Ferrari, ryhtiä!

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
No Massa on parhaimillaan, kun starttaa eturivistä. Jos seuraavat kisat on kuivia niin Massa on ykkössuosikki mestariksi. Jos sataa tilanne on huonompi, koska McLaren on huimasti parempi auto kostealla.

Singaporessa kevyellä paalulle ja karkuun.
Kyllä se on vain pakko myöntää, ettei se ole aivan 100% auton ansiota, että Mclaren tai Hamilton on sateella parempi. Auto tietysti vaikuttaa paljon, mutta ei sitä aivan täysin voi auton piikkiin laittaa.

Nyt Massalle vasta niitä paineita kerääntyy, saa nähdä miten ajo sujuu Fujissa. Massakin tietää, että mestaruus on otettava tänä vuonna, koska ensi vuonna saattaa olla pakka melkoisen sekaisin autojen ja kuskien voimasuhteissa. Kimilläkään tuskin on vastaavia ongelmia enään slickseillä.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ferrari vois todellakin ryhdistäytyä ja heittää mädällä omenalla tuota Montea. Kaveri on just tuollaisen idioottimaisen italiaanon perikuva. Meidän auto on paras, talli on paras, Ferraria ei voita mikään.

Prkl, jos näin olisi niin se kottero olisi saatu istumaan kiminkin käteen siten, ettei tarvitse rajojen äärilaidan ulkopuolella jatkuvasti paahtaa.

Aina jaksaa kaivaa Ferrarin parhauden todisteeksi jonkin yksittäisen sekunnin pätkän kisaviikonlopusta mutta ei osaa kokonaisuutta katsoa silmiin :jaska:

Ymmärrän toki, että "suuren johtajan" täytyy valaa uskoa "alamaisiin" mutta tuo on nähty ja koettu naurettavimmaksi keinoksi tehostaa toimintaa nykymaailmassa.

Ranskalaiset ja brittiläiset tallin johtoon, niin johan alkaa taas kulkemaan.

Mikä noita italiaanoja oikein vaivaa? Onko niillä todellakin vielä meitäkin heikompi itsetunto? :yuck:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kimi autosportin Q&A:ssa
Q. Is the car now more to your liking?

KR: The car is usually pretty good in the race, but we still have some work to do to get exactly what we want for one lap. It's definitely been better since we changed back to the parts that we performed well with when we used them in a couple of races this year but on one lap it's still not what we want. We were in a good position today but when the safety car came out it was all gone.
Eli onko tosiaan niin että Kimin autoon on viskattu vanhaa roipetta kiinni jotta auto kulkisi? Vaikuttaa hiukan takaperoiselta kehitykseltä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kimi autosportin Q&A:ssa


Eli onko tosiaan niin että Kimin autoon on viskattu vanhaa roipetta kiinni jotta auto kulkisi? Vaikuttaa hiukan takaperoiselta kehitykseltä.
Vanhaa ja vanhaa. Uudistettu takaripustus ei toiminutkaan halutunlailla joten jatkoivat vanhalla... Eli kehitystyö meni tavallaan hukkaan Silverstonen paikkeilla ja palasivat kait Unkariin vanhempaan ratkaisuun siis molemmissa autoissa..
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Mun mielestä kimi löys vauhtinsa takas Singaporeen. Mutta turva-auto sössi koko kisan. ja sit Kimii ei kiinnostanu jämä pisteet enään ja ajoin niin kovaa kun autolla pystyi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mun mielestä kimi löys vauhtinsa takas Singaporeen. Mutta turva-auto sössi koko kisan. ja sit Kimii ei kiinnostanu jämä pisteet enään ja ajoin niin kovaa kun autolla pystyi.
Mun mielestä Kimin vauhti on hyvää, mutta muut asiat ei mene putkeen. Ferrarin pitäis vähän miettiä taktiikoita paremmin. Liian monta kertaa tänä vuonna Kimi on juuttunut hitaampien taakse kisan alussa, tai sitten joutunut odottamaan varikolla Massan takana. Se on jo nähty ettei se toimi kuin poikkeustapauksessa, että ollaan pikkuisen Massaa painavammalla.

Pitäis olla niin kevyellä että irtoo paalu tai että pystyy ohitella kisan alussa, tai sitten niin raskaalla, ettei tarvii varikolla odotella Massan perässä. Enemmän eroa kuskien taktiikoihin kiitos.
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Aika paljon kevyempi auto sais Räikkösellä olla, että aika-ajossa pärjäisi Massalle. Puhuttais varmaan niin isoista eroista, että kisassa siitä ei enää oliskaan mitään hyötyä kun Räikkönen tulis varikolle niin paljon ennen muita. Singaporessakin melkein sekunti takkiin, kyllä se kertoo jo jotain Räikkösen surkeasta aika-ajovauhdista. Ehkä vähän pessimististä tekstiä, mutta siltä se tilanne tällä hetkellä näyttää. Kyllä mun mielestä saa olla kohtalaisen paksut kimilasit päässä, jos kuvittelee, että Räikkönen enää tällä kaudella pystyisi vastaamaan Massan vauhtiin.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aika paljon kevyempi auto sais Räikkösellä olla, että aika-ajossa pärjäisi Massalle. Puhuttais varmaan niin isoista eroista, että kisassa siitä ei enää oliskaan mitään hyötyä kun Räikkönen tulis varikolle niin paljon ennen muita. Singaporessakin melkein sekunti takkiin, kyllä se kertoo jo jotain Räikkösen surkeasta aika-ajovauhdista. Ehkä vähän pessimististä tekstiä, mutta siltä se tilanne tällä hetkellä näyttää. Kyllä mun mielestä saa olla kohtalaisen paksut kimilasit päässä, jos kuvittelee, että Räikkönen enää tällä kaudella pystyisi vastaamaan Massan vauhtiin.
Kimin aika-ajohändikäppi on kaks kymmenystä Massaan verrattuna. Kisassa Kimi on usein nopeampi. Vaikuttais fiksulta ottaa kisataktiikka, jolla pääsee käyttämään kisanopeuttaan. Turva-autohekrillä radoilla ei mitään järkeä laittaa kimi ajamaan massan perässä samalla taktiikalla.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Eipä paljon kiinnosta voittaako Ferrari kumpaakaan mestaruutta tällä kaudella. McLaren on tehnyt ihan alkukautta lukuunottamatta paljon tasaisempaa jälkeä, kun taasen Ferrari tykitti ne kolme kaksoisvoittoa alkukauteen ja Ranskaan jonka jälkeen seurasi romahdus. Räikköstä on mahdollisesta mestaruuden karkaamisesta turha syyttää, virheitä on tullut ihan yhtä paljon niin Massalle, Kimille kuin tallilekin. Räikkönen menetti Monacon ja Singaporen kolhimisiin 9 pistettä ja Massa mokasi varman kaksoisvoiton Malesiassa. Tallin piikkiin voi huoletta laittaa Massan menettämän väh. podium-paikan jne jne...

Ilman mittavaa brittiammattitaitoa ja R. Brawnin ja M. Schumacherin verenperintöä Ferrari olisi yhtä kusisessa jamassa kuin 90-luvulla ennen Schumia. Eli italialaislehdistö voisi katsoa peiliin ennen kuin alkaa haukkua Räikköstä ihan vitun paskaksi. Entisaikoihin kuskit vetivät pellolle puolet kovemmalla prosentilla ja heitä tituleerataan nykyään ihmiskunnan suurimmiksi sankareiksi. Villiä veikkausta loppuun: Kimi voittaa Fujissa ja on kolmas Kiinassa mikä riittää MM-pronssiin, mutta Massa kokee vastoinkäymisiä ja joutuu tekemään moottorinvaihtoja. Maailmanmestaruus McLarenille, Ferrarille hopeat ja Domenicali ulos.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Kimin aika-ajohändikäppi on kaks kymmenystä Massaan verrattuna. Kisassa Kimi on usein nopeampi. Vaikuttais fiksulta ottaa kisataktiikka, jolla pääsee käyttämään kisanopeuttaan. Turva-autohekrillä radoilla ei mitään järkeä laittaa kimi ajamaan massan perässä samalla taktiikalla.
Massallahan oli n. 7 sekunnin ero Kimiin? Eli Massa ei todellakaan jarruttanut Kimin menoa.

Oskari Saaren huudot Kimin mahtavasta vauhdista oli toki loisteliaita, mutta Massa ajoi lähes kaikilla kierroksilla kierroksen samaan kymmenykseen, kuin Räikkönen ja tämä Massan selvältä johtopaikalta, jossa ei ole niin äärirajoilla ajamista. Kimin taas piti ja onnistuikin ottamaan lyyisin kiinni, mutta varikkosählinki pilasi kaiken.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Turva-autohekrillä radoilla ei mitään järkeä laittaa kimi ajamaan massan perässä samalla taktiikalla.
Tarkoitatko, että Kimille olisi pitänyt laittaa jo aika-ajoihin niin paljon bensaa, että olisi jäänyt turva-auton tullessa (aikaisin, kuten Singaporessa) radalle ja tullut sitten vasta myöhemmin tankkaamaan, kun muut ajavat taas kisaa? Käytännössä tämä olisi tietenkin tarkoittanut huomattavasti huonompaa lähtöruutuakin.

Pienillä taktiikkaeroillahan ei ole turva-autotilanteessa merkitystä, koska käytännössä molemmat otetaan sisään kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1997
Massallahan oli n. 7 sekunnin ero Kimiin? Eli Massa ei todellakaan jarruttanut Kimin menoa.

Oskari Saaren huudot Kimin mahtavasta vauhdista oli toki loisteliaita, mutta Massa ajoi lähes kaikilla kierroksilla kierroksen samaan kymmenykseen, kuin Räikkönen ja tämä Massan selvältä johtopaikalta, jossa ei ole niin äärirajoilla ajamista. Kimin taas piti ja onnistuikin ottamaan lyyisin kiinni, mutta varikkosählinki pilasi kaiken.
Alun renkaidenlämmittely kierroksien jälkeen Kimi ajoi noin 0,1-0,7 sekuntia Massaa kovempaa kokoajan oikeastaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Massallahan oli n. 7 sekunnin ero Kimiin? Eli Massa ei todellakaan jarruttanut Kimin menoa.
Niin, sehän oli Lewis joka jarrutti menohaluja. En tiedä ajoiko Massa äärirajoilla, Kimin vauhdista nähtiin että hän pysyi Lewisin perässä. Katuradalla perässäajamisen vaikeus korostuu ja siksi Kimi ehkä jätti alussa väliä.
Oskari Saaren huudot Kimin mahtavasta vauhdista oli toki loisteliaita, mutta Massa ajoi lähes kaikilla kierroksilla kierroksen samaan kymmenykseen, kuin Räikkönen ja tämä Massan selvältä johtopaikalta, jossa ei ole niin äärirajoilla ajamista. Kimin taas piti ja onnistuikin ottamaan lyyisin kiinni, mutta varikkosählinki pilasi kaiken.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Katuradalla perässäajamisen vaikeus korostuu ja siksi Kimi ehkä jätti alussa väliä.
Katuradalla on päinvastoin helpompi pysyä perässä, koska peesausongelma on nimenomaan nopeissa mutkissa, joita katuradalla ei ole. Kimi jätti alussa väliä, koska renkaat ei lämpene riittävän nopeasti.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kuten kuvista voimme havaita, yksi Ferrarin ongelmakohta tällä kaudella on sivuponttoonien etuosan lisääntynyt ilmanvastus verrattuna viime kauteen:

F-2007


F-2008
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Katuradalla on päinvastoin helpompi pysyä perässä, koska peesausongelma on nimenomaan nopeissa mutkissa, joita katuradalla ei ole. Kimi jätti alussa väliä, koska renkaat ei lämpene riittävän nopeasti.
Mun on pakko kommentoida, vaikka tämä viesti kuuluukin aivan muuhun topiciin. Valenciassa ja Singaporessa on kylläkin selvästi ollut ongelmia takana olevan peesauksessa, vaikka varsinkin Valenciassa on tosi paljon hitaita mutkia.

En keksi tälle ongelmalle muuta selitystä kuin katuratoja yleisesti vaivaava likaisuus. Esimerkiksi, jos Valencian radan puhdistaisi, niin ohituksia voitaisiin nähdä selvästi enemmän (radan pisin kaasu pohjassa oleva pätkä on kaiken lisäksi reilu kilometrin mittainen).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En keksi tälle ongelmalle muuta selitystä kuin katuratoja yleisesti vaivaava likaisuus.
Ajolinja on puhdas ja peesaus tapahtuu ajolinjalla. Joten en oikein keksi miten likaisuudella voisi olla tekemistä asian kanssa. Likaisuus kyllä vaikeuttaa ohittamista, mutta se on toinen juttu.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllä minäkin ymmärtäisin asian niin, että nopeissa mutkissa peesaminen on nimenomaan vaikeampaa kuin hitaissa koska silloinhan aerodynaamisen pidon merkitys korostuu mekaaniseen (renkaat) nähden, päinvastoin kuin hitaissa mutkissa. Ja tämä peesaamisen vaikeushan perustuu käsittääkseni siihen, että auto saa ns. likaista eli pyörteistä ilmaa edessä ajavan auton takia, mikä taas johtaa siihen, ettei auto toimi kuten se on suunniteltu.
 
Ylös