Ferrari-pomojen välit tulehtuneet

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
mtv3.fi 13.09.2007:

Ferrarin hallituksen puheenjohtajan Luca di Montezemolon ja tallipäällikön Jean Todtin välit ovat tulehtuneet, kertoo Bild-lehti.

Myös MTV3:n tietojen mukaan Ferrari-leirissä on esiintynyt kahtiajakoa, sillä Montezemolo oli Kimi Räikkösen Ferrari-pestin takana, kun taas Todt vastasi Felipe Massan palkkaamisesta. Montezemolon varsinaisena työsarkana on Ferrarin emoyhtiön Fiatin johtaminen, kun taas Todt on tänä vuonna hoitanut Ferrarin pääjohtajan ja tallipäällikön virkaa.
mtv3.fi 14.09.2007:

Alonso on ollut tyytymätön asemaansa McLarenilla ja hänen on väitetty tekevän lähtöä tallista. Paluuta Renault-talliin on pidetty kaksinkertaisen maailmanmestarin todennäköisimpänä vaihtoehtona, mutta espanjalaislehtien mukaan myös Ferrarin hallituksen puheenjohtaja Luca di Montezemolo on kiinnostunut Alonson palveluksista.
Nonni! Montezemolo haluaa Alonson ensi kaudeksi Ferrarille, ja käytännössä Massan asema on täten uhattuna. Todt ei siihen suostu ja riita on käynnissä. Miälenkiintoista!!!!
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Jaahas. Tällaistahan sitä on nyt näin viimeksi kuiskittu tosiaan. Enpä kyllä usko, että Alonso haluaisi Kimin tallikaveriksi. Ei siitä tulisi yhtään mitään muuta kuin jalan polkemista taas. Kimillehän se nyt olis ihan sama.

Todennäköisempi puoli tässä huhuilussa on se, että Todtin vetäytyessä (kuka tietää milloin?) Ross varmaankin kärkkyy tallipäällikön pestiä. Ja ihan taatusti olisi siinä hommassa mies paikallaan.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Eikös tämä sama "Montezemolo <3 Kimi, Todt <3 Massa" -huhu pyörinyt kesällä täällä? Silloin asia taidettiin nähdä paskapuheena.

Tietty jos Brawn ei halua tehdä töitä Todtin kanssa, on se aika kova juttu. Minä luulin että äijillä olisi vähintäänkin lämpimät välit Schumi-vuosilta. :dunno:
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Onhan se selvä, että jos Massan managerina on Nicolas Todt, niin isipappa Todt puolustaa poikansa asiakasta. Ei siinä mitään omituista ole.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Rälle sanoi:
Onhan se selvä, että jos Massan managerina on Nicolas Todt, niin isipappa Todt puolustaa poikansa asiakasta. Ei siinä mitään omituista ole.
Olet ihan oikeassa.Vähän sama kun puhutaan Nicosta,tottakai Keke tekee kaikkensa poikansa eteen.Ihmettelisin jos ei tekisi.Sama Todtin kanssa,totta kai kun oma poika on Massan manageri niin hymy Massan voittaessa on herkempi.

Mielenkiintoista kyllä olisi jos Ross Brawn nimitettäisiin Ferrarin uudeksi tallipäälliköksi.Eikös Ross ole kehunut,ainakin käsittääkseni,Kimiä maasta taivaisiin jo vuosia.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Eilen aika-ajon toisen tai kolmannen session aikana koosteessa näytettiin hetken aikaa kuvaa Ferrarin pilttuusta, ja siellä oli Todtin poika varsin apean näköisenä. Tiesiköhän ettei omalla suojatilla ollut tuosta aika-ajosta odotettavissa huipputulosta, kun di Montezemolo on linjannut tallipäällikön ohi tallin resurssien käytöstä... :eek:
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Jostain olin lukevinani, että Alonson Minardi aikoina Ferrari tarjosi hänellä pitkää ja rahakasta sopimusta, jonka torjui koska olisi joutunut aluksi olemaan shumin kakkoskuski. Sen tapauksen seurauksena Alonson sillat makarooneihin on poltettu...
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Riitely Ferrari-pomojen välillä ei ole laantumaan päin

mtv3.fi 28.09.2007:

Nyt myös Jean Todt Toyota-huhussa

Toyota-tallin ympärillä pyörii F1-varikolla tällä hetkellä runsaasti huhuja. Aiemmin tällä viikolla vihjailtiin, että Ferrari-kuski Felipe Massa olisi suuntaamassa ensi kaudeksi Toyotalle. Nyt saksalainen Express-lehti hämmentää soppaa nostamalla esille mahdollisuuden Ferrarin tallipäällikön Jean Todtin siirtymisestä Toyotalle.

Todtin välit Ferrarin hallituksen puheenjohtajan Luca di Montezemolon kanssa ovat tunnetusti kiristyneet. Sapattivuotta tällä hetkellä viettävän Ross Brawnin on arveltu palaavan ensi kaudella Ferrarille ja Brawn saattaa ottaa Todtin paikan tallipäällikkönä.

Todtin ja Massan samanaikainen siirtyminen Ferrarilta Toyotalle olisi järkeenkäypää sen suhteen, että Massan managerina toimii Todtin Nicolas-poika. Ferrari-pomona toimiessaan Todt ei ole halukas korvaamaan Massaa Fernando Alonsolla, kun taas Montezemolo haluaisi nähdä McLarenilta mahdollisesti vapautuvan Alonson punaisessa autossa.
F1-kuljettajamarkkinoiden kulminaatiopiste vuodelle 2008 lähestyy. Alonso on avain moniin kuljettajapaikkoihin monissa talleissa vuodeksi 2008. Alonso ei voi vetkutella omaa päätöstään enää kovin pitkään, mutta käytännössä, mikäli hän haluaa ajaa voittaja-autoa ensi vuonnakin, niin vaihtoehdot ovat todellisuudessa vähissä. Paluu Renaultille olisi toki mahdollinen, mutta usko siihen, että Renaultilla olisi ensi vuonna voittaja-auto, on varmaankin aika heikko kaikissa F1-asiantuntijapiireissä. Mikäli Alonso ei jatka McLarenilla, niin siinä tapauksessa se toinen voittaja-auto on Ferrari.

Jos ja kun Massan paikka on kyseenalainen tallissa kilpakuljettajana, niin Jean Todtin paikka tallipäällikkönä on siten myös kyseenalainen. Kukaan tuskin on kykenevä kyseenalaistamaan Todtin saavutuksia, mutta nyt kysymyksessä on siis muutakin kuin tallin johtamiseen liittyviä aspekteja.

Eli, jos tätä maikkarin uutista voisi väljästi tulkita, niin se olisi sitä, että Massan ja sitä kautta Todtin lähtölaskenta on alkanut. Todennäköisesti Alonson Ferrari-neuvottelut ovat niin pitkällä, että on kysymys enää yksityiskohdista.

Flavio Briatore on mitä todennäköisimmin asettanut Alonsolle ukaasin tehdä päätöksen ensi viikkoon mennessä. Renault on luvannut julkistaa ensi vuoden kuljettajansa Japanin GP:n jälkeen, joten se lienee jonkinlainen takaraja Alonsolle ainakin Renaultin suhteen. Sitä kautta syntyy painetta saada Ferrari-neuvottelut sille mallille, että Renaultille pystyy sanomaan selkeän EI:n. Todennäköisesti Alonso haluaa Ferrarille mieluummin kuin Renaultille, mutta pitää Renaultia kuitenkin vielä mahdollisuutena, eikä halua menettää sitä optiota, mikäli Ferrarin kanssa ei päästä sopimukseen.

Ferrari-sopimuksen suurimpina avoimina kysymyksinä on ilmeisesti ykköskuskin asema ja raha. Alonso haluaa selkeän ykköskuskin kohtelun, ettei hänelle käy samalla tavoin kuin McLarenilla ja toisekseen, mies tietää arvonsa ja osaa sitä kautta pyytää palveluksistaan muhkeaa korvausta. Ferrari-tallin näkökulmasta talli toimii paremmin, kun molemmat kuljettajat saavat tasavertaista kohtelua. Osoituksena siitä on tämän vuotiset saavutukset, jolloin molemmat kuljettajat ovat aidosti saaneet kisailla toisiaan vastaan ja saavuttaneet pisteitä.

Raha on Ferrarillekin rajallista ja sitä kautta on ymmärrettävää, että suurella rahalla talliin palkattu Kimi Räikkösen nappaama osuus budjetista on merkittävä, eikä tallilla ole mahdollisuuksia maksaa mielettömyyksiä enää toiselle kuljettajalleen. Räikkösen sopimus on ilmeisesti niin vedenpitävä, että sopimusrikkomus tulisi maksamaan Ferrarille yhtä paljon, ellei enemmän kuin Räikkösen ajattaminen, joten miksi siis muuttamaan sitä miksikään. Massan ulosostaminen on paljon halvempaa.

Kaikki tämä politikointi ja epävarmuus tulevan kauden kokoonpanosta on nyt sitten mitä ilmeisimmin tulehduttanut di Montezemolon ja Todtin välit äärimmilleen ja aiheuttanut myös tuon Todtin Toyota-huhun. On epätodennäköistä, että Jean Todt tekisin tallipäällikön hommia millekään muulle tallille kuin Ferrarille, mutta se ei ole siis enää ollenkaan varmaa, jatkaako hän Ferrarin tallipäällikkönä enää ensi kaudella.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Rälle sanoi:
Todennäköisesti Alonson Ferrari-neuvottelut ovat niin pitkällä, että on kysymys enää yksityiskohdista.
Todennäköisesti ei kuitenkaan.

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:0:0:0;4:35:0:0:0;4:36:46:1:2007-09-25,104:36:488102,1:0:0:0:0:0:

Mielestäni sekä Lonso-Ferrari että Todt-Massa-Toyota spekulaatiot ovat tuulesta temmattuja, hyvin mahdollisesti Alonson managerin tai vastaavien liikkeelle laittamia. Nythän on nimittäin niin, että Alonsolla ei juuri ole vaihtoehtoja, mikäli haluaa ajaa voitoista.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
On aika naiivia kuvitella että Jean Todt syyllistyisi sen kaltaiseen tunteellisuuteen että asettaisi oman poikansa manegeroiman kuskin jotenkin erityisasemaan. Felippe Massa nousi Ferrarille aikanaan aavistuksen yllättävänä nimenä, mutta Jean Todtin antamien kommenttien ja sisäpiiritietojen perusteella päätös oli oikea. Sen lisäksi Felippe Massa on mielestäni ajanut odotuksiin nähden yläkanttiin kausina 2006 ja 2007. Ei äkkiseltään tule mieleen, koska Ferrarin ns. kakkoskuski on tehnyt yhtä vakuuttavaa jälkeä? Eddie Irvine kaudella 1999, mutta kaikki jotka silloin seurasivat, muistavat että vauhdin puolesta puhutaan eri tason kuskeista. Siinä valossa Massan paikka on turvattu.

Se, että Ferrarilla voi olla juopaa menossa noitten pomojen kanssa, on mahdollista. En kuitenkaan jaksa millään uskoa että Todtin ja di Montezemolon välit voivat olla peruuttamattomasti hakauksissa. di Montezemolon asema ei ole olla f1-puolen operatiivisessa johdossa. Ferrarin tuloskunto niin talouden kuin kilpailemisen puolella on mielestäni olleet kuitenkin erinomaiset, ja näistähän Todt vastaa. Tämä kausi on mennyt jo nyt tosi hyvin, toinen tavoite on jo täytetty. Tulevaisuudesta voidaan vääntää peistä, mutta uskoisin että Jean Todtia ei haittaisi vaikka hänen panoksensa kilpailutoiminnan operatiivisella puolella vähenisi. Ross Brawnin tulo talliin on hyvin mahdollista, vieläpä Todtin paikalle, mutta niin että Todtille jäisi aikaa suheerata Ferrarin organisaatiossa ylempänä.

Se mitä minä olen seurannut ykkösiä, niin Ferrarin suurin ongelma on se, että heillä ei ole enää Michael Schumacheria. Mies kuitenkin yhdisti tallin henkilöstöä todella vahvasti.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
pmv sanoi:
Tulevaisuudesta voidaan vääntää peistä, mutta uskoisin että Jean Todtia ei haittaisi vaikka hänen panoksensa kilpailutoiminnan operatiivisella puolella vähenisi. Ross Brawnin tulo talliin on hyvin mahdollista, vieläpä Todtin paikalle, mutta niin että Todtille jäisi aikaa suheerata Ferrarin organisaatiossa ylempänä.

Se mitä minä olen seurannut ykkösiä, niin Ferrarin suurin ongelma on se, että heillä ei ole enää Michael Schumacheria. Mies kuitenkin yhdisti tallin henkilöstöä todella vahvasti.
Eiköhän tämä liity nimenomaan tuohon Ross Brawnin tulevaan rooliin Ferrarilla. Sen mitä olen formuloita seurannut, niin Ferrarin suurimmat ongelmat ovat: tietovuoto McLarenin suuntaan, Ross Brawnin "sapattivapaa", monella paikalla on vaihtunut tekijä ja yksi heistä on Räikkönen, että en nyt nosta schumia ainoaksi ongelmaksi. jos näin on niin sanalasku ei sota yhtä miestä kaipaa, voidaan kumota:wink:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No sehän se juttu on, että jos Schumi ei ois lopettanut, niin Stepney ei olisi turhaunut kun Brawnin paikka ei olisi auennut. Brawn olisi halunnut jatkaa työssäänsä koska sai motivaationsa pitkälti Schumacherin kanssa saavutetusta menestyksestä. Toisaalta vaikka kaikki muu olisi tapahtunut, niin Schumin ansiosta sinne Ferrarille ei Alonso olisi tukkimassa edes spekulaatioissa!
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Rälle sanoi:
mtv3.fi 28.09.2007:



F1-kuljettajamarkkinoiden kulminaatiopiste vuodelle 2008 lähestyy. Alonso on avain moniin kuljettajapaikkoihin monissa talleissa vuodeksi 2008. Alonso ei voi vetkutella omaa päätöstään enää kovin pitkään, mutta käytännössä, mikäli hän haluaa ajaa voittaja-autoa ensi vuonnakin, niin vaihtoehdot ovat todellisuudessa vähissä. Paluu Renaultille olisi toki mahdollinen, mutta usko siihen, että Renaultilla olisi ensi vuonna voittaja-auto, on varmaankin aika heikko kaikissa F1-asiantuntijapiireissä. Mikäli Alonso ei jatka McLarenilla, niin siinä tapauksessa se toinen voittaja-auto on Ferrari.

Jos ja kun Massan paikka on kyseenalainen tallissa kilpakuljettajana, niin Jean Todtin paikka tallipäällikkönä on siten myös kyseenalainen. Kukaan tuskin on kykenevä kyseenalaistamaan Todtin saavutuksia, mutta nyt kysymyksessä on siis muutakin kuin tallin johtamiseen liittyviä aspekteja.

Eli, jos tätä maikkarin uutista voisi väljästi tulkita, niin se olisi sitä, että Massan ja sitä kautta Todtin lähtölaskenta on alkanut. Todennäköisesti Alonson Ferrari-neuvottelut ovat niin pitkällä, että on kysymys enää yksityiskohdista.

Flavio Briatore on mitä todennäköisimmin asettanut Alonsolle ukaasin tehdä päätöksen ensi viikkoon mennessä. Renault on luvannut julkistaa ensi vuoden kuljettajansa Japanin GP:n jälkeen, joten se lienee jonkinlainen takaraja Alonsolle ainakin Renaultin suhteen. Sitä kautta syntyy painetta saada Ferrari-neuvottelut sille mallille, että Renaultille pystyy sanomaan selkeän EI:n. Todennäköisesti Alonso haluaa Ferrarille mieluummin kuin Renaultille, mutta pitää Renaultia kuitenkin vielä mahdollisuutena, eikä halua menettää sitä optiota, mikäli Ferrarin kanssa ei päästä sopimukseen.

Ferrari-sopimuksen suurimpina avoimina kysymyksinä on ilmeisesti ykköskuskin asema ja raha. Alonso haluaa selkeän ykköskuskin kohtelun, ettei hänelle käy samalla tavoin kuin McLarenilla ja toisekseen, mies tietää arvonsa ja osaa sitä kautta pyytää palveluksistaan muhkeaa korvausta. Ferrari-tallin näkökulmasta talli toimii paremmin, kun molemmat kuljettajat saavat tasavertaista kohtelua. Osoituksena siitä on tämän vuotiset saavutukset, jolloin molemmat kuljettajat ovat aidosti saaneet kisailla toisiaan vastaan ja saavuttaneet pisteitä.

Raha on Ferrarillekin rajallista ja sitä kautta on ymmärrettävää, että suurella rahalla talliin palkattu Kimi Räikkösen nappaama osuus budjetista on merkittävä, eikä tallilla ole mahdollisuuksia maksaa mielettömyyksiä enää toiselle kuljettajalleen. Räikkösen sopimus on ilmeisesti niin vedenpitävä, että sopimusrikkomus tulisi maksamaan Ferrarille yhtä paljon, ellei enemmän kuin Räikkösen ajattaminen, joten miksi siis muuttamaan sitä miksikään. Massan ulosostaminen on paljon halvempaa.

Kaikki tämä politikointi ja epävarmuus tulevan kauden kokoonpanosta on nyt sitten mitä ilmeisimmin tulehduttanut di Montezemolon ja Todtin välit äärimmilleen ja aiheuttanut myös tuon Todtin Toyota-huhun. On epätodennäköistä, että Jean Todt tekisin tallipäällikön hommia millekään muulle tallille kuin Ferrarille, mutta se ei ole siis enää ollenkaan varmaa, jatkaako hän Ferrarin tallipäällikkönä enää ensi kaudella.

Niinsanottua puuta heinää koko topikki. Se on aivan selvää että missään F1 teamissa olisi lokoset oltavat muttä tää oon ihan tuulesta temmattua.

Ferrari muuten tulee ottamaan osaa myös A1 GP sarjaan....

http://www.motorsport-total.com/formelsport/news/2007/09/Ferrari_steigt_in_die_A1GP-Serie_ein_07092808.html
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
talakem sanoi:
Ferrari muuten tulee ottamaan osaa myös A1 GP sarjaan....
Hieman erikoisesti muotoiltu, kun ottaa huomioon, että A1GP on yksityyppiluokka. Jos oikein ymmärsin Babelfishin käännöksestä, niin Ferrari vahvistamattoman tiedon mukaan toimittaisi A1GP-sarjaan rungot ja moottorit ensi kaudesta lähtien.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
pmv sanoi:
On aika naiivia kuvitella että Jean Todt syyllistyisi sen kaltaiseen tunteellisuuteen että asettaisi oman poikansa manegeroiman kuskin jotenkin erityisasemaan. Felippe Massa nousi Ferrarille aikanaan aavistuksen yllättävänä nimenä, mutta Jean Todtin antamien kommenttien ja sisäpiiritietojen perusteella päätös oli oikea. Sen lisäksi Felippe Massa on mielestäni ajanut odotuksiin nähden yläkanttiin kausina 2006 ja 2007. Ei äkkiseltään tule mieleen, koska Ferrarin ns. kakkoskuski on tehnyt yhtä vakuuttavaa jälkeä? Eddie Irvine kaudella 1999, mutta kaikki jotka silloin seurasivat, muistavat että vauhdin puolesta puhutaan eri tason kuskeista. Siinä valossa Massan paikka on turvattu.
Massa on tehnyt ihan hyvää jälkeä Kimiin verrattuna, kieltämättä. Mutta ellei Massa olisi Todtin pojan manageroima, ei olisi mitenkään ennenkuulumatonta, että tyydyttävää jälkeä tekevä kuski vaihdettaisiin kovempaan luuhun. Sikäli kun Todtilla on valtaa päättää asioista, vaihtoa ei tulla tekemään. Side Massaan, edullinen sopimus ja tyydyttävät suoritukset painavat vaakakupissa liiaksi.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Alonso on kerran sanonut kiitos ei Fiiatille ja Alonso vasikoi selkeästi omaa arvoaan kohottaakseen tuossa jupakassa... näiden jälkeen sitä ollaan viemässä Fiiulle... tuskinpa.
 

007

Well-known member
Liittynyt
13.1.2007
Viestit
148
Miettikääs nyt vähän..Räikkösen tallikaveriksi muka menisi, mutta Kovalaisen ei :rolleyes:
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Alonso tuntee hyvin Kovalaisen Renault ajoilta ja tietää et äijässä on potenttiaalia nousta kovaksi luuksi. Massa ja Kimi ei sitten niin tuttuja, mutta aika tasaväkisiä näyttävät olevan, joten näyttää normi kuskeilta. Kimillä tietty aika karua dominointia mäkiltä.

Ehkä joku Kimin kanssa 2+n tai massan kanssa 1+n vois olla kova sana, eli tasa-arvoo kattella hetki ja sit totaalinen ykköskuskin asema.

Noloa se on palata Renaultille ja Mäkillä on huono olla. Kaikki tallit varmasti Alonson haluaa, mutta eiköhän Alonso halua huipputalliin.
 
Ylös