F1-kuskien kasvualustat

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Tässä on sitten juttua F1-kuljettajien urasta ennen ykkösiä.

Jean Alesi (lopettanut ykkösissä): Alesi löi itsensä läpi voittamalla Ranskan F3-sarjan 1987. F3-mestaruuden johdosta Oreca halusi seuraavana vuonna hänet F3000-sarjaan ja odotukset olivat kovat. Orecalla oli kuitenkin lukuisia ongelmia ja homma levisi käsiin ja Alesin urakin oli jo vaakalaudalla. Seuraavana vuonna kuitenkin Eddie Jordan luotti ranskalaiseen ja otti hänet omaan F3000-tiimiinsä. Nyt homma toimi ja Alesi voitti F3000-mestaruuden ja tie ykkösiin oli auki.

Fernando Alonso: Vuonna 1999 voitti ensimmäisenä vuonna kartingista siirtymisen jälkeen Nissan Open-sarjan Espanjassa. Telefonican avustuksella siirtyi seuraavana vuonna F3000-sarjaan. Alonso voitti Span kisan ja oli kokonaispisteissä neljäs. Sitten hän jo siirtyikin ykkösiin ja Minardille.

Rubens Barrichello: Vuonna 1990 siirtyi Eurooppaan ja ajamaan GM Lotus Euro-sarjaa supermarkettiketju Ariscon avustuksella. Hän voitti sarjan ensimmäisellä yrittämällään ja siirtyi sitten Britannian F3-kolmosiin. Hän taisteli mestaruudesta tässäkin sarjassa jo ensimmäisenä vuonnaan ja päävastustajana oli David Coulthard. Tiukka taistelu päättyi Barrichellon mestaruuteen. F1-tiimit alkoivat jo tässä vaiheessa näyttää kiinnostustaan nopeaa brassia kohtaan, mutta brassi ei vielä siirtynyt ykkösiin vaan F3000-sarjaan. Rubinho ei voittanut kisaakaan, mutta varmat sijoitukset toivat kolmannen sijan loppupisteissä. Sitten oli hänen aika siirtyä ykkösiin ja Jordanille.

Jenson Button: 1998 hän dominoi Britannian Formula Ford-sarjaa ja siirtyi seuraavaksi vuodeksi Britannian F3-sarjaan. Vaikka Renaultin koneista ei ollut vastusta tehokkaimmille Mugen-Hondille, hän voitti kaksi kisaa ja oli loppupisteissä kolmas. Buttonin huima nousukiito vei hänet sitten Williamsille.

Giancarlo Fisichella: Kaksi ensimmäistä kautta, 1992 ja 1993, olivat heikkoja, mutta 1994 Fisichella dominoi sarjaa. Hän nappasi mestaruuden nimiinsä 10 voitolla. Samana vuonna Fisico nappasi myös Monacon F3-kisassa voitton, sekä voitti toisen erän Macaon GP:ssä. Minardi nappasi hänet seuraavaksi kaudeksi testikuskiksi ja hän siirtyi ajamaan Saksaan vakioautoja. Sitten Minardi antoikin jo hänelle mahdollisuuden ykkösissä.

Heinz-Harald Frentzen: 1988 voitti Saksan Opel Lotus-sarjan. Seuraavana vuonna hän ajoi Saksan F3-sarjaa ja vakuutti Mercedeksen kyvyistään voittamalla mestaruuden. Hän siirtyi Mercedeksen junioritiimiin ajamaan Mersun koneilla varustettuja Sauberin urheiluautoja. Frentzen ei kuitenkaan halunnut odottaa Mercedeksen siirtymistä ykkösiin ja olikin jo 1991 ajamassa F3000-sarjaa Eddie Jordanin tiimissä. Kausi oli kuitenkin katastrofi ja Frentzenille ei jäänyt mahdollisuutta kun suunnata Japanin vastaavaan sarjaan. Oteet eivät Japanissakaan vakuuttaneet, mutta silti hän sai paikan Sauberin F1-tiimistä 1994.

Mika Häkkinen: 1988 Häkä voitti Opel Lotus Euro-sarjan ja seuraavaksi vuodeksi hän siirtyi Britannian F3-sarjaan. Ensimmäinen vuosi meni vielä opetellessa, mutta 1990 hän voitti sarjan mestaruuden Mika Salon kanssa käydyn tiukan taistelun jälkeen Hän voitti myös toisen erän Macaon GP-kisassa. Peter Collins nappasi hänet Lotukselle seuraavalle kaudelle.

Nick Heidfeld: 1996 Nick voitti ensimmäisellä kaudellaan kolme kisaa Saksan F3-sarjassa ja jo seuraavana vuonna sarjan mestaruuden. Vuodeksi 1998 hän siirtyi McLarenin junioritiimiin ja ajamaan F3000-sarjaa. Hän voitti ensimmäisellä kaudellaan kolme kisaa, mutta hävisi mestaruuden niukasti. Seuraava vuosi oli kuitenkin jo Nickin ja hän voitti sarjan mestaruuden. Tämän jälkeen hän siirtyi vuodeksi 2000 Prostille.

Felipe Massa: Vuonna 2000 Massa voitti sekä Italian, että Euroopan Formula Renault-sarjat. Tämän jälkeen hän siirtyi Euroopan F3000-sarjaan, jota myöskin dominoi ylivoimaisesti. Peter Sauber päätti napata tämän lahjakkuuden tiiminsä vuonna 2002.

Juan Pablo Montoya: Vuonna 1994 oli Amerikassa Barber Dodge-sarjassa kolmas. Siirtyi sitten Britanniaan 1995 ja oli kolmas Formula Vauxhall-sarjassa. Sitten hän siirtyi F3-luokkaan ja oli Britannian sarjassa neljäs. Ajoi samana vuonna myös vakioautokisoja. 1997 hän siirtyi F3000-luokkaan ja oli heti toinen sarjassa Ricardo Zontan jälkeen. Vuodelle 1998 hän siirtyi Williamsin testikuskiksi. Montoya nappasi myös F3000-mestaruuden. Myöhemmin flopiksi huomatun Alex Zanardin siirto Williamsille pakotti Montoyan lähtemään Amerikkaan. Heti ensimmäisellä kaudellaan Cart-sarjassa hän nappasi seitsemän voittoa ja samalla mestaruuden. Seuraava vuosi toi mukanaan Indy 500-voiton ja sitten Montoya oli valmis siirtoon ykkösiin.

Olivier Panis: Panis ajoi 90-luvun vaihteessa kaksi tasaista kautta Ranskan F3-luokassa, mutta ei pystynyt mestaruuteen. F3000-luokassa Panis ei vielä ensimmäisellä kaudella pystynyt ihmetekoihin, mutta toisella kaudella hän nappasi mestaruuden ja paikan Ligieriltä.

Kimi Räikkönen: Kimi siirtyi Britannian Formula Renault-sarjaan vuonna 1999, vaikka alku meni totutellessa, niin vauhti oli silti hyvä. Seuraavan talven talvisarjassa Kimi voitti kaikki sarjan neljä kilpailua ja lähti ennakkosuosikkina varsinaiseen kauteen 2000. Hän hallitsi sarjaa ylivoimaisesti ja voitti siinä sivussa kaksi Euroopan-sarjan kisaakin. Peter Sauber kiinnostui Kimistä ja hänestä tuli ennätyksellisen vähällä kokemuksella ykkösiin päässyt kuljettaja.

Mika Salo: Salo kamppaili Britannian F3-sarjan mestaruudesta kiivasti Häkkisen kanssa ja hävisi kamppailun, eikä saanut paikkaa ykkösiin. Salo siirtyi ajamaan Japaniin. Pitkien neljän vuoden jälkeen Salo sai vihdoin tilaisuutensa Lotuksella Suzukassa.

Takuma Sato: Sato löi itsensä läpi moottoriurheilumaailmaan olemalla vuonna 2000 kolmas Britannian F3-sarjassa. BAR nappasi lupaavan japanilaisen testikuskikseen. Vuonna 2001 Sato puhdisti lähes koko pöydän palkinnoista voittamalla Britannian F3-sarjan, Marlboron kilpailun Zandvoortissa ja Macaon GP:n. Tämän jälkeen Eddie Jordan nappasi Saton Jordanille.

Michael Schumacher: Schumacher voitti Formula Ford-sarjan ja Saksan F3-sarjan ennen siirtoa Sauberin urheiluautojen rattiin. Eddie Jordan tarvitsi korvaajaa Bernard Gachotlle ja niin Schumin F1-ura sai alkunsa.

Ralf Schumacher: Michaelin pikkuveli oli lähellä voittaa sekä 1994, että 1995 Saksan F3-mestaruuden, mutta mestaruudet menivät ohi suun. Sitten Ralf suuntasi Japaniin Formula Nippon-sarjaan, jossa hän voitti kolme kilpailua ennen kuin McLarenia.

Jarno Trulli: Trulli ajoi kuusi kisaa Saksan F3-sarjassa jo 1995, mutta koko sarjan vasta seuraavana vuonna, jolloin hän nappasi ylivoimaisesti mestaruuden. Seuraavana vuonna olikin edessä jo siirto Minardille.

Jacques Villeneuve: Ennen Villen siirtoa Amerikkaan Indy-autoihin, oli hän hakenut kokemusta Italian ja Japanin F3-sarjoista. 1994 hän ajoi jo lupaavasti Amerikassa, mutta seuraavana vuonna hän räjäytti pommin voittamalla Indy 500-kilpailun ja Indycar-mestaruuden. Seuraavaksi oli vuorossa siirto Williamsille.

Mark Webber: Vuonna 1996 Webber herätti kiinnostusta menestymällä hyvin Formula Ford Festivaalilla. Seuraavana vuonna hän ajoi Britannian F3-sarjassa ja voitti yhden kisan, mutta kausi ei muuten ollut menstys. Hänen esityksensä kuitenkin herättivät Mercedeksen kiinnostuksen ja siirron urheiluautoja ajamaan vuonna 1998. Urheiluautoilun jälkeen vuonna 2000 Webber siirtyi F3000-luokkaan. Hän menestyi kohtuullisesti ensimmäisellä kaudella ja taisteli toisella kaudella mestaruudesta, mutta hävisi sen niukasti Justin Wilsonille. Tämän jälkeen Webber siirtyi Minardille.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Alesi pääsi kyllä ykkösiin jo ennen F3000-mestaruutta, hän kilpaili sekä Tyrrellillä ykkösissä että F3000:ssa Jordanilla 1989.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Pieniä tarkennoksia: Frentzen ei voittanut Saksan Formula 3 mestaruutta 89, vaan hävisi Karl Wendlingerille pisteen erolla. (Oli jaetulla toisella sijalla Schumacherin kanssa.) Mainitsemisen arvoista voisi olla Villeneuven vuoden tulokas titteli 94 sekä myös Ralffin Macaon voitto 95. Webber voitti vuoden 96 Formula Ford festivaalit, eikä hävinnyt 3000:n mestaruutta 2001 kovin niukasti Justin Wilsonille vaan 32 pisteen erolla. Hieman voisit tutustua taustoihin tarkemmin ennen kirjoittamista.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kun tässä on tullu nuita moitteita niin täytyy mun antaa tunnustusta perehtyneestä asiaan. Ilman muuta nuin laajan alan käsittely vie virheisiin.. :rolleyes:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No joo, kyllähän tässä ihan ansiokkaasti näitä juttuja käytiin läpi. Kyllähän nuo tiedot pääpiirteissään ihan kattavia oli, vaikkakin näin suuren määrän käsittely tekeekin hommasta suht suppeaa.

Joitain huomioita teen kumminkin. Fisichella ajoi italian f3-kausien jälkeen DTM:ssä, mikä oli omiaan parantamaan miehen mainetta.

Oliko Montoya todellakin 96 kaudella f3000 sarjassa toinen?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Oliko Montoya todellakin 96 kaudella f3000 sarjassa toinen? [/B][/QUOTE]

Minun tietojeni mukaan hän oli toinen 1997 niinkuin tekstissäni lukeekin, eikä 1996.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Ayrton-Ana sanoi:
Kimi Räikkönen: Kimi siirtyi Britannian Formula Renault-sarjaan vuonna 1999, vaikka alku meni totutellessa, niin vauhti oli silti hyvä. Seuraavan talven talvisarjassa Kimi voitti kaikki sarjan neljä kilpailua ja lähti ennakkosuosikkina varsinaiseen kauteen 2000. Hän hallitsi sarjaa ylivoimaisesti ja voitti siinä sivussa kaksi Euroopan-sarjan kisaakin. Peter Sauber kiinnostui Kimistä ja hänestä tuli ennätyksellisen vähällä kokemuksella ykkösiin päässyt kuljettaja.
Tiesin, että Kimi nousu nopeasti huipulle, mutta en tiennyt, että noin nopeasti :eek!: :eek!:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Mukavaa tekstiä, kivahan näitä on lueskella. On hyvä, että edes joku viitsii näitä tänne kirjoitella. Jatka samaa rataa. :thumbup:
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Jesh

Hyvä A-A!

Muutamasta fibasta huolimatta hienoa työtä.

Jatka valitsemallasi tiellä!

:thumbup:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Eix Kimillä ollu niin että se ajo pari 1999 ekaa kisaa otti vissiin yhen podiuminki mutta jätti tallin melkein hetimmiten kun ei ollut tarpeeksi kilpailukykyinen ja meni sitten mestaruuden voittaneeseen talliin talvisarjaan ja 2000 vuojeksi.

Mutta onko nuissa kausi-neljä, yksi-4 lausetta ennen fykkösiä mitään järkeä? Kerro piste tilanteet kausilta, mitä runkoja käytettiin, moottoreita, renkaita, tiimi ja sen rahoitus, kuka oli tallikaverina missä tasossa käytössä ollut kalusto oli verrattuna muihin.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Tekee mieli vielä tarkentaa, että Fisichella ajeli Alfalla DTM:ssä. Montoya tuurasi Magnussenia -96 ITC-osakilpailussa Silverstonessa huonolla menestyksellä, taisi tulla muistaakseni keskeytys. Taisi olla Juanpaplon eka kerta mersun logo kypärässä.
 
Ylös