F1-Televisioinnin oikeudet Suomessa

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1996 seuratuin kilpailu Suomessa oli perinteinen illalla ajettu kilpailu Brasilian Interlagosin radalta. Kyseistä kilpailua seurasi 1,13 miljoonaa katsojaa ja se oli myös siihen asti katsotuin kilpailu Suomessa.

Se löi edellisen katsojaennätyksen vain täpärästi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1998 eräs katsotuimmista kilpailuista MTV3:lla oli Luxemburgin kilpailu mikä ajettiin Nürburgringin radalla. Kilpailua seurasi ennätyksiä hipova lukema. Peräti 1,3 miljoonaa katsojaa. Vain Interlagosin ja Suzukan kilpailua seurasi enemmän katsojia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1998 Monacon kilpailu oli MTV3:n f1-viikonlopuista yhteiskatsojamääriltään paras siihen asti. Kilpailun kokonaismäärä katsojaluvuissa oli 1,796 miljoonaa. Määrään oli laskettu kaikkien lähetysten katsojamäärät. Vuoden 1997 Monacon yhteiskatsojamäärät olivat vain 1,296 miljoonaa.

Vertailun vuoksi tuon Monacon viikonlopun kokonaismääriä kuin verrataan Interlagosin kilpailun katsojalukuihin joka oli 1,2 miljoonaa vuonna 1997 kilpailun osalta niin paljon saattoi olla vielä Häkkisen ensimmäisenä voittovuonnakin ero kisojen välillä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1997 Suomessa arvioitiin F1:n kiinnostuksen olevan sen astisen seurannan valossa lähes maailmanennätystä hipova suhteessa kansakunnan määrään.

Kokonaisluvut katsojissa ilman aika-ajoja tai muita oheislähetyksiä rikkoivat 11 miljoonan katsojan rajan. Verrattuna aiempiin vuosiin myös oheislähetyksiä katsottiin erittäin paljon, mutta tuleviin menestysvuosiin nähden vielä varsin vaatimattomasti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1993 joulukuussa MTV3 raportoi televisioivansa kaikki kilpailut kaudella 1994 ja samoin myös aika-ajot. MTV3:lla oli ollut mahdollisuus ostaa viimeisen kolmen kauden aikana f1-lähetykset kokonaan itselleen, mutta reaalisesti se oli mahdollista vasta vuoden 1992 lopulla kun silloinen TV3 osti itselleen enemmistön kilpailuista Yleisradiolta kaudeksi 1993. Kanavamuutoksen jälkeen asiat eivät olleet muuttuneet.

Vuoden 1993 alussa MTV3 luopui kuitenkin alustavasti vielä 1-2 vuoden ajaksi kisojen hankkimisesta kokonaan itselleen. Sopimuksista kun haluttiin pitää kiinni. Lopulta kuitenkin YLE:n taloustilanne teki MTV3:lle mahdolliseksi hankkia kaikki kilpailut kokonaan itselleen.

Alunperin MTV3:n piti kaudella 1993 satunnaisesti lähettää aika-ajojen koosteita edeltäjän TV3:n tapaan. Kaikki meni kuitenkin toisin kuin ennakoissa kaavailtiin. Tosin kauden 1993 lopulla aloitettu aika-ajojen televisiointi suorana kokeiluluontoisesti onnistui rohkaisemaan MTV3:n pomoja vaikka katsojaluvut aika-ajoille olivat todella vaatimattomia.

Kaudeksi 1994 katsojaluvuista ei alustavasti odotettu hirveän suuria vaikkakin edellisen kauden Brasilian kilpailun kaltaiset lähes 900 000 katsojan luvut saattaisivat olla mahdollisia. Kilpailujen osalta jo yli 500 000 katsojan luvut olisivat olleet hyviä ja aika-ajoille katsojalukujen odotettiin olevan erittäin vaatimattomia. 150 000-200 000 katsojaa arveltiin olevan jo hyviä lukemia.

Tosin illalla prime time-aikaan lähetettävien kilpailujen osalta kuten Interlagosin ja Montrealin osalta uskallettiin odottaa jo miljoonan katsojan lukemia. Tavoitteena tuotteen maksun osalta niiden kisojen piti ainakin ylittää reippaasti normaalit lukemat. Kaudelle 1994 ja lisäksi kausille 1995 ja 1996 oli pistetty silloisen f1-kisojen tv-oikeuksien summissa paljon likoon ja summat olivat ikävä aihe Matti Kyllöselle ja samoin Heikki Seppälälle.

Ainoa asia mikä tuli hinnoissa ilmi oli vain se, että oheisohjelmiston hankinta teki Maikkarille hieman enemmän hallaa kukkaroon kuin mitä pelkkien kisojen hankinta olisi tuonut. Sopimuksen arvioitiin olevan tuolloin noin 10 miljoonan markan arvoinen, mutta lopulta sopimus maksoi noin 15 miljoonaa markkaa. Ilman oheishankintaa kaudelle 1994 sopimuksen hinta olisi ollut kausirahana hieman pienempi ja kokonaisesti 7-8 miljoonaa markkaa.

Lopulta aika-ajot kaudella keräsivät jo odotuksiin nähden enemmän yleisöä ja kisojen katsojaluvut myös ylittivät reippaasti odotukset. Tosin traagisilla kauden tapahtumilla oli varmasti osansa siinä tapahtumassa. Erityisen suuri menestys oli juurikin Montrealin viikonloppu milloin 500 000 katsojaa seurasi aika-ajoa ja kisaakin noin miljoona katsojaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1997 kokonaisluvut katsojamäärien osalta ilman vapaita harjoituksia, aika-ajoja tai warm-upeja olivat 11,3 miljoonaa 17 kilpailun osalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1996 MTV3:n katsojaluvut ilman aika-ajojen, vapaiden harjoitusten tai uutena mukaan tulleiden warm-upien katsojamääriä oli 11,04 miljoonaa kokonaisuudessaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan tähän vielä joitakin vuoden 1999 kisojen katsojalukuja MTV3:n osalta:

Interlagos: 1,5 miljoonaa katsojaa (Katsojapiikki oli 1,7 miljoonaa katsojaa)

Magny-Cours: 784 000 katsojaa

A1-Ring: 940 000 katsojaa

Hungaroring: 1,2 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 1,4 miljoonaa katsojaa

Sepang: 1,108 miljoonaa katsojaa
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Seuraavissa viesteissä tulee sitten katsojalukuja vuosilta 1994-1996 MTV3:n lähetysten suhteen. Tuossa aiemmin julkaistuissa kauden 1993 katsojaluvuissa on jonkin verran päivityksen varaa sillä joidenkin kilpailujen katsojaluvut olivat alempia ja Span katsojaluvut olivat huomattavasti korkeammat sillä kaudella.

Pitää sen vuoden lukemat tarkistaa vielä jossakin sopivassa välissä toiseen kertaan.

Lisäksi vuoden 1996 katsojien keskiarvo oli korkeampi ja samoin kokonaiskatsojaluku. Vuoden 1994 parhaiten katsottu aika-ajo oli Montrealin viikonlopulla milloin myös tehtiin katsojaennätys. Aika-ajoa seurasi 500 000 katsojaa.

Muutenkin korkean alkukauden jälkeen keskikaudella innostus laimeni vain noustakseen kauden loppua kohti ja mestaruuden ratkaisseita Suzukan ja Adelaiden kilpailuja seurasi aamulla ennätysmäärä siihen asti katsojia.

Tässä kuitenkin listaa vuoden 1994 kilpailujen katsojaluvuista:

Interlagos: 710 000 katsojaa

Aida: 300 000 katsojaa

Imola: 800 000 katsojaa

Monaco: 900 000 katsojaa

Barcelona: 900 000 katsojaa

Montreal: Miljoona katsojaa.

Magny-Cours: 500 000 katsojaa

Silverstone: 550 000 katsojaa

Hockenheim: 530 000 katsojaa

Hungaroring: 605 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 750 000 katsojaa (Vuoden 1993 oikea luku oli 730 000 katsojaa eli vuoden 1994 lukema oli siihen asti katsotuin kilpailu Span osalta.)

Monza: 800 000 katsojaa

Estoril: 750 000 katsojaa

Jerez: 750 000 katsojaa

Suzuka: 700 000 katsojaa

Adelaide: 700 000 katsojaa

Yhteensä 16 kilpailun suhteen kokonaisluku katsojien osalta oli 11,245 miljoonaa katsojaa ja keskiarvon luku oli 702 813 katsojaa. Samalla se oli keskiarvoisesti uusi ennätys.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1995 katsojaluvuista odotettiin erittäin kovia. Tuskin kukaan osasi Maikkarillakaan kuitenkaan valmistautua siihen, että katsojaluvut olisivat aivan omissa luvuissaan. Suurin ihme oli, että kaudella 1995 oli jo enemmän kuin yksi miljoonan katsojan kilpailu.

Etenkin kun Mika Häkkisellä ja Mika Salolla eivät ajot sujuneet kovin hyvin niin katsojaluvut ovat jälkikäteen sanottuna suorastaan mahtavia.

Heikostikin seurattuja kisoja mahtui kauteen ja kaikki ennätykset tehtiin alkukaudesta. Heikoimmasta puolesta vastasi jälleen Aidan kisa mikä ei vain jaksanut kiinnostaa. Suomen ohella Aidan kilpailu oli melkein kaikissa f1:stä seuranneissa maissa heikosti katsottu kisa.

Toki sen vastineeksi Suzukan ja Adelaiden katsojaluvut olivatkin jälleen erittäin suosittuja varhaisen aamun kilpailuiksi. Eniten seuratuin aika-ajo oli Montrealissa jälleen kerran. Aika-ajoa seurasi 770 000 katsojaa.

Tässä kuitekin katsojalukuja kilpailujen osalta kaudelta 1995:

Interlagos: Suomen ennätys tehtiin katsojaluvuissa. Mahtavat 1,2 miljoonaa katsojaa katsoi kilpailua Brasiliasta parhaaseen katseluaikaan. Vain uutiset keräsivät hieman enemmän porukkaa ruutujen äärelle eli 1,3 miljoonaa katsojaa.

Buenos Aires: 1,095 miljoonaa katsojaa katsoi kilpailua.

Imola: Tässä kilpailussa katsojapiikin osalta ylitettiin jopa Interlagosin luvut vaikka varsinainen loppulukema jäikin hieman pienemmäksi. Osasyy korkealle katsojaluvulle olivat myös Ayrton Sennan menehtymisen muistoksi pidetty oheistapahtuma.

Katsojapiikki oli 1,225 miljoonaa vaikkakin varsinainen katsojaluku koko kilpailun osalta oli vain 1,1225 miljoonaa katsojaa.

Barcelona: 705 000 katsojaa

Monaco: 700 000 katsojaa

Montreal: 740 000 katsojaa

Magny-Cours: 800 000 katsojaa

Silverstone: 800 000 katsojaa

Hockenheim: 860 000 katsojaa

Hungaroring: 700 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 650 000 katsojaa

Monza: 700 000 katsojaa

Estoril: 725 000 katsojaa

Nürburgring: 735 000 katsojaa

Aida: 350 000 katsojaa

Suzuka: 705 000 katsojaa

Adelaide: 705 000 katsojaa

Kokonaisluvut katsojien osalta 17 kilpailun suhteen olivat 13,2925 miljoonaa katsojaa ja keskiarvoisesti kisoja jännitti 781 912 katsojaa. Miljoonakisojen määrillä oli paljon osuutta keskiarvon suureen nousuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuodesta 1996 odotettin katsojalukujen rikkojaa jälleen kerran. Kyseisenä vuonna miljoonakilpailuja oli jälleen mukana, mutta aivan kovimmat katsojaluvut jäivät haaveeksi.

Argentiinan kilpailu Buenos Airesin radalla keräsi puolet melkein puolet vähemmän katsojia kuin viime vuonna huolimatta ennätysluvuista aika-ajojen suhteen. Aika-ajoa Argentiinasta jännitti 915 000 katsojaa ja se oli uusi ennätys.

Ja oma lukunsa oli Suzukan mestaruuden ratkaissut kilpailu. Etenkin Suzukan kilpailun katsojaluvut olivat murheellisimmat. Kahteen vuoteen kilpailu oli heikoiten seurattu kisa ja edellinen edes lähelle niin huonosti seurattu Suzukan kilpailu oli vuoden 1990 Sennan ja Prostin kolarikisa. Toki Aidan kilpailu vuonna 1994 oli myös erittäin heikosti seurattu kilpailu.

Vastineeksi Australian aamuherätys keräsi jälleen uuden aamukisan ennätyksen. Ratapaikka oli kuitenkin vaihtunut Adelaidesta Melbourneen. Muutenkin F1 löi katsojaluvuissa Suomessa läpi jo keihäänheitonkin ja jääkiekon katsojalukuja mitä vielä muutama vuosi aiemmin olisi pidetty varsin mahdottomana ajatuksena. Etenkin jääkiekon MM-kisojen lukuihin verrattuna tulokset olivat melkoisia.

Tosin sinä vuonna Leijonat taisivat kärsiä mitalikrapulasta ja yhden Schistadin elämän pelistä. Sitä peliä seuranneesta pelistä kaikkosikin ruutujen ääriltä kiitettävästi väkeä muualle kun luotto omiin loppui yhden tuuritasurin takia.

Kanadasta eteenpäin myös viikonloppujen katsotuimpia ohjelmia formulat olivat kuvaruuduissa vaikka vielä ihan kovimpaan menestykseen Mikoilla oli vielä matkaa.

Tässä kuitenkin katsojalukuja vuodelta 1996:

Melbourne: 710 000 katsojaa

Interlagos: 1,13 miljoonaa katsojaa

Buenos Aires: 591 000 katsojaa

Nürburgring: Miljoona katsojaa

Imola: 1,1 miljoonaa katsojaa

Monaco: 800 000 katsojaa

Barcelona: 800 000 katsojaa

Montreal: 953 000 katsojaa

Magny-Cours: 805 000 katsojaa

Silverstone: 811 000 katsojaa

Hockenheim: 700 000 katsojaa

Hungaroring: 700 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 700 000 katsojaa

Monza: 700 000 katsojaa

Estoril: 810 000 katsojaa

Suzuka: 332 000 katsojaa

Kokonaiskatsojien luvuksi 16 kilpailun osalta tuli 12,642 miljoonaa katsojaa ja keskiarvoksi tuli 790 125 katsojaa kisalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan tähän summausta Argentiinan kilpailujen katsojamääristä MTV3:lla vuosien 1995-1998 ajalta:

1995: 1,095 miljoonaa katsojaa

1996: 591 000 katsojaa

1997: 1,064 miljoonaa katsojaa

1998: 1,2 miljoonaa katsojaa

Vuoden 1996 Argentiinan aika-ajot olivat seuratuimmat kyseisellä kaudella 1996, mutta kilpailu itsessään oli erittäin vähän seurattu verrattuna muuten koko ajalta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan vielä perään Itävallan kilpailujen katsojalukuja vuosien 1997-1999 väliltä MTV3:lla:

1997: 750 000 katsojaa

1998: 786 000 katsojaa

1999: 940 000 katsojaa

Vuonna 1997 Itävallan kilpailu keräsi kokonaan uudeksi kisaksi 10 vuoteen mukavasti yleisöä. Tosin Keken vuoden 1986 silloiseen ennätyskatsojalukuun vertailu oli epäreilua. Tuolloin kilpailua seurasi vain vähän alle 500 000 katsojaa mikä oli silloisessa mittakaavassa erittäin kova lukema.

Itävallan kisoissa oli hauskaa kuunnella myös Mika Salon teräviä kommentteja. Ensimmäisenä vuonna rata oli Mikki Hiiri ja toisena vuonna se oli paskaisen liukas.:D Kyseinen kommentti tosin sensuroitiin ja kirjoitettiin likaisen liukkaina lehdissä. Salo ja moni muukaan kuljettaja ei juuri pitänyt uudesta A1-Ringistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1993 MTV3:n tv-sopimuksen alla kaudeksi 1994 oltiin kanavalla mielissään koeluontoisesti suorana esitetyistä aika-ajoista. Suzukan ja Adelaiden aika-ajot keräsivät välittömästi uudet katsojaennätykset siihen asti.

Aiemmat TV3:n aika-ajojen koosteet eivät keränneet kuin 250 000 katsojaa korkeimmillaan ja Suzukan ja Adelaiden aika-ajot kaudella 1993 keräsivät molemmilla kerroillaan varhaisesta lähetysajasta huolimatta 300 000 katsojaa.

Huolimatta hyvistä luvuista aika-ajojen odotettiin silti keräävän keskimäärin vain 150 000-200 000 katsojaa kaudella, mutta puolta miljoonaa katsojaa ei kuitenkaan pidetty täysin mahdottomana ajatuksena.

Lisäksi MTV3:n intressissä tavallisten kisojen ja suorien lauantaisten aika-ajojen ohella näyttää tarvittaessa kaudella 1994 riittävän kiinnostavia perjantain aika-ajoja tai jopa vapaita harjoituksia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten MTV3:n vuoden 1998 katsojalukuja joistakin kilpailuista:

Barcelona: 813 000

Monaco: 1,077 miljoonaa

Montreal: 1,039 miljoonaa

Monacon ja Montrealin kilpailut keräsivät uudet katsojaennätykset Suomessa ja edellisvuoden kilpailuihin nähden lukemat olivat murskaavat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten kauden 1998 MTV3:n kilpailujen katsojalukuja kesältä ja syksyltä eri kilpailuista. Tässä niitä tulee:

Magny-Cours: 600 000 katsojaa

Silverstone: 760 000 katsojaa

A1-Ring: 786 000 katsojaa

Hockenheim: 856 000 katsojaa

Hungaroring: 883 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 785 000 katsojaa

Monza: 762 000 katsojaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1989 helmikuussa TV3:n helpotukseksi Matti Kyllönen ja Keke Rosberg olivat valmiina palaamaan CreaVideolle ja sitä kautta selostamaan f1:siä. TV-oikeuksien kanssa tulisi kuitenkin kiire. Kuun alussa HS:ssä kerrottiin f1:n Suomessa olevan toiseksi mielenkiintoisin seurattava urheilulaji.

Ainoastaan jalkapallon ja sen eri liigojen otteluiden arvioitiin olevan enemmän mielenkiintoisempia seurattavia. Toisaalta taas f1:tä varjosti suomalaisittain kotimaisen kuljettajan puuttuminen ja samalla valitettiin sarjan olevan liian tylsää seurattavaa McLarenin ylivoiman takia. Katsojaluvuissa pelkillä kylmillä lukemilla mitattuna lajilla oli vielä pitkä matka edessään aivan huippulukemiin huolimatta ennätysten jatkuvasta rikkomisesta lähes vuosi vuodelta.

Sen sijaan TV3:n muut moottoriurheilulajit kuten Indycar, Rallicross, MM-Rallit ja Trans-Am olivat saamassa huomattavasti enemmän jalansijaa suomalaisten tv-katsojien silmissä siinä vaiheessa. Ilman kunnollista sopimusta riidoissa olevan selostajakaksikon palaamatta tuleminen aiheuttaisi mahdollisesti lajin suosion romahtamisen.

Sen sijaan YLE:n lähetysten katsojamäärien arvioitiin vain kasvavan edellisvuoteen verrattuna huolimatta vain muutamasta lähetyksestä kaudella. Samalla suomalaista katsojatutkimusta f1:n suhteen verrattiin lajin televisionkatsojien suurmaihin eli Italiaan, Englantiin ja Länsi-Saksaan. Vuonna 1989 f1:n katsojamääriä tarkastellessa jaettiin luvut kolmeen eri ryhmään. Säännöllisiin katsojiin, satunnaiskatsojiin ja täydellisiin tai melkein kokonaan f1:n moottoriurheilulähetyksiä seuraamattomiin.

Suomessa f1 kiinnosti vielä 1989 huomattavasti eniten satunnaiskatsojaa. Ainoastaan Länsi-Saksassa f1:n satunnaiskatsonta oli yleisempää. Lajiin täysin vastenmielisesti suhtautuvasti tai vain erittäin harvoin sitä katsovaksi arvioitiin Suomen osuuden olevan 15 % Länsi-Saksan vastaavan ollessa jopa 21 %.

Italiassa moottoriurheilun erittäin harva katselu oli myös erittäin harvinaista. Vain 9 % katsoi lajia Italiassa erittäin harvoin. Täydellinen inhoaminen oli vuorostaan lähes nollassa. Vain vajaat 2 % erittäin harvasta 9 %:sta vihasi lajia. Lajin säännöllinen seuranta katsojien suhteen oli vertailussa Suomen osalta yllättävän korkea eli 30 % katsojista katsoi lähetyksiä niin säännöllisesti kuin vain Suomen kanavat tai mahdollisesti Eurosport kisoja näyttivät.

Vain Englannissa oli korkeampi säännöllisen katselun kynnys kuin Suomessa. Isossa-Britanniassa yli kolmannes kansasta katsoi säännöllisesti f1-kisoja ja siitäkin osasta puolet lähes fanaattisesti. Italiassa satunnaiskatselun osuus oli vajaat 50 %. Saksassa vain 20 % katsojakunnasta katsoi F1:siä paljon tai erittäin säännöllisesti.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten suurimmaksi osaksi kauden 1999 katsojalukuja MTV3:n lähettämien kilpailujen osalta. Melbournen kilpailun maksimiluvut katsojille oli korkeintaan 720 000 katsojaa ja todennäköisesti lukema oli noin puolen miljoonan tietämissä.

Mahdollisesti jopa reippaasti alle puolen miljoonan. Se olisi tehnyt siitä heikoiten seuratuimman Australian Grand Prixin pitkään aikaan ja viime vuoteen eli kauden 1998 kilpailuun verrattuna edes paras lukema ei olisi ollut sen edellä. Se olisi ollut enemmän lähempänä vuoden 1996-1997 kilpailuja.

Kaudella 1999 peräti 9 kilpailua oli miljoonan katsojan kilpailuja. Vertailun vuoksi kaudella 1998 oli vain 6 miljoonakilpailua ja kaudella 1997 korkeintaan 5 kilpailua ylitti miljoonan katsojan luvut.

Tässä kuitenkin katsojalukuja suurimmasta osasta kilpailuja:

Interlagos: 1,5 miljoonaa katsoi kilpailua katsojapiikin ollessa jopa 1,7 miljoonaa.

Imola: 928 000 katsojaa.

Monaco: 840 000 katsojaa

Barcelona: 1,009 miljoonaa katsojaa

Montreal: 1,040 miljoonaa katsojaa

Magny-Cours: 784 000 katsojaa ja keskimäärin kisaa seurasi vain 720 000 katsojaa joten ensimainittu katsojaluku on todennäköisesti piikkilukema.

Silverstone: 739 000 katsojaa

A1-Ring: 940 000 katsojaa

Hockenheim: 950 000 katsojaa

Hungaroring: 1,231 miljoonaa katsojaa

Spa-Francorchamps: 1,154 miljoonaa katsojaa

Monza: 1,168 miljoonaa katsojaa

Nürburgring: 1,418 miljoonaa katsojaa

Sepang: 1,108 miljoonaa katsojaa

Suzuka: Suurimmillaan lähes koko kanavan katsojakatto ylittyi. Etenkin jos oletetaan katsojan katsoneen jossakin vaiheessa Mika Häkkisen mestaruuden varmistamaa kilpailua tai sen materiaalia viikonlopulta kaiken mahdollisen huomioon ottaen.

Keskimäärin kilpailua seurasi 986 000 katsojaa ja piikkilukema oli 1,389 miljoonaa katsojaa eli melkein 1,4 miljoonaa ihmistä seurasi Mika Häkkisen toisen maailmanmestaruuden ratkaisutta kilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten seuraavissa viesteissä vuosien 1994-1996 MTV3:n televisioimien aika-ajojen katsojalukuja. Katsojaluvut vuosien 1994-1995 osalta koskevat suorana televisioituja toisia aika-ajoja ja vuoden 1996 luvut tietysti vain yhtä ainoaa aika-ajoa.

Vuonna 1994 eivät aika-ajot vielä paljon kiinnostaneet suomalaisia, mutta jo 1995 alkoi ainakin Montrealin, Monzan, Estorilin ja Nürburgringin aika-ajot kerätä katsojia.

Myös alkukaudella ennen Montrealia tehtiin toki uusia katsojaennätyksiä. Kuitenkin vasta 1996 alkoivat aika-ajotkin kunnolla kiinnostamaan suomalaisia. Buenos Airesin ennätysluvun jälkeen Nürburgringin, Imolan, Silverstonen ja Estorilin aika-ajot keräsivät varsin hyviä katsojalukuja.

Seuraavassa viestissä tuleekin sitten vuoden 1994 aika-ajojen katsojalukuja ilmi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan siis MTV3:n aika-ajojen katsojalukemia vuodelta 1994. Näille luvuille yhteistä oli se, että katsojaluvut olivat yleisesti ottaen erittäin vaatimattomia ja ainoastaan Montrealin 500 000 katsojaa tuntui todella hyvältä lukemalta.

Tässä kuitenkin katsojalukuja aika-ajojen osalta:

Interlagos: 355 000 katsojaa

Aida: 150 000 katsojaa

Imola: 400 000 katsojaa

Monaco: 485 000 katsojaa

Barcelona: 450 000 katsojaa

Montreal: 500 000 katsojaa

Magny-Cours: 340 000 katsojaa

Silverstone: 340 000 katsojaa

Hockenheim: 350 000 katsojaa

Hungaroring: 300 000 katsojaa

Spa-Francorchamps: 375 000 katsojaa

Monza: 400 000 katsojaa

Estoril: 470 000 katsojaa

Jerez: 375 000 katsojaa

Suzuka: 350 000 katsojaa

Adelaide: 350 000 katsojaa

Yhteensä 5,99 miljoonaa katsojaa seurasi 16 aika-ajoa ja keskiarvoksi tuli siis 374 375 katsojaa per aika-ajo.
 
Ylös