuvista mitä olen koskaan nähnyt :D
Se oli väärä kuva. :thumbfh: Mutta se toinen kuva oli vain vähän huonompi. Jotkut on luullut, että ne "säteet" ovat auringosta. Pashan marjatat! Ne on salamasta ja tiheän (siis pirun sankan) lumisateen tuotosta.

Tässä bonuksena ottamieni kuvien parhaimmistoa:
 
Ylös