Ferrari keksinyt runsaudesarven..

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Omien sanojensa mukaan Ferrari SÄÄSTÄÄ rahaa mitä enemmän he testaavat?!?!?
Todt antoi tuonkaltaisen lausunnon kun vastasi kritiikkiin että muut tallit haluaa että Ferrari myös sitoutuu 30 pv testirajoitukseen.

Muutenkin on mielettömän kivaa katsella kuinka pikkuhiljaa paniikki hiipii Ferrari-väen puseroon. Tähän mennessä Shumi on voinnut ajaa vaivatta voitosta voittoon. Nyt kun säännötkin muuttuneet niin ettei suosi Shumin repivää ajotyyliä niin upea tunne on että Ferrarin ja Shumin aika ohi...ainakin tänävuonna.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Viimeksi kun testipäiviä rajoitettiin ("kesäloma") joskus 90-luvulla, olivat kaikki sitä mieltä, että moinen vain lisää kulunkeja. Tehtaalla testaaminen kun oli ainakin tuohon aikaan kuulemma kalliimpaa kuin radalla. F1 Racing -lehdessäkin esiteltiin kera kuvien, kuinka Arrows testasi jousitusta hydraulisessa vermeessä, joka simuloi eri ratoja.

ps. Muistan lukeneeni eräältä foorumilta, että tämän kauden sääntömuutokset räätälöitiin täysin Ferraria varten.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Niinhän ne räätälöitiinkin ja testattiin etukäteen FIAn ja FERRARIn yhteistyössä. Herääkin kysymys, mitä nämä oikein kämmäsivät?
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Repivää ajotyyliä? siis tämähän on kimin imago, että otetaan kaikki irti kalustosta kesti se maaliin asti tai ei, ihan mediassa asti on kehuttu schumin taitoa tuoda auto alakynnessäkin maaliin, Malesian kisa oli hyvä suoritus ottaen huomioon auton hitauden.

Ferrarin vauhdin syynä on se että muut on ottanu suuremman harppauksen, Australiassa ferrari oli aika tasoissa kun oli viileämpi keli.

Joidenkin kannattais vielä pitää noita puheitaan omassa masussa, siinä murtuu moni sydän kun tuun sanomaan jo Imolan kisan jälkeen kuinka tilanne on muuttunut, Ferrari tulee voittamaan kisoja, Australia näytti jo hyvän esimerkin.
 
Viimeksi muokattu:

kp_1

Active member
Liittynyt
8.2.2005
Viestit
44
Ferrari tulee epäilemättä nousemaan viimeistään siinä vaiheessa, kun siirrytään eurooppaan. En kuitenkaan usko että tällä kaudella nähdään samanlaista dominointia ferrarin toimesta kuin edellisillä kausilla.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Se on outo juttu että Ferrari viivyttelee uuden autonsa suunnittelussa niin että tuovat sen vasta Espanjan GP:hen. Jos olisivat suunnitelleet autonsa aiemmin, olisivat voineet jo Australiassa ajaa sillä kuten muutkin, niin ei olisi tarvinnut Malesiassa jäädä kauas kärjestä. Heillä luulisi olleen aikaa suunnitella, kun tiesivät uudet säännöt kuukausia tai vuosia ennen muita talleja. Mitähän mullistavaa siihen autoon tulee, taitaa olla melko paljon lopullisessa versiossa uudistuksia siihen autoon joka esiteltiin F2005-esittelytilaisuudessa.

Veikkaampa että tämä uusi suunnittelija Aldo Costa ei ole yhtä hyvä kuin eläkkeelle pääsyä odotteleva Rory Byrne, ja Ferrarit tulevat olemaan sekä epäluotettavampia että kilpailukyvyttömämpiä kuin aiempina vuosina.
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Ratkeaapa mestaruus muutamaa kisaa myöhemmin ferrarin alkukauden ansiosta, mielellään saisi ratketa viimeisessä kisassa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
niin siis ainakin Aamulehdessä oli uutinen jossa oli joku tallipäälliköistä sanonut että Ferrari saa Bridgestonelta 35m€/vuosi pelkästään testaamista varten....
se että tienaako sillä (jääkö rahaa ylikin siis) niin en tiedä...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Miksipä ei maksaisi. Ferrari on Bridgen asiakkaista oikastaan ainut, jolla on resursseja rengastestin ajamiseen, eikä se radalla kruisailu ilmaista ole.

Vaikka Fioranossa kierrettäänkin enemmän kuin herrasmiessopimukset sallii, jää Michelinille silti melkoinen etu testikilometreissä. Ja se myös näkyy. Ranskalaiskumit ovat toimineet tähän asti huomattavasti paremmin. Ilmeisesti Bridgestonella ei riittäneet talvitestikilsat uusiin sääntöihin sopeutumiseen.

Ei sillä, kiva nähdä uusia naamoja kärjessä. Harmi vain kun ne keltaisetkin käyttää tuota japsirengasta :tongue:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Otto Hokkanen sanoi:
Ilmeisesti Bridgestonella ei riittäneet talvitestikilsat uusiin sääntöihin sopeutumiseen.
Eikös Briatore vai oliko se TOyotan pomo todennut sarkastisesti, että itseppä Bridgestone ja Ferrari ovat muut tallit "pakottaneet" vaihtamaan Michelinille...
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
No loppuu se rengassota kun oikea F!-rengas GOODYEAR napsaisee monopolin jälleen itselleen! Bernie vaihtaa Misukat ja Brisukat Good Yeariin - ja kaikki ovat sitten tyytyväisiä!:ahem:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
B-Stone on itse jo aikoja sitten valinnut itselleen tavaksi tehdä hyvä rengas ainoastaan yhden tallin kanssa yhteistyönä. Ei auttanut vaikka McLaren ja muut huipputallit laittoivat vastaan, Bridgestone keskittyi vain ja ainoastaan Ferrariin. Ja voiko tapaa pitää huonona kun katsotaan tuloksia aikaisemmilta vuosilta?

Michelin on mielestäni ollut parempi kehitystyössä, vaikea sanoa onko syy tavassa tehdä hyvä rengas useampien tiimien kanssa vai sitten jossain muussa. Michelinhän otti Bridgestonen varsin nopeasti kiinni, ollen varsin vahva jo toisena kautenaan. Kun miettii Michelinin nopeutta kehittää renkaita, ei sen paremmuus yllätä. Tosin Ferrarihan ajattaa vanhaa autoa, ja uusi lienee sen verran nopeampi ettei pieni tappio renkaissa haittaa.

Ja itse alkuperäiseen aiheeseen kommetti, vaikka Ferrari testaakin reilusti, niin F1-racingin arvioiden mukaan rahaa kuluu Ferrarilta testaamiseen (vain) kolmanneksi eniten. Monessa muussa asiassa Ferrari on tuhlaaja nro.1. Ja tietysti kun muistaa että heille maksetaan testaamisesta, niin Ferrarin testikulut ovatkin vain puolet McLarenin tai Williamsin testikuluista. Itse asiassa Ferrarin testikulut liikkuvat Renaultin ja Sauberin lukemissa kun Bridgestonen korvaus otetaan mukaan laskuihin. Eli ei maksa paljon mittään.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
312T4 sanoi:
No loppuu se rengassota kun oikea F!-rengas GOODYEAR napsaisee monopolin jälleen itselleen! Bernie vaihtaa Misukat ja Brisukat Good Yeariin - ja kaikki ovat sitten tyytyväisiä!:ahem:
niin, riippuu tietty sopimuksien pituudesta että koska tuommonen ylipäätään olisi mahdollista...
(kumpikaan nykysistähän ei ole kai edes suostuneet miettimään jättäytymistä pois)
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
FO110K sanoi:
niin, riippuu tietty sopimuksien pituudesta että koska tuommonen ylipäätään olisi mahdollista...
(kumpikaan nykysistähän ei ole kai edes suostuneet miettimään jättäytymistä pois)
Jos siirrytään yhteen valmistajaan, niin silloin käydään uusi tarjouskilpailu ja silloin on Good Year vahvoilla:ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
312T4 sanoi:
Jos siirrytään yhteen valmistajaan, niin silloin käydään uusi tarjouskilpailu ja silloin on Good Year vahvoilla:ahem:
niin josjos ja jos ;) ei niitä voimassaolevia soppareita hirveen helpolla katkaista....
mutta muuten oot kyllä oikeessa, GY saattaa monopolin saadakin mikäli nuo jossain välissä kilpailutetaan...
 

Rintintin

Karanteenikapiainen
Liittynyt
28.9.2004
Viestit
753
WoPe sanoi:
Ferrari tulee voittamaan kisoja.
Mutta milloin? Milloin on liian myöhäistä? Nämä uudet säännöt... Onko oikeasti täysin mahdotonta suunnitella pitkäntähtäimen sääntöjä, eikä vain "mennään tämä kisa näin ja katotaan sitten seuraavaa--"

FIA :nope:
Ferrari... noh, kommentoin sitä vaikka näin: :jaska:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
AJ sanoi:
Niinhän ne räätälöitiinkin ja testattiin etukäteen FIAn ja FERRARIn yhteistyössä. Herääkin kysymys, mitä nämä oikein kämmäsivät?
Eivät mitään. Ettekö jo tajua, että tämä koko F1 sirkus on pelkkää teatteria. Tulokset on ennalta päätettyjä ja jokaiselle kuljettajalle/tallille on mm. ennaltaohjelmoitu tietty rooli/imago/leikkipersoona ties mitä hämäriä tarkoitusperiä palvelemaan. Yleisölle, kuljettajille, medialle ja koko muulle poppoolle uskotellaan (varsin uskottavasti) rehdistä ja tiukasta (joka vaikuttaa kyllä loogiselta, mutta ei sitä ole)urheilumuodosta, todellisuudessa homma on siis vain pelkkää kusetusta. Systeemi pelaa aina niin, että A. Bernielle tulee mahdollisimman paljon rahaa ja B. Ferrari voittaa. Aivan kuin vuonna 03, Bernie ja kump haluavat nyt tehdä tiukan kauden, jotta saadaan mahdollisimman paljon makkaraa lisääntyvien katsojien muodossa. Kuitenkin loppukaudesta viimeisessä kisassa homma järjestetään niin, että Ferrari voittaa, mites se nyt taas noin?.
 
Ylös