Ferrarin Brawn haluaa vähentää hevosvoimia

  • Viestiketjun aloittaja gnz
  • Aloituspäivämäärä

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml?212045



Ferrarin F1-tallin tekninen johtaja Ross Brawn on huolestunut F1-autojen vauhtien jatkuvasta kasvusta. Brawn toivookin sääntömuutoksia, jotka alentaisivat moottoreiden hevosvoimamääriä.

- Olemme kaikki kiinnostuneita löytämään uudet tekniset puitteet, jotka alentaisivat nopeuksia. Vaikka F1-autojen pitääkin olla todella nopeita, niin emme ole kiinnostuneita absoluuttisesta nopeudesta. Meidän täytyy vain olla kilpakumppaneitamme nopeampi, Brawn sanoi.

Brawn kertoo, että formula ykkösiin on muutaman vuoden sisällä suunnitteilla isoja sääntömuutoksia, jotka leikkaisivat etenkin moottoritehoja. Nykyisellään parhaista F1-moottoreista irtoaa noin 900 hevosvoimaa.

- Melko isoja sääntömuutoksia on suunnitteilla jo kaudeksi 2006. Lisäksi kaudella 2008 moottorisäännöt muuttuisivat siten, että suorituskyky putoaisi noin 700 hevosvoimaan.


Ferrarin puolelta ollaan oltu jo viime kaudella kiinnostuneita siirtymään pienempiin tehoihin. Käytännössähän se toteutetaan formula-ykkösten kohdalla iskutilavuutta pienentämällä.
Mitkäs ovat foorumilaisten mielipiteet kasikoneisiin (2400cc) siirtymisestä? Onko ykkösten asema autourheilun kuninkuusluokkana uhattuna jos tehoja lasketaan liikaa?

Seurauksenahan kasikoneisiin siirtymisessä pitäisi käsittääkseni olla jonkinasteinen kierrosmäärän kasvaminen, eli hyvinkin saatettaisiin nähdä >19500RPM kiertäviä koneita ainakin huipputalleilta. Se asettaa tekniikalle uusia vaateita.

Tässähän on ehkä mahdollisuus jopa säästää pidemmällä tähtäimellä jonkin verran materiaalikustannuksissa. Toisaalta, kuinka suuret materiaalikustannusten osuus sitten on lopullisissa kustannuksissa?
Itse olen ehdottomasti tilavuuden pienentämisen kannalla, paitsi edellämainittujen syiden takia, niin myös pakan sekoittumisen takia -> Uudet koneet, uudet kujeet. Lisäksi jatkuvasti kasvavat tehot asettavat kuljettajat hengenvaaraan, vaikka turvallisuutta pyritäänkin parantamaan jatkuvasti.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kunhan ei taas Ferrari kuulisi vuotta tai puolta aikaisemmin uusista säännöistä. Silloin ei pakka sekoittuisi yhtään :(

Kunhan ei taas tulisi hätiköityjä sääntömuutoksia, kun nykyisellekin moottorisäännölle nauraa puolet katsojista sekä pari satunnaista varista. Miten muuten tehoja saataisiin alennettua nykymoottoreista kuin kokoa pienentämällä?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
gnz sanoi:


Ferrarin puolelta ollaan oltu jo viime kaudella kiinnostuneita siirtymään pienempiin tehoihin. Käytännössähän se toteutetaan formula-ykkösten kohdalla iskutilavuutta pienentämällä.
Mitkäs ovat foorumilaisten mielipiteet kasikoneisiin (2400cc) siirtymisestä? Onko ykkösten asema autourheilun kuninkuusluokkana uhattuna jos tehoja lasketaan liikaa?

Seurauksenahan kasikoneisiin siirtymisessä pitäisi käsittääkseni olla jonkinasteinen kierrosmäärän kasvaminen, eli hyvinkin saatettaisiin nähdä >19500RPM kiertäviä koneita ainakin huipputalleilta. Se asettaa tekniikalle uusia vaateita.

Tässähän on ehkä mahdollisuus jopa säästää pidemmällä tähtäimellä jonkin verran materiaalikustannuksissa. Toisaalta, kuinka suuret materiaalikustannusten osuus sitten on lopullisissa kustannuksissa?
Itse olen ehdottomasti tilavuuden pienentämisen kannalla, paitsi edellämainittujen syiden takia, niin myös pakan sekoittumisen takia -> Uudet koneet, uudet kujeet. Lisäksi jatkuvasti kasvavat tehot asettavat kuljettajat hengenvaaraan, vaikka turvallisuutta pyritäänkin parantamaan jatkuvasti.
Miten sylinterimäärän ja maksimitilavuuden pienentäminen samassa suhteessa lisää kierroslukua? Kaikki arvot ovat muuten samoja, yksi sylinteripari vain poistuu, ja sitä myötä mm. kampiakseli pienenee.

Materiaalikustannukset saattavat hieman tippua, mutta kehityskustannukset nousee, ainakin vähäksi aikaa, koska uusi konsepti pitää kehittää. Kuninkuusluokan asemaan muutoksella tuskin on mitään vaikutusta, telkkarista kisaa seuratessa se on ihan sama mikä mylly siellä pyörii. Ainoastaan mielikuva "isoista koneista" saattaa hieman muuttua suuren yleisön silmissä.

Ehdottomasti koneiden pienentämisen kannalla! :thumbup:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Re: Re: Ferrarin Brawn haluaa vähentää hevosvoimia

Juhis sanoi:
Miten sylinterimäärän ja maksimitilavuuden pienentäminen samassa suhteessa lisää kierroslukua? Kaikki arvot ovat muuten samoja, yksi sylinteripari vain poistuu, ja sitä myötä mm. kampiakseli pienenee.
Myönnetään, että tähän asiaan olisi voinut käyttää vähän enemmän miettimisaikaa.

1)Vähemmän sylintereitä -> vähemmän pyöritettäviä massoja(kampiakseli + männät), pienemmät pumppaushäviöt, pienempi kitka sylinteriseinien ja mäntien välissä.

Toisaalta menetetään 0.6L sylinteritilavuutta.

Nykyisten moottorien litratehot 300HP/l

=> 2.4l koneessa huipputeho asettuisi n. 720 HP tienoille, ilman, että kohdassa 1. otettuja asioita otetaan huomioon. Eli siis jos ajettaisiin 3L V10 moottorilla ja käytettäisiin vain 8 sylinteriä ;)

Koska huipputehon nostattaminen F1-koneissa on pääasiassa kierrosten nostamista, voidaan olettaa, että kohdan 1. asioiden seurauksena litratehot kasvavat -> kierrosalue kasvaa yläpäästä.
Kuinka paljon, siihen en osaa äkkiseltään vastata.
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Moottorin kokoa voi kyllä rajata, mutta missään nimessä ei saisi rajata sitä niin että moottorista saisi ottaa irti vain 700hv. Sen seuraaminen on vaikeaa ja toisaalta uskoisin sen haittaavan kehitystä. Sen sijaan kuten on esitettykin niin litratilavuuden pienentäminen olisi varmaankin melko hyvä keino.

Entä mitä tulisi jos määriteltäisiin että polttoainetta saa käyttää korkeintaan tietyn määrän itse kisassa? Tämä voisi olla jonkinasteisena analogiana normaaleista henkilöautoista, missä pyritään pieneen bensan kulutukseen. No, kuhan vain heitin tällaisen radikaalin provosoivan ehdotuksen.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Sam.S.Walken sanoi:
Moottorin kokoa voi kyllä rajata, mutta missään nimessä ei saisi rajata sitä niin että moottorista saisi ottaa irti vain 700hv. Sen seuraaminen on vaikeaa ja toisaalta uskoisin sen haittaavan kehitystä. Sen sijaan kuten on esitettykin niin litratilavuuden pienentäminen olisi varmaankin melko hyvä keino.


Eikös se kuitenkin mene käytännössä niin, että tällä hetkellä rajana on 900hv:tä johon ei millään virityksillä aivan päästä kilpakoneessa. Tätä ajatellen en näkisi 700hv:n rajaa mitenkään erityisen pahana, sitten tallit tavoittelisivat maakista 750hv:n rajaa siinä yleensä kuitenkaan onnistumatta.
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
AMS82 sanoi:
Eikös se kuitenkin mene käytännössä niin, että tällä hetkellä rajana on 900hv:tä johon ei millään virityksillä aivan päästä kilpakoneessa. Tätä ajatellen en näkisi 700hv:n rajaa mitenkään erityisen pahana, sitten tallit tavoittelisivat maakista 750hv:n rajaa siinä yleensä kuitenkaan onnistumatta.
Ymmärsit hieman väärin. Sääntökirja ei rajaa hevosvoimia enkä haluaisi myöskään että se tulisi rajaamaan. Sääntökirja kyllä rajaa tekniikkaa ja sitä kautta tulee tuo raja tehoille. Se raja kylläkin voi nousta kun kehitetään uutta tekniikkaa tai materiaaleja.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Sam.S.Walken sanoi:

Entä mitä tulisi jos määriteltäisiin että polttoainetta saa käyttää korkeintaan tietyn määrän itse kisassa? Tämä voisi olla jonkinasteisena analogiana normaaleista henkilöautoista, missä pyritään pieneen bensan kulutukseen. No, kuhan vain heitin tällaisen radikaalin provosoivan ehdotuksen.
Näitä bensansäästökisojahan nähtiin joskus taannoin ykkösissä, enkä usko, että ne toisivat mitään uutta mielenkiintoa lajiin katsojan tai edes moottori-insinöörinkään näkökulmasta.

Nykyäänhän vaaditaan monipuolisuutta; koneesta on saatava irti napin painalluksella ~900 HP, ja sitten kun halutaan säästellä bensaa/moottoria, niin ajetaan moottorinohjaimelle uudet parametrit. Parempi näin.
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
AMS82 sanoi:
Eikös se kuitenkin mene käytännössä niin, että tällä hetkellä rajana on 900hv:tä johon ei millään virityksillä aivan päästä kilpakoneessa.
Miksi ei päästäisi? Sama konehan siellä on kuin aika-ajoissakin. Sen kun siirtävät kierrosrajoitinta vähän ylemmäksi ja tehoja tulee sitten sen mukaan, minkälaiset vääntöominaisuudet autossa on.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Veekasissa on paremmat äänet kuin kympissä kuulemma. Musta pitäis palata 80-luvun moottorisääntöihin eli sallia 1.5-litran turbot ja vapaastihengittävät myllyt saisi olla isompia(vai miten se nyt oli?)!

Rajoitettais niitä nopuksia jotenkin muuten; lisättäs vaikka painoa ja tehtäs koreista turvallisempia ja tukevampia; korin paino esim 1000 kiloon. Jo alkais nopeudet vähenemään! Kuitenkin moottorista sais ottaa irti niin paljon kuin haluaa. Kyllä moottoriurheilun luonteeseen pitäisi kuulua, ettei moottoriin juurikaan aseteta mitään tyhmiä rajoituksia!!!
 
Ylös