Ferrari vs Williams vs McLaren ´04

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Missäs nyt mennään autojenkehitysrintamalla kolmen suuren kesken.

Williams arvatenkin jatkokehittää viimekaudella sen puolessavälissä vauhtiin saamaansa konseptia. Tiedossa jo on, että Bemarin kunnianhimo mitä teholukemiin tulee, ei ole hiipumassa. ”Ennakkomainonta” lupasi seuraavankin kauden tehokkainta moottoria Williamsiin. Varmasti uudet vaatimukset niin moottorille kuin kisataktiikallekin vaativat muutoksia edellisestä mallista - ehkei tuoreena autona kuitenkaan niin paljon kuin esimerkiksi macillä. Williamsin auto oli varsin radikaalisti muuttunut edellisestä joten nyt ulkoiset muutokset saattavat jäädä vähiin. Kuitenkin mm etupää ja ripustukset olivat autossa varsin ns konservatiiviset ja toisaalta myös tasapainon hakeminen kesti koko alkukauden joten luulisi tällä saralla jotain tapahtuvan. samaten nykysuuntaus lyhyemmästä akselivälistä saattaa heillä näkyä.

Ferrarilta sanotaan tulevan täysin uuden auton - mutta näiden sanontojen sisältö on usein tulkinnan varainen. Ainakin suurempi sukupolven vaihdos mallissa tuntuisi jo aikataulunkin suhteen vaikealta toteuttaa. Vaikka uusi versio perustuisi GA-malliin tulee sen runko muuttumaan jo uuden moottorinkin takia. Väitetty on myös akselivälin lyhentyvän. No - silloinhan voidaankin jo puhua ”täysin” uudesta autosta. Varmasti koko lailla suuri ponnistus käydään ripustusten ja renkaiden virittelyssä jossa Ferrari viime kaudella epäonnistui. Tässäkin suhteessa aikataulu käy kireäksi ja voi poikia tasapainovaikeuksia. Sen sijaan moottoripuolella Ferrari tuntuu löytäneen konstruktion ja testimenetelmän joihin muut eivät pysty vastaamaan. Vain tehokilpailu ja ns helppojen vuosien loppuminen voi horjuttaa tätä ensi vuonna niin tarkeää luotettavuutta.

McLarenia sattuneista syistä onkin helpoin kommentoida. Heillä uusi auto kiertää jo ratoja vaikka mm Kimi parantelee vielä tovin rannettaan ja vaikkapa testikuskit vasta varmastuivat saati sitten koska Michelin saa uudet renkaansa kokeiltaviksi. No - saderenkaat toki jo testeissä ovat.

Muuten - toivottavasti Kimin ranne ei aiheuta harmia. Ei ole nimittäin sanottua.

Renkaiden suhteen Mac saakin merkittävän edun. Auto saadaan säädetty ja viimeisteltyä tällä hetkellä niin vaativiin rengastusmuuttujiin hyvissä ajoin ennen kauden alkua. Poissa toivon mukaan on renkaista johtuva balanssin hakeminen ja iskukyvyn vuoristorata. Tietenkin sillä edellytyksellä, että Michelinin kuviot eivät aivan viimetinkaan muutu tyyliin epäsymmetriset urat.

Itse auto on 18 mallin suora jälkeläinen. Itseasiassa uutuudessa on vielä koko joukko 18 mallin osia jotka vaihtuvat talven myötä uuteen sukupolveen. Moottori on uusi ja kuten isolla otsikoilla on uutisoitu - helposti vaihdettava. Oleellista on kuitenkin, että se on tehty vahvemmaksi ja kestävämmäksi sekä sen jäähdytys on suunniteltu uudelleen. Onko siinä kiinni hiilikuituista vaihdelaatikkoa - en tiedä.

Jäähdytystarpeen ( jäähdytystä tarvitaan lisää jo yhden moottorin säännönkin takia ) lisäksi polttoainetankit ovat pienentyneet. Painoa saadaan alas kompensoimaan vahvistunutta moottoria ja nykyinen taktiikka kun ei enää suosi yhden pysähdyksen kisoja - väitetään. Tällä saralla on mielenkiintoista nähdä täyttääkö mersu odotusarvot ja pystyy vähäisellä kulutuksella saamaan taktista etua. Etenkin Ferrari on yhdessä lämpöongelmien kanssa ollut askeleen pari Mersua jäljessä ja tavoitettuaan etua on saksasta luvattu palauttaa McLarenille tämä hyöty. Mutta onhan ne 19-mallinkin lämpöongelmat edelleen tunnustetut ainakin HeikkiKullan toimesta.? Lienee normaalia testeissä tehtävää optimin hakua. No Ferrari on muilta osin ( tähän asti ) ollut niin loistava, ettei tällä ole tarvinnut juuri päätään vaivata.

Aerodynaamisesti Mclarenin paketti on kuin uudelta vuosikymmeneltä muihin verrattuna. Takaosa painuu matalammalle kuin kellään, uuma on kapea ja siro eikä keulakaan jätä kylmäksi.

Macin pohjan ratkaisut ovat kuitenkin niitä kuumimpia uutisia ja Pionolan piiruksia odotellessa aika käy kyllä kovin pitkäksi. Ja kun kaksi mainittua kilpailijaa ovat nekin VM:n sivuilla macin ohessa niin veikkaampa hopeanuolen silti vievän yksityiskohdillaan piirtäjältä suurimman huomion.

Täydentäkääpäs tai oikokaa tästä...

<small>[ 04-12-2003, 11:49: Message edited by: mikæl ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Noh... ainakin nimi on väärin. Se on Piola :)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Laitetaampa kuvat vielä näistä, tällä hetkellä vertailtavista vehkeistä:



Pistimpä siihen vielä vanhan McLarenin vertailun vuoks, ja kovan haastajan!

Kyllä Tuo McLarenin perä on matala ja pieni mutta edelleen näyttää siltä että Ferrarin perä lähtee madaltumaan hieman aikaisemmin! Keula on sitten selkeästi pienempi McLarenissa, paitsi siipi, joka on Macissa hillitön lepakkomalli!

Williams on jotenkin kantikkaan oloinen noihin muihin verattuna?

Renu taas hiukan vanhahtava tuolta peräosalta!

Näistä tietty osa tulee muuttumaan, kun Ferrarin keulasta pitäisi tulla hiukan Renault tyyppinen, Ja Renault tekee perästä varmaan hieman erilaisen!

Williams varmaan pysyy aikapitkälti tuon näköisenä ulkoisesti, koska siellä on jo ensi kauden myllykin kiinni, niin eipä tuo tuosta juuri muutu!

<small>[ 04-12-2003, 12:40: Message edited by: Misa1 ]</small>
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Marraskuun 20. päivän Autosportissa oli hyvä 3:n sivun "Head and tales" -juttu, jossa Patrick Head kävi läpi tiimin kauden. Voisin tiesti laittaa pätkän (tai oikeestaan aika pitkän) juttua...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ja lukekaas F1-Liveltä Geoff Willisin jutut. Antaa vähän kuvaa ensikauden sääntömuutoksista ja täten selittää 19:n moottorikatteen muotoa. Kun olette lukeneet, kattokaas onko 19:ssa jo nyt sääntöjen mukaiset takasiivet vai ei...
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ferrarin perä näyttää mun mielestä pienemmältä kun siinä on vanhanmallinen pienempi moottorikate. Saapa nähdä minkälaiset toleranssit punaisille sallitaan ensi kauden mallissa. wink
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Zep:
Ja lukekaas F1-Liveltä Geoff Willisin jutut. Antaa vähän kuvaa ensikauden sääntömuutoksista ja täten selittää 19:n moottorikatteen muotoa. Kun olette lukeneet, kattokaas onko 19:ssa jo nyt sääntöjen mukaiset takasiivet vai ei...
juuh, pääosin luulen tuon takasiiven ja moottorikatteen sääntöuudistuksen tulleen nimenomaan auttamaan sponsseja... moottorikate ja takasiipihän on niitä näkyvimpiä (ponttoonien ohella) mainospaikkoja, ja tuolla saadaan ne selkeämmiksi... (mm. takasiiven etummaisen profiilin lähtö selkeyttää takasiipee reilusti)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu Willishän tai sanoa muutosten tulleen lähinnä sponsoritilan kasvattamiseksi.

Eli Autosport November 20 2003 page 33:

The previous season had been disappointing, and the feeling was the FW24 had been simply too conservative to get the job done. That being so, it was decided FW25 should be smaller, more compact, more agile car. "It was simply matter of a shorter wheelbase," says Head. "Obviously, if you make a car smaller, you tend to make it lighter, which gives you more ballast to play with, a lower centre of gravity, more room to change weight distribution, front to rear, and so on. However, fundamentally the biggest development was a more effective, more capable, windtunnel department." ....
... By then JPM had won the Monaco GP, and the latest Williams-BMW was getting into its stride, but its (eikö tässä pitäis olla it's?) early performances had been less than scintillating, as Patrick allows.
"We'd made various decisions," he says, "some of which were beneficial, but one of which was not, in that we decided to put a lot of our winter aerodynamic testing towards a set-up that hadn't been used before, based round a sort of rearward-mounted bargeboard: we were trying to create a car that was less pitch-sensitive.
"The thing is that if you make a decision to focus on a forward guidevane, then all of the aerodynamics - from in front of the item to behind it - change. The FW25 appeared first as a "bargeboard" car, but during early testing we undid that decision, and decided to go back to the forward guidevane. That proved more fruitful, but any changing route in mid-flight is going to be damaging.
"We'd done a new back end for the car, too, but we got some confusing data from the tests, and that made us uncertain about the way to go. We had what was called the LG7 gearbox and rear suspension, and then the LG7B - the gearbox was unchanged, but the suspension were different. The "B" made its debut at Interlagos, the third race."

Joku vois etsiä tänne kuvat FW25:n eri vaiheista, niin tekstiä ymmärtäis paremmin.

Patrick koki Williamsin olleen varsin heikoilla lähtökiihdytyksessä, erityisesti Renaultia jäljessä, ja tämä johti usein ongelmiin kisoissa.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
mikæl:
lisäksi polttoainetankit ovat pienentyneet. Painoa saadaan alas kompensoimaan vahvistunutta moottoria ja nykyinen taktiikka kun ei enää suosi yhden pysähdyksen kisoja - väitetään
Miten muistelisin, että Haug sanoi 18-versiossa olevan isommat tankit? Onko sitten 19-versioon palattu pienempiin?
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Harrison:
mikæl:
lisäksi polttoainetankit ovat pienentyneet. Painoa saadaan alas kompensoimaan vahvistunutta moottoria ja nykyinen taktiikka kun ei enää suosi yhden pysähdyksen kisoja - väitetään
Miten muistelisin, että Haug sanoi 18-versiossa olevan isommat tankit? Onko sitten 19-versioon palattu pienempiin?
18-malliin oli alkuperäissuunnitelmissa määrä tehdä kahden kokoiset tankit - pienemmät aika-ajoa varten. Tämä alunperin Ferrarilta lähtenyt suuntaus. Näin tarkoitus oli myös madaltaa takaosan katetta aika-ajoon. No säännöt sitten meni niin kuin meni eikä autokaan koskaan kilpaillut.

Sen varsinaisenkin tankin piti olla Ferrarin vastaavaa pienempi johtuen mersun vähemmästä kulutuksesta. Nyt taas moottorisäännötkin on muuttuneet tosin Ferrarikin luopunee yhden pysähdyksen optiosta - tiedä sitten kumpi pienempään tankkiin pystyy. McLaren on ainakin takaosastaan ennen takasiipiä supermatala.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ehkä on jäähdytyksen parantamiseksi!

Ja ehkä kulutuskin on saatu pienemmäksi joten pienempi tankki riittää!

18 oli kuitenkin suunniteltu tälle kaudelle, joten silloin tankin piti olla isompi!

Toki taktista hyötyä saa jos on isompi tankki mutta ei se Macin täystankki startissa taktiikka kovinkaan toimiva aina ole ollut! Yleensä sillä on jääty Jaguarien tai muiden surkeiden taakse nylkyttämään kun Ferrarit ja Williamsit ovat menneet menojaan! Taktinen hyöty on sitten saatu siinä että on päästy niistä surkeista ohi ja oltu siinä sit pisteillä Ferrareiden ja Williamsien jälkeen! Ja hyvällä tuurilla päästy palkintopallille kun Rubenin Ferrari tai jompikumpi tai jopa molemmat Williamsit ovat hajonneet!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mitäs hyötyä milloinkaan tuosta pienemmästä bensatankista aika-ajoissa on koskaan ollut? Eikös se bensatankki ole siellä rungon sisällä ja sen koolla ei pysty vaikuttamaan auton ulkomittoihin. Tietysti jos koko tankki on pienempi, niin onhan ne ulkomitatkin pienempiä. Mutta jos samaan runkoon vaihdetaan eri kokoisia tankkeja, ei tästä ole hyötyä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
18-malliin oli alkuperäissuunnitelmissa määrä tehdä kahden kokoiset tankit - pienemmät aika-ajoa varten. Tämä alunperin Ferrarilta lähtenyt suuntaus. Näin tarkoitus oli myös madaltaa takaosan katetta aika-ajoon. No säännöt sitten meni niin kuin meni eikä autokaan koskaan kilpaillut.
Mikäs huhu tämä on? :confused:

Enpä ole kuullut vielä moisesta! doubtful

GP-kisa jossa ei saa aika-ajon jälkeen tankata vaan täytyy lähteä aika-ajoon kisa bensoilla mutta tankin voi vaihtaa aika-ajon jälkeen isompaan? Menikö mulla joku yli hilseen! :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin, eikös se tankki edelleenkin ole kuskin ja moottorin välissä? Ei sitä mittaa kovin helposti muunnella?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Verrari on muuten pidentynyt joka vuosi ainakin jostain vuodesta -98 lähtien. GA on viisi senttiä pidempi kuin 2002 (Ferrari.com, jos oikein katoin). Villianssi ja uus Mäcci ovat selkeästi lyhyempiä kuin GA. Eikös sen FW-25:n akseliväliä (ja pituutta) vähennetty todella paljon FW-24:sta. Ainakin kuvissa se on jotenkin tosi lyhyen näköinen. Johtuiskohan muuten GA:n hitaiden mutkien huonohkot ominaisuudet myös tosta pituudesta?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
- Me haluaisimme lanseerata uuden automme tammikuussa. Kilpailudebyyttinsä se tekisi sitten ensimmäisessä osakilpailussa, Todt kertoi Gazzetta dello Sportin haastattelussa.
Ferrarilla ei selvästikään lasketa F2003:n, tämän "kaikkienaikjoen parhaan Ferrarin" varaan avauskisoissa. Jospa Ferrari tekis ensi kaudella McLarenit avauskisoissa, poooof :cool:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tässä koko juttu:

---

Todt haluaa aloittaa kauden uudella autolla
05.12.2003 15:13

Ferrarin tallipäällikkö Jean Todt haluaa, että italialaistallilla on uusi auto valmiina F1-kauden avauskisassa Australiassa ensi vuoden maaliskuussa.

Kahtena edelliskautena Ferrari on aloittanut uuden kauden vanhalla autolla. Nyt talli aikoo saada autonsa ajoissa valmiiksi.

- Me haluaisimme lanseerata uuden automme tammikuussa. Kilpailudebyyttinsä se tekisi sitten ensimmäisessä osakilpailussa, Todt kertoi Gazzetta dello Sportin haastattelussa.

Ferrari tarvitsee uuden autonsa heti kauden avaukseen, koska sen kilpailijoista McLarenilla on jo uusi MP4-19-auto testiradalla. Williams aikoo puolestaan lanseerata uuden FW26-autonsa tammikuun 5. päivänä.

(MTV3)

---

Taitaa Ferrarilla puntti tutista ainakin vähän, koska pahimmat kilpailijat tulivat niin lähelle viimekautena. wink Enää ei haluttaisi laskea ensimmäisiä kisoja vanhan auton varaan...

Ferrarin hätäily uuden auton kanssa tietää varmasti Kimille hyvää. :cool:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Karpow:
Enää ei haluttaisi laskea ensimmäisiä kisoja vanhan auton varaan...

Ferrarin hätäily uuden auton kanssa tietää varmasti Kimille hyvää. :cool:
Mutta tuskin ainakaan schumi ajaa uudella autolla ekas kisas jos se ei oo ny 110% luotettava, taitaa jäädä ruubenille toi kisa debyytti.

Sillä kyllähän se tiedetään, että schumi ajaa vähän huonommallakin autolla palkintopallille.

Eikä taitaisi schumi itse eikä esim. "MaranelloRed" sitä kestää, jos siltä jäis kisa kesken teknisten syiden takia..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Zep:
Juu Willishän tai sanoa muutosten tulleen lähinnä sponsoritilan kasvattamiseksi.

Eli Autosport November 20 2003 page 33:

The previous season had been disappointing, and the feeling was the FW24 had been simply too conservative to get the job done. That being so, it was decided FW25 should be smaller, more compact, more agile car. "It was simply matter of a shorter wheelbase," says Head. "Obviously, if you make a car smaller, you tend to make it lighter, which gives you more ballast to play with, a lower centre of gravity, more room to change weight distribution, front to rear, and so on. However, fundamentally the biggest development was a more effective, more capable, windtunnel department." ....
... By then JPM had won the Monaco GP, and the latest Williams-BMW was getting into its stride, but its (eikö tässä pitäis olla it's?) early performances had been less than scintillating, as Patrick allows.
"We'd made various decisions," he says, "some of which were beneficial, but one of which was not, in that we decided to put a lot of our winter aerodynamic testing towards a set-up that hadn't been used before, based round a sort of rearward-mounted bargeboard: we were trying to create a car that was less pitch-sensitive.
"The thing is that if you make a decision to focus on a forward guidevane, then all of the aerodynamics - from in front of the item to behind it - change. The FW25 appeared first as a "bargeboard" car, but during early testing we undid that decision, and decided to go back to the forward guidevane. That proved more fruitful, but any changing route in mid-flight is going to be damaging.
"We'd done a new back end for the car, too, but we got some confusing data from the tests, and that made us uncertain about the way to go. We had what was called the LG7 gearbox and rear suspension, and then the LG7B - the gearbox was unchanged, but the suspension were different. The "B" made its debut at Interlagos, the third race."

Joku vois etsiä tänne kuvat FW25:n eri vaiheista, niin tekstiä ymmärtäis paremmin.

Patrick koki Williamsin olleen varsin heikoilla lähtökiihdytyksessä, erityisesti Renaultia jäljessä, ja tämä johti usein ongelmiin kisoissa.
Ei pidä olla it's. its on oikein. Kielioppi haltuun idea
 
Ylös