FIA kielsi uuden renkaanlämmittimen

Erebus

Well-known member
Liittynyt
23.5.2001
Viestit
63
Sijainti
Kouvola
Kansainvälinen autourheiluliitto FIA on ilmoittanut, ettei se salli uuden "vallankumouksellisen" renkaanlämmittimen käyttöä ensi vuonna F1-sarjassa. Stuart Hepworthin kehittämän uuden lämmittimen myötä renkaat lämpenevät kymmenessä minuutissa toisin kuin vanhalla 25 vuotta käytössä olleella lämmittimellä, jolla lämmitysprosessi kestää jopa kaksi tuntia. Hepworth ihmettelee lämmittimensä kieltämistä, koska hänen mukaansa sen avulla tallit säästäisivät kustannuksissa uuden lämmittimen parantaessa muutenkin ajajien turvallisuutta.

Toimitus / Sportti.com

Onko Stuart Hepworth jonkun tallin palveluksessa vai kehitteleekö hän muuten vain laitteita :confused: idea

<small>[ 30-11-2003, 10:43: Message edited by: Erebus ]</small>
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Joku vois kyllä näyttää mulle kuvan 25 vuotta vanhasta formulasta jossa on renkaanlämmittimet. :D
 

Lotus 72

Paras auto maailmassa
Liittynyt
10.9.2000
Viestit
1324
Sijainti
Ojakkala
Vilperi:
Joku vois kyllä näyttää mulle kuvan 25 vuotta vanhasta formulasta jossa on renkaanlämmittimet. :D
Kyllähän renkaita on lämmitelty muuallakin kuin F1::ssä. Mm. hillclimbingissä (suomeksi mäkiajot?) käytettiin jo aikaisin 70-luvulla. Ensimmäiset lämmittimet olivat kylläkin hieman erikoisia nykyisiin verrattuna, saatettiin nimittäin käyttää jopa saunaa! Toinen radikaaali keino joka mieleeni tulee on tuli, renkaita siis grillattiin tulella! Ensimmäisen kerran renkaita lämmitettiin F1:ssä jo niinkin aikaisin kuin 1973 Kanadan GP:ssä (jos en väärin muista), silloin Tyrrell lämmitti autojensa renkaita huovilla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
joo, en muista kyl että noi nykyset systeemit ihan noin vanhoi olis...
btw. hyvä nikki tuo lotus :)
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Stuart Hepworth developed the technology in association with two grand prix teams and an existing Formula One tyre manufacturer.
Mitkähän kaksi tiimiä + rengasvalmistaja mahtoivat olla kyseessä? Ferrarihan taitaa yksin kehitellä Bridgestonen renkaita, joten...?
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
Sun of the pits:
Stuart Hepworth developed the technology in association with two grand prix teams and an existing Formula One tyre manufacturer.
Mitkähän kaksi tiimiä + rengasvalmistaja mahtoivat olla kyseessä? Ferrarihan taitaa yksin kehitellä Bridgestonen renkaita, joten...?
McLaren+Williams+Michelin idea
Ei ihmekkään että se uusi renkaan lämmitys systeemi kiellettiin. :mad:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
McLaren 4ever:
Sun of the pits:
Stuart Hepworth developed the technology in association with two grand prix teams and an existing Formula One tyre manufacturer.
Mitkähän kaksi tiimiä + rengasvalmistaja mahtoivat olla kyseessä? Ferrarihan taitaa yksin kehitellä Bridgestonen renkaita, joten...?
McLaren+Williams+Michelin idea
Ei ihmekkään että se uusi renkaan lämmitys systeemi kiellettiin. :mad:
Kovin vähän löytyy asiasta tietoa muualta kuin tuolta jo mainitusta sportti.comista. Tietääkö joku jotain muuta tietolähdettä asiasta?
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Ilmari:
McLaren 4ever:
Sun of the pits:
Stuart Hepworth developed the technology in association with two grand prix teams and an existing Formula One tyre manufacturer.
Mitkähän kaksi tiimiä + rengasvalmistaja mahtoivat olla kyseessä? Ferrarihan taitaa yksin kehitellä Bridgestonen renkaita, joten...?
McLaren+Williams+Michelin idea
Ei ihmekkään että se uusi renkaan lämmitys systeemi kiellettiin. :mad:
Kovin vähän löytyy asiasta tietoa muualta kuin tuolta jo mainitusta sportti.comista. Tietääkö joku jotain muuta tietolähdettä asiasta?
No sama paikka, mistä sportti.com kaikki muutkin uutisensa kopioi, eli autosport.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
New tyre warmer banned

A New British-designed Formula 1 tyre warmer based on microwave technology has been outlawed.

Motorsport governing body the FIA, has banned the system on cost grounds. But designer Stuart Hepworth claims that it offers savings over the conventional tyre blankets that have been used for 25 years.

Hepworth, who says he has developped the system conjunction with two F1 teams and a tyre manufacturer over the past two years said: "We want a change to prove that we are not more expensive than the current system. The new method can heat a tyre and wheel hub in 10 minutes, compared with the existing two hours.

"All I want is four months to prove my claims. After that the teams can say which method they prefer."

An FIA spokesman said "It is a ban that came into request from the teams at the Formula 1 Comission [rules think-thank] meeting. The main reason was to prevent an increase in air-freight costs."

Helworth also calims there are safety benefirs to the sytem. He says that temperatures can be more accurately controlled in his tyre-sized ovens and that the tyres are heated to the core, which means a less rapid loss of heat once on the car.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Originally posted by Lotus 72:
Kyllähän renkaita on lämmitelty muuallakin kuin F1::ssä. Mm. hillclimbingissä (suomeksi mäkiajot?) käytettiin jo aikaisin 70-luvulla. Ensimmäiset lämmittimet olivat kylläkin hieman erikoisia nykyisiin verrattuna, saatettiin nimittäin käyttää jopa saunaa! Toinen radikaaali keino joka mieleeni tulee on tuli, renkaita siis grillattiin tulella! Ensimmäisen kerran renkaita lämmitettiin F1:ssä jo niinkin aikaisin kuin 1973 Kanadan GP:ssä (jos en väärin muista), silloin Tyrrell lämmitti autojensa renkaita huovilla.
Muistan lukeeni jostain f1-racingistä, että joku Britti oli "keksinyt" renkaidenlämmittimet kotisohvalla kun oli seurannut F1 kisaa. Selostaja oli valitellut kun kylmillä renkailla pito on kovin huono ja auto lipeää helposti käsistä. Tästä sitten tämä keksijä oli saanut päähänsä loistavan idean ja rynnännyt autotalliin hakemaan puukkoa. Puukon kanssa oli repinyt lattiamatosta tarvittavat raaka-aineet ja viritellyt niistä lämmittimet(en muista mistä se vastukset niihin teki). Sitten seuraavana arkipäivänä oli mennyt jonkun f1-tallipäällikön (en muista nimeä ja tallia)pakeille ja esitellyt ideansa. Muutaman kisan päästä jollain kuljettajista oli nää kyseiset lämmittimet ja hän oli ensimmäisillä kierroksilla täysin ylivoimainen(taaskaan en muista nimeä ja tallia).

Sama mies taitaa vieläkin omistaa sen tehtaan missä niitä lämmittimiä tehdään.FIA taitaa omistaa osan siitä yrityksestä ja sillä yrityksellä on yksinoikeudet renkaidenlämmittimiin f1-sarjassa.

Tosta FIA kuviosta en oo varma, mutta jotenkin noin se meni. Eli on ihan "ymmärrettävää" jos FIA kieltää noi lämmittimet. :rolleyes:

<small>[ 01-12-2003, 18:08: Message edited by: Jr- ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Voisi äkkiä kuvitella että renkaanlämmittimet tosiaan kuuluvat samaan sarjaan kuin esim tankkausjärjestelmät, toisin sanoen välineisiin jotka FIA toimittaa ja jotka eivät kuulu niiden komponenttien joukkoon jota tallit saavat vapaasti kehitellä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jos lukee ton JMT:n viestin niin huomaa mistä on kyse.. Siis tallit halusivat että uusi lämmitysmenetelmä kiellettäisiin, koska rahtikustannukset kasvaisivat. Varmaankin tehtäisiin niin että renkaat lämmitettäiin aluksi uunissa ja sitten niiden ympärille laitettaisiin vanhat huovat, jotta ne pysyisivät kuumina, koska eihän renkaita voida laittaa uuniin 10min ennen kuin niitä tarvitaan.. Mitäs jos rengas puhkeaa ja ei ole yhtään rengasta lämpimänä.

Nythän tallit tarvitsevat huopiakin jo aika reilusti. Talleilla täytyy olla ainakin 3 rengassarjaa slicksejä lämpimänä per auto kisaa varten. Sitten pitää olla vielä pari satsia välikelin ja sadekelin renkaita lämpimänä, jos alkaa sataa vettä. Plus sitten pitää olla vielä ainakin yksi varasarja renkaita lämpimänä, jos rengas puhkeaa. Sitten pitää olla vielä ainakin kymmenen varahuopaa, jos huopa hajoaa..

Tallit tarvitsevat jo nyt satakunta huopaa ja niiden lisäksi pitäisi vielä ottaa uunit. Uunejakin tarvittaisiin varmaankin parikymmentä kappaletta. Ja ne ovat suurempia kuin renkaat, joten voi kuvitella kuinka paljon tilaa ne veisivät.

<small>[ 01-12-2003, 18:28: Message edited by: oldez ]</small>
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
oldez:
Jos lukee ton JMT:n viestin niin huomaa mistä on kyse.. Siis tallit halusivat että uusi lämmitysmenetelmä kiellettäisiin, koska rahtikustannukset kasvaisivat. Varmaankin tehtäisiin niin että renkaat lämmitettäiin aluksi uunissa ja sitten niiden ympärille laitettaisiin vanhat huovat, jotta ne pysyisivät kuumina, koska eihän renkaita voida laittaa uuniin 10min ennen kuin niitä tarvitaan.. Mitäs jos rengas puhkeaa ja ei ole yhtään rengasta lämpimänä.

Nythän tallit tarvitsevat huopiakin jo aika reilusti. Talleilla täytyy olla ainakin 3 rengassarjaa slicksejä lämpimänä per auto kisaa varten. Sitten pitää olla vielä pari satsia välikelin ja sadekelin renkaita lämpimänä, jos alkaa sataa vettä. Plus sitten pitää olla vielä ainakin yksi varasarja renkaita lämpimänä, jos rengas puhkeaa. Sitten pitää olla vielä ainakin kymmenen varahuopaa, jos huopa hajoaa..

Tallit tarvitsevat jo nyt satakunta huopaa ja niiden lisäksi pitäisi vielä ottaa uunit. Uunejakin tarvittaisiin varmaankin parikymmentä kappaletta. Ja ne ovat suurempia kuin renkaat, joten voi kuvitella kuinka paljon tilaa ne veisivät.
Ymmärrän kyllä, että rahtikulut saattaisivat kasvaa, mutta olisiko noita mikroaaltouuneja kuitenkaan tarvinnut kieltää? Jos jotkut tallit olisivat olleet valmiita maksamaan mahdolliset ylimääräiset rahtikulut ja tinkimään varikkotilastaan, niin eikö niiden olisi voinut antaa niin tehdä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Sun of the pits:
oldez:
Jos lukee ton JMT:n viestin niin huomaa mistä on kyse.. Siis tallit halusivat että uusi lämmitysmenetelmä kiellettäisiin, koska rahtikustannukset kasvaisivat. Varmaankin tehtäisiin niin että renkaat lämmitettäiin aluksi uunissa ja sitten niiden ympärille laitettaisiin vanhat huovat, jotta ne pysyisivät kuumina, koska eihän renkaita voida laittaa uuniin 10min ennen kuin niitä tarvitaan.. Mitäs jos rengas puhkeaa ja ei ole yhtään rengasta lämpimänä.

Nythän tallit tarvitsevat huopiakin jo aika reilusti. Talleilla täytyy olla ainakin 3 rengassarjaa slicksejä lämpimänä per auto kisaa varten. Sitten pitää olla vielä pari satsia välikelin ja sadekelin renkaita lämpimänä, jos alkaa sataa vettä. Plus sitten pitää olla vielä ainakin yksi varasarja renkaita lämpimänä, jos rengas puhkeaa. Sitten pitää olla vielä ainakin kymmenen varahuopaa, jos huopa hajoaa..

Tallit tarvitsevat jo nyt satakunta huopaa ja niiden lisäksi pitäisi vielä ottaa uunit. Uunejakin tarvittaisiin varmaankin parikymmentä kappaletta. Ja ne ovat suurempia kuin renkaat, joten voi kuvitella kuinka paljon tilaa ne veisivät.
Ymmärrän kyllä, että rahtikulut saattaisivat kasvaa, mutta olisiko noita mikroaaltouuneja kuitenkaan tarvinnut kieltää? Jos jotkut tallit olisivat olleet valmiita maksamaan mahdolliset ylimääräiset rahtikulut ja tinkimään varikkotilastaan, niin eikö niiden olisi voinut antaa niin tehdä.
Jos jotkut tallit olisivat olleet valmiita maksamaan = varakkaat tallit joilla on paljon rahaa.

Seuraus = ero varakkaiden ja köyhien tallien välillä olisi kasvanut entisestään
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Tokkopa tuollainen nyt niin kohtuuttomasti kuluja kasvattaisi. Veikkaisin, että vaikutus tallien budjettiin tulisi olemaan promillen luokkaa - jos sitäkään.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Sun of the pits:
Tokkopa tuollainen nyt niin kohtuuttomasti kuluja kasvattaisi. Veikkaisin, että vaikutus tallien budjettiin tulisi olemaan promillen luokkaa - jos sitäkään.
Tällä hetkellä taitaa yleinen asenne tallien osalta olla se, etteivät kulut saa kasvaa - varsinkaan tuollaiset kulut joihin ei talli itse voi vaikuttaa. Tallit eivät itse suunnittele renkaanlämmittimiä ja tältä osin muutokset ilmeisesti olisivat tulleet kaikille yllätyksinä. Nykyiselläänkin taitaa olla jo vaikeata luovia kymmenien erilaisia ominaisuuksia omaavien rengaskokoonpanojen viidakossa. Mikäli uusi tekniikka olisi muuttanut seosten paremmuussuhteita olisivat olemassa olleet rengastestitulokset voineet päätyä romukoppaan. Uudella tekniikallahan arvioitiin olevan huomattavaa vaikutusta autojen nopeuteen ensimmäisillä kierroksilla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Olis tilat varmaan käyny ahtaaks ku varikolla olis jokaisella parisen kymmentä mikroo!

Varsinkin monacossa!

Eli kyllä niistä tulisi rahtikulujen lisäksi myös huomattavasti kuluja, eikä pikkutalleilla olisi moiseen varaa! Hyväkun saavat myllyn ostettua kärryynsä, saati sitten paria kymmentä spesöl-mikroo!
 
Ylös