Formula 1 - 2010 - Australia: Aika-ajot

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jos Massalla on ne muutama lempirata, niin Albert Park on epäonnenrata. Felipe ajoi tänään toiseksi parhaan aika-ajotuloksensa Australiassa (parhaan ollessa neljäs).
No joo, mutta tuloksiin vaikuttaa moni seikka. En muista Massan olleen vauhdillisesti vastaavalla tavalla hukassa pitkään aikaan millään radalla, toivottavasti tämä ei johdu muista syistä kuin tavanomaisista säätö- tai rengaslämpöongelmista.

Muuten, en varmaankaan ole ainoa jonka mielestä on vähintäänkin ironista että Alonso on hyvän tahdon lähettiläs.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4184
Kiinnittikö kukaan huomioita Alonson incar-kuvassa, jonkun säätämiseen kabiinin vasemmalla puolen, jarrubalanssi se ei voi olla mutta käsi kävi kokoajan.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kiinnittikö kukaan huomioita Alonson incar-kuvassa, jonkun säätämiseen kabiinin vasemmalla puolen, jarrubalanssi se ei voi olla mutta käsi kävi kokoajan.
Taitaa juurikin olla jarrubalanssi, jota ei saa elektronisesti säätää? Maikkelihan teki aikanaan samaa, ja nytkin niissä parissa onboard-pätkässä oli käsi käymässä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18204
Lisäluokka.

Mersulla eri rengastaktiikka. Hieno homma, että nähdään tuossakin vaihtelua.
Ei ole. Mersu-kuskit ajoivat nopeimmat vetonsa pehmeillä, vaikka käyttivät Q3:n lopussa kovia renkaita. Joten myös he starttaavat pehmeillä.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Schumi syyttää Alonsoa estelystä...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/82459



Hienoa Vettel! :thumbup: (Ja Webber myös).

Pitää varmaan toivoa, että Mark löytää taas röyhkeitä ajolinjoja Alonsoa varten. :p

Massa ja Hamilton aivan kuutamolla. Kummallakin ongelmia renkaiden lämmöissä ja auton säädöissä. Huonoja päiviä sattuu kaikille.

Buttonilta myös hienoa työtä. Hamilton sanoi pari päivää sitten haastattelussa, että hänellä ei ole mahdotonta etua Buttoniin nähden mäkillä, vaikka tallissa on kauemmin ollutkin, koska aikaisemmat autot ovat olleet yliohjaavia ja tämä uusi on aliohjaava. Hänelläkin on tottumista siihen.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Vettel :thumbup:

On se aika kylmä kaveri, varmaan hengaillu Räikkösen kanssa liikaa... tai siis juuri sopivasti :cool:
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Perjaatteessa onni oli tänään jopa Massan puolella, kun tarkemmin miettii. Vuonna 08, jos olisi jäänyt kärjestä 0,9s olisi voinut olla jopa top10 ulkopuolella. 5 sija oli epäonnistuneen suorituksen takia loistava sija. Puhtaampi puoli ja ihan maksimi sijoitus.

Nyt on erittäin tärkeää, että Massa pysyy kärjen tuntumassa pisteissä, kun ajetaan näitä hänelle heikompia ratoja. Huomenna sijoitus 3-4 ja ensi viikolle on paljon paremmat lähtökohdat, kuin se, että olisi Hamiltonin tapaan taistelemassa sijoista 6-10. Pahaan paikkaan perjaatteessa tuli tämä notkahdus, koska Alonso saa tästä varmasti jonkinlaisesta nostetta mediassa ja täällä foorumilla ja siitähän minä en pidä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Taitaa juurikin olla jarrubalanssi, jota ei saa elektronisesti säätää? Maikkelihan teki aikanaan samaa, ja nytkin niissä parissa onboard-pätkässä oli käsi käymässä.
Kimi myös. Se on joku Ferrarin auton ominaisuus, että kuskit säätävät sitä lennossa jatkuvasti. Itse asiassa ehkä hieman yllättäen joku Ferrarin insinöörihän sanoi että Kimi teki tuota Schumiakin enemmän, vaikka aikoinaan nimenomaan Schumia ylistettiin tuosta ja oletettiin että juuri tuollaiset seikat tekevät eron Schumin ja muiden välillä.

En kylläkään muista onko Massa tuota harrastanut niin paljoa, luultavasti on.

Sinänsä tuollainen jatkuva säätäminen ei kyllä kerro kuskin hyvyydestä. Koska Schumi sitä teki paljon, oletettiin että se on hyvä merkki. Yhtä laillahan se voisi olla huono merkki, esim. on niin kädetön kuski ettei muuten osaa ajaa tai löydä säätöjä kohdilleen tms.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Hienoa Vettel! :thumbup: (Ja Webber myös).

Pitää varmaan toivoa, että Mark löytää taas röyhkeitä ajolinjoja Alonsoa varten. :p

Massa ja Hamilton aivan kuutamolla. Kummallakin ongelmia renkaiden lämmöissä ja auton säädöissä. Huonoja päiviä sattuu kaikille.

Buttonilta myös hienoa työtä. Hamilton sanoi pari päivää sitten haastattelussa, että hänellä ei ole mahdotonta etua Buttoniin nähden mäkillä, vaikka tallissa on kauemmin ollutkin, koska aikaisemmat autot ovat olleet yliohjaavia ja tämä uusi on aliohjaava. Hänelläkin on tottumista siihen.
Mielenkiintoinen tieto. Helpottaa hieman taas harmitusta Kimin puuttumisesta, kun autot eivät olisi olleet niin Kimin mieleen. Parin viime kauden Larenit kuitenkin olisivat saattaneet hyvinkin olla. Liekö tuo McLarenillakin kiinni vain eturenkaiden kaventamisesta, että auton käytös on muuttunut, vai onko suunnittelu muutenkin vienyt autoa aliohjaavampaan suuntaan?

M.Webberin kanssa kaikesta samaa mieltä.

Massasta ja Hamiltonista sen verran kuitenkin vielä, että todella hukassa olivat tänään. Ei mitään pieniä ongelmia, vaan suuria. En muista parin viime kauden ajalta, että tällaisia eroja olisi juuri nähty Ferrarilla, harvemmin McLarenillakaan aika-ajoissa (isoja teknisiä murheita ja tallin taktiikkamokia, kun ei oteta huomioon).

Massalla nyt sitten samoja ongelmia kuin Kimillä oli lähes jatkuvasti Ferrarilla, olisihan sitä toivonut että Alonso olisi ollut se, joka niistä kärsii. Massan olisi pystyttävä pian kääntämään suunta, muuten Alonsolle annetaan se ykkösen paikka tiimissä, jollei sellainen jo ala hallussa olemaan. Bahrainissahan Massa menetti pelin vain huonoon lähtöönsä, muuten oli parempi kuin Alonso. Voi tulla kalliiksi se lähdön tyriminen, jos nyt Australiasta tulee sitten täysi pannukakku. Alonso vaatii ja saa sen ykkösen aseman, onhan tässä nyt jo niin vakuuttavat näytöt, että Domenicali on jo ihan polvillaan Alonson jalkojen juuressa, kun Santander vielä heiluttaa vähän seteliä nenän alla. Nyt niitä ballseja Massa ja Massan joukot niin radalla kuin kulisseissakin, Kimi ei kulisseissa juuri vastusta tarjonnut, Alonso on siellä eri kaliiberin tekijä monestakin syystä.

Kuten Stedos sanoikin, 5.sija on erinomainen lähtökohta kisaan, kun katsoo miten surkeasti viikonloppu on mennyt, nyt Massa voisi osoittaa parastaan kisassa ja näyttää mm. minulle, että osaa ajaa keskikastissakin erittäin hyvin. Erittäin tärkeä kisa kyseessä huomenna Massalle. Onnistumisella (3-4, ehkä 5) mahdollisuudet eivät huonone liiaksi, eikä paine kasva älyttömäksi median ja Alonson + Alonson joukkojen suunnalta, huonolla kisalla näyttää pahalta.

Yllättävän seikkana täytyy sanoa se, että Hamiltonin epäonnistuminen ei tuottanut kovinkaan suurta riemua. Harmi, kun Alonso on tällä hetkellä se saatana. Tietysti niinhän se menee, että se kuka inhokeista parhaiten pärjää aiheuttaa luultavasti suurinta inhoa juuri sillä hetkellä kotisohvalla. Tähän asti Alonso onkin tehnyt varmaa ja hyvää työtä, ei voi moittia suorituksia. Toivoisi vain, ettei liian helpolla pääse.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Lähtö on taas mielenkiintoinen. Ensinnäkin pääseekö Alonso puhtaalta Webberistä ohi. Tai onko Ferrari kuinka painava. Entä kuinka Buttonin suoranopeus näkyy ensimmäisillä kiekoilla - saati Hamiltonin. Pitääkö Massan pokka ( on tullut hasardeja näistä asetelmista ja kakkoskuskin rooli kiristää hermoja). Ja jääkö Mersut lähtöruutuihin kovilla renkaillaan. Onko Hamiltonillakin kovat alla?

Ja jatkossa onkin turva-autojen odottelu - vai tuleeko sateet ensin. Pääsekö Mersut vaihtamaan heti turva-auton tultua alkukierroksilla pehmeät.
Noi suoranopeudella spekuloinnit on aivan turhia. Mäkki on joo nopea suoralla mutta ei noilla säännöillä kohtuunopeasta autosta pääse millään ohi jos ei eroa ole nopeudessa aivan järkyttävästi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Noi suoranopeudella spekuloinnit on aivan turhia. Mäkki on joo nopea suoralla mutta ei noilla säännöillä kohtuunopeasta autosta pääse millään ohi jos ei eroa ole nopeudessa aivan järkyttävästi.
No ei siitä taatusti haittaa ole jos vielä Ferkussa olisi enempi kuormaa. Mutta spekulointi tietenkin on turhaa, paitsi ehkä Dexterin tekemät.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Tämän vaikuttaa vain aika-ajoon, joissa RedBull onkin ollut se ylivoimaisesti nopein.

Edit: vaikuttahaan se toki kilpailussakin, jos maavaraa voi säätää ajon aikana.
Eiköhän vastaava viritys löydy myös Ferraristakin.

"It looks like Red Bull and some other cars are able to run lower in qualifying than you would expect, if they're then going to fill the car with fuel afterwards."
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
118
Eiköhän vastaava viritys löydy myös Ferraristakin.

"It looks like Red Bull and some other cars are able to run lower in qualifying than you would expect, if they're then going to fill the car with fuel afterwards."
Joo minusta Alonsokin näytti kipinöivän aika-ajossa.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
No ei siitä taatusti haittaa ole jos vielä Ferkussa olisi enempi kuormaa. Mutta spekulointi tietenkin on turhaa, paitsi ehkä Dexterin tekemät.
Siis kun on tiedossa että ohittaminen on käytännössä mahdotonta, niin ei siihen pikku suoranopeuserolla juurikaan ole vaikutusta. Toivotaan kuitenkin että olen väärässä ja Button ja Hamilton ohittelevat porukkaa...
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jup. Ferrarissa on vastaava ajokorkeuden säätö systeemi, mutta siinä missä Red Bullin version toimii tarinoiden mukaan automaattisesti Ferrarin puolestaan on manuaali säätöinen. Molemmat yhtä lailla sääntöjen rajamailla ja tuloksista päätellen näillä tiimeillä on suuri etu verrattuna kilpailijoihin.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1592
En ymmärrä, miksi ei kaikilla tiimeillä voisi olla täsmälleen samanlaista autoa eikä mitään ihmeen torvia tai muita vitun haineviä?

:nope:
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
On joskus totena puhuttu, että Downforce ja auto yhdessä on parituhatta kiloa, niin siihen verrattuna 160kg bensaa lisää on melko vähän jousituksessa havaittavaksi. Tietenkin massan "jatkuvuuteen" kohoumassa radalla paino vaikuttaa suoraan jousitukseen.

Rengaspaineilla on merkitystä maavaraan, joten saako niitä nostaa kisaan?
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Rengaspaineilla on merkitystä maavaraan, joten saako niitä nostaa kisaan?
Käsittääkseni saa. Tosin rengaspaineiden nosto siten, että sillä olisi merkitystä maavaaraan veisi vauhtia sekuntitolkulla/kierros ja ajo-ominaisuudet muistuttaisivat kengutupalloa.
 
Ylös