F1-lisäluokat 2025

Bukko

mielikuvitusukko
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Tyttö täyttää pian 15, jätä hänet rauhaan.

Vaikka naiskuskit ei ole päässeet ykkösiin sitten Giovanna Amatin (Susie Wolff ajoi perjantaitreeneissä 2014), niin voivat luoda hyvän uran autourheilijana. Terv, Michele Mouton, Sabine Schmitz ja Jutta Klenschmidt. Amerikassa Danica Patrick pääsi useimmin lehtien kansiin, kuin podiumille.
Kyllä niitä naiskuskeja enemmän olisi, jos lähtökohdat olisivat tasavertaiset geneettisesti. Joo, joku voi päästä mukaan tusinasarjoihin, mutta huipulle nousu on mahdotonta.

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Sijainti
Helsinki
Kyllä niitä naiskuskeja enemmän olisi, jos lähtökohdat olisivat tasavertaiset geneettisesti. Joo, joku voi päästä mukaan tusinasarjoihin, mutta huipulle nousu on mahdotonta.
Tiedän tämän. Toisaalta sun kommenttiin tiivistyy tämä suomalaisten "F1 or bust" asenne. Onko brittimedia kritisoinut naiskuskeja, jos heidän tavoitteena on f1?

Bukko

mielikuvitusukko
Sijainti
Salo/Espoo/Rooma
Tiedän tämän. Toisaalta sun kommenttiin tiivistyy tämä suomalaisten "F1 or bust" asenne. Onko brittimedia kritisoinut naiskuskeja, jos heidän tavoitteena on f1?
Minä olen sitä mieltä että naiskuskeille olisi hyvä olla omat formulasarjansa. Eihän ammunnassakaan kilpailla samassa sarjassa, vaikka on lähes puhdas taitolaji. Toki niiden sarjojen puutteessa voivat kilpailla miesten sarjoissa, mutta menestymisedellytykset ovat heikot.

spotter90

Sijainti
Helsinki
Minä olen sitä mieltä että naiskuskeille olisi hyvä olla omat formulasarjansa. Eihän ammunnassakaan kilpailla samassa sarjassa, vaikka on lähes puhdas taitolaji. Toki niiden sarjojen puutteessa voivat kilpailla miesten sarjoissa, mutta menestymisedellytykset ovat heikot.
Naiskuskit eivät tykänneet tästä, kun W Series-perustettiin 2019.

“What a sad day for motorsport," she wrote on Twitter. "Those with funding to help female racers are choosing to segregate them as opposed to supporting them. I am deeply disappointed to see such a historic step backwards take place in my life time.”
Mitä pahaa siinä, on että naiset ajaa autokisoja miesten kanssa, eihän ratsastuksessa ole erikseen miesten ja naisten sarjoja. Sanna Marin vittuili vanhoille ukoille, jotka kritisoivat hänen kykyjään toimia pääministerinä. Thatcher ja Merkel ovat legendaarisia naisjohtajia.

Oma f1-sarja naiskuskeille olisi liian kallista. F1 Academyn perimmäinen tarkoitus on auttaa naiskuskeja eteenpäin autourheilussa.
IMO minulle kaikki ovat kilpa-ajajia sukupuolesta riippumatta.

spotter90

Sijainti
Helsinki
Oliver Goethe vei mestaruudesta kamppailevalta Fornarolilta paalupaikan ja sen tuomat bonuspisteet. Browningilla takaa-ajo sunnuntaina, kun jäi 18. ruutuun. Mestaruuskandidaatti Verschoor oli kymmenens ja sai sprinttipaalun.

kuva_2025-11-28_205016446.png

spotter90

Sijainti
Helsinki
Sprintin podium.
1. Verschoor
2. Dürksen
3. Villagomez

Mestaruudesta kamppailevat Fornaroli (6.) ja Crawford (8.) pisteille. Browning jäi sijalle 17.

Pisteet ennen huomista pääkilpailua.

kuva_2025-11-29_204737869.png

Davros

Well-known member
Fornaroli voittaa F2-mestaruuden heti F3:n voiton jälkeen. Minkäänlaista näkymää F1-tulevaisuudesta hänellä ei ole, enkä kyllä millään siinä pysty mitään vääryyttä näkemään.

spotter90

Sijainti
Helsinki
Fornaroli voittanut neljästi (2 sprintti, 2 pääkisaa) ja ollut muutenkin tasainen läpi kauden. Tämän päivän kisassa oli toinen. Crawford jäi nollille ja Verschoor oli kuudes.

kuva_2025-11-30_174153454.png

Tän vuoden gridi taisi olla heikonlainen, samaa mieltä?

Fornaroli on vaikea saada paikkaa ensi kaudella, sillä F1-paikat on täynnä, jopa varakuskiksin pääseminen on hankalaa. Taitaa ura jatkua kestävyysajojen puolella.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Itse näkisin Audin varakuskin paikan olevan hyvinkin mahdollinen. Tarvitsevat joka tapauksessa jonkun ajamaan pakollisia FP1-ajoja.

spotter90

Sijainti
Helsinki
Roman Stanek lähtee paalulta sunnuntain pääkilpailuun. Kauden viimeisen sprinttipaalun sai 12:sta ajanut Robert Verschoor.

SJ

F1 asijan tuntia
Eli naisia olisi enempi, jos autourheilu olisi naisten laji, mutta ei ole. Muissa urheilullajeissahan tätä on kompensoitu naisten omilla sarjoilla, jotka eivät tosin taida usein tuottaa yhtään mitään vaan niitä pyöritetään miestensarjojen tuloista. Näin on myös tämän F1 Academyn kanssa. Edellinen yritys, Womb Series, ei ollut taloudellisesti kannattava ja meni konkkurssiin hyvin nopeasti. Nyt F1-sarja pyörittää "F1 Academyä" itse ja maksaa laskun.

SJ

F1 asijan tuntia
Itse näkisin Audin varakuskin paikan olevan hyvinkin mahdollinen. Tarvitsevat joka tapauksessa jonkun ajamaan pakollisia FP1-ajoja.
Fornaroli on itse asiassa liittynyt McLarenin akatemiaan aiemmin tällä viikolla. McLaren ajatti tällä kaudella FP1-sessioissa aiemmin niin ikään F2:ssa kilpailevaa Alex Dunnea, mutta he päättivät junioriyhteistyön joskus alkusyksystä.

Myös F2-sarjan pistekakkonen Verschoor liittyi samalla McLarenin akatemiaan, joten jakaisivatkohan miehet sitten FP1-ajot ensi kaudella. Hän täyttää tässä kuussa 25 vuotta eli ei ole kuitenkaan enää mikään junnu nykyajan standardeilla.

https://www.formula1.com/en/latest/article/f2-champion-fornaroli-amongst-new-signings-to-mclaren-driver-development.4T9L93CTg9NS1kIXr7xJCg

spotter90

Sijainti
Helsinki
Kärkinelikko eli Fornaroli, Arvid, Crawford ja Verschoor jättivät stoppinsa viime kierroksille ja aiemmin stopilla käynyt Dürksen ajoi kauden viimeisen pääkisan voittoon. Roman Stanek oli toinen ja varmisti Invictalle tallimestaruuden. Camposin Gabriele Mini nousi kolmanneksi, kun Dino Beganovic sai viiden sekunnin aikasakon ylinopeudesta varikolla.

kuva_2025-12-07_122453332.png