F1-tallit kaudesta 2010 eteenpäin

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
On huhuttu, että Renault olisi sitoutunut ajattamaan omalla nimellä F1-tallia vain kauden 2009 ajan. Moottorisopimukset loppuvat ainakin Renaultin osalta muiden tallien kanssa. Taustalla on isojen sponsoreiden vetäytyminen ja emoyhtiön taloudellisen tilanteen heikkeneminen.

Toyotalla tuskaillaan ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa koko konsernin tappiollisen tuloksen kanssa. Tämä tilanne ei voi olla vaikuttamatta myös Toyotan F1-tallin tulevaisuuteen. Japanilaisille on kunnia-asia menestyä ja on parempi vetäytyä pois paljon rahoja kuluttavasta F1-sarjasta ja pelastaa emoyhtiön kunnia. Menestystä kun ei vielä F1-sarjassa ole riittävästi tullut. Talli on syytänyt vuodesta toiseen paljon rahaa F1-sarjaan, eikä ensimmäistäkään voittoa ole vielä saavutettu.

Bernie Ecclestone on vähätellyt F1-tallien talousongelmia. Hänen sanojensa mukaan vain Ferraria jäätäisiin kaipaamaan, mikäli se päättäisi vetäytyä F1-sarjasta. Aika kovaa puhetta. Mutta eiköhän se ole Bernienkin etujen mukaista, että F1-sarjassa on mukana mahdollisimman vakaita talleja, ettei ajauduta tilanteeseen, jossa tallit tulevat ja menevät ja koko sarjaa vaivaa epästabiilisuus, mikä vie suuren yleisömassan pois lajin parista. Todellisia F1-faneja ei kuitenkaan tuokaan todennäköisesti ajaisi pois.

Mutta 'die hard'-fanit eivät yksin riitä. F1 on enemmän kuin autokilpailusarja. Se on legenda ja se synnyttää kuljettajista legendoja. Näihin legendoihin autourheilusta kiinnostunut yleisö voi sitten samaistua. Ja vain tällä tavoin voidaan saadaan lajin pariin synnytettyä se kriittinen massa lajia seuraavia katsojia, jotka tarvitaan loppupelissä rahoittamaan koko touhu. Jos ei ole katsojalukuja, ei ole sponsoreitakaan ja sitä kautta ei ole rahoitustakaan. F1 on ennen kaikkea markkinoinnin väline.

Mikäli maailmantalouden alamäki vielä syvenee nykyisestä, niin on mahdollista, että Toyota ja Renault ovat mukana F1-sarjassa viimeistä kautta vuonna 2009. Tämä kehitys ei palvelisi muidenkaan tallien etuja. Olkoonkin, että tallit ovat urheilullisesti toistensa pahimpia kilpailijoita, mutta ilman toimivaa F1-sarjaa ne eivät ole enää olemassa. Niinpä olemassa olon edellytyksiä pitää parantaa kaikkien tallien osalta, myös niiden, jotka ovat mahdollisesti hyppäämässä pois kelkasta.

Jos katsotaan viimeisen kymmenen vuoden kaarella menestyneitä talleja taaksepäin, niin voidaan todeta, että ns. suuret tallit ovat menestyneet. Kaudella 2008 oli ennakkoon selvää, että mestaruus ratkeaa joko Ferrari-kuljettajan tai McLaren-kuljettajan välillä. Eli käytännössä osakilpailuita voitetaan Ferrarilla tai McLarenilla. Onneksi kauteen 2008 mahtui myös muita voittajatalleja, mikä teki yksittäisistä kilpailuista mielenkiintoisia. Mutta lopputulos oli kuitenkin ennakko-odotusten mukainen: kuljettajien maailmanmestaruus ratkesi Ferrari-kuskin ja McLaren-kuskin kesken.

Jotta tehdastallit saadaan pysymään F1-sarjassa mukana, niin useampien kuin Ferrarin ja McLarenin täytyy alkaa menestyä. Mietitäänpä: mikäli Toyotalla voitettaisiin kauden aikana 4 osakilpailua, niin on paljon todennäköisempää, että voitonnälkä Toyotalla kasvaa ja se alkaa tosissaan tavoitella jopa maailmanmestaruutta. Mutta jos talli rämpii keskikastissa ilman yhtäkään voittoa, niin se voi olla japanilaiselle ylpeydelle liikaa. Siinä vaiheessa on aika siirtyä käyttämään joitain muita markkinoinnin kanavia F1:n sijaan.

On siis aiheellista miettiä mitä talleja on mukana kauden 2009 jälkeen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
On aiheellista myös miettiä F ykkösten kuolemaa. Eli hieno teksti ja alustus, topicina voisi mennä siis tuonne kuoleeko ykköset vaimikäsoli topiciin.

Itse asiaan: On tosiaan aika vaikeaa ennustaa tässä taloudellisessa tilanteessa edes vuoden päähän mitään. Renaultin lähtö on ollut lähellä jo muutaman kerran ja Toyotankaan ei ole uskottu jatkavan tuolla tasolla (keskikastissa) kovin montaa kymmentä vuotta. Renaultin ja Toyotan lähtö sinällään ei olisi katastrofi, mutta mikäli nämä lähtevät yhtäaikaa ja kesken syvän laman, voi silloin vaikutus olla paljon suurempi. Lähinnä sen takia, ettei tilalle ole tulossa uusia talleja, Sponsoreiden luottamus koko lajiin voi hivenen heiketä. Osa katsojista ottaa ehkä hatkat jos Alonso ja Japanilaiset häviää ykkösistä. Tämän seurauksena myös muutamat sponsorit voivat ottaa hatkat..

Tämä tilanne voi siis ruokkia itse itseään yhä syvemmälle suohon.

Kuitenkin on se toinen vaihtoehto. Taloustilanne alkaa olla jo hivenen takanapäin ja nousukausi on näköpiirissä. 2 tallin lähtö voi poikia tilalle muutaman rohkean Prodriven ja kuskeiksi tulee jotain sellasia kavereita ettei sponsoritkaan aio lähteä (esim alonso pysyy sarjassa jne..).. Tämä taas tarkoittaa parin vuoden päästä sitä, ettei Renaultin ja Toyotan lähtö vaikuttanut juuri millään tavalla Formula ykkösiin.

Renaultin ja/tai Toyotan lähtö ykkösistä voi siis olla vaara, tosin ehkä teoreettinen sellainen, mutta on kuitenkin. Muutapa tästä ei voi päätellä.

Ykkösten kuolemaan en kuitenkaan usko, mutta ehkä meiän ei kannata siitä puhua tässä topicissa, vaikka meinaakin sivuta aihetta kohtalaisen läheltä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minusta tehdastallien lähtö ei sinällään muodosta ongelmaa. F1 on pärjännyt ilman niitä ennenkin. Todellinen pulma on siinä, että autotehtaiden on annettu mellastaa käytännössä keskenään liki vuosikymmen ja siinä ajassa ne ovat nostaneet sarjan resurssivaatimukset tasolle, jota ei voi säästötoimiien jälkeenkään saavuttaa ilman todella merkittävää tukijaa.

Tuhannesti aiemminkin on todettu, että yksityistallien tärkein anti F1:lle on niiden tuoma vakaus; ne eivät ole mukana markkinoinnin, vaan itse lajin takia, joten niiden voidaan odottaa pysyvän mukana huonoinakin aikoina. Asiasta puhuttiin paljon myös vuosituhannen alussa autotehtaiden rynniessä kilpaa mukaan - erityisesti nostettiin esiin huoli siitä, että tehdastallit lähtevät taantuman tullessa yhtä nopeasti kuin ovat tulleetkin. Jälkiviisaasti voisi todeta, että asiaan olisi kenties kannattanut reagoida jo tuolloin ja helpottaa yksityistallien tilannetta.

Suhtaudun hieman skeptisesti siihen, että Renault'n tai varsinkaan Toyotan F1-talleja ostettaisiin, mikäli ne päättävät lähteä. Ja vaikka ne jäisivätkin, on mukaantuloa silti helpotettava (edes kunnon pelisäännöt auttaisivat, kuten tapaus Prodrive osoitti). Itse näkisin mieluiten järjestelyn, jossa yksityistallien sallittaisiin ostaa runkonsa, mutta ostorunkojen tulisi olla itse runkonsa valmistavien edellisenä kautena käyttämiä. Valmistajat velvoitettaisiin myymään edelliskauden piirrustusten mukaisia runkoja tietyllä hinnalla, minkä lisäksi tehdastallien kakkostallit tulisi kieltää. Tällöin mukaantulo ja jokseenkin kilpailukykyinen kalusto olisi helposti rahoitettavissa, mutta kärkikamppailuun vaadittaisiin itse tehdyt rungot.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
"Nine teams won't make any difference. It is about drivers, not teams." Ecclestone said. Autosport.

Mielestäni sarjaa on viety jo pitkään väärään suuntaan. Yksityistiimejä olisi pitänyt tukea jo kauan aikaa, sillä suuret autonvalmistajat eivät tuo mitään lisäarvoa lajiin. Vain Williams on jäljellä, ja silläkin on vaikeuksia pärjätä pelkillä sponsori tuloilla. Uusien mukaan tulo on lähes mahdotonta.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Bobakkin kanssa samoilla linjoilla, paitsi että sallisin myydä myös uusia runkoja, mutta vain yhdelle toiselle tallille per toimittava talli, jottei salaliitot ajojärjestyksistä ym. muodostuisi ongelmaksi. :rolleyes:
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Kenties suurmies-Ecclestone haluaa jäädä historian kirjoihin formula1:en kantavana voimana ajoittamalla "kuplan" puhkeamisen omalle kuolinpäivälleen.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Valmistajat velvoitettaisiin myymään edelliskauden piirrustusten mukaisia runkoja tietyllä hinnalla, minkä lisäksi tehdastallien kakkostallit tulisi kieltää. Tällöin mukaantulo ja jokseenkin kilpailukykyinen kalusto olisi helposti rahoitettavissa, mutta kärkikamppailuun vaadittaisiin itse tehdyt rungot.
Itsekin olen miettinyt tätä MM-rallista tuttua pykälää. Voisi olla hyvä ainakin aloitteleville talleille.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Japanilaisille on kunnia-asia menestyä ja on parempi vetäytyä pois paljon rahoja kuluttavasta F1-sarjasta ja pelastaa emoyhtiön kunnia.
Niinkö se kunnia pelastetaan, että luikitaan häntä koipien välissä karkuun? Eiköhän ne sen kunnian takia siellä ole jo näinkin monta vuotta rämpineet, ja rahaa on laitettu haisemaan, jotta menestystä tulisi. Kunniallinen poistuminen olisi tosiaan edellyttänyt menestymistä. Mielestäni on hyvin hankalaa nähdä mitään kunniallista siinä, että Toyota nyt poistuisi sarjasta. Ehkä se on kuitenkin eräänlainen pakkotilanne. Valtavat panostukset eivät ole tuottaneet toivottua tulosta. Miksi tulevaisuus olisi yhtään sen ruusuisempi? Parempi siis lopettaa turha rahan haaskaaminen, vaikka lähtö kunnian päälle ottaisikin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kuten tuonne Toyota keskusteluun totesin, niin pienimuotoinen kasvojen pelastus on mahdollista moottorintoimittajana Toyotalle.

Yhtä legendaarisista talleista jos avustaa kyseisellä moodilla, niin kyllä siinä kasvot pelastuu siltä osin mitä pelastettavissa on. Pelkkä pois lähteminen Hondan malliin ei ole mitään muuta kuin pahemman luokan nöyryytys. Varsinkin japanilaisille kulttuurille se on lähes harakirin paikka.

Williams-Toyotalla olis mahdollisuudet menestymiseen.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jos Toyotaa ja Renaultia ei kiinnosta pyörittää hommaa, niin häipykööt sitten koko lajista. F1 ei jää kaipaamaan. Sinänsä harmi jos Rellu lähtee, sillä se on kuitenkin perinteinen talli jolla on sitä tietotaitoa ja osaamista tallissa mitä mm. Toyotalla ei ole eikä varmaan tule koskaan olemaankaan.

Ferrari, McLaren ja Williams kun pysyvät mukana niin se on hyvä. Mercedes voisi vaikka aloittaa oman shownsa pyörittämisen kunhan vain Ron-setä pitää kiinni Bruce McLarenin perinnöstä eikä ryhdy antamaan sakuille enää yhtään enempää. Macin tasoiselle brändille löytyy tukijoita tällaisinakin aikoina. BMW tuskin on sekään häipymässä minnekään, kun vasta 2006 pyöräyttivät homman käyntiin ja mestaruuksia varmaan halutaan voittaa useampia ennen kuin lopettavat.

Kulurakennetta pitäisi leikata paljon, ennen kuin kukaan tulee mukaan omalla tallilla eikä vain ostamalla kymmenellä eri omistajalla kiertäneen raadon. Ferrari, McLaren, Williams, Mercedes ja BMW muodostaisivat viiden killan, joka sitoutuisi Ykkösiin pitkän ajanjakson ajaksi. Toiset viisi tallia olisivat uusia yksityistalleja tyyliin Jordan, Sauber etc.. Eddie Jordan ja Eddie Irvine muistaakseni suunnittelivat jokunen vuosi sitten uutta tallia, mutta eipä tuonne sisään pääse jos ei ole miljardilompakkoa tai tukijoita, ja niitä ei laman vallitessa ole. Kunhan yksityistalleille saadaan tukeva jalansija lajissa niin aletaan olla oikeilla raiteilla.

Niinkö se kunnia pelastetaan, että luikitaan häntä koipien välissä karkuun? Eiköhän ne sen kunnian takia siellä ole jo näinkin monta vuotta rämpineet, ja rahaa on laitettu haisemaan, jotta menestystä tulisi. Kunniallinen poistuminen olisi tosiaan edellyttänyt menestymistä. Mielestäni on hyvin hankalaa nähdä mitään kunniallista siinä, että Toyota nyt poistuisi sarjasta. Ehkä se on kuitenkin eräänlainen pakkotilanne. Valtavat panostukset eivät ole tuottaneet toivottua tulosta. Miksi tulevaisuus olisi yhtään sen ruusuisempi? Parempi siis lopettaa turha rahan haaskaaminen, vaikka lähtö kunnian päälle ottaisikin.
Sama. Jokseenkin surullista on, että Renaultia lukuunottamatta joka ikinen 2000-luvun tehdastalli on epäonnistunut joko surkeasti tai täysin surkeasti. BARilla päästiin kakkosiksi ennen myyntiä, seuraajatalli Honda häipyi takaovesta ulos, Jaguarilla ei kukaan muu päässyt podiumille kuin Irvine ja Toyota ei niistä Salon ajoista ole päässyt lähellekään voittoa. Erityisesti japanilaiset eivät vain tunnu osaavan tuota tallinpitoa edes vähää alusta. Toyota sopisi paremmin moottorintoimittajaksi ja Hondankin pannuille löytyisi tilausta. Niin siinä käy kun renki ryhtyy pystymettästä isännäksi... :mad:
 
Ylös