Ferrarin timanttimoottori

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Re: Re: Re: Re: Ferrarin timanttimoottori

Felix sanoi:
Jos kyseisessä firmassa tehtäisiin todellakin jotain todella salaista niin yksikään työntekijä ei tietäisi siitä kenelle niitä tehdään(juuri sen takia koska työntekijät laulavat joka asiasta joita kuulevat ympäriinsä). Vain ylimmällä johdolla olisi tietoa ja sillä tasolla ei näistä asioista kännipäissään tuntemattomille puhuta junassa, siinä menisi bisnes, luotettavuus ja santkiot vielä kaipan päälle. Tai jos puhutaan niin asiassa ei ole mitään salailtavaa, he vain sattuvat toimittamaan kykeistä tavaraa Ferrarille, muille talleille joku muu firma.
No voi hellanlettas. Jos tästäkin nyt täytyy aloittaa jarnaus niin sanottakoon että Nokian työntekijä kertoi olevansa juuri näitä pamppumiehiä, kun moista tiesi kertoa. Siitä toisesta en muista. Pointti vaan siinä että se ei katso titteliä kuka kännissä laulaa, riippumatta siitä mikä totuuspohja sillä Nokiankin tyypillä oli. Enemmänkin kyse lienee persoonasta, olosuhteista(kännin määrä mukaanlukien) ja vaikka kertojan pahasta pvästä(vaimo jätti, haluaa arvostusta jne jne jne.)
 
Viimeksi muokattu:

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Kyllähän useimmat ihmiset saattavat kertoa asioita joista ei ole syytä kertoa - vahingossa. Nokialla tuotekehityksessä olevat laitteet vuotavat nopeasti "alan piirien" tietoisuuteen kun prototyypit lähtee käyttökierrokselle.

Teollisuustimanttien käyttäminen pinnoitteena sylintereissä on tuskin ylivoimaisen haastava homma, sen verran pitkään on niitä jo käytetty vaikka missä. Ja varmasti tämä/vastaava teknologia on käytössä myös muilla.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Mun eno oli aikanaan, 18 vuotta samassa tamperelaiskoneistamossa cnc-sorvarina. Sanoi, että teki muun muassa hammasrattaita tai jotain eräälle F1-tallille. Rahtikirjoista Pentti-enokin joutui tilaajan silloin lunttamaan, mutta ei sitä sen kummemmin oltu salailtu.

Olivat kuulemma pienimmällä toleranssilla vaadittu mitä niillä koneilla voitiin tehdä- ja mun käsittääkseni ne oli ihan ykkössorveja Euroopassa.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Re: Re: Re: Re: Re: Ferrarin timanttimoottori

formulastara sanoi:
No voi hellanlettas. Jos tästäkin nyt täytyy aloittaa jarnaus niin sanottakoon että Nokian työntekijä kertoi olevansa juuri näitä pamppumiehiä, kun moista tiesi kertoa. Siitä toisesta en muista. Pointti vaan siinä että se ei katso titteliä kuka kännissä laulaa, riippumatta siitä mikä totuuspohja sillä Nokiankin tyypillä oli. Enemmänkin kyse lienee persoonasta, olosuhteista(kännin määrä mukaanlukien) ja vaikka kertojan pahasta pvästä(vaimo jätti, haluaa arvostusta jne jne jne.)
Jätetään se Nokia tästä aiheesta pois(sitäpaitsi se että Nokia sunnitteli communikaattoria ei ollut mikään salaisuus muutenkaan, kävivät jopa Tampereen yliopistossa esittelemässä sen toimintaideaa kauan ennen se ilmestymistä).

Olisi aika kummallista jos suuret autonvalmistajat eivät seuraisi kaikkea mahdollista joka liittyy mm. moottorien valmistukseen ja kehitykseen ihan täysipäiväisesti. Heillä on omat testilaboratoriot, alan ammattilaisia palkattuna ja yhteyksiä alan yrityksiin jotka toimivat heidän alihankkijoinaan. Tekniikat ja teoriat ovat varmasti heillä hallussa, lopullisen tuotteen laatu riippuukin sitten monista muista asioista(tässä tapauksessa ehkä suomalaisesta laatutyöstä?). Hyvänä esimerkkinä käy taannoinen Berilym-jupakka. Mersu taisi olla ainoa joka sitä moottoreissaan käytti, ei sen takia että oli ainoa joka tiesi koko aineesta vaan sen takia että se sai homman toimimaan kunnolla, Ferrari ei. Samoin timanttipinnotteiset materiaalit ei ole mikään salaisuus.

Ok, olet saanut salaista tietoa firmasta jonka tuotteeseen Ferrarin moottorien menestys perustuu, myy tietosi Mersulle ja Bemarille(tai laita SamiJ:n linkit heille :D) ja elä loppuikäsi rikkaana :D :D :D
 
Viimeksi muokattu:

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
formulastara sanoi:

Kysymys kuuluukin: Jos näin olisi, kai muutkin tallit ovat jollain tasolla tietoisia moisesta asiasta? Vai tulinko kertoneeksi juuri suuren luokan teollisuussalaisuuden...
Oletteko te kuulleet että jollain tallilla, edes Ferrarilla olisi todella käytetty timanttia moottoreissa?
Ei ole tietoa josko jollain tallilla olisi timantti pintoja mutta sen sijaan tiedän että timantti hiottuja pintoja on monessakin F1:ssä.
Milton Keynessä Englannissa on ainakin yksi yhtiö mikä pääasissa on myynyt näitä "Extrude" koneita ja samalla on auttanut montaa Formula ykkös tallia kun on ollut kysymys putkien sisäpuolen hiomisista. Periaate on että kone työntää hiovaa timanttimassaa edestakaisin läpi vaikkapa sitten sylinterin. Aika kallista hommaa kun pienempikin Extrude" kone tarvitsee kilo kaupalla timanttimassaa. Voi hyvinkin olla että Suomestakin löytyy joku tällainen kone (kumma olis jos ei löytyisi). :)
 

ranger

Well-known member
Liittynyt
29.12.1999
Viestit
128
Sijainti
Tammerfors
KnowHow sanoi:
Mun eno oli aikanaan, 18 vuotta samassa tamperelaiskoneistamossa cnc-sorvarina. Sanoi, että teki muun muassa hammasrattaita tai jotain eräälle F1-tallille. Rahtikirjoista Pentti-enokin joutui tilaajan silloin lunttamaan, mutta ei sitä sen kummemmin oltu salailtu.

Olivat kuulemma pienimmällä toleranssilla vaadittu mitä niillä koneilla voitiin tehdä- ja mun käsittääkseni ne oli ihan ykkössorveja Euroopassa.
ATA on tehnyt McLarenille kartiopyöriä joskus 90-luvun alkupuolella ainakin.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
ranger sanoi:
ATA on tehnyt McLarenille kartiopyöriä joskus 90-luvun alkupuolella ainakin.
Ei ollut ATA tämä firma. Ilmeisesti noita ykkösiin osia tehneitä pajoja on Suomessa enemmänkin. Suomalaiset koneistamothan on ihan maailman huippua- ainakin olleet.
 
Ylös