http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml?212045
Ferrarin F1-tallin tekninen johtaja Ross Brawn on huolestunut F1-autojen vauhtien jatkuvasta kasvusta. Brawn toivookin sääntömuutoksia, jotka alentaisivat moottoreiden hevosvoimamääriä.
- Olemme kaikki kiinnostuneita löytämään uudet tekniset puitteet, jotka alentaisivat nopeuksia. Vaikka F1-autojen pitääkin olla todella nopeita, niin emme ole kiinnostuneita absoluuttisesta nopeudesta. Meidän täytyy vain olla kilpakumppaneitamme nopeampi, Brawn sanoi.
Brawn kertoo, että formula ykkösiin on muutaman vuoden sisällä suunnitteilla isoja sääntömuutoksia, jotka leikkaisivat etenkin moottoritehoja. Nykyisellään parhaista F1-moottoreista irtoaa noin 900 hevosvoimaa.
- Melko isoja sääntömuutoksia on suunnitteilla jo kaudeksi 2006. Lisäksi kaudella 2008 moottorisäännöt muuttuisivat siten, että suorituskyky putoaisi noin 700 hevosvoimaan.
Ferrarin puolelta ollaan oltu jo viime kaudella kiinnostuneita siirtymään pienempiin tehoihin. Käytännössähän se toteutetaan formula-ykkösten kohdalla iskutilavuutta pienentämällä.
Mitkäs ovat foorumilaisten mielipiteet kasikoneisiin (2400cc) siirtymisestä? Onko ykkösten asema autourheilun kuninkuusluokkana uhattuna jos tehoja lasketaan liikaa?
Seurauksenahan kasikoneisiin siirtymisessä pitäisi käsittääkseni olla jonkinasteinen kierrosmäärän kasvaminen, eli hyvinkin saatettaisiin nähdä >19500RPM kiertäviä koneita ainakin huipputalleilta. Se asettaa tekniikalle uusia vaateita.
Tässähän on ehkä mahdollisuus jopa säästää pidemmällä tähtäimellä jonkin verran materiaalikustannuksissa. Toisaalta, kuinka suuret materiaalikustannusten osuus sitten on lopullisissa kustannuksissa?
Itse olen ehdottomasti tilavuuden pienentämisen kannalla, paitsi edellämainittujen syiden takia, niin myös pakan sekoittumisen takia -> Uudet koneet, uudet kujeet. Lisäksi jatkuvasti kasvavat tehot asettavat kuljettajat hengenvaaraan, vaikka turvallisuutta pyritäänkin parantamaan jatkuvasti.