F1 Klassikkokisa: USA 1990

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Pleksinpalat lentävät, kun aikamme kojootit ajavat Phoenixin ovaaliradalla! :alppu:


:jaska: :jaska: :jaska:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Eipä näiden klassikkojen perusteella ollut se meininki paljoa erilaisempaa silloin vuosikymmenen taitteessa. Oppii jopa ehkä arvostamaankin jonkin verran nykyaikaa...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kyllösen kämmejä:

"de Cesaris tekee lukkojarrutuksen...": no motista tulee savua

"Mansell...." : no Mansell ei ajanut tasan tarkkaan Williamsilla

"Jean Alesin Tyrreli on alkanut käyttäytymään levottomammin kuin Sennalla": Koko kisan ajan panin merkille kun Alesi ajeli limitillä.

"Berger on käynyt useamman kerran varikolla kun on jäänyt 5 kierrosta kärjelle": No useammasta varikkopysähdyksestä en tiedä, mutta kyllähän Berger viipyi kolarin jälkeen pitkään varikolla, jotenka varmaan nuo 5 kierrosta meni siinä.


Odottelin koko ajan, että se sanoo missän on JJ?
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
312T4 sanoi:
Jonkun Keken voiton olisi kiva katsoa! Muu, kuin se tylsä Las Vegas 1982:nope:
Ois kiva nähä joku Keken voitto niiltä kausilta kun se voitti useammankin kisan kauden aikana:nope:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Keken viidestä voitosta kaksi näytettiin. Dallas -84 olisi toki ollut ihan mielenkiintoinen nähdä myös, muistetaanhan siitä kisasta myös radan hajoaminen. Keke voitti useamman kisan vain kaudella 1985, eli Detroitin ja Adelaiden.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Bleu sanoi:
Keken viidestä voitosta kaksi näytettiin. Dallas -84 olisi toki ollut ihan mielenkiintoinen nähdä myös, muistetaanhan siitä kisasta myös radan hajoaminen. Keke voitti useamman kisan vain kaudella 1985, eli Detroitin ja Adelaiden.
Niin mutta sellasilta kausilta kun Keke voitti useamman kisan ja myös mestaruuden:nope:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Bobakki sanoi:
Sellaista kautta ei olekaan.
:D :p Joo, mut siis hyviä kisoja ollu noi klassikkokisat. Alkup selostus tietysti kiinnostaisi enemmän ja ihmeen hukassahan ne on mustakiikarit ja kyltsit noissakin vaikka on ollut 20 vuotta aikaa ottaa asioista selvää.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Oli kyllä tämäkin kisa kokonaisuudessaan pieni pettymys. Välillä meni pitkiäkin pätkiä ettei tapahtunut yhtään mitään. Alesi ajoi hienon kisan, mutta ei voinut Sennalle lopulta mitään. Muutenkin kärkeä värittivät monien eri tallien autot. Mansellin näyttävä keskeytys oli jo päässyt unohtumaan, Prost taas pääsi käsittämättömän pitkälle savuttavalla autolla Ferrari-debyytissään. Bergerkin löi Sennan aika-ajossa ensimmäisessä McLaren-kisassaan. Kisa ajettiin läpi ilman renkaanvaihtoja, mistä ainakin itse hieman yllätyin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Charlie sanoi:
Mansellin näyttävä keskeytys oli jo päässyt unohtumaan, Prost taas pääsi käsittämättömän pitkälle savuttavalla autolla Ferrari-debyytissään. Bergerkin löi Sennan aika-ajossa ensimmäisessä McLaren-kisassaan. Kisa ajettiin läpi ilman renkaanvaihtoja, mistä ainakin itse hieman yllätyin.
Savuttava Ferrari oli noina päivinä enemmänkin sääntö kuin poikkeus yleensä vaihteistosta johtuen. Tallillahan oli toista vuotta käytössä puoliautomaattinen vaihteisto, joka ei tahtonut kestää millään kasassa ja aloitti ennemmin tai myöhemmin tupruttelun. Ymmärtääkseni tästä oli kyse myös Prostin tapauksessa.

Bergerin suoritus aika-ajoissa oli varsin hieno ottaen huomioon, ettei hän mahtunut McLareniin kunnolla. Syystä tai toisesta asiaa ei korjattu talven aikana ja ensimmäisten kilpailujen kerrotaan olleen varsin tuskaisia. Ahtaus oli osasyynä myös Bergerin ulosajoon.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Aika yllättävää oli ettei tuon enempää onnettomuuksia kisassa nähty. Kun tarkemmin katsoo niin sama juttu oli joka vuosi Phoenixissä.

1989 de Cesaris kolaroi Warwickin ja Caffin (tallikaveri!) kanssa eri tilanteissa. 1990 oli tuo Foitekin ja Grouillardin kolari (jota tosin ei välttämättä kuvien perusteella pystynyt toteamaan) 1991 Blundell ajoi ulos ja sitten Moreno törmäsi Patresen pyörähtäneeseen autoon. Siinä kaikki keskeytykseen johtaneet tilanteet.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Hienoa että Mustakari kertoi faktoja menneiltä ajoilta, kuten ettei tallien numeroinnissa ollut mitään logiikkaa:)

Hienoa kisailua kyllä oli. En muista katsoneeni ikuna kuin Monacon katuratakisoja (no kait se Melbournekin puolikas), niin mukavasti tuli ohituksia siihen verrattuna.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
kouvotsvoni sanoi:
Hienoa että Mustakari kertoi faktoja menneiltä ajoilta, kuten ettei tallien numeroinnissa ollut mitään logiikkaa:)

Hienoa kisailua kyllä oli. En muista katsoneeni ikuna kuin Monacon katuratakisoja (no kait se Melbournekin puolikas), niin mukavasti tuli ohituksia siihen verrattuna.
Jep, itsekin pidin mukiinmenevänä kisana. Senna ja Alesi taistelivat tiukasti vähän aikaan.

Mustakari on ikävä kyllä jo hiukan vanhuudenhöperö. Keke ajoi hänen mukaansa Williams-Hondalla 1984, 1985, 1986 ja 1987, paitsi että 1986 hän ajoi McLaren-TAG-Porschella ja lopetti uransa siihen...

Kisaanhan yritti siis 35 kuskia 19 tiimistä. Moottoreista 8-sylinterisiä oli 23, 10- 4 (Honda ja Renault) ja loput 8 12-. 12-pyttyisistä V12 oli 6, mutta Lifen oli W12 ja Subarun F12.

GP Data Bookiin on merkattu Mansellin keskeytyksen syyksi "engine/clutch/spin/fire". Kuulostaa ihan bändin nimeltä!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Aika vikuroivalta näyttää Alesin meno. Renkaat varmaan aika finaalissa. Mahto olla hiki tuon savotan jälkeen. Mutta tolla menolla se voittaa ihan kohta. Ainakin 5 vuoden sisällä.:thumbup:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Vitsi kun näitä klassikkokisoja ei ole oikein joutanut katsomaan. Ihan oikeasti lähetysajat eivät ole passanneet omaan elämänrytmiin. Sinänsä varmaan tervekin piirre, kun normaalistihan se elämänrytmi passataan f1-kisojen mukaan.

Mutta joo. Alesin ajotyyli oli noina Tyrrell-vuosina varsin erikoislaatuinen. Mies ajoi autoa niin, että se oli mutkissa koko ajan lievästi irti. Se toimi hänen loistavilla autonhallintaidoilla täydellisesti, autoa pystyi viemään limiitillä. Sen jälkeen ongelmia alkoi tulemaan, kun Ferrareita ei pystynyt paiskomaan vastaavaan malliin. Hienoa katsottavaahan tuo oli aikanaan ja noilta ajoilta Alesi-uskovaisuus on kummunnutkin. Eikä se tietenkään mikään uskon asia ollut, Alesi oli aivan loistava auton käsittelijä ja vaikeissa olosuhteissa lähes aina parhaiden joukossa. Olisi pitänyt tuolloin tajuta, että Jean Alesin tarkoituksena ollut raju tulosten tekeminen, vaan oman itsensä ilmaiseminen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä oli tosiaan Alesilla auto 'lievästi' irti. Perstuntuma ajamisesta luokkaa HH Frentzen. Ketsuppi vaan ei osannut yhtään säätää autoa. Mutta hyvä autonkäsittelijä se oli.:ahem:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mikä tuossa muuten on, kun ei niin minkäänmoista tulosseurantaa ollut kisan aikana, vaikka oltiin suuressa ja hienossa USAssa? 80-luvun kisoissa sentään moista näkyi pari kertaa kisan aikana.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kouvotsvoni sanoi:
Mikä tuossa muuten on, kun ei niin minkäänmoista tulosseurantaa ollut kisan aikana, vaikka oltiin suuressa ja hienossa USAssa? 80-luvun kisoissa sentään moista näkyi pari kertaa kisan aikana.
Kyse ei ole siitä, etteikö niitä olisi näytetty alun perin (mullois esimerkiksi tuosta kisasta sellainen tallenne, jossa ne on), vaan syystä tai toisesta Maikkarin kuvanauha oli versio, jossa niitä ei ollut.
 
Ylös