Sue_me
Well-known member
- Liittynyt
- 1.8.2005
- Viestit
- 27848
Jopas jotakin: Eikö kaikista radoista halutakaan tehdä yliturvallisia, liki kaikki ajovirheet anteeksiantavia parkkipaikkoja?Kansainvälinen autoliitto FIA kävi keskiviikkona puolustuskannalle F1-kuljettajien Monzan radan turvattomuudesta esittämän kritiikin jälkeen.
Kuljettajien mielestä reunakaiteet olivat liian lähellä etenkin toisessa shikaanissa Variante Della Roggissa. Lisäksi turva-alueet pitäisi kuskien mielestä asvaltoida.
FIA tiedotti, että turvallisuutta parannettiin täksi vuodeksi uudella kolmiosaisella turva-aidalla.
- Viime viikonlopun Italian GP Monzassa oli ensimmäinen F1-kisa, jossa oli käytössä uusi kovien nopeuksien reuna-aita (High Speed Barrier), joka on kehitetty FIA:n instituutissa. Järjestelmä asennettiin radan toisen shikaanin ja Parabolica-mutkan turva-alueen laidalle. Se on suunniteltu erityisesti mutkiin, joihin lähestytään kovalla vauhdilla ja joissa turva-alue on rajallinen. Yli kuuden vuoden kehitystyön tuloksena tämä erikoisaita pystyy vaimentamaan energiamäärän, joka syntyy 200 km/h nopeuden törmäyksestä pitäen kuljettajan kokemat G-voimat siedettävällä tasolla, FIA selvitti.
FIA:lla oli selitys myös sille, miksi Monzan ratayhtiön edustaja kieltäytyi keskustelemasta kuljettajien kanssa radan turvallisuudesta.
- F1-kisoja järjestävien ratojen omistajien ei tarvitse keskustella turvallisuusseikoista kolmansien osapuolten (mukaan lukien kuljettajat) kanssa. Tällä ehkäistään se, etteivät itseään asiantuntijoina pitävät henkilöt, joilla ei kuitenkaan ole juurikaan ymmärrystä ratojen turvallisuuden viimeisimmistä kehityssuunnista, pääse sekoittamaan tai vähättelemään turvallisuuden suhteen saavutettuja merkittäviä etuja, FIA taustoitti.
(MTV3)
Toisaalta, kuljettajien huomioimatta jättäminen turvallisuusasioissa on mielenkiintoinen ennakkotapaus: Milloin viimeksi FIA:n suunnalta on tapahtunut vastaavaa Sennan onnettomuuden jälkeen?
PS. Omasta mielestänikin Parabolican ulkokaarteen turva-alue on melko lyhyt verrattuna siihen kuinka lujaa takasuoralla ajetaan ennen jarrutusta. En kuitenkaan lähtisi tuhoamaan kaikkia ratoja sutimalla asvalttia joka paikkaan.. Radat käyvät liian helpoiksi muuten kun ajovirheessä menettää vain pari sekuntia ja joissain paikoissa voi jopa oikoa turva-alueen kautta.