"Ferrarin ongelmat eivät johdu renkaista"?

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
'You can not blame Bridgestone'
(14.9.2005 - f1racing.net)

Minardi is the most useful tool in analysing Ferrari's fall from grace. That's the revelation of McLaren's 'F1 CEO' Martin Whitmarsh, who rejects the notion that Bridgestone should be entirely blamed for the scarlet crisis at Maranello.

Minardi, F1's backmarking reference, also run on the Japanese rubber. Last year, the gap between Ferrari and the team was about 4 seconds a lap. "At Monza it was approximately two seconds," Englishman Whitmarsh remarked, " and I don't think Minardi has found two seconds. Rather, Ferrari have dropped back."

Whitmarsh said blaming Bridgestone, a single element of the formula one package, is far too simple. He thinks the loss of pace is more to do with Ferrari throttling back after a few years of dominance. "In contrast," the McLaren man added, "we had never pushed as hard as we did last year. Perhaps Ferrari pushed less."

Tosin ehkäpä Minardin uusi auto voi toimia nyt paremmin ja toisaalta eikö renkaat voisi myös toimia rajoitteena: Minardin kohdalla renkaat "riittäisivät" kun muu auto on niin umpi surkea, mutta Ferrarin kohdalla renkaat antaisivat sitten periksi kun auto nopeamman vauhdin takia vaatisi renkailta enemmän.

Ajatuksia?
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
Entä jos uusi Minardi on neljä sekunttia nopeampi kuin viimevuotinen malli ja Ferrari kaksi? Sitten vika on Bridgestonen renkaissa. :D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tai Bridgestone tekee renkaat nykyään Minardin toiveiden mukaisesti, eikä Ferrarin. :D
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Kaipa jokainen asiaa tunteva on huomannut ettei se ero ihan renkaista tule. Jo F-2005:n ensimmäisessä kisassa huomattiin ettei se olekaan edeltäjäänsä reilusti nopeampi kuten muiden tallien uudet autot.

Myös Ferrarilla 2005-mallin suunnittelun jälkeen huomattiin ettei homma toimikaan. Tallin pitkäaikainen suunnittelija, Rory Byrne ei ollut enää tämän vuoden auton pääsuunnittelija. Kun 05-mallin nopeus, tai tarkemmin sen puute tuli ilmi, Byrne revittiin takaisin pääsuunnittelijaksi.

Vuoden alussa veikattiin Ferraria varmaksi voittajaksi tälle kaudelle - heillä kun oli suunnittelussa aikataulu-etumatka, sekä sekunti per kierros johtoasema muihin. Totuus tuli sitten ilmi, kun vauhtia olikin sekunti/kierros vähemmän kuin muilla. Tuostahan voisi laskea about 2 s/krs tappion ferrarille.

Nopeasti häviää vauhti formuloissa...
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Eipä ole ei. Samaa asiaa jauhettiin 2003 kun media yritti väkisin kaataa Ferrarin ongelmat yksinomaan Bridgestonen syyksi. Loppukaudesta jopa taidettiin Ferrariltakin tunnustaa että 2003 auto ei toimi renkaiden kanssa yhtä hyvin yhteen kuin 2002:nen toimi eli AUTO ei saanut renkaista kaikkea irti. Samaa voi olla tämän vuoden autossa ja onhan auto muutenkin selkeästi jäljessä esimerkiksi McLarenia. Ajamalla Ferrarilla ei tänä vuonna tähän asti olisi ajettu oikeasti voitosta missään kisassa. Imolassa Kimi oli nopeampi kuin Alonso mutta perkeleen vetoakseli. Bahrainissa ehkä olisi Ferrarin vauhti riittänyt, tai sitten ei...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rusina sanoi:
Tosin ehkäpä Minardin uusi auto voi toimia nyt paremmin ja toisaalta eikö renkaat voisi myös toimia rajoitteena: Minardin kohdalla renkaat "riittäisivät" kun muu auto on niin umpi surkea, mutta Ferrarin kohdalla renkaat antaisivat sitten periksi kun auto nopeamman vauhdin takia vaatisi renkailta enemmän.

Ajatuksia?
No en tuosta tiedä, mutta luulisi, että pari sekuntiakaan (suhteessa muihin siis) ei olisi Minardin tapauksessa täysi mahdottomuus kun moottori parani kertaheitolla varsin suuren harppauksen ja auto on täysin uusi ensimmäistä kertaa vuosiin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
No en tuosta tiedä, mutta luulisi, että pari sekuntiakaan (suhteessa muihin siis) ei olisi Minardin tapauksessa täysi mahdottomuus kun moottori parani kertaheitolla varsin suuren harppauksen ja auto on täysin uusi ensimmäistä kertaa vuosiin.
No on syytäkin olle uusi auto kun aerosäännöt muuttui totaalisesti. Samalla minardi ajanmukaisti autoaan joka oli jo pari vuotta vanha. Ja tällä hetkellä Minardin ja Ferrari välinen ero on pienempi useana edellisenä kautena.

Ferrarilla selkeesti epäonnistuttiin uuden auton luonnissa, eikä vähäisimpänä tekijänä liene se että pitkäaikainen pääsuunittelija Rory Byrne luopui vastuustaan.

Liian helppo olisi syyttää Bridgestonea, aluksi Ferrarikin tekisi sitä, mutta sittemmin on syytökset hiljentyneet. Viimeaikoina ovat keksineet syyttää Barrichelloa aina kun sen kisa menee huonosti :D :D :D
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Auton vaikutus.
Mäcillä oli alkukaudesta pahoja vaikeuksia saada renkaat toimimaan aika-ajoissa. Sitten he muuttivat autoa ja pääsivät samaan vauhtiin muiden misukkatallien kanssa. Joten ei ne pelkät renkaat.
Mutta.
Yksi asia jota olen ihmetellyt tässä Ferkku-Bridge kuviossa tällä kaudella. Jos niitä renkaita oikein tosissaan kehitettäisiin maksimi suorituskykyä varten, niin luulisi että välillä homma menee yli ja renkaat sulaisi alle tms. Kuitenkaan tälläistä ei ole Ferkulta nähty kisoissa. Onko se auto tosiaan niin susi, vai ottaako ne renkaiden osalta liian varman päälle ?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
JTH sanoi:
Auton vaikutus.
Mäcillä oli alkukaudesta pahoja vaikeuksia saada renkaat toimimaan aika-ajoissa. Sitten he muuttivat autoa ja pääsivät samaan vauhtiin muiden misukkatallien kanssa. Joten ei ne pelkät renkaat.
Mutta.
Yksi asia jota olen ihmetellyt tässä Ferkku-Bridge kuviossa tällä kaudella. Jos niitä renkaita oikein tosissaan kehitettäisiin maksimi suorituskykyä varten, niin luulisi että välillä homma menee yli ja renkaat sulaisi alle tms. Kuitenkaan tälläistä ei ole Ferkulta nähty kisoissa. Onko se auto tosiaan niin susi, vai ottaako ne renkaiden osalta liian varman päälle ?
Kyllähän ne alkukaudesta sulivat alle ainakin Rubinjolta pariin otteeseen, jättipä joka kisan kesken hieman ennen lopppua kun renkaat olivat samaa tasoa kuin Relluilla Monacossa.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Miettikääpä sitä, että jos McLaren olisi ollut ainoa Michelin-talli, niin kuinka pihalla nekin olisivat olleet renkaidensa kanssa alkukaudesta? Mistä sitä voi tietää, että vika on autossa, eikä renkaissa, jos mitään vertailukohtaa ei ole?

Macilla voitiin suoraan katsoa muista Michelinejä käyttävistä talleista, että vauhti kyllä riittää helpostikin kunhan saadaan kumit lämpiämään, mutta aika-ajossa ei saada samanlaista vauhtia millään -> syy autossa. Jos taas ei olisi ollut mitään vertailukohtaa, olisi helposti lähdetty syyttämään Micheliniä, että renkaat eivät toimi alkukierroksilla ollenkaan.

Paketti on vaikea saada toimimaan jos ei tiedä missä vika on..

Minardia ei voi suoraan käyttää mittatikkuna jo esitettyihin faktoihin perustuen, niillä on todella hyvä moottori ja parin vuoden tauon jälkeen täysin uusi auto. Nehän pitkästä aikaa pätkii Jordaneitakin pataan, jos ei muualla niin aika-ajoissa sentään. :)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Razah sanoi:
...Macilla voitiin suoraan katsoa muista Michelinejä käyttävistä talleista, että vauhti kyllä riittää helpostikin kunhan saadaan kumit lämpiämään, mutta aika-ajossa ei saada samanlaista vauhtia millään -> syy autossa. Jos taas ei olisi ollut mitään vertailukohtaa, olisi helposti lähdetty syyttämään Micheliniä, että renkaat eivät toimi alkukierroksilla ollenkaan....
Tai sitten pojat ovat hankkineet lämpömittarin :). Kyllä Mäccärillä heti alkuun tiedettiin missä "vika" on, renkaat eivät hitaalla stintillä lämmenneet tarpeeksi, ja pitkällä eivät kuluneet niin paljoa kuin olisi ollut mahdollista. Loogisesti vaan pehmeämpää rengasta kehiin ja autoon renkaita rasittavammat säädöt. Jotta renkaista saadaan enemmän irti.
 
Ylös