F1 Kausikooste -82

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Maailmanmestariksi kovan työn kautta osa 5

Keke Rosberg: Syntynyt 6.12.1948 Solnassa Tukholmassa Ruotsissa 51 GP-lähtöä, 1 voitto (Dijon-Prenois 1982.) ja 1 paalupaikka (Brands Hatch 1982.)

Vuoden 1981 lopulla Keke oli onnistunut pääsemään irti Fittipaldilta kautta 1982 koskien. Hänen tallipaikkansa olivat vähissä. Päästyään irti uransa mahdollisesta lopettamisesta hän päätti jatkaa f1:ssä, mutta kilpailukykyisiä talleja oli vähän. Vaihtoehdot olivat Theodore, Ensign, Fittipaldi, ATS, March, Lotus, McLaren ja Williams. Lopulta monien vaiheiden jälkeen Keke sai paikan Williamsilta. Koko sopimus olisi voinut raueta heti hauskaan muotoseikkaan.

Keke kun pisti tupakaksi heti kun nimi oli sopimuksessa.:D Keke sai tietää olevansa vielä kakkosasemassa tallissa. Viikon päästä sopimuksen julkaisemisesta Frank Williams totesi vain, että Keke otettiin kun muita vaihtoehtoja ei ollut. Se sieppasi Rosbergia. Suomessa ei juuri Kekeen uskottu tallin vaihdosta huolimatta ja maailmallakin asenne oli varsin epäileväinen. Kuitenkin ensimmäinen merkittävä askel Keken mestaruuskaudessa oli nimenomaan pääsy mestaruustalliin ja statuksella ennen sitä ei ollut mitään väliä.

Keken kauden avaus Kyalamissa olisi voinut johtaa potkuihin. Keke osallistui osin tahtomattaan mukaan ajajien lakkoon jonka aikana kuljettajat syyllistyivät FISA:n mielestä moniin rikkeisiin. Eräs vakavimpia oli Jacques Laffiten käytös Marchin tallipäällikköä John Macdonaldia kohtaan. Laffite kun oli työntänyt herran auton pois lakkolaisten tieltä ja käynyt muutenkin lakon aikana häneen käsiksi.

Myöhemmin Jolly-Jacques oli uhannut vedellä herra Macdonaldia pitkin korvia mikäli John yrittäisi turhaan estellä tai vaikeuttaa muuten heidän tahtoaan. Frank Williams ei pitänyt lakosta ja Keke sai todella jännittää paikkansa puolesta. Lopulta Frank säilytti Keken tallissaan kaikesta huolimatta.

Kyalamissa kisapäivänä oli 40 astetta lämmintä ja kuumuus oli hirveää. Keken kisa sujui loistavasti ja hän oli silloin viides. Sitten Kekeltä peruttiin superlisenssi ja lisäksi Keke arvosteli Pironia ja Laudaa lakon jälkiseurauksista. Myöhemmin varsinkin Niki otti Keken sanat loukkauksena vastaan ja siitä seuraisi monta ikävää asiaa kauden aikana. Sitten tulikin toinen ongelma.

Nimittäin vesitankit. Rio de Janeirossa Keke ajoi toiseksi ja olisi voinut jopa voittaa kilpailun. Sitten Keke ja Piquet hylättiin ja siitä seuraisi ikävä sanasota FISA:n kesken. Keken mielestä oli järjetöntä diskata vain heidät eikä muita vesitankeilla ajaneita kuljettajia.

Miksi Kyalamin tuloksia ei mitätöity? Tai vaikka Alan Jonesin Las Vegasin voittoa viime kaudelta? Keke kävi kuumana kuin hellankoukku ja FISA:lle suunsoitto jatkui aina Frank Williamsin puuttumiseen saakka. Päätöstä hylkäyksestä ei kuitenkaan tullut heti ja Long Beachissa Keke ajoi odottavalla kannalla. Carlos Reutemann oli häipynyt Williamsilta ja näin Keke sai pikahälytyksellä Carlosin tehtävän eli testata FW08-mallia Dijonissa.

Keke olisi halunnut Long Beachin kisaan hiilikuitujarrut, mutta Patrick Head kieltäytyi. Long Beachin rata oli vaikea rata kaudella 1982. Rata oli muuttunut ja sitä oli hidastettu reippaasti. Lisäksi liian uusi päällyste aiheutti ikäviä ongelmia. Keke ehti saada alustavan paalunkin perjantaina, mutta lauantaina sijoitus tippui.

Kisassa Keke oli toinen ja Suomessakin mielipiteet alkoivat muuttua. Toinen merkittävä askel oli Keken nimeäminen jo maailmanmestariehdokkaaksi. Harvoin Kekeä varsinaisesti ainakaan ulkomailla ei ole kritisoitu. Ajatus takarivin kuskista mestariehdokkaana oli vain joillekin kovin vaikea asia niellä. Ikävä kyllä FISA hyväksyi Renaultin ja Ferrarin protestit ja Imolaan Keke ei mennyt tallin boikotin takia. Williamsilla ajettiin sen sijaan testejä Paul Ricardin radalla Ranskassa. Belgian Zolderin viikonloppu oli Kekelle vaikea. Gilles Villeneuve menehtyi aika-ajossa ja kisa oli päättyä toisen sijan asemasta hylkäykseen. Belgian vaakaskandaali olisi voinut aiheuttaa kauden merkillisimmän tilanteen. Watsonilla vaaka värisi välillä laittoman puolella ja Kekelläkin auto oli alustavasti 200 grammaa alipainoinen. Niki Lauda vuorostaan hylättiin lopulta ainoana. Pahimmassa tapauksessa kaikki kolme olisi voitu hylätä. Keken mielestä painojärjestelmään piti saada pikainen muutos.

Jälleen Keke arvosteli myös FISA:n talleja kisojen järjestelystä. Erityisesti kun hänellä ja Tyrrellin Brian Hentonilla testit ennen viikonloppua radalla menivät kovin hyvin ja FISA:n tallit valittivat asiasta vaikka uudet lait olivat jo voimassa. Kekeä ärsytti myös kotimaisten lehtien mielipiteet joissa Keken todettiin ajaneen laittomasti Riossa ja ansainneen diskauksensa. Voiton menettäminen viime hetkellä John Watsonille lisäsi paineita, mutta Keke teki vain parhaansa. Uusi tallikaveri Derek Daly tuli myös Zolderissa mukaan ja Keken kanssa sinällään hän tuli toimeen, mutta luonne-erot olivat valtavat. Monacon kisaan talli ei ollut hirveän luottavaisella mielellä liikenteessä hyvistä sijoituksista huolimatta. Frank kun kaipaili vieläkin Alan Jonesia talliin.

Monacon kisa sujui Rosbergilta hyvin ennen väistämätöntä juuttumista Andrea de Cesarisin taakse ja 4 sentin virhe rikkoi ripustuksen autosta ja homma jäi siihen. Tosin Keken käsille keskeytys oli pelastus. Kädet kun olivat repeytyneet ihosta rikki ja näyttivät Keken sanoin pihveiltä. Detroitin kisa taas oli Keken mielestä painajainen. Radan järjestäjien toiminta oli amatöörien tasoa ja Derek Ongarokin oli perua koko kilpailun. Lopulta kisa ajettiin kahdessa osassa ensimmäisen osan kolarien takia. Keken kisa meni hyvin aina kierrokseen 30 saakka. Sen jälkeen autosta ensin vaurioituivat ja lopulta katosivat kokonaan kolmas ja neljäs vaihde. Lisäksi Kekeä ärsytti Ligierin autojen laittomuuden seuraukset. Molemmat autot olivat todettu liian leveiksi. Ensin rangaistusta ei edes tullut, mutta lopulta Williamsin ja Marchin tekemät protestit poikivat vain sakot. Tämä osoitti Keken mielestä FISA:n tekopyhyyttä ja ranskalaisten tallien suosimista.

Kanadassa Keke ajoi kauden huonoimman kilpailunsa. Perjantai meni vielä hyvin, mutta lauantaina satoi vettä ja moottori laukesi. Vara-autolla Dalyn säädöillä auto sai ohjausvaurion aika-ajon aikana ja sunnuntain warm-upissa Keke oli vasta 9:s. Kilpailussa menehtyi nuori italialainen Riccardo Paletti ja kilpailun mielialat pysyivät synkkinä. Keken kisa meni pieleen vaihdelaatikon hajottua ja Dalyn kisa meni bensan loppumiseen. Keke olisi voinut olla jopa kolmas ilman teknistä murhettaan. Williamsilla mielialat olivat maissa ja Frank ja Patrick olivat äreitä molemmille ajajille. Tässä vaiheessa kautta Frank yritti saada Alan Jonesia jälleen takaisin ja Michele Alboretoa yritettiin saada Tyrreliltä Dalyn sijaan ajamaan talliin. Parivaljakko Rosberg-Daly olisi voitu nähdä Tyrrelillä kaudella 1983 jos kaikki olisi mennyt päin mäntyä.

Zandvoortin, Paul Ricardin ja Brands Hatchin testeissä Williams sai pahimmat vikansa korjattua Hollannin kilpailua varten. Keken mielestä surullista testeissä oli Didier Pironin 2 sekunnin ylivoima muihin nähden ja Patrick Tambaykin oli nopeampi kuin muut Cossyliigan ajajat. Zandvoortin kilpailussa Keke pääsi murheen alhosta ja oli kolmas. Huolimatta auton moottorivauriosta viimeisellä kierroksella tapahtuneen väärän vaihdon takia. Pironi kuitenkin johti mestaruuskamppailua ja hän näytti sen myös vievän. Brands Hatchissa Keke sai unelmoidun paalupaikkansa. Warm-Upissa Keke oli kuudes, mutta auton aerodynamiikka ei toiminut, moottoriin tuli vaurio ja auto tärisi pahaenteisesti Fittipaldi-tyyliin. Kisassa Keken olisi pitänyt voittaa.

Ikävä kyllä auto sammui lämmittelykierroksella ja sitten Keke aloitti hurjan takaa-ajon. Ikävä kyllä Goodyearin A-renkaat pettivät alta ja lopullisesti kisan sotki Williamsin varikkokaaos. Keskeytyksen tultua Keke antoi varikkoväen kuulla kunniansa. Paul Ricardissa synkistely jatkui kun turbot menivät jopa 5 sekuntia kovempaa kuin Cossyliigan autot. Kisassa Keke oli viides pitkän ja katkeran kamppailun jälkeen. Lähinnä säästellen ajamalla Keke sai pisteensä toisin kuin esimerkiksi tallikaveri Daly.

Hockenheimiin mieliala ei juuri näyttänyt parantuvan, mutta sitten Didier Pironin onnettomuus ikävästi pelasti Keken ja Watsonin mestaruushaaveet. Lisäksi Watsonin ja Prostin keskeytykset muuttivat viidennen sijan kolmanneksi. Sitten viikkoa myöhemmin Itävallassa Niki Lauda totesi Keken mestaruuden olevan onneton asia lajille. Lisäksi Niki väitti Rosbergin olevan itsekäs, omahyväinen ja ylimielinen nousukas, joka oli saanut kaiken liian helpolla f1:n huipulla. Mestarin tavoille piti kuulemma oppia ensin.

Suomessa Nikin väitteet Keken mestaruutta lukuunottamatta kääntyivät jo Nikiä itseään vastaan. Lopulta Itävallan kilpailu 1982 oli Keken uralla kaikkien aikojen paras yksittäinen kilpailu. Taistelua Elio de Angelisin kanssa voitosta käytiin aivan kalkkiviivoille asti ja vain alle autonmitta jäi väliä maalissa. Keke ajoi lujasti ja samalla äärimmäisen älykkäästi Dijonissa. Se tuotti Kekelle kauan kaivatun ensivoiton ja samalla Kekestä alettiin jo puhua tulevana maailmanmestarina.

Monzassa paineet Keken mestaruudelle olivat kovat. Monzan testit ja Brandsin testit olivat tiukat ja Kekellä ei ollut paljon rauhaa. Kisassa takasiiveke irtosi ja Watson sai tarvittavat pisteet ratkaisuun Las Vegasissa. Las Vegasissa lämpötilat olivat järkyttäviä. 50 astetta oli lämpötila ja Kekekin tuntui pyörtyvän kuumuudessa. Etenkin kun kuumaa ilmaa ei juuri kyennyt hengittämään. Keke ei missään vaiheessa kautta aliarvioinut John Watsonin kykyjä ja lopulta Keke teki sen mitä vain piti muuten tehdä. Keke oli viilein mies Vegasissa viidennellä sijallaan ja Watson jäi ilman mestaruutta huolimatta toisesta sijastaan. Keke oli maailmanmestari ansaitusti. 18 vuotta kesti matka kovan työn kautta Iisalmen torilta mikroauton ratista maailmanmestariksi Las Vegasin Caesars Palacen parkkipaikalla Williams FW08:lla.

Arvosana: 10/10
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Seuraavassa viestissä tuleekin sitten tämän toikin viimeinen varsinainen viesti ennen lähteiden julkaisua ja mahdollisia muita kommentteja ennen toikin mahdollista edessä olevaa sulkemista. Epilogin olisi tarkoitus olla samanlainen kuin hieman yli vuosi sitten julkaistun prologin.

Siinä aion käydä läpi pikaisesti kauden 1982 piirteitä ja kirjoittaa hieman myös Keken muista ajoista kaudella 1982. Näen sen järkevämmäksi laittaa tähän epilogiin kuin enää laittaa kuudetta pelkästään Kekeä koskevaa kirjoitusta. Eräs hienoimpia piirteitä kaudessa 1982 oli juurikin sen uskomaton määrä erilaisia voittajia ja palkintokorokkeella olevia vierailijoita.

Lisäksi se, että voittaja saattoi yhtä hyvin olla turbolla ajava tai vapaastihengittävän tallin kuljettaja. Lisäksi monella muullakin asialla kuin vain pelkästään ajajalla oli paljon merkitystä kilpailujen lopputuloksiin. Joitakin kuljettajia vaivasi uskomaton epäonni ja joitakin kuljettajia suorastaan onni helli paljon.

Tulevan viestin jälkeen julkaisenkin lähteet ja sitten tämän toikin voi jättää avoimeksi tai jopa sulkea. Tosin kehitysideat kauden 1983 toikkia varten ovat tervetulleita. Omana tavoitteena on tarkoitus ainakin jonkin verran lyhentää noita viestejä kun taitaa tuo liian suuri tiedon virta olla yksi syy mahdolliselle tyytymättömyydelle.

Tämän toikin aikana on kyllä välillä tullut myös täysin asian vierestä olevaa tekstiä kuten esimerkiksi yksi toikki on täynnä Course Carin asiaa kun oikeasti piti olla vain kauteen 1982 liittyvää tekstiä.:eek: Noista aivan asiattomista tai asian vierestä olevista viesteistä olisi tarkoitus päästä eroon. Informaatioarvoa näissä kyllä riittää vaikka ehkä sitä vain tulee itselläni toisinaan liikaakin.

Muuten näitä kauteen 1982 liittyviä juttuja on ollut oikein suuri kunnia tehdä. Ainoa harmi on ollut vain se, että toikki venyi keskikesän tauon takia lopulta aina tämän kuun lopulle saakka. Loppukiristäkin huolimatta.:frown: No onneksi näitäkin kausikoosteita voi oppia tekemään paremminkin.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Onko Keke mestaruuden arvoinen kuljettaja?

Näin kyseltiin kauden 1982 päätteeksi. Rosbergin mestaruus oli yllätys monelle ja siten sitä ei osattu sovittaa omaan kastiinsa. Monta kertaa f1:ssä oli nähty suhteellisen hyvän kuljettajan pääsevän hyvään tiimiin ja yleisön silmissä hukanneen mahdollisuutensa. Keke Rosberg ei kuulunut niihin kuskeihin. Jo Rio de Janeiron jälkeen hän otti Carlos Reutemannin tyhjäksi jättämän paikan tallissa ja keskittyi tarmokkaasti työhönsä.

Rion sotku vaikutti koko kauden ajan Keken mentaliteettiin ja niin myös lajia seuraavien ja seuraamattomien mielipiteisiin. Mestaruus tuli kuitenkin kaikesta huolimatta. Erityisen paljon Keken mestaruutta arvostelivat ympäri maailman lajin asiantuntijoiden veteraanit 1950-luvulta tai 1960-luvulta. Heille kun Keke oli täysin vieras mies ihmisenä.

Suomessa eräs tunnettu selostaja sanoi Vuoden Urheilijasta puhuttaessa äänestävänsä mieluummin moottorisahauksen maailmanmestaria kun Kekeä. He olisivat mielellään nähneet jonkun Jim Clarkin, Graham Hillin tai Stirling Mossin kaltaisen kuskin maailmanmestarina. Vähän uudempi polvi taas olisi halunut Niki Laudan tai Didier Pironin kaltaisen kuljettajan voittavan mestaruuden. Tai sitten jonkun koko kansan hymypojun.

Ranskan lehdissä ei ymmärretty miten korkeintaan keskikastiin kuuluva vuokrakuljettaja voi voittaa mestaruuden ja Italiassa Keke voitti vain onnella mestaruuden. Erityisen vähättelyn aihe oli myös Rosbergin yksi ainoa voittoon päättynyt kilpailu. Parhaimmillaan Keke olisi voinut voittaa 4-5 kilpailua kaudella.

Tosin kauden 16 kisassa oli 11 eri voittajaa, 18 eri miestä palkintokorokkeella ja 7 eri tallia sai voittoja. Edellinen edes lähelle verrattava kausi oli ollut 1968 jolloin 17 eri miestä seisoi kauden aikana palkinnoilla. Lisäksi nähtiin myös erikoisia paalupaikkoja ja kisan nopeita kierroksia. Satunnaiskaudella kuten 1982 tärkeintä oli kerätä pisteitä.

Keken FW08 otti pisteitä silloin kun niitä oli otettavissa ja äärimmäisen hienoa autossa oli uskomaton mekaaninen pito ja tekninen kestävyys. Kestävyys takasi maaliintulon vaikka autosta olisi moottori ollut puoleksi hajonnut tai sytytys lakossa. Se takasi Kekelle 11 pistesijaa kaudelta. Se oli parasta Cossyliigan autoilla. Keken hyviin puoliin kuului myös kaikkien kisailijoiden tarkkailu.

Laudan ja Pironin soitellessa suutaan muille ja maailmanmestariksi julistautuneina Keke piti huolen omista asioistaan. Eräs hieno ele oli Kekeltä toisinaan tunnustaa John Watson paremmakseen. Watson oli Keken mielestä eräänlainen kameleontti jota ei voinut verrata muihin ajajiin koska kunnon vertailukohdetta ei ollut.

Keke olisi omasta mielestään saattanut vaikka menettää mestaruuden jos olisi vain ruvennut laukomaan herjoja Watsonin suuntaan tai kenelle tahansa muillekin. Keke kuitenkin oli pääsääntöisesti vaikuttavin kuljettaja kaudella. Nopeilla radoilla hän saattoi olla sekunninkin muita Cossyliigan ajajia nopeampi ja ajoi Turbomafian kannoilla ja toisinaan jopa edelläkin.

Kekellä oli ainoana Cossyliigan miehenä kaksi kisaa kaudella jolloin hän oli heitä selkeästi nopeampi. Brands Hatch oli ensimmäinen ja Österreichring toinen. Brandsissa Keken kisa ansaitsisi kunniamaininnan ja voiton moneen kertaan. Auto sammuu, mies painaa tuhatta ja sataa, käy varikolla ja tekee saman uudelleen vaikka auto on lopulta hajoamispisteessä ja kisa päättyy keskeytykseen. Keken ajotyyli on jopa pelottava, mutta silti auto pysyy linjoilla ja ohituksia suoritetaan välillä sellaisistakin paikoista mistä niitä ei ole.

Epäilemättä jonkin verran Kekeä aiemmin hylkinyt onnetar taisi avustaa, mutta pääsääntöisesti onnella ei ollut mitään tekemistä Keken mestaruuden kanssa. Vanhempien polvien sanomisista huolimatta. Keke vain tarttui harvinaiseen tilaisuuteen kilpa-autoilun huipulla ja otti mestaruuden kaksin käsin.

Hyvin ansaittu mestaruus sai suomalaisetkin hereille uuteen lajiin vaikka lajilla toki historiaa mediamuodossa oli ollut aina Paavo Nurmen Nonarin selostuksista asti.

Keke Vuoden Urheiljaksi?

Keken valintaa Vuoden Urheilijaksi oli erittäin vaikea ymmärtää etenkin viime kauden karsiutumisten takia ja siksi, että Keken päävastus palkinnosta oli Matti Nykänen. Tosin autourheilun edustajista vain Hannu Mikkola ja Ari Vatanen olivat olleet aiemmin jotenkin ehdolla, mutta silloin tyydyttiin perinteisten lajien edustajiin. Ilman Lex Suutarista Kekeä ei olisi valittu Vuoden Urheilijaksi.

20 toimittajaa kun eivät äänestäneet Kekeä edes parhaimpien urheilijoiden listalle lainkaan. Toisaalta valinnan jälkeenkään useimmat eivät ymmärtäneet Keken mielipiteitä tai kommentteja. Arvosteluun johtaneet mielipiteet poukkoilivat laidasta laitaan ja kun asioita ei osattu perustella niin arvostelijat joutuivat naurunalaisiksi.

Lopulta Keken valinta Vuoden Urheiljaksi auttoi moottoriurheilun asemaa Suomessa ja sen myötä sitäkin alettiin pitää urheiluna. Siihen asti sitä oli pidetty jonkinlaisena selvyytenä, että suomalaiset osaa ajaa voitosta voittoon ja jos ei menestystä tule niin sitten ajaja on huono. Kenties se asenne tuli turhan menestyksekkäästä rallipuolesta tai sitten muuten vain. Mene ja tiedä.

Oliko kausi 1982 kaikkien aikojen kausi?

Tähän kysymykseen on vaikea löytää yksiselitteistä vastausta. Yksikään kausi ei f1:ssä ollut sisältänyt suhteellisesti niin paljon onnen hetkiä tai uskomattoman paljon epäonnea. Myöskin hirvittäviä tragedioita tai uran loppuja oli kausi täynnä.

Kaikkien aikojen kaudella Gilles Villeneuven ja Riccardo Palettin menehtyminen ja Didier Pironin vakava loukkaantuminen ovat herättäneet mielipiteitä vielä 30 vuoden jälkeenkin. Myöskin Keken asemaa on jossiteltu historian saatossa moneen kertaan.

Jotenkin juuri jossittelun seurauksena Keken omaa ajouraa tunnetaan edelleenkin suhteellisen vähän ja sen takia Keke on nähty enemmän vain merkittävänä taustahahmona kuin edelläkävijänä kotimaisessa urheilussa.

Toisaalta niin paljon kuin briteissäkin Rosbergia kehuttiin niin sielläkin arvostetun Autocoursen ajajakuva jätettiin julkaisematta siltä kaudelta. Parhaimmat kuskit kun eivät saaneet mestaruutta. Suomessa oltiin herätty kuitenkin uuteen lajiin ja talven 1982 ja kevään 1983 aikana lehdet heräsivät julkaisemaan ennen näkemättömän paljon materiaalia f1:stä. Samalla lajin arvostus ja odotus nousivat aivan uudelle tasolle.

Jälkikäteen yhden voiton mestareita ei Keken lisäksi ole ollut kuin Mike Hawthorne ja senkään takia Keken mestaruutta ei aina osattu laskea muiden kastiin. Loppuun voisi sanoa näin, että kauden 1982 kaltaisia f1-kausia ei ole kuin vain yksi ainoa kappale ja se kausi mikä tapahtui 23.1-25.9 välisinä päivinä vuonna 1982 ei tule koskaan unohtumaan.

Omasta mielestäni kyseinen kausi on ja pysyy hienoimpana kautena mitä f1:ssä oli vaikka muutama muukin kausi pääsee erittäin lähelle. Esimerkiksi kausi 1983 on myös kausi josta ainakaan mielenkiintoa ei puuttunut. Tätä kausikoostetta on ollut upea kirjoittaa.

Näihin tunnelmiin.:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ja vaikka perustinkin jo uuden toikin niin vielä tähän toikkiin tulee tämän päivän tai huomisen sisällä nämä edellisen kauden kausikoosteessa käytetyt lähteet. Uudessa toikissa saattaa ennen varsinaista kauden aloitusta olla jälleen ennakkoa kaudelta ja joitakin tärkeimpiä asioita talven 1982 ja kevään 1983 väliltä ennen Rio de Janeiroa.

Tarkoitus olisi parin viikon sisään laittaa reaaliaikainen kausiseuranta käyntiin ja viimeistäänkin Melbournen varsinainen tämän kauden avaus saa toimia takarajana kisalle.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
CCMK on tehnyt miehen työn! Siitä suuret kiitokset. Vaikka itsekin olen Keken mestaruus-Williamsia käynyt 5-6 vuotiaana tuijottelemassa läheisessä kaupungissa, niin vuosi oli kohtuullisen outotapaus kunnes ostin vuosi-VHS:n tuossa parisenkymmentä vuotta sitten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Laitetaan sitten niitä lähteitä esille listana. Kotimaisten sanomalehtien ja kirjojen lisäksi tässä kausikoosteessa on ollut myös ulkomaista materiaalia käytössä.

Tässä kuitenkin listaa:

Helsingin Sanomat

Turun Sanomat

Ilta-Sanomat

Iltalehti

Aamulehti

Uusi Suomi

Rallye Racing

Formula 1 Grand Prix 1982

Formula 1 Grand Prix 1983

Autosport

Motor Sport Magazine

Motorsport

Vauhdin Maailma

Formel 1

Autocourse 1982-1983

Automobile Year 1982-1983

Auto Motor und Sport

Gazzetta dello Sport

Grand Prix Greats

Road & Track

Sinivalkoisia F1-hetkiä

Formula 1 1950-1996

Automobile Sport 1982-1983

Gerald Donaldson Gilles Villeneuve

Grand Prix!

Nigel Roebuck Chasing the Title

Life at Limit: Triumph and Tragedy in Formula One

Motor Sport Magazine

Formula One Scene 1982

Autocourse history of the Grand Prix car

To Hell and Back by Niki Lauda

Grand Prix International

Johannesburg Star

Life in the Fast Lane by Alain Prost

My Autobiography by Nigel Mansell

Fifth Column

The Man and the Machine

The Daily Express

Detroit Free Press

Riccardo Paletti Memorial

The Daily Mail

Mario Andretti World Champion

Keke Rosbergin Elämä ja Ajot

Keith Botsford KEKE

Elämä pelissä

Christopher Hilton: 1982 The inside story of an astonishing Grand Prix Season

Siinäpä olikin lähteitä kerrakseen. Joitakin pienempiä teoksia tai lehtisiä toimi myös innoittajana, mutta noista mainituista lehdistä ja kirjoista kauden ajalta saikin juttua ja tietoa etsittyä jo erittäin paljon.

Kautta 1983 ajatellen voisin jatkaa samoilla linjoilla tai sitten vastaavasti kirjoittaa vain kotimaisten lähteiden pohjalta pelkästään. Kehitysideoita otan vastaan juurikin seuraavan kauden toikista. Vielä kerran pitää kiittää kaikkia kärsivällisyydestä ja ei muuta kuin mukavaa tulevaa maaliskuuta.:thumbup:
 
Ylös