F1-sarjaa viimeiset vuodet suvereenisti hallinneen Mercedeksen jatkosta lajin parissa päätetään lähiviikkoina. RaceFans-sivuston mukaan emoyhtiö Daimlerin johtoporras istahtaa alas päättämään projektin jatkosta kahden seuraavan viikon aikana.
Sivuston mukaan Daimler on tällä hetkellä kovien säästöpaineiden alaisena. Vaikka F1-projekti onkin tuonut automerkille runsaasti positiivsta PR-julkisuutta, on se ollut myös projektina kallis. Lisäksi nykymaailman ekologisissa keskusteluissa moottoriurheilu on joutunut entistä kyseenalaisempaan valoon.
Daimler antoi viime vuoden lopussa tulosvaroituksen, minkä lisäksi yhtiö kertoi aloittavansa kartoituksen säästötoimenpiteistä. Julkisuudessa puhuttiin miljardien säästötoimista ja yli 10 000 työpaikan karsimisesta.
2010 paluun tehdastallina formula ykkösiin tehnyt Mercedes on voittanut kaikki kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruudet kaudesta 2014, jolloin lajissa siirryttiin käyttämään V6-hybridimoottoreita. Talli on ollut kokonaisuutena selkeästi kaikkia muita vahvempi, vaikka Ferrari ja Red Bull ovatkin pystyneet antamaan Hopeanuolelle ajoittain kovan vastuksen.
Mercedeksen F1-talli työllistää tällä hetkellä yli tuhat työntekijää. Lisäksi Hopeanuolella on sarjassa oma, erillinen voimanlähteistä vastaava yksikkönsä. Tämän jatkoon F1-sarjassa Daimlerin päätöksellä ei kuitenkaan RaceFansin mukaan ole vaikutusta.
Moottoriosastolla on voimassa olevat sopimukset Williamsin ja McLarenin varustamisesta kaudeksi 2021. Lisäksi Racing Point käyttää Mercedeksen voimanlähteitä tulevalla kaudella.
Viimeisen vuoden aikana Mercedes-leirissä on tapahtunut kaksi asiaa, jotka ovat nostattaneet kysymyksiä merkin F1-jatkon suhteen.
Hopeanuoli liittyi mukaan sähköformulasarja Formula E:hen omana tehdastiiminään paraikaa käynnissä olevalle tuoreimmalle kaudelle. Sähköteknologia on tällä hetkellä kuuminta muotia autoteollisuudessa, joten päätöksen uskotaan antavan signaaleja myös Mercedeksen tulevaisuudensuunnitelmista autourheilun suhteen.
Lisäksi Daimlerin johdossa tapahtui 2019 keväällä vallanvaihdos, kun F1-projektin vahvana tukijana tunnettu Dieter Zetsche siirtyi eläkkeelle toimitusjohtajan pestistään. Tilalle astui Ola Källenius, joka on tunnettu enemmän ”vihreämmästä ajattelumaailmastaan”.
Daimlerin mahdollinen päätös vetäytyä tehdastallina ei välttämättä tarkoita kuitenkaan koko tallin katoamista. Talli voi jatkaa yhä toimintaansa uuden omistajan alaisuudessa.