F1-Uutisia 2023

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4141
Aikanaan Todt ja Ross olivat aivan työholisteja. Muutaman tunnin yöunilla kuulemma menivät ja kaiken muun ajan olivat tehtaalla. Siitä ajasta puhutaan, että he saivat motivoitua ihniset parhaaseen suoritukseen, joka varmasti pitää paikkaansa jo sen pohjalta, että esimerkkinä käytännössä asuivat työmaalla.
Toisekseen, kuri ja järjestys olivat jotain sellaista, joka ei ehkä tänä päivänä ole soveliasta. Vaikka olisi ollut monen voiton putki takana, niin heti lähdettiin tekemään töistä, kuin oltaisiin taka-ajoasemassa. Siellä ei paljoa työntekijät tai kuskit narisseet, Ferrari ja tallin etu oli aina kaiken yläpuolella.

Tähän mukaan Schumin vastaava työtahti, niin lopputulos oli huimaa.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4208
Aikanaan Todt ja Ross olivat aivan työholisteja. Muutaman tunnin yöunilla kuulemma menivät ja kaiken muun ajan olivat tehtaalla. Siitä ajasta puhutaan, että he saivat motivoitua ihniset parhaaseen suoritukseen, joka varmasti pitää paikkaansa jo sen pohjalta, että esimerkkinä käytännössä asuivat työmaalla.
Toisekseen, kuri ja järjestys olivat jotain sellaista, joka ei ehkä tänä päivänä ole soveliasta. Vaikka olisi ollut monen voiton putki takana, niin heti lähdettiin tekemään töistä, kuin oltaisiin taka-ajoasemassa. Siellä ei paljoa työntekijät tai kuskit narisseet, Ferrari ja tallin etu oli aina kaiken yläpuolella.

Tähän mukaan Schumin vastaava työtahti, niin lopputulos oli huimaa.
Tämä ja lisäksi Schumihan "opetteli" tuntemaan mekaanikkonsa, kyseli heidän perheiden kuulumiset yms. jutusteli heidän kanssaan. Osasi motivoida kanssa työntekijänsä. Se on varmaan vaikuttanut siihen että jokainen mutterin vääntäjä on tallissa antanut 100 % myös Schumin eteen aikanaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4356
Tämä ja lisäksi Schumihan "opetteli" tuntemaan mekaanikkonsa, kyseli heidän perheiden kuulumiset yms. jutusteli heidän kanssaan. Osasi motivoida kanssa työntekijänsä. Se on varmaan vaikuttanut siihen että jokainen mutterin vääntäjä on tallissa antanut 100 % myös Schumin eteen aikanaan.
Motivaatio oli kohdillaan kun jouluna kotiin saapui 100k€ shumin joulupaketti jokaiselle tiimin jäsenelle...
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6381
Aikanaan Todt ja Ross olivat aivan työholisteja. Muutaman tunnin yöunilla kuulemma menivät ja kaiken muun ajan olivat tehtaalla. Siitä ajasta puhutaan, että he saivat motivoitua ihniset parhaaseen suoritukseen, joka varmasti pitää paikkaansa jo sen pohjalta, että esimerkkinä käytännössä asuivat työmaalla.
Toisekseen, kuri ja järjestys olivat jotain sellaista, joka ei ehkä tänä päivänä ole soveliasta. Vaikka olisi ollut monen voiton putki takana, niin heti lähdettiin tekemään töistä, kuin oltaisiin taka-ajoasemassa. Siellä ei paljoa työntekijät tai kuskit narisseet, Ferrari ja tallin etu oli aina kaiken yläpuolella.

Tähän mukaan Schumin vastaava työtahti, niin lopputulos oli huimaa.
Yleisenä ajatuksena tuli mieleen, että monesti puhutaan että Ferrarilla pitäää olla kova kuri että tulee tulosta. Toisaalta eroaako tuo mistään tiimistä historiassa? Ei tule yhtäkään tiimiä mieleen missä hurlumhei asenteella olisi saatu mitään aikaan. McLaren Dennisin aikaan. Noh kaikki tietää Dennisin sisäkurin. Dream Team Ferrarilla. Briatore Benetton/Renault. Williamsilla Patrick/Frank. Red Bullilla Helmutti ja ehkä Horner myös.

Taitaa olla niin, että noinkin tarkka laji kuin formulat on niin siellä ei ole vara olla löysä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5345
Minkäs takia tuo Arrivabene sai potkut? Oli kuitenkin nostanut Ferrarin mestaruuskamppailuun mukaan kausille -17-18. Seuraavankin kauden auto oli vielä hyvä. -18 hävisivät taiston Hockenheimiin ja Vettelin virheeseen, jonka jälkeen Seb ei mielestäni koskaan palannut aiemmalle tasolleen. Arrivabene oli karismaattinen johtaja, jollaista Ferrari tarvitsee.
Binotto pelasi likaisia pelejä johtokunnassa ja houkutteli porukan potkimaan Maurin pihalle, jotta hänelle itselleen napsahtaisi tallipäällikön paikka.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4141
Jotainhan ne Lerkin radioon rääkymiset kertoo tallin nykyisestä tilanteesta. Tuollaistahan ei suvaita minkään tallin sisällä ja Lerkin komivuotaaksitaantuma kesti vielä aika pitkään. Ei selkeästi luottanut talliin ja insseihinsä, vaan koki ratinkääntäjänä itse osaavansa asiat näitä paremmin ja yleensähän ne ajatukset aika pielessä olikin. Jokuhan siellä tallissa moneltakin osin nyt mättää ihan niistä marssijärjestyspelisäännöistä lähtien.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6381
Sössöfeelu olisi itse voinut pitää pelit ladulla esim. Malesiassa ja Silverstonessa.
Noloa tämä Massan touhu. Mitä merkitystä tuommosella kabinettimestaruudella on tämmösen ajan jälkeen ja mitä siitä edes saa vaikka se menisi läpi? Onko asialla enään näin pitkän ajan jälkeen mitään merkitystä. Massan statusta se ei nosta.

Antaisi olla ja keskittyisi muihin asioihin. Tai ehkä tässä on takana rahallinen korvaus ja rahastus. Tietävät ettei mestaruus muutu, mutta FIA maksaa massan hiljaseksi jollain 100 miljoonan korvauksella tms.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5627
Noloa tämä Massan touhu. Mitä merkitystä tuommosella kabinettimestaruudella on tämmösen ajan jälkeen ja mitä siitä edes saa vaikka se menisi läpi? Onko asialla enään näin pitkän ajan jälkeen mitään merkitystä. Massan statusta se ei nosta.
Eihän Massa hae tässä mestaruutta vaan rahaa. Kuten kanteessa on kerrottu, niin mies uskoo menettäneensä kymmeniä miljoonia dollareita menestysbonusten ja sponsoritulojen muodossa. Jutussa on perää, sillä maailmanmestari on aina haluttu mainoskasvo ja kuljettajasopimuksissa on mainintoja GP-voitoista ja mestaruuksista maksettavista bonareista.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1084
Perusteet on melko heikot, mutta onhan tuossa Massan nostamassa jutussa perää. Jos säännöt sanovat, että kilpailun tulokset olisi pitänyt mitätöidä ja lakaistiin maton alle niin vaikutti merkittävästi kauden kulkuun ja lopputulokseen. Toki pitää muistaa, että mikäli singaporen kilpailu olisi mitätöity niin muuttunut pistetilanne olisi voinut vaikuttaa loppukauden kilpailujen tuloksiin, joten on virheellistä spekuloida että mitätöidään yhden kisan tulokset ja MM-sarjan loppupisteet olisi yksi yhteen.

Massa voisi silti jättää nuo maailmanmestaruuspuheet pois ja esittää vain rahallista korvausta todennäköisestä MM-tittelistä.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1995
Varaskuskit toisivat todellakin uutta kulmaa tuohon. Ehdottomasti jatkoon!
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4141
Rookiet pääsisivät näyttämään kykyjään, mutta tosiaan se tallin ykköskilpurin näille antaminen juuri ennen kisaa saattaa aiheuttaa mietintää tallissa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3833
Onko noista sprinttien lisäämisestä kuulunut? Ihmettelen jos ei tulisi lisää. Ja jossain Verstappenin haastattelussakin valitettiin aiheesta, mutta en löytänyt tarkkaa lukua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5627
SKY:n selostaja David Croft kertoi kanavan podcastissa omat muutosehotuksensa sprintteihin.
  • Ajetaan perjantaisin
  • Varaskuskit halutessaan mukaan
  • Erillään mm-sarjasta, pisteitä ei lasketa kokonaispisteisiin
  • Parc Ferme-sääntö poistetaan
https://www.planetf1.com/news/f1-sprint-world-championship-proposed-david-croft/
Haaveilua vailla lainkaan realismia. Budjettikaton aikaan nyt ei vaan voida järjestää mitään jenkkityylistä romurallia, joka kaiken lisäksi olisi suljettu varsinaisen MM-sarjan ulkopuolelle. Tallit eivät muutenkaan halua romuttaa autojaan huvin vuoksi, olipa kulukattoa tai ei.

Voisi kuitenkin olla perusteltua tehdä sprinteistä junnukisoja, joissa kerätään tallipisteitä. Junnusprinttiin saisi startata vain kuljettaja, joka on ajanut enintään kaksi GP-kisaa urallaan. Miksei voisi yrittää vähän hillitä menoa esimerkiksi pakottamalla tietyn verran downforcea / siipeä ja ottamalla moottorista kierroksia pois. Kun F1-sarjassa monet tahot haluavat muutenkin poistaa perjantain vapaat harjoitukset, niin entäpä jos vapaat harjoitukset olisivatkin vain junnujen ajamista. Pitäähän sitä saada autosta kokemusta ennen kuin sillä lähtee ajamaan kilpaa.

Ehkä tämä idea kuitenkin kaatuu siihen, ettei junnua voi yksien tai kaksien vapaiden harjoitusten perusteella heittää 20 auton gridille ns. ylitehoisella autolla ja käskeä ajamaan kilpaa. Toisaalta junnukisat pakottaisivat tallit vähän panostamaan myös junioritoimintaan ja erityisesti valitsemaan varakuskeikseen oikeasti päteviä kuljettajia.

Useimmille junnuille lienee myös järkevämpää keskittyä yksinomaan F2-sarjassa suoriutumiseen tällaisten F1-kokeiluiden sijaan.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2504
Noloa tämä Massan touhu. Mitä merkitystä tuommosella kabinettimestaruudella on tämmösen ajan jälkeen ja mitä siitä edes saa vaikka se menisi läpi?
Ainakin saisi olla näillä näkymillä varsin pitkään Ferrarin viimeisin maailmanmestari!
 
Ylös