Originally posted by v10:
<STRONG>
Originally posted by Henkka:
[QB]
Laskin tossa äsken joutessani, että kun lämpötila nousee 20°C, nousee tiheyskorkeus n. 60m. Kuuskyt metriä korkeemmalla ilmanpaine (ja samalla hapen osapaine) on pyöreesti 7 mbar vähemmän. Eli teho putoaa likimain 0.7% eli n.6hv.</STRONG>
Eiköhän tuo arvio ole hieman alakanttiin, olikohan Barcelonan kisan yhteydessä kun JJ puhui n.15 kaakista aamun ja iltapäivän välillä.
Varsinaiseen aiheeseen, eli näin kertoo TS:
Ennusteet hurjista huippunopeuksista Saksan Grand Prix -kisassa eivät osuneet oikeaan.
Huikeimmaksi vauhdiksi sunnuntaina jäi Jordan-Hondan Ricardo Zontan 357,3 km/t. Aika-ajossa McLarenin Mika Häkkiselle mitattiin 359,2 km/t.
Syynä 360 km/t tulosten puuttumiseen oli kuljettajien ja tallien päätyminen siivekevalinnassa kiharaiselle stadionalueelle rataan sitovaa voimaa lisänneeseen ratkaisuun.
Pienemmillä siivekkeillä suoravauhti olisi kasvanut 10 km/t.
Nyt kuljettajat voittivat jarrutusmatkoissa 30-40 metriä ja sekunnin vikkelämmän ajan stadionalueella saavutettuaan enemmän downforcea isommilla siivillä.
Vuosi sitten David Coulthard kiiti Hockenheimin kilpailussa peräti 361,8 km/t, mutta skotti korosti, että hänelle sattui tuohon vauhtiin pääsemiseksi kaikin tavoin suotuisa ja kestävä edessä kiitävän auton järjestämä imu.
BMW:n huippuvauhti Hockenheimissa jäi yllättävän alhaiseksi vertailussa kilpailijoihin. Aika-ajossa Juan Pablo Montoyalle mitattiin 350,8 ja kilpailussa 355,2 km /t.