F1 painoraja - Suorituskyky kuskien terveyden edellä?

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
En muutenkaan ymmärrä mistä tuo kuusisataa-yhdeksänkymmentä-YKSI kiloa on revitty :D
Tähän täytyy sanoa se, että liian usein turhaan ajatellaan kymmenjärjestelmän ja tasalukujen mukaan. Se on aivan sama onko kyseessä 690, 691 vai 695. Ei tuo yksi kilo tee siitä mitenkään kummallista, ne ovat vain numeroita joita ei saa ylittää. Kilon tai grammojen tarkkuudella siellä mentäisiin oli se luku sitten mikä tahansa.

Onhan 107:kin 107. Ei 105 tai 110. Onneksi. Kilpailusta jaettavien pisteidenkin määrä voisi olla paljon parempi jos voittajan ei tarvitsisi saada "neljäsosaa sadasta" tai jotain muuta "loogista" pistemäärää...



Mutta itse aiheeseen. Tuosta Vergnen jutusta kuulinkin ja kyllähän tämä touhu sopisi hyvin sinne "Formula 1 - alennustila" -otsikon alle....
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Tähän täytyy sanoa se, että liian usein turhaan ajatellaan kymmenjärjestelmän ja tasalukujen mukaan. Se on aivan sama onko kyseessä 690, 691 vai 695. Ei tuo yksi kilo tee siitä mitenkään kummallista, ne ovat vain numeroita joita ei saa ylittää. Kilon tai grammojen tarkkuudella siellä mentäisiin oli se luku sitten mikä tahansa.

Onhan 107:kin 107. Ei 105 tai 110. Onneksi. Kilpailusta jaettavien pisteidenkin määrä voisi olla paljon parempi jos voittajan ei tarvitsisi saada "neljäsosaa sadasta" tai jotain muuta "loogista" pistemäärää...
Niin, mutta mielestäni vain kuulostaa vähän omituiselta että kun luodaan sääntöjä ja rajapintoja, joihin 11 eri tallia valmistaa oman autonsa, niin päätetään että 691 kiloa on hyvä.

Jos taas lukemaan on päästy talleja konsultoimalla, eli kysytty esim. talleilta mitä he arvioivat autonsa painavan, niin ovatko kaikki tallit sitten olleet sitä mieltä että se auton ja kuskin yhteispaino tulee pyörimään siellä 691 kilon hujakoilla.

Kun luodaan yhteisiä pelisääntöjä, niin tuntuisi loogisemmalle käyttää pyöreitä ja helposti muistettavia tasalukuja. Kyllähän jalkapallossakin pelataan 2 kertaa 45 minuuttia, ei 2 kertaa 47 minuuttia, ja jääkiekossa 3 kertaa 20 min, ei 3 x 19 min.

Mutta käytännössä kyllä olet ihan oikeassa. Ja säännöt ovat samat kaikille. Minulle tuo 691 kiloa vain särähti korvaan. Kun aikaisemminkin ne painorajat ovat olleet jotain 605, 625 ja oliko viime vuonna 640?
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
http://www.uusisuomi.fi/urheilu/68208-kookkaat-f1-kuskit-avautuvat-tama-ei-ole-reilua

Kuka voisi kuvitella että pienet uimarit tai vaikka pienet koripalloilijat avautuisivat samallalailla? Se nyt vaan on niin että pienikokoisuus on hyve formuloissa.
Hiukan eri asia se että painorajoja rukkaillaan niin että isot kuskit kärsii.
Ei voi verrata mihinkään koripalloon; Lyhyen lännäksi jäänyt tajuaa varmasti itsekin jo aikaisessa vaiheessa että ei yllä ikinä donkkaamaan.
Tai unintiin; "pieni-räypläinen" kääpiö jää jo teininä jälkeen ja tajuaa jättää huippu-uimarin uran haaveet siihen.

Nämä "isot F1 kuskit" ovat jo osoittaneet taitonsa ja päässeet ammattilaiseksi kilpaurheilun huipulle, mutta siellä ollessaan sääntöjä muutetaan heille epä-edulliseksi. Oikeudenmukaista sun mielestä?
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Tämä painoraja on vähän kaksipiippuinen juttu, sillä aina voidaan nähdä jotain suosittavan. Yhtälailla Coulthard antoi aikanaan puoli sekuntia tasoitusta Häkkiselle ilmanvastuksessa ja Grosjean pystyy kuikuilemaan asioita kirahviperspektiivistä. Tallien tehtävänä on valmistaa auto kuskille sopivaksi sääntöjen puitteissa ja tähän voidaan laskea myös kuskien fyysiset ominaisuudet. Säännöt taas on määritelty käsittääkseni myös tallien mielipiteitä kuunnellen, joten syyllisen etsintä ei ole ongelmatonta tai välttämättä edes tarpeellista. Säännöt ovat mitä ovat ja niiden sisään mahtuu häviäjiä ja voittajia, joten sääntöjen muuttaminen ainakin kesken kauden olisi sekin tavallaan väärin. Ensi kautta varten voivat lyödä viisaat päät yhteen, ottaa opiksi nykytilanteesta ja säätää sääntöjä inhimillisemmiksi. Turvallisuuskortti on näköjään myös käytetty... muistutan tähän väliin, että kovemmat renkaat aiheuttavat suuremman ulosajoriskin mm. Räikkösen kohdalla, josta syntynee vakavia onnettomuuksia -> renkaat saatava pehmeämmiksi... mieluiten vuoden 2013 alussa käytetyt teräsvyörenkaat takaisin.

Summa summarum, nykyisen painorajan kanssa on menty metsään ja ensi kaudelle sitä tulisi nostaa. Saadaan Massattoman kaltaiset kääpiöt vihdoin kuriin ja nuhteeseen. Tällä kaudella kuitenkin pulinat pois ja vähemmän kebabia naamaan, sillä tilanne on mikä on.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Hiukan eri asia se että painorajoja rukkaillaan niin että isot kuskit kärsii.
Ei voi verrata mihinkään koripalloon; Lyhyen lännäksi jäänyt tajuaa varmasti itsekin jo aikaisessa vaiheessa että ei yllä ikinä donkkaamaan.
Tai unintiin; "pieni-räypläinen" kääpiö jää jo teininä jälkeen ja tajuaa jättää huippu-uimarin uran haaveet siihen.

Nämä "isot F1 kuskit" ovat jo osoittaneet taitonsa ja päässeet ammattilaiseksi kilpaurheilun huipulle, mutta siellä ollessaan sääntöjä muutetaan heille epä-edulliseksi. Oikeudenmukaista sun mielestä?
Ei ole oikeudenmukaista mutta niin se vaan menee. Kun pelataan grammoilla niin 10cm toista pidempi kuski on auttamattomasti myös liian painava.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kuka voisi kuvitella että pienet uimarit tai vaikka pienet koripalloilijat avautuisivat samallalailla? Se nyt vaan on niin että pienikokoisuus on hyve formuloissa.
Pienikokoisuus on toki etu esimerkiksi painojen sijoittelun ja ajoasennon. Kysehän on nyt siitä, ettei ns. normaalikokoinen ihminen mahdu painorajoihin.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Tää on kyllä ihan tyhmä ongelma, josta niin helppo päästä eroon kuten jo todettu yllä. Ei muuta kuin penkkiin tietty painomäärä sen mukaan mitä kukin painaa ja sillä ratkaistu (esim. että kuskin painosta riippuen totaali paino penkille vaikka 100 kg yhteensä), toki niin ettei sitten kikkailla missä kohtaa penkkiä jne ym tsm. Mutta harvoin tämän lajin puitteessa tervettä järkeä pystyy käyttämään säännöissä valitettavasti.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Sauber on kuulemma tuomassa Barcelonan kisaan 20 kiloa kevyemmän version autonsa rungosta. Helpottaa paino-ongelmien kanssa jos huhut todella pitävät paikkansa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Sauber on kuulemma tuomassa Barcelonan kisaan 20 kiloa kevyemmän version autonsa rungosta. Helpottaa paino-ongelmien kanssa jos huhut todella pitävät paikkansa.
Hyvä uutinen mm. Sutilille joka on todella kärsinyt paino-ongelmasta tänä vuonna. Symppis kuski mielestäni, ja toivottavasti saisi kevyemmän version autostaan kulkemaan vähän paremmin.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Onko kellään muuten mitään faktatietoja (tai ainakin edes melkein faktaa) siitä että paljonko nuo F1-autot nykyisellään painavat suurin piirtein? Ilman kuskia siis? Että jos Sauberkin kerta 20 kiloa meinaa leikkaa autostaan, niin millaisissa kiloissa siellä sitten pyöritään? Itse voisin kuvitella että Ferrarin auto painaisi suurinpiirtein 620-625 kiloa. Jos oletetaan, että se Ferrarin auto hieman ylipainoinen niin kuin on ollut puhetta, ja Kimin paino varmaan pyörii jossain 65 kilossa niin siitä tulisi sitten joku 685-690 kiloa. Sitten lisäksi on näitä ballasteja lisäksi mitä käytetään.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Sauber on kuulemma tuomassa Barcelonan kisaan 20 kiloa kevyemmän version autonsa rungosta. Helpottaa paino-ongelmien kanssa jos huhut todella pitävät paikkansa.
Jos uutinen on totta ja paino on ylipainosta pois (jos siis auto on nyt vähintään 20 kiloa ylipainoinen) niin tietää melko reilua parannusta kierrosaikaan. Karkeasti arvioiden 0.6s kierroksella.
 
Ylös