F1-Uutisia 2022

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Porschen tulo mukaan F1-sarjaan vaikuttaa kaatuneen tai ainakin suunnitelmien kanssa on lähdettävä liikkeelle uudestaan ihan nollasta. Kaiken takana vaikuttaa olevan se, että Red Bullilla uskotaan Porschesta tulevan pelkkä rasite menestyksen tiellä. Porschea ei enää kaivata vaan Red Bull jopa mielisi rakentaa koko voimayksikön itsekseen.

Alkaa tämä Audin ja Porschen yhteinen F1-haave menettää loistonsa. Alkujaan puhuttiin että Porsche menisi Red Bullin kelkkaan ja Audi ostaisi jopa koko McLarenin, mutta nyt vaikuttaakin siltä, että Audista vaivoin tulee pienosakas Sauberilla ja Porsche taitaa tyytyä nuolemaan haavojaan WEC:n puolella.

https://www.motorsport.com/f1/news/why-porsches-red-bull-f1-plans-appear-dead-in-the-water/10364603/
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5000
Sijainti
Vantaa
Veikkaa, että Porsse halusi uudistaa koko Red Bull -organisaation ja se ei Red Bullille käynyt. Haluaisin kuulla Porssen kommentit mikä meni pieleen.

Yrittäisivät uudestaan esim. Williamsin kanssa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
En usko minäkään että Porschen F1-projekti olisi tämän takia kuopattu lopullisesti. Nyt vedetään henkeä..
Ottajia on varmasti kuten Mclaren, Aston Martin, Williams.

Red Bullin tapauksessa esteeksi taisi tulla RB powertrains yhtiö, muillahan ehdokkailla ei tätä ongelmaa ole, moottorit voidaan vamistaa siellä missä Porsche haluaa ne tehdä..
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Harmi Porchen kannalta Red Bull yhteistyön kaatuminen etukäteen, olisi ollut ihan kiva nähdä mainekkaan tallin yhteistyö kumppanina. Näköjään ei haluttu Red Bullin organisaation taholta Porchen valmistavan voimanyksiköitä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Red Bullin tapauksessa esteeksi taisi tulla RB powertrains yhtiö, muillahan ehdokkailla ei tätä ongelmaa ole, moottorit voidaan vamistaa siellä missä Porsche haluaa ne tehdä..
Porschen oli nimenomaan tarkoitus ostaa puolet tästä Red Bull Powertrainsista eli siitä olisi voinut tulla Porschen moottoriosasto. Red Bullin kannalta ongelma on tietysti se, että he ovat nyt parin vuoden ajan rekrynneet paljon porukkaa ja suuren profiilin nimiä yksikköön, ja sitten joku Porsche tulisi ja potkisi puolet heistä varmaan pihalle, jotta saisi omat ihmisensä sinne häärimään... Mutta toisaalta taas Red Bull on puhunut koko ajan, että jos Porsche ei halua, niin he voivat lähteä kimppaan jonkun muun moottorivalmistajan kanssa. Eli mitä Red Bull sitten on itse lopulta halunnut – todellista teknistä osaamista vai pelkän tarra päälle -sponsoridiilin?

Voi olla, että Red Bullillakaan ei ole aiemmin ollut selvillä oikea tapa lähteä tekemään yhteistyötä kenenkään kanssa.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5000
Sijainti
Vantaa
Kyllä Hondan kanssa taisi se yhteistyö toimia molempia tyydyttävällä tavalla. Ainakaan mitään sorääniä ei kuulunut puoleen eikä toiseen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Harmi Porchen kannalta Red Bull yhteistyön kaatuminen etukäteen, olisi ollut ihan kiva nähdä mainekkaan tallin yhteistyö kumppanina. Näköjään ei haluttu Red Bullin organisaation taholta Porchen valmistavan voimanyksiköitä.
Oletettavasti Red Bull ensisijaisesti haluaa vain rahoittajan omalle moottoriprojektilleen ja Porsche haluaa olla merkittävä ja dominoiva osa sitä joten luultavasti joiltainosin ajatukset ei tällähetkellä kohtaa ja ns brändäys olisi Porschelle noloa

Onnea Audille jos valitsee Sauberin omaksi kumppaniksi, pari muutakin on kokeillut....
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tai jos RB halusi jatkaa hyväksi havaittua Honda-kehitelmää ja Porsche ei siihen suostunut, vaan olisi halunnut suunnitella moottorin alusta alkaen itse eikä rakentaa minkään riisipussisivikinvteckickedin kötöstyksen päälle. Ammattiylpeys se on Porssenkin insinööreillä. RB ei tähän suostunut, koska täysin uusi moottori voi olla tehoton tai epäluotettava tai sekä että mikä voi porcsen kohdalla pitää hyvinkin paikkansa, koska niillä ei ole juurikaan kokemusta näin korkean teknologian pannuista.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Tai jos RB halusi jatkaa hyväksi havaittua Honda-kehitelmää ja Porsche ei siihen suostunut, vaan olisi halunnut suunnitella moottorin alusta alkaen itse eikä rakentaa minkään riisipussisivikinvteckickedin kötöstyksen päälle. Ammattiylpeys se on Porssenkin insinööreillä. RB ei tähän suostunut, koska täysin uusi moottori voi olla tehoton tai epäluotettava tai sekä että mikä voi porcsen kohdalla pitää hyvinkin paikkansa, koska niillä ei ole juurikaan kokemusta näin korkean teknologian pannuista.
Ja olishan se aivan hölmöläisen hommaa lähteä puhtaalta piirustuspöydältä rakentamaan täysin nollasta uutta moottoria, se voi olla pitkä prosessi, nää Hondan entiset inssit sen tietää. Ja mielleyhtymä jossa tulevia Porschen koneita keskustelupalstoilla haukutaan entisiksi Hondiksi olisi Porschelle kiusallista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Porschen oli nimenomaan tarkoitus ostaa puolet tästä Red Bull Powertrainsista eli siitä olisi voinut tulla Porschen moottoriosasto. Red Bullin kannalta ongelma on tietysti se, että he ovat nyt parin vuoden ajan rekrynneet paljon porukkaa ja suuren profiilin nimiä yksikköön, ja sitten joku Porsche tulisi ja potkisi puolet heistä varmaan pihalle, jotta saisi omat ihmisensä sinne häärimään... Mutta toisaalta taas Red Bull on puhunut koko ajan, että jos Porsche ei halua, niin he voivat lähteä kimppaan jonkun muun moottorivalmistajan kanssa. Eli mitä Red Bull sitten on itse lopulta halunnut – todellista teknistä osaamista vai pelkän tarra päälle -sponsoridiilin?

Voi olla, että Red Bullillakaan ei ole aiemmin ollut selvillä oikea tapa lähteä tekemään yhteistyötä kenenkään kanssa.
Mä luulen että RB halusi myydä powertrains-yksikön kovalla hintalapulla ja Porsche totesi ettei me heitä tarvita koska meillä on talossa kokemusta kilpamoottorien rakentamisesta jo 1960-luvulta asti kaikista kilpailuluokista mm. F1, LMP, urheiluautot.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Ensi kauden alustava kilpailukalenteri julkaistu.

F1-sarjan kauden 2023 alustava kalenteri (lähde Auto Bild):
05.03. Bahrain
19.03. Saudi-Arabia
02.04. Australia
16.04. Kiina
30.04. Azerbaidzhan
07.05. USA (Miami)
21.05. Italia (Imola)
28.05. Monaco
04.06. Barcelona
18.06. Kanada
02.07. Itävalta
09.07. Iso-Britannia
23.07. Belgia
30.07. Unkari
27.08. Hollanti
03.09. Italia (Monza)
17.09. Singapore
24.09. Japani
08.10. Qatar
22.10. USA (Austin)
29.10. Meksiko
05.11. Brasilia
18.11. USA (Las Vegas)
26.11. Abu Dhabi

https://sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=472653
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Daniel Ricciardoa viedään Mercedeksen reservikuljettajaksi.

https://sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=472651
Laskisikohan Ricciardo sen varaan että Lewis jäisi kauden 2023 päätteeksi eläkkeelle ja kärkkyisi itse ajopaikkaa kaudelle 2024.

En tiedä kuinka realistinen skenaario. Ricciardo ei itsekään mikään nuori lupaus ole, Russelilla alkaa olemaan kokemusta jo aika hyvin, ettei kokemuksen takia tarvitse konkarikuskia palkata.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Aika itsemurhasiirrolta kyllä kuulostaisi. Tietysti jos ei muutakaan ole tarjolla.. Vaikka nyt Lewis hanskat päättäisi laittaa naulaan, niin eihän tuolta viime aikaisilla näytöillä olisi Mersun kisakuskiksi mitään asiaa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Aika itsemurhasiirrolta kyllä kuulostaisi. Tietysti jos ei muutakaan ole tarjolla.. Vaikka nyt Lewis hanskat päättäisi laittaa naulaan, niin eihän tuolta viime aikaisilla näytöillä olisi Mersun kisakuskiksi mitään asiaa.
Taitaa ikävä tosiasia olla se, että Ricciardon ura oli siinä. Toki jos Haassille jaksaa lähteä ajeleen peräpäähän tai keskikastiin, niin mikäs siinä mutta epäilenpä että motivoi. Välivuosi mersulla testikuskina.. Hmm noh jos haluaa harrastaa. Mitään asiaa ei kisatiimiin ole 2024 vaikka Hamilton lopettaisi.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3697
Taitaa ikävä tosiasia olla se, että Ricciardon ura oli siinä. Toki jos Haassille jaksaa lähteä ajeleen peräpäähän tai keskikastiin, niin mikäs siinä mutta epäilenpä että motivoi. Välivuosi mersulla testikuskina.. Hmm noh jos haluaa harrastaa. Mitään asiaa ei kisatiimiin ole 2024 vaikka Hamilton lopettaisi.
Joo, ei ole mikään itsemurhasiirto vaan viimeinen oljenkorsi. Mersun varakuljettajaksi vielä riittää arvostus.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Joo, ei ole mikään itsemurhasiirto vaan viimeinen oljenkorsi. Mersun varakuljettajaksi vielä riittää arvostus.
Kaikista epätoivoisin siirto. Ikään kuin mies myöntäisi, ettei hänen peräänsä tule kukaan kyselemään, jos hän jättäytyy pois sarjasta edes viikoksi. Sen sijaan on pakko päästä hengailemaan varikolle ja juttelemaan mukavia, jospa jokin paikka järjestyisi edes häntäpäästä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Ehkä siinä on pienet saumat uudeksi hulkenbergiksi korkeintaan ja tuuraamaan jos jostain jämätallista joku sairastuu. Mersu varmaan kaivelisi siinäkin tilanteessa ennemmin jonkun muun rattiin..
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tälle vuodelle Monzan radan lähtösuoran DRS linjaa siirretty, aiemmin se oli 20m ennen barabolicaa, nyt 20m sen jälkeen.
Pystyyköhän seuraamaan kunnolla mutkan läpi alle sekunnin päässä?
FIA tweaks DRS detection point for Italian GP
The FIA has made a minor tweak to one of the DRS zones ahead of this weekend’s Formula 1 Italian Grand Prix.

As per the 2021 event Monza will feature two DRS zones.
The first activation point is 170 metres after Lesmo 2, with the detection point 95 metres before the apex, while the second activation point is 115 metres after the finish line.
However in a small tweak from 2021, and compared to the first circuit map issued on Tuesday, the detection point for the second zone has been shifted.
It was previously 20 metres before the entry of Parabolica but will now be located 20 metres after the exit of the long-radius 180-degree right-hander.
 
Ylös