FIA NEZ Baltic GT

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
FIA NEZ Baltic GT Kaunasissa 15.-17.6.2006

Ilmoittautuneet

Baltic GT luokkaan ilmoittautuneet kuljettajat:

KALLE SARLIN FIN Ford Escort Cosworth
ALFEDRAS KUDLA LAT Porsche Carrera
TÕNU SOOMER EST BMW M3 GTR
VIDAS CEBATAVICIUS LAT AGM KitCar
NEMUNAS DAGILIS LAT Porsche Carrera
ERKI PIIRSALU EST BMW
ANDZEJ DZIKEVIC LTU
ROLANDS DUDA LAT BMW 320
EUGENIJUS TUMALEVICIUS LTU
RAIN PILVE EST Renault Megane Trophy V6
OLLI VIRTANEN FIN BMW M1
MARKO VIITALA FIN Porsche 993 RSR
JORMA VANHANEN FIN Porsche Carrera GT3
TUISKU URPIALA FIN Ferrari 440 F1
MINDAUGAS DAINAUSKAS LTU Chrysler Sebring
ANDRIUS FIRANTAS LTU Honda S2000

:thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
ettelbruck sanoi:
Mielenkiintoista muuten verrata tuota lähtölistaa kisan tuloksiin, starteissa ollu lopulta KOLME kulkupeliä...

http://www.promosportas.lt/uploaded/nez_b_gt.txt__notepad.pdf
Tuo lista vaan vaikuttaisi Liettuan mestaruuskisan tulosluettelolta... Mutta ota noista nyt sitten selvää. Tiedotus ei tähän asti ole ollut Promosportasin ja/tai ylipäätään kisajärjestäjien bravuurilaji tuolla Baltiassa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Don Vito sanoi:
Tiedotus ei tähän asti ole ollut Promosportasin ja/tai ylipäätään kisajärjestäjien bravuurilaji tuolla Baltiassa.
Tuo on totta. Olin 4.6 aamulla Pärnussa ja Viron kilpailukalenterista näkyi että kaupungissa on Autokross-kisa mutta eipä kukaan tiennyt että missä ja mihin aikaan. Lähdettiin tihkusateisena aamuna sitten kohti Haapsalua.

Nyt on tiedossa että kisa oli Ringrajalla ja nyt jopa tiedän missä tuo rata on. Pärnulaiset eivät tienneet.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
5.-6.8. Olis taas Baltic GT kisat Pärnussa.

Luokan osanottajista en osaa arvata mitään, mutta yhteislähtöinä BGT:n kanssa ajavia Nordic Supercareja tulee ilmeisesti 2*Corvette C4R, Corvette C5R, Oreca Viper, Porsche Boxster, Indigo (mikä se on?) ja BMW E36 super touring. Näiden lisäksi vielä mahdollisesti pari Cup-Possua ja BMW M1...

Sinne kun paiskaa sekaan Soomerin tiimin Bemarit, Sarlinin Escortin, Pilven Meganen + muita BalticGT:n hahmoja, niin eiköhän tuosta tule varsin hyvä kisa...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Otto Hokkanen sanoi:
5.-6.8. Olis taas Baltic GT kisat Pärnussa.

Luokan osanottajista en osaa arvata mitään, mutta yhteislähtöinä BGT:n kanssa ajavia Nordic Supercareja tulee ilmeisesti 2*Corvette C4R, Corvette C5R, Oreca Viper, Porsche Boxster, Indigo (mikä se on?) ja BMW E36 super touring. Näiden lisäksi vielä mahdollisesti pari Cup-Possua ja BMW M1...

Sinne kun paiskaa sekaan Soomerin tiimin Bemarit, Sarlinin Escortin, Pilven Meganen + muita BalticGT:n hahmoja, niin eiköhän tuosta tule varsin hyvä kisa...

Jos vaan Norskeja tosiaan tulee noin paljon paikalle, niin kisassa olis todellakin enemmän näkemistä kuin Suomen Super2000 ja Vakio1600 kisoissa on edes viiden kauden aikana yhteensä...

Indigo lienee tällainen made in sweden -katiska: http://www.supercars.net/cars/930.html
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Pärnussa ajettiin sitten kilpaa ihan oikeilla kilpa-autoilla. Baltic GT:n ja kokonaiskilpailun nopein oli totuttuun tapaan Andy Dziekevic Radikaalillaan.

BGT:n Molempien lähtöjen kakkonen oli Severi Viperillä ja kolmas Kalle Sarlin Escortilla. Ekaan lähtöön Kalle lähti muiden perään viimeisestä ruudusta kun moottorinvaihdon takia ei ehtinyt aika-ajoon lainkaan. Toisen lähdön neljä ensimmäistä lähtivät nurinperin, mutta NSC:n Viper-kuski Behrens, Severi sekä "parta-radikaali" tulivat väkisin ohi...

Ekassa lähdössä Kallen jälkeen BGT:n neljäs oli Söömer, viides "sadepilvi", kuudes Jorma Vanhanen Porschella, seitsemäs Marko Viitala myös Possulla ja kahdeksas Olli Virtanen M1:llä. Virtasen perässä tuli maaliin vielä Paavo Rebane vitoskorisella GTI-Golfilla kaksi kierrosta kärjen perässä. Erki Piirsalun BMW kesti vain 9 kierrosta.

Toinen kisa oli 20 kierroksen kisa ja kärki-nelikko oli tismalleen sama. Rain Pilven Rellu syttyi palamaan 14. rundilla, ja myöskään Piirsalu ei ollut mukana toisessa lähdössä. Söömer jäi toisessa lähdössä kuudenneksi perässään Virtanen ja Rebane.

NSC luokan järjestys oli molemmissa lähdöissä Behrens, Junttila, Myrsell, Tolli. Haavard Lienin Corvette hyytyi matkalle molemmissa lähdöissä...

Behrensin Viperi oli hieman hitaampi kuin Kuismasen vastaava, Junttilan ja Myrsellin Porschet suht. tasapäisesti Viitalan ja Vanhasen kanssa.

Jaan Tollin Boxster ed. mainittuja noin sekunnin hitaampi ja saman verran Virtasta nopeampi per kierros... Rebane Golfillaan oli selkeästi väärässä luokassa jääden Virtasellekin noin neljä sekuntia per kierros.

Nää pelit olis kiva nähdä vaikka Motoparkissa tai Kemorassa, jossa olis vähän nopeampi rata. Nyt voittajankin huippunopeus oli vain 147 km/h.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Don Vito sanoi:
Nää pelit olis kiva nähdä vaikka Motoparkissa tai Kemorassa, jossa olis vähän nopeampi rata. Nyt voittajankin huippunopeus oli vain 147 km/h.
No kyllä EST-Ringillä nyt selvästi tuota kovempaa ajetaan! 147km/h lienee parhaan kierroksen keskinopeus, sillä vajaan 2,2km radalla ajetaan noilla autoilla reilusti alle minuutin aikoja.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Otto Hokkanen sanoi:
No kyllä EST-Ringillä nyt selvästi tuota kovempaa ajetaan! 147km/h lienee parhaan kierroksen keskinopeus, sillä vajaan 2,2km radalla ajetaan noilla autoilla reilusti alle minuutin aikoja.
Top-speedistä nuo puhuivat, mutta ehkäpä eestikeeliset on sotkeneet termejä keskenään.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
KITI:n mukaan Kemoralla olisi viikonloppuna seuraavat hemmot
Super Saloon/GT/Avoin luokka:
Hämäläinen Saku - Lada 1600
Kyllönen Jarmo - Audi V8 Quattro
Kämäräinen Jari - Lancia 037
Lipsanen Mika - Lada Samara 1600
Manninen Petri - Chevy Monte Carlo
Urpiala Tuisku - Ferrari 430 Challenge
Westman John - Ford Sierra RS Cosworth
Virtanen Olli - BMW M1 tai Chevy Camaro

Hmmm... Vanhoja SS:iä lähes yhtä monta kuin Super 2000:sia. Katotaan nyt sitten mikä on tilanne startin koittaessa -pätee molempiin luokkiin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Zep sanoi:
Hmmm... Vanhoja SS:iä lähes yhtä monta kuin Super 2000:sia. Katotaan nyt sitten mikä on tilanne startin koittaessa -pätee molempiin luokkiin.
SS:n osalta saattaa vaikka pitää paikkansakin tuo lista... Kämäräisestä tosin en ole täysin vakuuttunut. Olihan viime vuonnakin jotain puhetta, että "Lancia" olisi nähty Apparalla, jos vain olisi saatu käyntiin :dunno:

Jurvassa Kyllösen vauhdissa hyvin pysynyt Viitala olisi kiva nähdä Possuineen Kemorallakin, mutta hyvä näinkin.

S2000 listalla taas on Ylitalo, jota ei ole juuri kisoissa näkynyt ja Irrikin on jättänyt pari kisaa väliin... Merisaarta ei ole listalla, eikä varmaan kisassakaan - sen verran pahasti Civic kärsi Seinäjoella.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Oton (ja muidenkin) epäilyksistä piittaamatta Kämäräisen Jari talutti Lancian liki vanhassa iskussa Kemoran lähtöviivalle. Ekasta lähdöstä Kämy joutui jäämään pois ns. viiden pennin vian vuoksi, mutta päivän toisessa lähdössä nähtiin että kovaa saa mennä jos Kämäräisen meinaa takana pitää. Lancian kaarrenopeudet ovat sitä luokkaa, ettei monellakaan koppiautolla pysty mutkissa syntyviä eroja suorilla kompensoimaan.
Tokan lähdön kaksi viimeistä kierrosta menivät totiseksi kilvanajoksi kun Kämäräiseltä hajosi laatikosta jotain ja hän joutui ajamaan kaksi kierrosta de facto yhdellä kädellä toisen käden yrittäessä hämmentää kepistä jonkinlaista eteenpäin vievää vaihdetta pesään. Kyllönen pääsi ihan luukkuun kiinni muttei kuitenkaan rinnalta ohi ennen ratkaisevaa hirsimökin mutkaa. Kolmannesta sijasta ei juurikaan käyty taistelua vaan Tuisku sai kaikessa rauhassa naatiskella. Virtasen Ollilla ei tahtonnut löytyä mutkissa pitoa joten lähinnä suoranopeuden ansiosta sai pidettyä Westmanin Riesan riittävän etäällä. Lipsasen Samarakaan ei aivan jaloissa pyörinyt (kuten ne kaks V1600:sta Jurvassa) ja tuli vasta viimeisellä kierroksella Kämäräisen ja Kyllösen varvaamaksi.
Seuraavana on ohjelmassa FIA NEZ Baltic GT:n Suomen osakillpailu Ahvenistolla ja kausi päätetään vielä sen jälkeen Jurvassa.... Ensi kaudeksi on kenties lupa odotella lisääntyvää mielenkiintoa SS/BGT luokkaa kohtaan ainakin Jurvan ja Vetelin kisajärjestäjien puheista päätellen (vaikka AKK:n yli-insinöörit ovatkin todenneet putkirunkoiset autot liian vaarallisiksi... :D )
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Lisätään vielä sen verran nippelitietoa että Kämäräisen II lähdössä kellottama nopein kierrosaika 1.11,739 on vahvistamattomien tietojen mukaan eräs nopeimmista koskaan SS-luokan autolla Kemoralla ajetuista kierroksista. Kuismasen kellotuksista ei oo dataa käytettävissä, mutta Ruohis ajoi tuolla nykyisin Kyllösellä olevalla Audilla 1.10,002 elokuussa 1999. Mm nopeaksi todettu "Kuikelo" Lempinen ei ST-audillaan kyennyt tuon Kämäräisen ajan alle !!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Olipahan hienoa katsottavaa Kämäräisen meno eilen, ei voi muuta sanoa. Virtasen Olli oli kanssa kateissa lauantain lähdöstä ja Mannisen Monte Carlo suoritti suomalaisratojen vuosituhannen komeimman savushown -ainakin kuorma-autot pois lukien. Moottori taisi mennä jonkinmoisen huonoon kuntoon.

Tuiskun Ferrari oli vähän voimaton Lanciaa ja Audia vastaan, mutta eihän sitä hintaeroo nyt niin paljoa ollutkaan... :) Noh merkkiluokka on aina merkkiluokka.

Katsomossa oli aistittavissa, että SS:ää oli kaivattu. Toivottavasti viimeisimmät käänteet eivät taas muuta luokan suuntaa...

Hyvä kuviakin muuten kortille kertyi. Ainoa, että isomman zoomin osto on edessä ensi kesälle, jos aikoo katsomosta kuvailla. 400 jos ois, niin sais jo ensimmäisen kurvin täysin ja paluusuoran pään...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep sanoi:
Olipahan hienoa katsottavaa Kämäräisen meno eilen, ei voi muuta sanoa. Virtasen Olli oli kanssa kateissa lauantain lähdöstä ja Mannisen Monte Carlo suoritti suomalaisratojen vuosituhannen komeimman savushown -ainakin kuorma-autot pois lukien. Moottori taisi mennä jonkinmoisen huonoon kuntoon.
Virtasen Ollilla stallas Bemu lauantaina varikolle kun vaihteistossa meni jotain jumiin juuri kun piti lähteä varikkopilttuusta kohti lähtöön järjestäytymistä... Mitään vikaa ei laatikosta kuitenkaan löytynyt - se vaan jostain syystä jumitti.
Mannisen Petrillä katos ensin öljynpaineet ja kohta perään tuli kiertokanki lohkonkyljestä läpi... Se siitä koneesta sitten. BGT-kisaan ilmeisesti tullaan Volvolla ihan osallistumisen ilosta.

Tuiskun Ferrari oli vähän voimaton Lanciaa ja Audia vastaan, mutta eihän sitä hintaeroo nyt niin paljoa ollutkaan... :) Noh merkkiluokka on aina merkkiluokka.

Katsomossa oli aistittavissa, että SS:ää oli kaivattu. Toivottavasti viimeisimmät käänteet eivät taas muuta luokan suuntaa...
Kuten toisaalla tuli jo todettua, niin ne "omavaltaisuudet" mistä AKK S2K-yhtiön puuhamiestä syyttää liittynevät juurikin SS-autojen rehabilitointiin... Haapalainen itse epäilee tallanneensa väärille varpaille, ja olen melko vakuuttunut siitä, että ne liikavarpaat kuuluivat herroille Markkula ja Mahonen... Jo pari vuotta sitten Kemoran Baltic GT skaban yhteydessä Botniaringin kisajärjestäjät pyytelivät SS-kuskeja mukaan avoimeen luokkaan, mutta kun tieto tästä kantautui Markulan korviin, niin AKK:ssa pidettiin "hätäkokous" ja uhattiin Jurvan UA:ta jonkinlaisilla sanktioilla, mikäli SS-autot radalle päästettäisiin.... :jaska:

Hyvä kuviakin muuten kortille kertyi. Ainoa, että isomman zoomin osto on edessä ensi kesälle, jos aikoo katsomosta kuvailla. 400 jos ois, niin sais jo ensimmäisen kurvin täysin ja paluusuoran pään...
Kartsomon etureunasta kyllä kuvaa siihen lähtösuoran jälkeiseen mutkaan paljon lyhyemmälläkin putkella, mutta se onkin sitten ainoa paikka Suomen radoilla, missä selviää ilman paparazzi-varusteita...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Don Vito sanoi:
Lisätään vielä sen verran nippelitietoa että Kämäräisen II lähdössä kellottama nopein kierrosaika 1.11,739 on vahvistamattomien tietojen mukaan eräs nopeimmista koskaan SS-luokan autolla Kemoralla ajetuista kierroksista.
Sain kierrosaikoihin liittyvää lisäinfoa Sarlinilta.

Kierroaika kemossa SS autoilla pyörii vanhalla pomppuisella asfaltilla siinä 1.09 tienoilla, ohessa kopio aika-ajo tuloksista.
1.11,739 on yli sekan huonompi mitä Jarin parasaika.
Aika-ajo 1999:

Koodi:
1    1  Hannu Ruohorinne	Audi Quattro		  LohUA   1:09,450          
2   15  Kalle Sarlin		VERTEX Escort RS Cosworth TerUA	  1:09,633 0:00,183
3    6  Jari Kämäräinen		Lancia 037         	  KiuUA   1:10,348 0:00,898
4   22  Mikko Lempinen		Audi A4 Quattro           TUA     1:10,996 0:01,546
5   27  Esa Schroderus		Ferrari F40         	  TamUA   1:13,450 0:04,000
6    2  Tuisku Urpiala		Nicotinell BMW Z3M        LaihUA  1:13,484 0:04,034
7   20  Markku Hietamäki	Audi A4 Quattro STW       TMK     1:14,231 0:04,781
8   26  Christian Valtonen	Opel Manta         	  SSA     1:14,370 0:04,920
9   12  Olli Virtanen		Eu Lämpö BMW M1           SSA     1:14,663 0:05,213
10   3  Jarmo Kyllönen		Chevrolet Camaro ZZR 28   SäkUA   1:14,727 0:05,277
11  10  Janne Laitinen		Porsche 914         	  SSA     1:15,359 0:05,909
12  23  Juha-Matti Riikonen	Ford Escort RS Cosworth	  SSA	  1:16,366 0:06,916
13  28  Bengt Viik		Chevrolet Corvette	  VetUA	  1:17,393 0:07,943
14  17  Pekka Pohjanperä	Matra Baghera		  LuPäSUA 1:17,511 0:08,061
15   8  Jorma Johansson		Ferrari F40		  SSA     1:18,529 0:09,079
16  30  John K. Westman		Ford Sierra Cosworth	  KokUA   1:19,566 0:10,116
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Juu, toi pitää paikkansa nimenomaan AIKA-AJOJEN osalta. Mutta tietääkseni itse kisassa vain Ruohorinne (ja EHKÄ Kuismanen ?) ovat kiertäneet radan nopeammin kuin Kämäräinen nyt.
Ruohiksen aika 1'10.002" on ajettu elokuussa '99. Kuismasen ajoista olisi kyllä hyvä saada dataa...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tulikohan julistettua kuvat liian aikaisin hyviksi...

Tuossa muutama Legendsi, toisen FF-lähdön ratkaisu, Legendojen toka startti ja Lähteenmäen kaidevierailun lähtötilanne.

Tiedä sitten toimiiko tämä, kun ei koskaan ole tullut testittyä...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös