F1 Show-puoli - onko sellaista?

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Onko se nyt sitten joskus ollut? Sellaista imagoa on joskus luotu, totuus on jotain muuta. Ihan sama.
Ei ole ja sinä tiedät sen, mutta tuolla propagandalla on tätä sirkusta perusteltu ja siksi se ei ole ihan sama. Tai se ei saisi olla ihan sama. Jos se olisi ihan sama, niin silloinhan se olisi ihan sama mikä olisi kuninkuusluokka.
En ymmärrä, miten yksityyppiluokan tankkaukset ja johtopaikan vaihdot liittyvät millään tapaa F1:n tankkauskieltoon.
Anna minun sitten toki selittää:
Tässäkin keskustelussa mainittiin siitä kuinka stabiilit säännöt pelaavat suurten tiimien pussiin ja vain radikaaleilla sääntömuutoksilla saadaan sekoitettua pakkaa. Noh, yksityyppiluokkaa stabiilimpia teknisiä sääntöjä saa hakemalla hakea. Ensimmäisen kahden kilpailun jälkeen F1:n kärkikymmenikössä on vieraillut 11 eri kuljettajaa ja uudet tallit ovat aivan hukassa. IRL:ssä sama luku on viisitoista ja yksi heistä on uuden tallin kuljettaja.

Tämän lisäksi nyt päästiin kunnolla vertailemaan tankkauskieltoa ja välitankkausta keskenään ja lopputulos oli selkeä. Renkaiden kestävyysajolla Melbournessa saatiin aikaan yksi johtopaikan muutos ja yksi epätoivoisesti mankuva maailmanmestari, kun taas taktiikkapelillä hallitseva Indycar-mestari näytti ohittamisen mallia ja tarjoili hyvän show'n vielä aivan kilpailun loppumetreillä.

Sillä että Indycar on yksityyppiluokkamaisempi kuin F1 puolestaan on juuri se ero, että IRL on juuri sitä, mitä F1 yrittää keinotekoisesti matkia. Ja mehän tiedämme mistä IRL puolestaan tämän mallin "kopioi".

Jännä muuten miten F1-väki tuntuu käyttävän yksityyppiluokka-sanaa lähes kirosanana. Ihan kuin se vähentäisi jotenkin kilpailun ja show'n arvoa. Ja varsin omituista siitä tekee se, ettei IRL ei ole ja Champ Car ei ollut yksityyppiluokka kuten GP2 tai F2.
oldez sanoi:
No lajin A lähetykset tulee parempaan aikaan. Lajin A tallit, kuskit ja radat tuntee. Kyllähän jos pelkästään radan tapahtumien vuoksi seuraisi lajia niin eiköhän se sopisi.
Eli ilman hyviä perusteluja valitetaan asiasta, joka oikeastaan on sivuseikka koko spektaakkelissa? Siis eihän sillä loppujen lopuksi ole mitään väliä mitä siellä radalla kahden tunnin aikana tapahtuu, kunhan se tulee parempaan katseluaikaan kuin sunnuntai-iltana klo 20 alkaen... :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jännä muuten miten F1-väki tuntuu käyttävän yksityyppiluokka-sanaa lähes kirosanana. Ihan kuin se vähentäisi jotenkin kilpailun ja show'n arvoa. Ja varsin omituista siitä tekee se, ettei IRL ei ole ja Champ Car ei ollut yksityyppiluokka kuten GP2 tai F2.
Eihän kyse ole siitä, että se olisi kirosana, vaan siitä, että yksityyppiluokkaa ja F1-sarjaa on hyödytöntä tarkastella samoin kriteerein. F1:ssä on tallien välisen kehityskisan muodossa kerros, jota yksityyppiluokka ei voi tarjota. Tämä johtaa väkisinkin tilanteeseen, jossa tallien väliset erot muodostuvat suuremmiksi. Toisaalta se kuitenkin tarjoaa insinööreille rajoitteineenkin täysin eri tasoisen temmellyskentän kuin muut ratasarjat, kuten ihan kivan urheiluauton suunnitellut Nick Wirth on F1-sekoilullaan demonstroinut. Kaikkea ei voi saada ja sarjan tasaisuuden suhteen on mielestäni täysin oikeutettua tehdä uhraus suunnittelukilpailun eteen.

Millä tapaa IRL ei ole ja ChampCar ei viimeisinä vuosinaan ollut yksityyppiluokka? Jos tässä nyt viitataan siihen, että molemmat ovat sellaisiksi luhistuneet sen sijaan että olisivat alun perin sellaisia olleet, niin se tuskin on ainakaan sarjojen arvoa nostava tekijä.

Tässäkin keskustelussa mainittiin siitä kuinka stabiilit säännöt pelaavat suurten tiimien pussiin ja vain radikaaleilla sääntömuutoksilla saadaan sekoitettua pakkaa. Noh, yksityyppiluokkaa stabiilimpia teknisiä sääntöjä saa hakemalla hakea. Ensimmäisen kahden kilpailun jälkeen F1:n kärkikymmenikössä on vieraillut 11 eri kuljettajaa ja uudet tallit ovat aivan hukassa. IRL:ssä sama luku on viisitoista ja yksi heistä on uuden tallin kuljettaja.
Mielestäsi samojen romujen nakkaaminen kaikille on siis jollain tapaa verrannollinen siihen, että suunnittelun rajoitteet pysyvät pitkään samana? Aika äimistynyt olen. Uusi IRL-talli pärjää rojujen ollessa samat jo sillä, että tallilla on riittävästi tietotaitoa kalustosta. F1:ssä taas ero joudutaan kuromaan kiinni konkreettisesti suunnittelupöydällä.

Ei ole ja sinä tiedät sen, mutta tuolla propagandalla on tätä sirkusta perusteltu ja siksi se ei ole ihan sama. Tai se ei saisi olla ihan sama. Jos se olisi ihan sama, niin silloinhan se olisi ihan sama mikä olisi kuninkuusluokka.
Itse olen aina mieltänyt seuraavani kilpailua, en testilaboratoriota. Ja kilpailu noin osanottajien omistautumisen ja kyvykkyyden suhteen on tähän mennessä näyttänyt F1:ssä olevan sitten kuitenkin tasokkaampaa kuin muualla kaikista sarjan heikkouksista, hölmöyksistä ja ongelmista huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Anna minun sitten toki selittää:
Tässäkin keskustelussa mainittiin siitä kuinka stabiilit säännöt pelaavat suurten tiimien pussiin ja vain radikaaleilla sääntömuutoksilla saadaan sekoitettua pakkaa.
Nyt kyllä en tajunnut.. Minusta jatkuvat sääntömuutokset sekoittavat toki pakkaa, mutta onko pikkutiimeillä yhtälailla varaa kehittää jotain radikaalia vuodesta toiseen kuin isoilla talleilla?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Jamesilta hyvää tekstiä. Kuskit ovat lausuntarobotteja jotka sanovat "ei mitään" tallin valvojan äänittäessä vielä varmuuden vuoksi kommentit. Jos joku joskus heittää jotain poikkeavaa kommenttia niin hänestä vaan jotenkin tehdään pelle.
Listatkaa kolme tämän kauden kuskia joilta löytyy särmää jos pystytte.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
CARTer puolustamassa indyjä... tulipahan tämäkin ihme nähtyä ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Millä tapaa IRL ei ole ja ChampCar ei viimeisinä vuosinaan ollut yksityyppiluokka?
Yksi sana: Penske.

Hieman laajemmin ja ei enää niinkään show'hun liittyen: Durango valmisti itse GP2-autoon takasiiven osan, joka sitten näyttävästi petti Silverstonessa muutama vuosi sitten. Tiimi suljettiin seuraavasta kilpailusta, koska kyseessä ei ollut Dallaran valmistama osa. Yksityyppiluokassa jokainen osa on tultava joko suoraan valmistajalta tai joissain tapauksissa alihankkijalta, eikä niihin saa tehdä minkäänlaisia muutoksia eli kaikilla on käytössä samat osat.

IRL:ssä Ganassi ja Penske sekä Champ Carissa Newman/Haas ja Forsythe puolestaan kehittivät kalustoaan, mikä sai autot jopa ulkoisesti näyttämään erilaisilta. Puhumattakaan ihon alla olevista asioista, kuten esimerkiksi iskunvaimentimista, jotka nyt puhuttavat IRL-varikolla paljon.

Ja sitten tietenkin on vielä se, että periaatteessahan säännöt eivät estä yhtään tiimiä rakentamasta omaa autoa ja hakea sille organisaation hyväksyntää. Tämä ei ole mahdollista GP2:ssa, mutta CARTissa, Champ Carissa ja IRL:ssä on/oli. Oli/on se sitten jäänne ajasta paremmasta, niin se kuitenkin erottaa jenkkiformulan esimerkiksi Euroopan yksityyppisarjoista.
Mielestäsi samojen romujen nakkaaminen kaikille on siis jollain tapaa verrannollinen siihen, että suunnittelun rajoitteet pysyvät pitkään samana? Aika äimistynyt olen.
No sitähän se juuri IRL:ssä on. Nyt kaikilla on sama laatikko, johon saa tehdä rajoitetusti muutoksia ja Pensken ja Ganassin laatikot ovat selvästi parhaimmat. Silti pienistäkin pienin Dale Coynen tiimi pystyi hyvän kuljettajan avulla kompensoimaan suorituskykyeron ja voittamaan viime vuonna kilpailun. Ja siksi nyt tässä uusien tiimien hamstraamisvimmassa Dallaran uusista asiakkaista Taglianin tiimi oli kuudes ja Chandhok Melbournessa kolmastoista.
Toisaalta se kuitenkin tarjoaa insinööreille rajoitteineenkin täysin eri tasoisen temmellyskentän kuin muut ratasarjat, kuten ihan kivan urheiluauton suunnitellut Nick Wirth on F1-sekoilullaan demonstroinut.
On toki täysin realistista vertailla F1-suunnittelijan tehtaan budjetilla suunnittelemaa ja rakentamaa prototyyppiä ja pienen uuden F1-tallin tilaustyötä jälleen yhden sääntösotkun jälkimainingeissa. Varsinkin kun se F1-tason suunnittelijan "ihan kiva urheiluauto" hävisi molemmilla kerroilla Audille ja Peugeot'lle, niin voidaan vain arvailla mistä sijoista nämä tiimit taistelisivat, jos näkisivät F1:n tarjoamassa tuotteessa jotain teknisesti edes kaukaisesti kiinnostavaa... :rolleyes:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24205
Sijainti
lappeen Ranta
Tässäkin keskustelussa mainittiin siitä kuinka stabiilit säännöt pelaavat suurten tiimien pussiin ja vain radikaaleilla sääntömuutoksilla saadaan sekoitettua pakkaa.
Nyt kyllä en tajunnut.. Minusta jatkuvat sääntömuutokset sekoittavat toki pakkaa, mutta onko pikkutiimeillä yhtälailla varaa kehittää jotain radikaalia vuodesta toiseen kuin isoilla talleilla?
WebSlave tuon ajatuksen heitti:
Suuret sääntömuutokset nimenomaan antavat pienemmille tiimeille joitain mahdollisuuksia. Kuten on nähty. Stabiilit säännöt pelaavat isojen tallien pussiin. Huolimatta tankkauskiellosta ja eturenkaiden kaventamisesta täksi kaudeksi tulleet sääntöuudistukset eivät olleet loppujen lopuksi ratkaisevan suuria. Viime kaudelle tulleet olivat, ja tittelistä taistelivat kaksi tallia joilla ei ollut mestaruuksia eikä GP-voittojakaan (ellei Hondan nimellä tullutta onnenkantamoista lasketa). Isot tallit taas rämpivät kunnes vähän saivat juonen päästä kiinni - voittojen kuitenkin jäädessä satunnaisiksi.
Hiukan tuntuu kyllä epätodennäköiseltä, että isot tallit pieniä enemmän kärsisivät sääntömuutoksista. Suuremmat rahavarat ja muut resurssitko sitä muutoksiin reagoimista vaikeuttavat? Tuurilla tistysti voi pikkutallikin pärjätä tai jos keksii jonkun isoilta talleilta ohi menneen kivan porsaanreiän säännöistä, niinkuin nyt vaikka tupladiffuusorin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
CARTer puolustamassa indyjä... tulipahan tämäkin ihme nähtyä ;)
Kahdesta pahasta pakko valita toinen... :tongue:

F1:kin kyllä kaipaisi samanlaista ilmastonmuutosta, josta Georgetownissa on nyt kuukaudenpäivät saatu uuden johtajan ansiosta nauttia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hiukan tuntuu kyllä epätodennäköiseltä, että isot tallit pieniä enemmän kärsisivät sääntömuutoksista.
Enkä minä niin kirjoittanutkaan.
Tuurilla tistysti voi pikkutallikin pärjätä tai jos keksii jonkun isoilta talleilta ohi menneen kivan porsaanreiän säännöistä, niinkuin nyt vaikka tupladiffuusorin.
Nimenomaan. Sääntöjen radikaalisti muuttuessa yksittäinen innovaatio saattaa nostaa pienemmänkin tallin rikkaamman rinnalle. Kun mennään periaatteessa samoilla säännöillä pohjaten aina edellisillä kausilla tehtyyn kehitystyöhön, isojen resurssietu väkisinkin tulee ilmi. Ja ne muiden innovaatiot kopioidaan, ja kehitetään edelleen. Mitään mullistavaa ei kuitenkaan keksitä enää kun mennään samoilla säännöillä kolmatta kautta. Silloin hierotaan enää viimeisiä sadas- ja tuhannesosia.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
On toki täysin realistista vertailla F1-suunnittelijan tehtaan budjetilla suunnittelemaa ja rakentamaa prototyyppiä ja pienen uuden F1-tallin tilaustyötä jälleen yhden sääntösotkun jälkimainingeissa. Varsinkin kun se F1-tason suunnittelijan "ihan kiva urheiluauto" hävisi molemmilla kerroilla Audille ja Peugeot'lle, niin voidaan vain arvailla mistä sijoista nämä tiimit taistelisivat, jos näkisivät F1:n tarjoamassa tuotteessa jotain teknisesti edes kaukaisesti kiinnostavaa...
On se huomattavasti parempi lähtökohta kuin verrata F1:n ja luokan, joka ei ole yksityyppiluokka, mutta jossa on vain yksi runko- ja yksi moottorivalmistaja, kilpailun tasaisuutta. Minun puolestani mukaan ja pois sinkoilevat valmistajat voivat pysyä poissa, minkä johdosta minulle on yhä ihan sama, onko F1 niille teknisesti kiinnostava vai ei. Peugeot on kyntensä F1:ssä jo näyttänyt, ja varsin tylsiksi osoittautuivat.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Sori, mutta väitän. :D Minulle syntyisi ainoastaan pientä myötähäpeää, jos kuljettajat pistettäisiin vaikkapa ennen vapaita harjoituksia pyörittämään donitseja autoillaan. Johan tässä on yksi donitsi tällä vuosituhannella nähty, se kyllä riitti minulle.
Jean Alesi kun sai pisteitä umpipaskalla prostilla ei voinut hillitä itseään ja vetäisi parit paskaringit asfaltille.... Ongelmahan on kaksinaismoralismissa, F1 on olevimaan viihdyke mutta kaikki varsinainen hauska kuten renkaiden polttaminen on kuitenkin kielletty huonona esimerkkinä, mitä kilpa-ajo ei suinkaan muka ole....


Kun f1-tiimi järjestää shown jossakin on mukana varmasti renkaiden polttamista yms. viihdykettä, ketä moinen toiminta ei kiinnosta ei yleensä mihinkään autourheilutapahtumaan osallistu....
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Pari nimimerkkiä röllää ja muut tartuvat siihen kun purkka tukkaan. Erittäin viihdyttävää tämä, piti hakea sipsejä ja sihijuomaa. :D
 
Ylös