FIAn asettama F1-rengassääntö toimii!

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Ferrari on aivan alamaissa. Auto olisi hyvä, mutta Bridgestonen kumeilla ei pääse kisaamaan paalupaikoista saatika kisojen voitoista. Palkintopallisijoitukset ovat mahdollisia, mutta ne ovat enemmän hyvän kisataktiikan ja auton mahdollistamia, kuin renkaiden. Schumacher on edelleen erittäin nopea ja voittaisi edelleen kilpailuja, jos saisi vaihtaa renkaat kisan aikana tarvittaessa. Ferrari ajaisi pehmeillä seoksilla, jolloin pito saataisiin halutulle tasolle myös aika-ajoihin ja kisan ensimmäisille kierroksille.

Monacon GP osoitti, kuinka auton suorituskyky voi dramaattisesti muuttua kisan aikana, kun renkaat eivät enää toimi kisan loppupuolella. Molemmat Renaultit muuttuivat todella hitaiksi ruutulipun lähestyessä.

Eikö FIA tällä uudella rengassäännöllä pyrkinytkin tähän? Samoilla seoksilla on ajettava aika-ajot ja kisa, renkaita ei saa vaihtaa kisan aikana. Renkaiden kuluminen tai pito-ominaisuuksien menettäminen kisan aikana mahdollistaa ylivoimaisenkin auton epäonnistumisen. Onko se sitten tallien, kuljettajien ja yleisön mieleen, jää nähtäväksi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
rengassäännölle

ei siksi että ferrari kärsii vaan siksi että homma on vaativampaa ja riskialttiimpaa
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Rälle sanoi:
Renkaiden kuluminen tai pito-ominaisuuksien menettäminen kisan aikana mahdollistaa ylivoimaisenkin auton epäonnistumisen. Onko se sitten tallien, kuljettajien ja yleisön mieleen, jää nähtäväksi.
En tiedä talleista ja kuskeista, mutta YLEISÖ KYLLÄ TYKKÄÄ!

MIKÄ KISA EILEN!!!

Loistava loppu ja ohitukset pääosin renkaiden kulumisen vuoksi.

TÄTÄ LISÄÄ!

Jesh!

Pakko oli hieman "huutaa".

Jesh!
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Sinänsä mielenkiintoista, että toi ominaisuus on ollu Bridgestonen renkaissa vuosikaudet. Eli toimii parhaiten vasta 10+ kierroksen jälkeen. Aikaisemmin siitä vaan ei ollu mainittavaa haittaa. Erikoista kuitenkin, että ne ei kykene tekemään toisella tapaa käyttäytyviä renkaita.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Joo tosiaan oudot noi siltakivet. Sumi ajoi kisassa bensalastissa selvästi nopeamman kierroksen kuin aika-ajossa tankit tyhjänä.

Kisa

Sumi 1:15.842 - 18 kierrosta myöhemmin varikolle
Kimi 1:15.921 - seuraavalla kierroksella varikolle

I Aika-ajo

Sumi 1:16.186
Kimi 1:13.644


No Kimi ei ehkä ajanut ihan täysiä, mutta suht' kovaa kuitenkin. Sumi varmaan ajoi suht täysillä. Sumilla on kuitenkin tosi nurinkurisesti toi tilanne. Kisassa on kisasäädöt ja 18 kierroksen verran polttoainetta, ja silti menee kovempaa kuin aika-ajossa. Sumilla on kisassa 0,344s nopeampi kierros kuin aika-ajossa, kun Kimillä puolestaan 2,277s hitaampi.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Tähän otsikkoon onkin mielenkiintoista palata nyt Nürren jälkeen. Se mitä Kimille kävi, on nimenomattaisesti uuden rengassäännön aikaansaannosta. Eli tähänhän sillä säännöllä pyrittiinkin.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Kyllä mä kannatan rengassääntöä Kimin epäonnenkin jälkeen.

Se, mitä hänelle tapahtui viimeisellä kierroksella, harmitti todella paljon. Mutta kuvitelkaapas, jos tilanne olisikin ollut päinvastainen: Alonson ripustukset rikki kärkipaikalta vikalla kierroksella ja Kimille lahjavoitto. Se olisi ollut yhtä hienoa, kuin tämä nyt käynyt oli kamalaa.

Uuden rengassäännön ansiosta kisan lopulle, joka aiemmin oli todella tylsää ja tapahtumatonta, voi tulla jännitystä. Joidenkin renkaat ovat huonoina, toisten vielä ihan hyvinä. Monacossa Kimi hyötyi, sunnuntaina kärsi.

Jotta tekstistä ei tulisi vallan kritiikitöntä, on todettava, että voihan rengassääntö tuottaa sellaisia vaaratilanteita, joita aiemmin ei olisi tullut. Suurin ongelma on, että talli ei uskalla vaihtaa kulunutta rengasta, koska ei tiedä, onko se tarpeeksi kulunut, jotta sen voi vaihtaa.

Ehdotan: Renkaanvaihto sallittaisiin jälleen, mutta se olisi tehtävä eri varikkokäynnillä kuin bensan otto. Jos talli päättää vaihtaa renkaan, ei autolle saa varikkokäynnillä tehdä muuta. Sääntö olisi siis muuten sama kuin nyt, mutta renkaan ei tarvitsisi olla rikki tai vaarallisen kulunut, vaan sen voisi vaihtaa varmuuden vuoksi (tai jos johto on ylivoimaisen iso, niin huvin vuoksi! :)).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mä olen muistaakseni maininnut tästä ennenkin, mutta mun mielestä paras vaihtoehto olis varikolla auton kanssa työskentelevien määrän tiputtaminen vaikkapa kahteen. Vähentäisi huomattavasti renkaidenvaihdon mielekkyyttä, vaikka se olisikin sallittu. Cartissa tuota on jo käytetty pitempäänkin, siellä raja taisi tosin olla kuusi tjsp.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Joo ja renkaat kiinni neljällä (vai viidellä?) mutterilla kuin NASCARissa konsanaan.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Mä olen muistaakseni maininnut tästä ennenkin, mutta mun mielestä paras vaihtoehto olis varikolla auton kanssa työskentelevien määrän tiputtaminen vaikkapa kahteen. Vähentäisi huomattavasti renkaidenvaihdon mielekkyyttä, vaikka se olisikin sallittu. Cartissa tuota on jo käytetty pitempäänkin, siellä raja taisi tosin olla kuusi tjsp.
Varsin kannatettava ehdotus!

Kokokisan renkaita kannatan edelleen huolimatta Kimin kisasta. Kuten niin usein aiemminkin, tässäkin tapauksessa kuljettaja ja talli olivat tapahtumiin vaikuttavia tekijöitä. Liian pehmeet renkaat tai liian raisu ajotyyli niille, ei otettu varikolle ..
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Jos ei haluta luopua uudesta rengassäännöstä, paras olisi, jos sallittaisiin yksi renkaanvaihto kilpailussa, mutta saisi vaihtaa yhteensä korkeintaan kaksi rengasta ja lisäksi rikkoontuneen tai vaarallisen renkaan saisi vaihtaa.

Enkä ole koskaan ymmärtänyt miksi aika-ajo piti muuttaa. Vanha systeemi on paras. Voitaisiin jopa palata 90-luvun alussa olleeseen kahteen tunnin(tai 45 min) mittaiseen sessioon. Ja jos kisabensat halutaan välttämättä mukaan, ajetaan toinen kevyillä autoilla ja lauantaina kisabensoilla, jonka jälkeen ajat lasketaan yhteen.
Totta kai jälkimmäisessä aika-ajossa täytyisi FIA:n pitää huoli, että autoissa on sama määrä bensaa jokaiselle yritykselle lähdettäeässä. Kuski ei myöskään saisi ajaa kuin yhden nopean kierroksen/yritys. Eli kaikille neljä yritystä.
 
Ylös