F1-Uutisia 2022

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1403
Vettel osallistuu Meksikon kisaan / viikonloppuun kypärävärityksellä joka kunnioittaa Didin muistoa
Hieno ele! Nykyautot vaan ovat rakenteeltaan eritoten halon takia sellaisia, ettei kypäräväritykset erotu oikein millään tapaa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Onneksi mökää on saatu alemmas nykyisillä F1-autoilla. Lähtökohtaisesti kaikki ympäristölle koituva turha haitta mikä voidaan poistaa, kannattaa poistaa, jotta autojen kiertäminen ympyrää on jatkossakin hyväksyttävää.
Eikös nyky F1-kilpurit ole ympäristö ystävällisempiä kuin esim 80-luvun tai 90-luvun autot?
Ainakin Formula E sarjan autot pitäisi teoriassa olla kilttejä ympäristöä kohtaan, kun kyseisen sarjan kilpurit toimivat sähkön voimin.
Eiköhän formuloissa mennä tulevaisuudessa saman suuntaan tulevaisuudessa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5389
70- ja 80-luvulla oli niitä hämäriä syöpiä, joiden ainakin oletettiin johtuvan käytetystä polttoaineesta. Oli melkoisia sooseja ne aineet.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Red Bullille 7 miljoonan sakot ja vähän tuulitunneliaikaa pois. Eipä kovin kummoista rankkuja uskallettu yllättäen antaa.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/068999b4-c4fd-4ed2-8621-da7ac17d529c
Aika maltillinen se ylitys oli ollut kun £1.864m tai 1.6%
Seuraavaa en ihan ymmärrä: In its statement, the FIA acknowledges that had Red Bull correctly followed the rules with regard to its documentation it would have still breached the cap but only by £432,652 or 0.37%.
Eli oman kirjanpidon mukaan ylitys ois ollu tuo n.0.5M€ mutta FIA löysi 1.5M€ enemmän kuluja

Penalti kuitenkin $7M ja 10% pois tuulitunneli ajasta 70% -> 63%
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4196
Aika maltillinen se ylitys oli ollut kun £1.864m tai 1.6%
Seuraavaa en ihan ymmärrä: In its statement, the FIA acknowledges that had Red Bull correctly followed the rules with regard to its documentation it would have still breached the cap but only by £432,652 or 0.37%.
Eli oman kirjanpidon mukaan ylitys ois ollu tuo n.0.5M€ mutta FIA löysi 1.5M€ enemmän kuluja

Penalti kuitenkin $7M ja 10% pois tuulitunneli ajasta 70% -> 63%
Miten lie tuo tuulitunneli-ajan vähennys näkyvän tiimin suoritustasossa ensi kaudella. Muutenkin vähemmän saavat käyttää siellä aikaa voitettuaan mestaruudet tällä kaudella.

Myös Aston Martinille pieni sanktio.

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4192
Nyt oli rankku taas täysin uokkaa BS ja luultavasti sen mukaan mitoitettukin.

RB on nyt niin kaukana muiden edellä, että todennäköisesti pärjäisi top-3 ensi vuonna tän vuoden autolla, ihan ilman mitään tuulitunneli aikojakin. Marko oli oikeassa, FIAn rankut on aina sellaisia, että niistä ole niin väliä.

Ehdin jo ajatella, että FIA on kaivanut vehkeensä tallien taskusta, mutta sama meno jatkuu edelleen.

Saas nähdä kuinka paljon alkaa tulemaan pieniä ylityksiä, vai tuleeko seuraavaksi ukaasi, että seuraavia säännön rikkojia rankaistaan ankaramman mukaan.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Nyt oli rankku taas täysin uokkaa BS ja luultavasti sen mukaan mitoitettukin.

RB on nyt niin kaukana muiden edellä, että todennäköisesti pärjäisi top-3 ensi vuonna tän vuoden autolla, ihan ilman mitään tuulitunneli aikojakin. Marko oli oikeassa, FIAn rankut on aina sellaisia, että niistä ole niin väliä.

Ehdin jo ajatella, että FIA on kaivanut vehkeensä tallien taskusta, mutta sama meno jatkuu edelleen.

Saas nähdä kuinka paljon alkaa tulemaan pieniä ylityksiä, vai tuleeko seuraavaksi ukaasi, että seuraavia säännön rikkojia rankaistaan ankaramman mukaan.
1.6% ylitys, joka ei ole juuri mitään niin rankku siihen nähden varsin kova. Itse projekteja vetäneenä niin 5% ylitys on sellainen turvaraja. RB omassa kirjanpidossa oli laskenut sen olleen huomattavasti pienempi.
En sano että sääntöjä pitää / voi rikkoa mutta tuo ylitys menee marginaaliin esim olkiluoto3 verrattuna
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Aika maltillinen se ylitys oli ollut kun £1.864m tai 1.6%
Seuraavaa en ihan ymmärrä: In its statement, the FIA acknowledges that had Red Bull correctly followed the rules with regard to its documentation it would have still breached the cap but only by £432,652 or 0.37%.
Eli oman kirjanpidon mukaan ylitys ois ollu tuo n.0.5M€ mutta FIA löysi 1.5M€ enemmän kuluja

Penalti kuitenkin $7M ja 10% pois tuulitunneli ajasta 70% -> 63%
F1TV lähetyksessä avattiin tuota englanninkielistä lainausta, että tuo £1.864m on summa joka pienenee kun RB saa tehdä verovähennyksiä jolloin lopullinen ylitys jää 432,652 eli 0.37% määrään.
Catering palvelujen kuuluminen budjettiin on ollut myös epäselväinen. Jatkossa kun budjettikatto pienenee myös tallien catering ja hosting palvelut tulevat vähenemään koska se syö budjettia
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Monesti miettinyt noita tuulitunnelijuttuja, että noilla rikkailla tiimeillä on niin paljon massia, että miten muka FIA pystyy valvomaan noita käyttöjä?

Itse rakenuttaisin kaikessa hilaisuudessa ja salassa tietty jonnekki kellarikerroksen mihin on salainen pääsy missä olis jossain maan uumenissa tuulitunneli ja laitteost missä vois kaikessa rauhassa pyörittää ilman rajoituksia. Vaikeampiakin asioita on rakennettu tähän maailmaan rahallla. Esim sähköt voisi vetää jostaini kaukaa jonku toisen yhtiön kautta jne...
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Christian Horner on tuohtunut FIA:n rangaistuksesta ja uskoo sen vievän puoli sekuntia ensi kauden auton suorituskyvystä

https://www.suomif1.com/2022/10/christian-horner-raivoaa-red-bullin-budjettisakosta-tama-vie-meilta-puoli-sekuntia-kierrosajasta/
Se tuulitunnelin käyttörajoitus alkoi tuomion julkistamisesta. Kauden 2023 autoon vaikutus voi olla vähäisempi kuin 2024 autoon koska ensi kauden autoa on jo testattu hyvä tovi, mutta rankku päättyy vasta 20.10.2023 jolloin rajoitus iskee kauden 2024 autoon pahemmin vahvasti rajoitetun aero testauksen vuoksi.
RB voi pyörittää tuulitunnelin siipiä vain 201h
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Olipa ylimielinen asenne Hornerilla, kun haastattelija kyseli pitäiskö Red Bill pyytää anteeksi faneilta ja muilta talleilta kulukaton rikkomisesta. Horner vastasi, että muiden pitäisi pyytää anteeksi heiltä ja tämä on aiheuttanut vahinkoa heidän brändilleen.

Oli kyllä tosi ylimielinen vastaus!

Haastattelu löytyy ennen aika-ajoja Viaplaylta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
Red Bull on myös koko vuoden ajan itkenyt siitä, miten tällä kaudella on muka mahdotonta pysyä kulukaton rajoissa. No nyt kun talli saikin rangaistuksen jo viime vuoden kulukatossa huijaamisesta, niin yllättäen Horner onkin sitä mieltä, ettei heillä tule olemaan mitään ongelmia pysyä kulukaton puitteissa tällä kaudella, että se onkin ihan piis of keik... Viime kaudella vaan oli ylimääräisiä "kertakuluja", joita tänä vuonna ei yllättäen olekaan.

https://www.motorsport.com/f1/news/horner-believes-red-bull-wont-breach-2022-f1-cost-cap/10392047/
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Res Bull on ihan samanlainen tekopyhä jeesustelija kuin kaikki muutkin. Itse itkevät myös mersun ja ferrarin systeemeistä ja vaikka mitä. Sitten itse huijaavat niin uhriutuvat.

Sinällään tyypillistä formuloissa. Siksi luokittelen jokaisen tiimin säälittäväksi vinkujaksi. Ei noissa silleen eroja ole loppupeleissä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5389
Res Bull on ihan samanlainen tekopyhä jeesustelija kuin kaikki muutkin. Itse itkevät myös mersun ja ferrarin systeemeistä ja vaikka mitä. Sitten itse huijaavat niin uhriutuvat.

Sinällään tyypillistä formuloissa. Siksi luokittelen jokaisen tiimin säälittäväksi vinkujaksi. Ei noissa silleen eroja ole loppupeleissä.
Näin se on. Ihan jokainen tuolla on ammattivinkuja.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Res Bull on ihan samanlainen tekopyhä jeesustelija kuin kaikki muutkin. Itse itkevät myös mersun ja ferrarin systeemeistä ja vaikka mitä. Sitten itse huijaavat niin uhriutuvat.

Sinällään tyypillistä formuloissa. Siksi luokittelen jokaisen tiimin säälittäväksi vinkujaksi. Ei noissa silleen eroja ole loppupeleissä.
Tämä on kyllä totta. Tämä on tosin ollut pelin henki jo monen monta vuotta. Osaltaa tietoista teatteria, että vingutaan ja valitetaan vastustajista, jos sillä saataisiin edes pienikin etu itselle tai vastustajalle haittaa. Kaikki tallit sen osaavat ja se joka huutaa lujiten voittaa.
 
Ylös