Ferrarille uutta moottorielektroniikkaa

  • Viestiketjun aloittaja gnz
  • Aloituspäivämäärä

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Turun Sanomat
F1-sähkeet 5.3.
Luotettavien italialaislähteiden mukaan Ferrarin tallipäällikkö Jean Todt olisi ehtinyt lipsauttaa lähipiirilleen Maranellon insinööriportaan kehittäneen jonkin sääntöpykäliä noudattavan uuden jipon, joka toimii erinomaisesti ja on tuonut autolle lisävauhtia vaarantamatta moottorin pitkäikäisyyttä.
Ilmeisesti kehitelmä liittyy auton elektroniikkaan ja kuuluu siten saksalaisinsinööri Dieter Gunderin aivoriihen tuotoksiin.
Michael Schumacher sanoi olevansa ylpeä työkaveriensa mahtavasta aikaansaannoksesta kaiken kaikkiaankin F2004 -auton kehitystyössä.
- Joka kerta, kun insinöörimme ovat luoneet loistavan auton, seuraava on ollut vielä fantastisempi, mestari ylisti.
Melbourne/Heikki Kulta


Mitäs sanotte tuosta? Itselle on jossain määrin tuttua moottorin elektroniikka, mutta ei kyllä ihan nopeasti tule edes periaate-tasolla mieleen miten elektroniikan avulla ylläoleva temppu voitaisiin tehdä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Voisiko uusi tekniikka olla esim sellaista,että kiihtyvyys antureilla rajoitettaisiin esim moottorin toimintaa. Eli jos auto lähtee edes pieneen sivuluisuun ilman että renkaat sutivat niin sivuttaiskiihtyvyys muuttuu ja anturi reagoi siihen ja moottoria ohjataan insinöörien haluammalla tavalla ,tällöin saataisiin luistot kuriin jo ennen kuin itse rengas luistaa.

Tai jos auto puskee niin automaattisesti otetaan kaasua pois jne. Mahdollisuudet on aika rajattomat.
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Pelottavan tehokkaasti kyllä tuntuu toimivan tämä Ferrarin elektroniikka. Kuunnelkaapa seuraavat Montoyan ja Mschumacerin aika-ajo kierrokset Australiasta.

http://f1.tottoro.hu/2004/01_australia/19_qlf2_mschumacher.avi
http://f1.tottoro.hu/2004/01_australia/20_qlf2_montoya.avi

Käyttääkö Ferrari jotain aggressiivista sytytyksen katkomista, vai mistä tuo mutkiin sisäänajettaessa ja uloslähtiessa kuuluva rahina/kohina oikein juontaa juurensa?

Varsin suurelta osin tämä Ferrarin systeemi tuntui tottelevan ratin asentoa, tai ainakin tietyissä mutkissa siltä näytti.

AtlasF1
During testing at Imola the car [Williams] was 10km/h slower than the Ferrari 100 m after the exit of the final chicane. The reason for that weakness is partly due to insufficient traction control and suspension geometry. If you listen to the Ferrari, it sounds similar to the Renault as both use less and less cylinder for their traction control and more ignition retard. This is more efficient, if the engine can handle it that is as the main problem that can arise is that the outlet valves can become very hot.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Se että ferkun systeemi näytti tottelevan ratin asentoa voisi kieliä juuri siitä missä tuossa ylempänä puhuin.. ELi jos auto ei käänny sinne minne kuljetta haluaa niin otetaan hiukan tehoja pois jne

Nyt en muista onko aktiivnen tasauspyörästö enää sallittu sillä se taas mahdollistaisi vedon käyttämistä vain ulommassa renkaassa ja esim mutkaan sisään tullessa moottorijarrutuksella voisi ohjata autoa...
 
Viimeksi muokattu:

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
bigbear sanoi:
Voisiko uusi tekniikka olla esim sellaista,että kiihtyvyys antureilla rajoitettaisiin esim moottorin toimintaa. Eli jos auto lähtee edes pieneen sivuluisuun ilman että renkaat sutivat niin sivuttaiskiihtyvyys muuttuu ja anturi reagoi siihen ja moottoria ohjataan insinöörien haluammalla tavalla ,tällöin saataisiin luistot kuriin jo ennen kuin itse rengas luistaa.

Tai jos auto puskee niin automaattisesti otetaan kaasua pois jne. Mahdollisuudet on aika rajattomat.
Tuo olisi aika pelottavan fiksua tekniikkaa. Koho systeemi saadaan periaatteessa sopimaan hyvinkin pieneen tilaan ja siten sen selvittäminen ulkopuoliselle voisi olla mahdotonta. Toisaalta tuota tuskin kielletään säännöissä.
 
Ylös