FIA lopettaa joustavat siivet Montrealissa

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
stefmeister sanoi:
In a bid to end F1's ongoing 'flexi wing' saga, the FIA has finally made a tweak to the rear wing regulations.

A recent meeting of the 'Technical Working Group' found that no action should be taken on the matter, despite continuing rumblings at Silverstone that some teams are still slipping through a rule loophole.

The now long-running saga dates back to Bahrain, where rivals pointed fingers not only at Ferrari's rear wing but also the front. At the FIA's behest, BMW Sauber and McLaren Mercedes then also made design changes ahead of Melbourne.

With the change to take effect in Montreal next weekend, the FIA's Charlie Whiting sent a directive to teams this week to explain the new rule.


From Canada, 'separators' must be added to the elements of rear wings to ensure that flexing at high speed does not close a 'slot gap' and reduce drag.

Renault Technical Director Bob Bell said at Silverstone: "We need to be absolutely certain that everybody is respecting not just the letter of the law, but the spirit of the rules."
http://f1.racing-live.com/f1/en/headlines/news/detail/060616102436.shtml

They said on ITV over the weekend that Williams slide in performance since the start of the year is because they are now the only team which havn't been using Flexi-wings.

The team have a clear interpritation of the rule & have designed there car with no flex in the wings & they have said its costing them around 1 second per lap on the others.
Todella mielenkiintoista tulee olemaan Williamssin vauhti tästä eteenpäin! :ahem: Vanha kunnon Frank aina kilpailee reilusti! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Miksi Williams?
Ihan alkuun luulisi että tallit jotka hyötyvät tästä eniten ovat peräpäässä. Super Aguri, Toro Rosso ja kenties Midland.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Massa optimistic for Canada
16 June 2006


Felipe Massa admitted that his team's performance at the British Grand Prix did not meet expectations but warned that Ferrari's new aerodynamic packages for the Canadian and US Grands Prix at the end of this month look like putting the team back in the hunt.

"The simplest way to sum up our performance in the British Grand Prix is to say that we all expected to do a bit better than we did," Massa said. "It was not a great weekend for us, but we're not giving up on the championship, even though Renault put on a great performance."

"Now the important thing is to look forward and that means starting with the next race in Canada," he added. "That's why I'm here testing in the south of France, at the Le Castellet circuit. The next two races need a different aero package - low drag - to what we have been running so far this year and we have different wings which should give us a very efficient car. We are quite optimistic about this configuration, because it has shown really good performance in the wind tunnel."
Itse käsitän tämän Fian ja Fiatin homman niin, että Fia on kertonu Ferrarille että teidän siivet joustaa _ehkä_ liian paljon ;) .. eli "tulemme tarkastamaan uudella kalliilla laitteella Canadan/Usa:n kisoissa jokaisen tallian auton siivet erittäin perusteellisesti.. joten tässä teille pieni etulyöntiasema.. muuttakaa autonne siivet niin, että ne ovat lailliset tälle laitteelle, tässä laitteen toiminta periaatteet... kldjöfdgsöepjhtrjhsjtöe"

Miksi ihmeessä Ferrari muuten muuttaisi toimiva siipiään kuin sen takia, että ne ei ole lailliset tai ne on saanu sisäpiirin tietoa että siivet tarkastetaan nyt entistä tarkemmin.... taitaa Rellulla tulla paskat housuun jos Fia tarkastaa niiden etusiivet?

Sori, ferru/fia ym. fanit... nyt on aika kova känni päällä. :D
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Niin Ferrarihan taisi ilmoittaa noista uusista siivistä jo ennen tuota FIA:n virallista ilmoitusta.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Mikähän vilunkitalli tonki pelleilyn taas aloitti? Huvittavaa ku jotkut pitää F1-Ferraria jotenkin erityisenä ja legendaarisena kuten vaikka Brasilia futiksessa tai Kanada jääkiekossa. Onko brassit jalkapallossa pahimpia filmaajia? Entä kanukit kahvaajia/filmaajia?

Jos tuossa tallissa jotain erityistä tai legendaarista joskus oli, niin ainakaan Marlboron väreissä sitä ei oo nähty.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
VJR sanoi:
Mikähän vilunkitalli tonki pelleilyn taas aloitti? Huvittavaa ku jotkut pitää F1-Ferraria jotenkin erityisenä ja legendaarisena kuten vaikka Brasilia futiksessa tai Kanada jääkiekossa. Onko brassit jalkapallossa pahimpia filmaajia? Entä kanukit kahvaajia/filmaajia?

Jos tuossa tallissa jotain erityistä tai legendaarista joskus oli, niin ainakaan Marlboron väreissä sitä ei oo nähty.
Ferrari Ei Aivan Varmasti ole aloittanut joustavien siipien käyttöä.
Kyllä ne Williamsinkin siivet on joustavia olleet. Ei ole videota laittaa mutta näin on, jo vuosia..kaikilla...
-ai niin. En ole Ferrari-fani
 
Viimeksi muokattu:

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
petrolhead sanoi:
Ferrari Ei Aivan Varmasti ole aloittanut joustavien siipien käyttöä.
Kyllä ne Williamsinkin siivet on joustavia olleet. Ei ole videota laittaa mutta näin on, jo vuosia..kaikilla...
-ai niin. En ole Ferrari-fani
and your point is?

Ferrari hyva William paha?

:confused:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Reef sanoi:
and your point is?

Ferrari hyva William paha?

:confused:
Pointtini: En jaa talleja hyviin ja pahoihin, ja että jokaisella tallilla on ollut joustavat siivet jo vuosien ajan. Se, että tämä kikka tulee mistään mitään tajuamattoman median huomion alle nyt, Ferrarin yhteydessä ei tee siitä Ferrarin aloittamaa tai ainoastaan heidän harjoittamaansa kikkaa.
Williamsin mainitsi joku muu kuin minä (Tosin Williams oli sattumalta ensimmäinen jonka in car-kuvasta huomasin ilmiön joskus 2-3 kautta sitten).

FIA testaa siipiä pystysuuntaan kuormittamalla, joka ei minun mielestäni vastaa ilmavirran niihin aiheuttamaa kuormitusta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ja Ferrarilla on varmaan jo jotkut joustavat väliklunssit kehiteltynä! :ahem:

Salo testannut niitä jo 1999. Ja muistaa varmaan mainita asiasta. :eek:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Joo kyllä ne kaikkien tallien siivet joustaa, koska sitä on noilla nopeuksilla, aika mahdotonta välttää. Kyseessä olevat voimat on vaan niin suuret, että materiaali kuin materiaali joustaa. Toiset tallit viime kausina ovat vaan tuntuneet panostavan siihen, että niistä siivistä saadaan se maksimijousto irti.

Ensimmäisiä kertoja, kun joustavat takasiivet (siis siihen suunnitellut) tulivat ykkösiin joskus ennen 2000-luvun alkua, ne joustivat siiven kiinnityskohdasta diffuusorin yläpuolelta jolloin jouston pystyi ihan silmin havaita (tai no kameran avustuksella ;)) radan reunalta kun koko siipi kokonaisuudessaan taipui. Siihen FIA reagoi esittelemällä uuden testausmenetelmän, jolla koko siipeä taivutettiin tietyllä voimalla ja siiven taipuminen pitää pysyä normien sisällä. Tässä on vaan se ongelma että se mittaa lähinnä siiven koko kiinnityksen joustoa, eikä yksittäisten rakenteiden.

Nykyään joustavat siivet ovatkin hieman kehittyneempiä. Enää ei siiven kiinnityskohdat jousta, vaan yksittäiset siipielementit, jolloin siivet läpäisevät FIA:n testit. Lisäksi siivet/yksittäiset elementit joustavat vasta todella suurissa nopeuksissa, jolloin siipeen kohdistuvat voimat ovat niin suuria ettei niitä voida simuloida FIA:n nykyisellä testausmenetelmällä.

Nykysiivet on suunniteltu niin että siipielementtien jättöreunat joustavat suurissa nopeuksissa, jolloin siiven kulma ja täten ilmanvastus pienevät, jolloin auto kulkee suorilla kovempaa. Ainakin ferrari (varmaan muutkin tallit käyttävät tätä keinoa nykyään) ovat hakeneet takasiipeensä sellaista joustoa että siiven ylimmän elementin etureuna joustaa ja painuu kovissa vauhdeissa alemman elementin jättöreunaa vasten muodostaen yhtenäisen siipiprofiilin ja pienentäen tätä kautta ilmanvastusta.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
oldez sanoi:
Nykysiivet on suunniteltu niin että siipielementtien jättöreunat joustavat suurissa nopeuksissa, jolloin siiven kulma ja täten ilmanvastus pienevät, jolloin auto kulkee suorilla kovempaa. Ainakin ferrari (varmaan muutkin tallit käyttävät tätä keinoa nykyään) ovat hakeneet takasiipeensä sellaista joustoa että siiven ylimmän elementin etureuna joustaa ja painuu kovissa vauhdeissa alemman elementin jättöreunaa vasten muodostaen yhtenäisen siipiprofiilin ja pienentäen tätä kautta ilmanvastusta.
Jep jep. Ja nyt tuo uusi sääntölisäys sanoo että nuo siipielemntit pitää tukea toisiinsa separaattorilla, jottei ne liiku toisiinsa nähden.
 
Ylös