FIA puolusti Monzan turvallisuutta

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kansainvälinen autoliitto FIA kävi keskiviikkona puolustuskannalle F1-kuljettajien Monzan radan turvattomuudesta esittämän kritiikin jälkeen.

Kuljettajien mielestä reunakaiteet olivat liian lähellä etenkin toisessa shikaanissa Variante Della Roggissa. Lisäksi turva-alueet pitäisi kuskien mielestä asvaltoida.

FIA tiedotti, että turvallisuutta parannettiin täksi vuodeksi uudella kolmiosaisella turva-aidalla.

- Viime viikonlopun Italian GP Monzassa oli ensimmäinen F1-kisa, jossa oli käytössä uusi kovien nopeuksien reuna-aita (High Speed Barrier), joka on kehitetty FIA:n instituutissa. Järjestelmä asennettiin radan toisen shikaanin ja Parabolica-mutkan turva-alueen laidalle. Se on suunniteltu erityisesti mutkiin, joihin lähestytään kovalla vauhdilla ja joissa turva-alue on rajallinen. Yli kuuden vuoden kehitystyön tuloksena tämä erikoisaita pystyy vaimentamaan energiamäärän, joka syntyy 200 km/h nopeuden törmäyksestä pitäen kuljettajan kokemat G-voimat siedettävällä tasolla, FIA selvitti.

FIA:lla oli selitys myös sille, miksi Monzan ratayhtiön edustaja kieltäytyi keskustelemasta kuljettajien kanssa radan turvallisuudesta.

- F1-kisoja järjestävien ratojen omistajien ei tarvitse keskustella turvallisuusseikoista kolmansien osapuolten (mukaan lukien kuljettajat) kanssa. Tällä ehkäistään se, etteivät itseään asiantuntijoina pitävät henkilöt, joilla ei kuitenkaan ole juurikaan ymmärrystä ratojen turvallisuuden viimeisimmistä kehityssuunnista, pääse sekoittamaan tai vähättelemään turvallisuuden suhteen saavutettuja merkittäviä etuja, FIA taustoitti.

(MTV3)
Jopas jotakin: Eikö kaikista radoista halutakaan tehdä yliturvallisia, liki kaikki ajovirheet anteeksiantavia parkkipaikkoja?

Toisaalta, kuljettajien huomioimatta jättäminen turvallisuusasioissa on mielenkiintoinen ennakkotapaus: Milloin viimeksi FIA:n suunnalta on tapahtunut vastaavaa Sennan onnettomuuden jälkeen?

PS. Omasta mielestänikin Parabolican ulkokaarteen turva-alue on melko lyhyt verrattuna siihen kuinka lujaa takasuoralla ajetaan ennen jarrutusta. En kuitenkaan lähtisi tuhoamaan kaikkia ratoja sutimalla asvalttia joka paikkaan.. Radat käyvät liian helpoiksi muuten kun ajovirheessä menettää vain pari sekuntia ja joissain paikoissa voi jopa oikoa turva-alueen kautta.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Eikai sitä reuna-aluetta nyt haluta isontaa kun sinne uusinta uutta oleva aita on laitettu. FIA haluaa tietysti testata miten se käytännössä toimii.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Monzassa turva-alueita on vaikea enää suurentaa, joten jos turvallisuutta siellä haluttaisiin jotenkin parantaa, pitäisi turva-alueet asfaltoida tai seinämiä parannella. Asfaltoidut turva-alueet parantavat toki turvallisuutta selvästi, sillä ne hidastavat auton nopeutta hiekkaa paremmin, mutta urheilun kannalta niitä ei soisi tulevan lisää, koska ajovirheen tapahtuessa kuski voi huoletta laskea hieman leveäksi. Se ei taas ole kiva juttu ainakaan minun mielestäni. Hankala yhtälö ratkaistavaksi niin, että kaikki osapuolet olisivat tyytyväisiä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
lfb sanoi:
Monzassa turva-alueita on vaikea enää suurentaa, joten jos turvallisuutta siellä haluttaisiin jotenkin parantaa, pitäisi turva-alueet asfaltoida tai seinämiä parannella. Asfaltoidut turva-alueet parantavat toki turvallisuutta selvästi, sillä ne hidastavat auton nopeutta hiekkaa paremmin, mutta urheilun kannalta niitä ei soisi tulevan lisää, koska ajovirheen tapahtuessa kuski voi huoletta laskea hieman leveäksi. Se ei taas ole kiva juttu ainakaan minun mielestäni. Hankala yhtälö ratkaistavaksi niin, että kaikki osapuolet olisivat tyytyväisiä.
Tosin eniten noista turva-alueista valittelee velliperseet, Ralf ja Webber etunenässä. Tosiaan, pitäisi olla sellainen että virheestä voi turvallisesti vetää pihalle mutta virhe kuitenkin maksaisi aikaa.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Matxi sanoi:
Tosin eniten noista turva-alueista valittelee velliperseet, Ralf ja Webber etunenässä. Tosiaan, pitäisi olla sellainen että virheestä voi turvallisesti vetää pihalle mutta virhe kuitenkin maksaisi aikaa.
Webber aiemmin tällä kaudella sanoi jossain, olisikohan ollut siinä MTV3+:n Williams-ohjelmassa joka tulee ennen kisalähetystä, että hän on turhautunut noihin uusiin turvasysteemeihin, joiden avulla voi kämmistä selvitä jopa menettämättä sijoitustakaan. Tosin lähinnä puhui juuri tuolta kannalta, eli turhauttavaa on nimenomaan nähdä edellä ajavan kaverin tumpeloivan ja silti jatkavan edellä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Matxi sanoi:
Tosin eniten noista turva-alueista valittelee velliperseet, Ralf ja Webber etunenässä. Tosiaan, pitäisi olla sellainen että virheestä voi turvallisesti vetää pihalle mutta virhe kuitenkin maksaisi aikaa.
Olen samaa mieltä asiasta..

Sepang on loistava esimerkki siitä että asvaltoituja turva-alueita ei tarvita kun rata suunnitellaan huolella. Ulosajoissa menettää hiekan takia reilusti aikaa tai auto voi jäädä kiinni joten "radalla pysymisen" motivaatio kasvaa kuljettajillakin. Näin voidaan oikeasti puhua rata-autoilusta eikä rata-alue -autoilusta.
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Ei voi olla totta jos Monzaankin laitetaan asvaltti turva-alueet. Turkissakin saa vetää ihan huoletta leveäksi menettämättä juuri lainkaan aikaa. Mitä järkeä tässä touhussa enään on? Turvallisuutta pitää ajatella, mutta jotain rajaa sentään. :mad:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
poko sanoi:
Ei voi olla totta jos Monzaankin laitetaan asvaltti turva-alueet. Turkissakin saa vetää ihan huoletta leveäksi menettämättä juuri lainkaan aikaa. Mitä järkeä tässä touhussa enään on? Turvallisuutta pitää ajatella, mutta jotain rajaa sentään. :mad:
,

Itsekkin naurekelin aikoinaan, olisiko ollut cart kisa, kun rata oli lentokentällä. Eipä nykyajan F1 radatkaan pahemmin lentokentästä eroa:jaska:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Semmonen pointti vaan että kuljettajien tuntemukset olojen turvallisuudesta on historiassa osoittautuneet osuviksi, joskus enteellisiksikin.
-FIAn käsitykset turvallisuudesta ja teot sen eteen menevät minulta yli hilseen.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Muistelisin, että Span radalla kaytetään (tai ainakin vielä parisen vuotta sitten käytettiin) sellaista systeemiä, että heti asfaltin j'lkeen on n. metrin, puolentoista levyinen alue nurmikkoa, jonka jälkeinen turva-alue onkin sitten taas asfalttia. Vai liekö sittenkin ollut tuota nurmikon väriseksi maalattua tarmakkia, tiedä häntä.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Jeeves sanoi:
Muistelisin, että Span radalla kaytetään (tai ainakin vielä parisen vuotta sitten käytettiin) sellaista systeemiä, että heti asfaltin j'lkeen on n. metrin, puolentoista levyinen alue nurmikkoa, jonka jälkeinen turva-alue onkin sitten taas asfalttia. Vai liekö sittenkin ollut tuota nurmikon väriseksi maalattua tarmakkia, tiedä häntä.
tuo olisi sinäsäs hyvä keksintö JOS alsfalttai on pakko laittaa. vaikka 2m nurmea/hiekkaa ja sitten asfalttia. Ainakin vanhoja videoita katsoessa auto ajaa kovaa hiekalle niin se alkaa pomppia aika ilkeän näköisesti, ja jos joutuu hiekalle kovaa menosuuntaan sivuttain niin menee todella helppsti "katonkautta" ympäri ja täten tuloksen on yleensä paljon voltteja ja isosti romua. Kaiken huippu oli minusta ne vanhat "dyyneiksi" muotoillut heikkaturva alueet. joissa pientä aaltoa meni pitkin hiekkaa. Siitä hän ei saa kuin kunnon pompun tai stopauksen niin että volttia heitellään isommastikin.

Asfaltti vaan helpottaa kuskia, että jos virheen tekee niin aina pääsee radelle, hiekka kun taas on sen verran pettävää että siihen on kiva jäädä jumiin :p

Jos minulta kysytään niin pidetään turva-alueet ihan nykyisinään, listään vaikka vähän sitten pituuttaa mutta ei asfalttia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös