mìkæl2
Member
- Liittynyt
- 22.11.2000
- Viestit
- 10
Missäs nyt mennään autojenkehitysrintamalla kolmen suuren kesken.
Williams arvatenkin jatkokehittää viimekaudella sen puolessavälissä vauhtiin saamaansa konseptia. Tiedossa jo on, että Bemarin kunnianhimo mitä teholukemiin tulee, ei ole hiipumassa. ”Ennakkomainonta” lupasi seuraavankin kauden tehokkainta moottoria Williamsiin. Varmasti uudet vaatimukset niin moottorille kuin kisataktiikallekin vaativat muutoksia edellisestä mallista - ehkei tuoreena autona kuitenkaan niin paljon kuin esimerkiksi macillä. Williamsin auto oli varsin radikaalisti muuttunut edellisestä joten nyt ulkoiset muutokset saattavat jäädä vähiin. Kuitenkin mm etupää ja ripustukset olivat autossa varsin ns konservatiiviset ja toisaalta myös tasapainon hakeminen kesti koko alkukauden joten luulisi tällä saralla jotain tapahtuvan. samaten nykysuuntaus lyhyemmästä akselivälistä saattaa heillä näkyä.
Ferrarilta sanotaan tulevan täysin uuden auton - mutta näiden sanontojen sisältö on usein tulkinnan varainen. Ainakin suurempi sukupolven vaihdos mallissa tuntuisi jo aikataulunkin suhteen vaikealta toteuttaa. Vaikka uusi versio perustuisi GA-malliin tulee sen runko muuttumaan jo uuden moottorinkin takia. Väitetty on myös akselivälin lyhentyvän. No - silloinhan voidaankin jo puhua ”täysin” uudesta autosta. Varmasti koko lailla suuri ponnistus käydään ripustusten ja renkaiden virittelyssä jossa Ferrari viime kaudella epäonnistui. Tässäkin suhteessa aikataulu käy kireäksi ja voi poikia tasapainovaikeuksia. Sen sijaan moottoripuolella Ferrari tuntuu löytäneen konstruktion ja testimenetelmän joihin muut eivät pysty vastaamaan. Vain tehokilpailu ja ns helppojen vuosien loppuminen voi horjuttaa tätä ensi vuonna niin tarkeää luotettavuutta.
McLarenia sattuneista syistä onkin helpoin kommentoida. Heillä uusi auto kiertää jo ratoja vaikka mm Kimi parantelee vielä tovin rannettaan ja vaikkapa testikuskit vasta varmastuivat saati sitten koska Michelin saa uudet renkaansa kokeiltaviksi. No - saderenkaat toki jo testeissä ovat.
Muuten - toivottavasti Kimin ranne ei aiheuta harmia. Ei ole nimittäin sanottua.
Renkaiden suhteen Mac saakin merkittävän edun. Auto saadaan säädetty ja viimeisteltyä tällä hetkellä niin vaativiin rengastusmuuttujiin hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Poissa toivon mukaan on renkaista johtuva balanssin hakeminen ja iskukyvyn vuoristorata. Tietenkin sillä edellytyksellä, että Michelinin kuviot eivät aivan viimetinkaan muutu tyyliin epäsymmetriset urat.
Itse auto on 18 mallin suora jälkeläinen. Itseasiassa uutuudessa on vielä koko joukko 18 mallin osia jotka vaihtuvat talven myötä uuteen sukupolveen. Moottori on uusi ja kuten isolla otsikoilla on uutisoitu - helposti vaihdettava. Oleellista on kuitenkin, että se on tehty vahvemmaksi ja kestävämmäksi sekä sen jäähdytys on suunniteltu uudelleen. Onko siinä kiinni hiilikuituista vaihdelaatikkoa - en tiedä.
Jäähdytystarpeen ( jäähdytystä tarvitaan lisää jo yhden moottorin säännönkin takia ) lisäksi polttoainetankit ovat pienentyneet. Painoa saadaan alas kompensoimaan vahvistunutta moottoria ja nykyinen taktiikka kun ei enää suosi yhden pysähdyksen kisoja - väitetään. Tällä saralla on mielenkiintoista nähdä täyttääkö mersu odotusarvot ja pystyy vähäisellä kulutuksella saamaan taktista etua. Etenkin Ferrari on yhdessä lämpöongelmien kanssa ollut askeleen pari Mersua jäljessä ja tavoitettuaan etua on saksasta luvattu palauttaa McLarenille tämä hyöty. Mutta onhan ne 19-mallinkin lämpöongelmat edelleen tunnustetut ainakin HeikkiKullan toimesta.? Lienee normaalia testeissä tehtävää optimin hakua. No Ferrari on muilta osin ( tähän asti ) ollut niin loistava, ettei tällä ole tarvinnut juuri päätään vaivata.
Aerodynaamisesti Mclarenin paketti on kuin uudelta vuosikymmeneltä muihin verrattuna. Takaosa painuu matalammalle kuin kellään, uuma on kapea ja siro eikä keulakaan jätä kylmäksi.
Macin pohjan ratkaisut ovat kuitenkin niitä kuumimpia uutisia ja Pionolan piiruksia odotellessa aika käy kyllä kovin pitkäksi. Ja kun kaksi mainittua kilpailijaa ovat nekin VM:n sivuilla macin ohessa niin veikkaampa hopeanuolen silti vievän yksityiskohdillaan piirtäjältä suurimman huomion.
Täydentäkääpäs tai oikokaa tästä...
<small>[ 04-12-2003, 11:49: Message edited by: mikæl ]</small>
Williams arvatenkin jatkokehittää viimekaudella sen puolessavälissä vauhtiin saamaansa konseptia. Tiedossa jo on, että Bemarin kunnianhimo mitä teholukemiin tulee, ei ole hiipumassa. ”Ennakkomainonta” lupasi seuraavankin kauden tehokkainta moottoria Williamsiin. Varmasti uudet vaatimukset niin moottorille kuin kisataktiikallekin vaativat muutoksia edellisestä mallista - ehkei tuoreena autona kuitenkaan niin paljon kuin esimerkiksi macillä. Williamsin auto oli varsin radikaalisti muuttunut edellisestä joten nyt ulkoiset muutokset saattavat jäädä vähiin. Kuitenkin mm etupää ja ripustukset olivat autossa varsin ns konservatiiviset ja toisaalta myös tasapainon hakeminen kesti koko alkukauden joten luulisi tällä saralla jotain tapahtuvan. samaten nykysuuntaus lyhyemmästä akselivälistä saattaa heillä näkyä.
Ferrarilta sanotaan tulevan täysin uuden auton - mutta näiden sanontojen sisältö on usein tulkinnan varainen. Ainakin suurempi sukupolven vaihdos mallissa tuntuisi jo aikataulunkin suhteen vaikealta toteuttaa. Vaikka uusi versio perustuisi GA-malliin tulee sen runko muuttumaan jo uuden moottorinkin takia. Väitetty on myös akselivälin lyhentyvän. No - silloinhan voidaankin jo puhua ”täysin” uudesta autosta. Varmasti koko lailla suuri ponnistus käydään ripustusten ja renkaiden virittelyssä jossa Ferrari viime kaudella epäonnistui. Tässäkin suhteessa aikataulu käy kireäksi ja voi poikia tasapainovaikeuksia. Sen sijaan moottoripuolella Ferrari tuntuu löytäneen konstruktion ja testimenetelmän joihin muut eivät pysty vastaamaan. Vain tehokilpailu ja ns helppojen vuosien loppuminen voi horjuttaa tätä ensi vuonna niin tarkeää luotettavuutta.
McLarenia sattuneista syistä onkin helpoin kommentoida. Heillä uusi auto kiertää jo ratoja vaikka mm Kimi parantelee vielä tovin rannettaan ja vaikkapa testikuskit vasta varmastuivat saati sitten koska Michelin saa uudet renkaansa kokeiltaviksi. No - saderenkaat toki jo testeissä ovat.
Muuten - toivottavasti Kimin ranne ei aiheuta harmia. Ei ole nimittäin sanottua.
Renkaiden suhteen Mac saakin merkittävän edun. Auto saadaan säädetty ja viimeisteltyä tällä hetkellä niin vaativiin rengastusmuuttujiin hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Poissa toivon mukaan on renkaista johtuva balanssin hakeminen ja iskukyvyn vuoristorata. Tietenkin sillä edellytyksellä, että Michelinin kuviot eivät aivan viimetinkaan muutu tyyliin epäsymmetriset urat.
Itse auto on 18 mallin suora jälkeläinen. Itseasiassa uutuudessa on vielä koko joukko 18 mallin osia jotka vaihtuvat talven myötä uuteen sukupolveen. Moottori on uusi ja kuten isolla otsikoilla on uutisoitu - helposti vaihdettava. Oleellista on kuitenkin, että se on tehty vahvemmaksi ja kestävämmäksi sekä sen jäähdytys on suunniteltu uudelleen. Onko siinä kiinni hiilikuituista vaihdelaatikkoa - en tiedä.
Jäähdytystarpeen ( jäähdytystä tarvitaan lisää jo yhden moottorin säännönkin takia ) lisäksi polttoainetankit ovat pienentyneet. Painoa saadaan alas kompensoimaan vahvistunutta moottoria ja nykyinen taktiikka kun ei enää suosi yhden pysähdyksen kisoja - väitetään. Tällä saralla on mielenkiintoista nähdä täyttääkö mersu odotusarvot ja pystyy vähäisellä kulutuksella saamaan taktista etua. Etenkin Ferrari on yhdessä lämpöongelmien kanssa ollut askeleen pari Mersua jäljessä ja tavoitettuaan etua on saksasta luvattu palauttaa McLarenille tämä hyöty. Mutta onhan ne 19-mallinkin lämpöongelmat edelleen tunnustetut ainakin HeikkiKullan toimesta.? Lienee normaalia testeissä tehtävää optimin hakua. No Ferrari on muilta osin ( tähän asti ) ollut niin loistava, ettei tällä ole tarvinnut juuri päätään vaivata.
Aerodynaamisesti Mclarenin paketti on kuin uudelta vuosikymmeneltä muihin verrattuna. Takaosa painuu matalammalle kuin kellään, uuma on kapea ja siro eikä keulakaan jätä kylmäksi.
Macin pohjan ratkaisut ovat kuitenkin niitä kuumimpia uutisia ja Pionolan piiruksia odotellessa aika käy kyllä kovin pitkäksi. Ja kun kaksi mainittua kilpailijaa ovat nekin VM:n sivuilla macin ohessa niin veikkaampa hopeanuolen silti vievän yksityiskohdillaan piirtäjältä suurimman huomion.
Täydentäkääpäs tai oikokaa tästä...
<small>[ 04-12-2003, 11:49: Message edited by: mikæl ]</small>