F1:n kaupalliset oikeudet

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Joo. Sehän onkin hyvä kun McLaren, Williams, BAR ja Renault siirtyvät toiseen sarjaan niin F1:ssä nähdäänkin sen jälkeen oikein kunnon kilvanajoa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bernie kääntää veistä haavassa todeten että muilla talleilla ei ole mitään merkitystä... Olisikohan ollut joku diili että Ferrari jatkaa jos pääsee sanelemaan sääntömuutoksia?

Tervetuloa GPWC, oikea kilpailuluokka!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
"- Olemme tyytyväisiä siihen, että sopimus syntyi ja formula ykkösten tulevaisuus on turvattu, sarjan kaupalliset oikeudet omistava Bernie Ecclestone sanoi."


:D :D :D :D :D

Ei juma, että mä repesin, kun luin tuon...
 

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
Bernie kääntää veistä haavassa todeten että muilla talleilla ei ole mitään merkitystä... Olisikohan ollut joku diili että Ferrari jatkaa jos pääsee sanelemaan sääntömuutoksia?
Tai pikemminkin saa edelleen sanella sääntömuutokset. :D

Vihdoin Bernie saa sellaisen sarjan, jonka haluaa. 20 punaista autoa kiertää rinkiä ja Ferrari voittaa joka kerta! Onneksi olkoon Bernie! :p
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Hyvä! Ferrari ainakin jatkaa OIKEASSA mm. sarjassa, siis jolla on FIA:n takaama MM arvo! Mitähän muut tallit nyt tekevät? Jos Ferrari ei ole mukana siinä toisessa sarjassa, niin ketä se kiinnosta - ei ketään:nope: Eiköhän Bernie saa niidenkin kanssa sopimuksen aikaan?

Vai perustaako ne sitten jonkun "kakkosdivisioonan" formula ykkösoiin?
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
triniemi sanoi:
Joo. Sehän onkin hyvä kun McLaren, Williams, BAR ja Renault siirtyvät toiseen sarjaan niin F1:ssä nähdäänkin sen jälkeen oikein kunnon kilvanajoa.
Eli ajavat kilpaa sarjassa, joka käyttää kakkosluokan ratoja, kaipaa yleisöä ja sponsoreita ja jolla ei ole virallista MM-arvoa:confused:
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Paskat virallisuudesta, mä haluaisin nähdä kilvanajoa ykköspaikastakin!
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
312T4 sanoi:
Vitut sä mitään thumbuppeja oikeast tolle annat kun mielemmin näät kruisailua voittoon tai suomalaisen keskeyttämisen vikalla kierroksella. :mad_old:



Valitettava totuus lehtori! :ahem:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Joni sanoi:
Vitut sä mitään thumbuppeja oikeast tolle annat kun mielemmin näät kruisailua voittoon tai suomalaisen keskeyttämisen vikalla kierroksella. :mad_old:



Valitettava totuus lehtori! :ahem:

Jos olette seuranneet vähänkään formuloita, niin tiedätte, että Ferrarin kausi huipulla ei tulle enää kestämään montakaan vuotta! Sitten hommaa dominoi jokin muu talli Ferrarin tyyliin ja kilvanajosta ei ole puhettakaan! Tämä on se valitettava fakta! Toivoa tietenkin sopii, mutta lopettakaa tuo ikuinen itkeminen Ferrarin hyvin tehdyn työn takia!
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
312T4 sanoi:
Eli ajavat kilpaa sarjassa, joka käyttää kakkosluokan ratoja, kaipaa yleisöä ja sponsoreita ja jolla ei ole virallista MM-arvoa:confused:
-Radat olisivat samoja kuin nytkin. Voithan vaikka itse varata henk koht karting-kisallesi vaikka Valencian jos vain tilaa löytyy kalenterista.
-Jos GPWC:n säännöissä helpotettaisiin ohituksia, niin kumpaa luulet katsojia kiinnostavan enemmän, Ferrari ja pari yksityistiimiä ajamassa "kilpaa" vai Williams, McLaren, BAR ja Renault kilpailemassa? Esim 04-kausi olisi ollut melkoisen mielenkiintoinen ilman Ferraria.
-Sponsorit tulevat yleisön mukana.
-Virallisen MM-tittelin saa ostaa mistä vain. Jos FIA ei sarjaa hyväksy niin valitaan toinen kattojärjestö tai tehdään oma...

Saattaa tietysti hyvinkin olla että tiimit hyppäävät mukaan tuohon uuteen Concorde-sopimukseen, sehän lupaa lisää rahaa mikä on ollut suurin kiistan aihe.

Mitenköhän vahva nykyinen Concorde-sopimus on? FIA:han yksipuolisesti rikkoo sopimusta muuttaen moottorisäännöksiä - voisivathan tiimit todeta että sopimus ei ole enää voimassa. Uusi kilpasarja voisi siten alkaa jo ensi kauden jälkeen.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ecclestonen ja pankkien kiistassa kävi kuten ounastelinkin. Pankit saivat SLEC-yhtiössä niiden osakemäärän edellyttämän äänivallan. Tämä oli ainoa mahdollinen ratkaisu.

Tämä avaa mielenkiintoisia ovia tulevaisuuteen. Huhutaan että pankit olisivat valmiit myymään osuutensa. Kiinnostuneena ostajana on mainittu GPWC-ryhmittymä. Näin ehkäistäisiin formuloiden hajoaminen ja Ecclestonen ylivalta ykkösissä olisi päättynyt.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Tästä taitaa olla jo parisen kuukautta kun Mosley (tai joku) jo "ehdotti" että GPWC ostaisi ne osakkeet pois kulkemasta. Näinhän se kävisi kätevästi, vaikka varmasti hintaa sillekin kertyy.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mutku sanoi:
Tästä taitaa olla jo parisen kuukautta kun Mosley (tai joku) jo "ehdotti" että GPWC ostaisi ne osakkeet pois kulkemasta. Näinhän se kävisi kätevästi, vaikka varmasti hintaa sillekin kertyy.
Niin ja samalla saisi rahallalunastaa ykkösten voimassa olevat sopimukset joihin kuuluu mm. Ferrarin suosimispykälät rahanjaossa vuoteen 2012 asti.:nope: :D
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Jones sanoi:
Niin ja samalla saisi rahallalunastaa ykkösten voimassa olevat sopimukset joihin kuuluu mm. Ferrarin suosimispykälät rahanjaossa vuoteen 2012 asti.:nope: :D
Mulle tuli heti mieleenni sama juttu silloin kun Mosley rupesi ehdottelemaan F1 ykkösen myyntiä. Mutta kun ajattelin vähän kauemmin niin tuli myös mieleeni eihän se nyt pakko ole aivan niinkään tehdä. Tietty siinä kauppaa hieroessa Ferrarilla on amat sanottavansa mutta sen voi varmasti jollain tavoin järjestää ilman että nykyinen sopimus astuu voimaan. Ja Mosleyn mukaan sitä ei vielä ole edes vahvistettu mutta Ferrari on saanut kylläkin lupauksen että jos he allakirjoittavat jatkosopimuksen niin he saavat pitää nykyiset etunsa vastaisuudessakin. Ero ei tietenkään ole suuri mutta juuri tälläisessa tapausessa se voisi ehkä tehdä suurenkin eron? ;)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tämänhetkinen ratkaisu avaa monta mielenkiintoista mahdollisuutta. Concorde-sopimus on aina ollut eräänlainen salainen perustamisasiakirja, jossa F1:n kaupalliset tahot ja tallit sopivat asioista. Nyt pöydällä oleva sopimus on rakennettu ilman kaupallisten oikeuksien pääomistajan siunausta. Jos GPWC-ryhmittymä ostaa 75% SELEC-yhtiön osakkeista, se tuskin tulee ratifioimaan mitään kovin eksoottista sopimusta. Ja vaikka kauppoja ei syntyisikään, on nyt pöydällä olevan sopimuksen uudelleen tarkastelu enemmän kuin todennäköistä.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Felix sanoi:
Vaikeaa kuvitella että tehdastiimit saisivat päätettyä juuri mistään asiasta sopuisasti, eihän se onnistu nytkään vaikka kyseessä ei olekkaan tuoton jakaminen.
Onhan tässä viime aikoina saatu yhteisymmärrystä myös pienten tallien ja isojen osakkaiden välillä. 30 päivän testirajoitus ja moottorikiistakin hautaaminen esim.
Ainoa hankain on juuri tuo Ferrari-talli, joka luultavasti tieten tahtoen haraa vastaan ihan kaikessa ja kaikin keinoin.

Ainoastaan Melbournen omistajat on nykyisistä f1-kisapitäjistä hylänneet heti alkuunsa GPWC-yhteisön kisan pitämisen, tai edes sellaisesta neuvottelemisen. Mitähän lie Bernie sitten niille luvannut, kun ainakin nykyisellään F1-sarjalla ei hirveästi tule arvoa olemaan kauden 2007 jälkeen.
 
Ylös