F1 saa uuden Amerikkalaistallin?

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Sportti.com uutisoi mahdollisesta uudesta Jenkki-tallista. En löytänyt uutiselle vahvistusta pikaisella haulla. Jenkeistä pitäisi tulla suurempi panostus F1:iin, jotta tämä manner saataisiin kuvioihin mukaan.

Kauhean vahvaa kiinnostusta Ganassi ei tämän jutun perusteella osoita F1-sarjaa kohtaan.

Chip Ganassi harkinnut F1-tallia



CART-sarjassa 1990-luvulla lukuisia mestaruuksia talliomistajana kahminut Chip Ganassi on huhujen mukaan harkinnut talliprojektia Formula ykkösiin. Tiettävästi hän on käynyt asiasta alustavia neuvotteluja Bernie Ecclestonen kanssa, joka olisi mukana rahoittamassa projektia. Sponsoritukea tallille haalittaisiin Yhdysvalloista.

Ganassi myönsi Daytona 500-kilpailun yhteydessä harkinneensa asiaa, mutta naureskeli samalla, ettei asia toistaiseksi kuulu hänen jokapäiväisiin ajatuksiinsa. Tällä hetkellä hän keskittyy nykyisiin projekteihinsa, mutta vihjailee samalla tilanteen voivan muuttua.

Yhdysvalloissa Ganassi pyörittää talleja sekä IRL- että NASCAR-sarjoissa. Kotimaassaan hän on yksi tunnetuimmista moottoriurheilun julkkiksista.

Teksti: Sportti.com.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No ei tämä amerikkalaistalli mikään varsinainen uutinen ole. Nyt vain tallin omistajan nimi on vaihtunut. Aikaisemmin on ehdotettu Penskeä, Cheeveriä, Gurneytä jne. Ganassi sinänsä on yksi vahvimmista nimistä USA:n autourheiluscenessä. Miehellä on reippaasti pätäkkää ja kunnon sponsorisopimukset. Kyllähän Ganassi olisi hyvä lisä ykkösiin, ei siinä mitään. Värikäs tallipäälliikö Chip ainakin olisi.

Sinänsä Ganassilla ei olisi mitään tarvetta lähteä ykkösiin mukaan. NASCAR:ssa ja IRL:ssä menee ihan mainiosti, vaikka tällä hetkellä Ganassilla on molemmissa sarjoissa vähän tylsiä kuljettajia.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Näistähän spekuloidaan jatkuvasti, mutta tuskinpa nytkään sen enempää tapahtuu... :rolleyes:
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Kukahan tässa tapauksessa toimisi rungon valmistajana? F1-säänöissä kun jokaisen tallin pitää se runko vääntää itse. CART:ssakin homma toimi valmistajilta ostetuilla rungoilla. Tulisko Reynard taas jotenkin kuvioihin, viimeeksi yrittivät epäonnistuneesti BAR:n kanssa.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Eipäs olla suomalaisittain pessimistejä; sehän olisi mahtavaa, jos jenkit tulisivat mukaan ykkösiin. On tässä odoteltukkin, milloin maailman suurin autonvalmistaja GM tulee mukaan esimerkiksi Chervoleteillaan tai Cadillaceillaan. Good Yearin paluu sopisi myös hyvin tähän kuvioon. Jenkkitallille jenkkirenkaat. Rahaa amerikoista ei ainakaan puutu. Olisi mahtavaa seurata jenkkien moottoriteknistä osaamista vanhan mantereen ja Japanin tietämykseen verrattuna. Vai mitä mieltä olette???
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Vaikka BAR:lla ja Jaguarilla on kytköksiä Amerikkaan, olisi hienoa jos F1 sarjassa olisi yksi puhdan Amerikkalainen talli.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
hei, nämä on näitä höpö höpö-juttuja. Tuo amerikka-kuvio toteutuu yhtä todennäköisesti kuin PremiesFormula-sarja.....tai oikeastaan PremierFormula-sarja toteutuu suuremmalla todennäköisyydellä!
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
berra67 sanoi:
hei, nämä on näitä höpö höpö-juttuja. Tuo amerikka-kuvio toteutuu yhtä todennäköisesti kuin PremiesFormula-sarja.....tai oikeastaan PremierFormula-sarja toteutuu suuremmalla todennäköisyydellä!
Minkäslaisia todennäköisyyslaskennan menetelmiä olet päätelmissäsi käyttänyt?
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Olen käyttänyt maailma suurta suosiota saannutta MUTU-menetelmää!
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
312T4 sanoi:
Olisi mahtavaa seurata jenkkien moottoriteknistä osaamista vanhan mantereen ja Japanin tietämykseen verrattuna. Vai mitä mieltä olette???
No johan tuosta moottoriteknisestä "osaamisesta" :nope: on jo näyttöjä useammaltakin vuodelta. Vai mitkä koneet ne sauhutteli menneellä kaudella vähän ylimääräistä aina startin jälkeen parinkierroksen ajan. No totuushan on ettei jenkit osaa autoja tehdä... piirtää kylläkin.

No eipä silti ei minullakaan mitään sitä vastaan ole että ykkösiin saataisiin uusi / uusia talleja.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Edelleen itsellä varsin epäilevät mietteet koskien jenkkitallia(Ganassi vaikkapa). Voidaanhan ykkösissä kausi vetää läpi Minardin tai Jordanin budjeteilla, mutta onko siinä mitään järkeä. Rahaa pitäis olla pärjätäkseen sellaset ~200 milliä per kausi. Lisäksi pääomaa imee tuulitunneli, sekä osaavan henkilöstön hankinta ja palkkaus. Suuren moottorivalmistajan mukaansaanti on elinehto ja siltikin varmuudella 2-3 ekaa vuotta menee rämpiessä jossain keskikastissa/pohjasakassa. Talous ei saisi pettää heikkoinakaan aikoina, jos/kun sitä menestystä ei tulekkaan amerikkalaisten haluamaan "heti kaikki meille"-tyyliin.

Itse olen käsittänyt, että Jenkeissä sarjoissa voidaan yleensä ostaa hyvin paljon komponentteja ulkopuolelta eli ovat jonkinlaista standarditavaraa. Entäs sitten kun pitää alkaa suunnittelemaan vaihdelaattikkoja, jousitusta, aerodynamiikka, elektroniikkaa ja luoja ties mitä? Todelliset osaajat ovat harvassa ja kalliita ammattilaisia. Toki heillä saattaa olla valmiina hyviä tyyppejä, mutta kun niiden määrä pitäisi ehkä jopa tuplata tai triplata.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kaikki tuo mitä gnz kirjoitti on aivan totta. Mukaan pääseeminen f1:een potentiaalisesti kilpailukykyisellä tiimillä on uskomattomien ponnistusten takana. Se on yksityiselle liki mahdotonta. Ainakin minulle tulee mieleen että jos mukaan pääseminen on noin vaikeaa, ei tasokaan välttämättä päätä huimaa kaikissa tapauksissa. F1 on muuttunut suljetun liigan tyyppiseksi sarjaksi. Aikaisemminhan tiimejä oli tulossa mukaan pienemmistä luokista kun rahkeet riitti. Jordan, Stewart ja Sauber ovat tästä tyypillisiä esimerkkejä. Kuitenkin kaikesta huolimatta näiden tiimien debyytti oli kaiken kaikkiaan mainio. Kyllä vastaava homma onnistuisi nykypäivänäkin, mikäli vain tulokastallilla olisi oikeaa otetta hommaan.

Ganassi olisi kyllä varsin pätevä tallin johtaja, mies uskaltaa tehdä riskiratkaisuja joka suhteessa. Henkilökunnan hankkiminen on toinen juttu. Luulen että USA:n kilpasarjoissa toimivista tyypeistä saisi kerättyä varsin pätevän ja osaavan henkilökunnan ykkösiinkin. Tietysti mukana pitäisi olla myös f1:ssä kokemusta hankkineita kavereita.

Tässä on suurimpana ongelma tietysti raha, jota pitäisi jostain tuutista tulla aivan mielettömästi.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Eikö amerikoista ole kuitenkin kuulunut huhuja GM:n mukaantulosta jossain muodossa; tosin onhan Kenraali Moottori mukana jo nytkin Ferrarin muodossa! Mutta jotain sieltä on muistaakseni kuulunut tämänsuuntaista! Entä sitten Huntin pojan Lotus-nimi; mikä on legendaarisen Lotuksen nimen tilanne tällä hetkellä; eikö sitä naitettu BAR:lle jokin aika sitten! Arvoisat asiantuntiat, kertokaapa Lotuksen tilanteesta, mikä se nyt on?
 
Ylös