AksuPaksu sanoi:
tuskinpa, YT:lla on ollut jo vuosia suurien levy-yhtiöiden kanssa sopimus musavideoiden pitämisestä saitilla. mikäli ei olisi, niin tekijänoikeus yms. järjestöjen ahneuden tuntien käytössä olisi 100 kertaa kovempi poistovimma musavideoita kohtaan kuin fykkösvideoissa.
Monelta levy-yhtiöltä löytyy kyllä omat "kanavat" eli käyttäjätunnukset minne ovat uploadanneet tuhansia videoita. Koska he sen itse tekevät, toki ne videot ei silloin riko mitään oikeuksia. Sama koskee monia televisiokanaviakin.
Se miksi youtube on edelleen pystyssä, on kiitos DMCA:n (Digital Millennium Copyright Act). Se meinaa, että heti kun joku huomauttaa jonkun videon rikkovan tekijänoikeuksia, niin youtubella on velvollisuus poistaa se.
Sen mä ymmärrän, että kokonaiset tv-sarjojen jaksot tai joku muu sellainen jonka voi ostaa esim. dvd:llä halutaan poistaa sieltä, mutta miten esim. minuutin pitkä pätkä Kovalaisen kolarista viime kisasta haittaa FOM:a? Tai televisiokanavia? Osittainhan se on ilmaista mainostusta. Mä en ole sinällään pro-warez vaikka toki waretankin rajallisesti enkä ala jauhamaan mistään vapaasta tiedon kulusta ja muusta paskasta, mutta tätä juttua en vain tajua.
Nykyään youtubessa on myös uusi ominaisuus, joka yrittää automaattisesti tunnistaa videoita ja videoiden tekijänoikeudet omistajat voi päättää blokataanko ne esim. joistain maista vai annetaanko olla ennallaan vai poistetaanko kokonaan. Näin on esimerkiksi WRC:n televisio-oikeuksien omistajalla North One, jolla näyttää olevan youtubeen täysin päinvastainen suhtautuminen kuin FOM:lla. Sen jälkeen kun video on "tunnistettu" niin siihen on mahdollista ilmestyä tekijänoikeuden omistajan mainos. Nerokas systeemi ja tämähän vain auttaa videoita pysymään youtubessa.