FIA Rally3-luokka

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7187
Laitetaas tästä uusi viestiketju alulle. Rally3 on siis matalan tason nelivetoinen ralliauto, jonka hintakatto on 100 000 euroa. Auto on hyvin lähellä etuvetoista Rally4-luokkaa, mutta 1,6-litraisia moottoreita saa käyttää.


M-Sportin Ford Fiesta Rally3 on kehitetty Puolassa, missä myös Rally4-autot tehdään, ja se luokitellaan maaliskuussa 2021.



Ainakin Toyota on ilmoittanut kiinnostusta tehdä autoa tähän luokkaan, ehkä yksi tulee myös PSA-konsernista.

LIsää luettavaa:

 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4102
Sijainti
Event horizon
Tekeekö autonvalmistajat itse kaiken tekniikan vai onko kyse enempi vähempi silhuetti-luokasta jossa yksityyppi moottorit, ECU ja voimansiirto?
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7187
Tekeekö autonvalmistajat itse kaiken tekniikan vai onko kyse enempi vähempi silhuetti-luokasta jossa yksityyppi moottorit, ECU ja voimansiirto?
Ihan sama periaate kuin R5/Rally2-autoissa, eli kyllä valmistajat tekee omat moottorinsa. Voimansiirtohan taitaa olla Rally2:ssakin kaikille sama?
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7187
Tällainen listaus löytyi aiemmasta postauksesta

*Manufacturers convert bodyshell from 2WD to 4WD configuration

*Common front and rear parts (wishbones, dampers, brake calipers, etc) to cut costs

*Car width the same as standard production car (not widened as in Rally2)

*Standard bodywork (bumpers and fenders can be bought from local car dealerships)

*Fuel tank simple in shape to reduce costs, positioned higher in car for simple design

*One gearbox ratio set only, two differential ramp angles to lessen engineering input

*Homologated from 1 January, 2021

*Minimum weight set at 1,180 kilograms

*210 bhp balanced by a turbo restrictor

*Price cap of €100,000
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
199
Sijainti
Espoo
Rally3 autoissa voi käyttää moottorikoot 927 – 1620 cm3 mutta niillä valmistajilla joilla tuossa kokoluokassa on auto joissa on isompi moottori, ovat etulyöntiasemassa. Fiesta rally4 (1 l moottori) vääntö on 315 Nm ja rally3 (1,5 l moottori) vääntö on 400 Nm. Isompien moottoreiden korkeampi vääntö + kuristin tarkoittaa laveampaa käyttöaluetta (kierrosaluetta) ja enemmän tehoja alhaisemmilla kierroksilla verrattuna pienempiin moottoreihin.

Tehoissa eroa on vain 5 hv (210 hv / 215 hv) joten M-Sportin rally3 auto on varmaan jo varustettu 30 mm kuristimella joka tulee voimaan ensi vuonna myös rally4 autoissa. Tietääkseni rally4/R2T autoissa ei ole tällä hetkellä kuristinta ja 30 mm kuristin on valittu sen takia että se rajoittaa isompien moottoreiden tehot suunnilleen samalle tasolle kuin rally4 autojen tehot ovat tällä hetkellä. Vaikuttaa siltä että näistä 1 l moottoreista ei saada enempää irti vaikka ei ole kuristinta.

Meinasin ensin kirjoittaa että Rally3 autot ovat kusessa rally4 autojen kanssa kuivalla asvaltilla painoerojen takia mutta pienen miettimisen jälkeen en ole niin varma koska rally3 autot joilla on isompi moottori, on taas suurempi vääntö. Pienimoottoriset rally3 autot taas ovat kusessa rally4 autojen kanssa kuivalla asvaltilla. Rally4 autojen moottorikoot ovat tällä hetkellä välillä 927 – 1333 cm3 joten tässä varmaan riittää pyörittelyä milloin rally3 ovat kilpailukykyisiä asvaltilla rally4 autojen kanssa ja milläkin moottorikoolla.

Meniköhän tämä nyt liian sekavaksi?

INTRODUCING THE NEW FORD FIESTA RALLY4
https://www.m-sport.co.uk/single-post/2020/03/16/INTRODUCING-THE-NEW-FORD-FIESTA-RALLY4

INTRODUCING THE ALL-NEW FIESTA RALLY3
https://www.m-sport.co.uk/single-post/all-new-fiesta-rally3

WORLD MOTOR SPORT COUNCIL DECISIONS: Moottorikoot 927 to 1620 cm3
https://www.fia.com/news/fia-announces-world-motor-sport-council-decisions-16?lightframe=1

WORLD MOTOR SPORT COUNCIL DECISIONS: 30 mm kuristin
https://www.fia.com/news/fia-announces-world-motor-sport-council-decisions-18
 
Ylös