Formula 1 - 2010 - Australia: Aika-ajot

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18204
Vettelin aika oli siis nopeampi kuin tähänastinen, vuonna 2004 ajettu rataennätys. Koska tuo 2004 on se vuosi, jolloin F1 oli nopeimmillaan, niin tämähän saattaa tarkoittaa sitä, että F1 on nyt nopeampi kuin koskaan. Tulevat kisat osoittavat.

Aika uskomaton juttu kaikkien näiden sääntöuudistusten jälkeen. :eek:

Schumin rataennätys oli ajettu kisassa.

-Edit- Jaa, paaluaikaan tuossa verrattiinkin.
Ei kisassa tulla pääsemään läheellekkään paaluaikaa. Bahrainissa kisan nopein kierros oli noin 5 sekuntia hitaampi, kuin aika-ajon nopein kierros.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ohoh, ihmettelinkin kun mersukuljettajien ajat huononivat hieman Q2:een verrattuna. En kuitenkaan arvannut syynä olevan kovemman seoksen käytön. Erinomainen asia, jos rengastaktiikoihin saadaan kunnolla vaihtelua.
Niin, mersut taitaa olla just siinä raossa tuossa kärkiporukassa että raaka vauhti ei ihan riitä voittotaisteluun, joten pitää yrittää jotain kikkaa, muuten ajellaan vaan omalla paikalla jonossa kuten Bahrainissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kisassa tulla pääsemään läheellekkään paaluaikaa. Bahrainissa kisan nopein kierros oli noin 5 sekuntia hitaampi, kuin aika-ajon nopein kierros.
Mikä tietysti johtui siitä, että kaikilla riittävän nopeilla autoilla oli lopussa (=keveinä) kuluneet kovemmat renkaat. Nyt periaatteessa Mersu voisi vedellä lopussa kohtuullisen koviakin aikoja tuoreilla pehmeillä renkailla. Miksei joku muukin, jos Safety Car pistää taktiikoita uusiksi. Käytännössä tilanne tietysti voi olla sellainen, ettei kannata kuluttaa kalustoa.

-Edit- Ei sillä toisaalta ole merkitystäkään. Jos autojen nopeutta vertaillaan kierrosennätysten avulla, niin silloin kyseessä on nopein ajettu kierros. Sessiosta ja muista olosuhteista viis. Jos tämänvuotiset autot rikkovat voimassa olevat, vuonna 2004 ajetut rataennätykset, niin sitten F1 on nykyään nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Mukiinmenevät aika-ajot varsinkin oman suosikin, Vettelin ollessa paalulla. Uskomaton kierros ja kaveri veti aivan limitillä, pelimies. Tällaisia kuljettajia fykkösissä pitääkin olla.

Toivottavasti Red Bull pitää startissa kaksoisjohdon eikä inhokkikuski Alonso pääse kiusaamaan. Toivotaan vain ettei kisasta tule samanlaista kuin Bahrainissa.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Vettel, Webber ja valitettavasti myös Alonso olivat aika-ajon onnistujat. Heikki ajoi myös erittäin hyvin ja HRT:t olivat kovassa vauhdissa ottaen huomioon että autoa ei ole testattu ollenkaan. HRT menee hyvin nopeasti Virginin ohi.
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Kova kierros Vetteliltä ja muutenkin RedBull näyttää aika ylivoimaiselta, ainakin yhdellä kierroksella. Massan vauhti oli vähän pettymys, toivoisin hieman tiukempaa vääntöä Ferrarikuskien välille. Alonso näyttää saavan kaiken irti autostaan, vahva kauden avaus sai jatkoa. Schumi pääsi jo lähelle Nicoa, toivottavasti tämä suuntaus jatkuu ja vanha mestari pystyisi kisassa jo haastamaan tallikaverinsa. Buttonilta myös hyvä veto, kun katsoo mihin Hamilton jäi. Maailman nopeimmalle Heikille peukkua uusien tallien paalusta.
Toivottavasti huominen kisaa tarjoaa enemmän viihdykettä kuin tylsänpuoleinen Bahrain.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Totta, aika-ajossa oli muutama onnistuminen ja muutama epäonnistuminen. Itseäni ihmetyttää hieman tuo Massan " vaisuhko " vauhti, Massa jäi n. 0.7 sek Alonsosta, joka on todella paljon tallitoverille.

Jos tuo Heikin suoritus täytyy noteerata niin uusista talleista nopein, hyvähyvä.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Jostain syystä Alonsolla, toisin kuin Massalla ja Kimilläkin viime vuonna, ei näytä olevan ylitsepääsemättömiä ongelmia Ferrarin renkaiden saamisessa optimilämpötilaan silloin kun tarvitaan.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Lonsolla oli ainakin Rellun mestaruusvuosina varsin omalaatuinen ajotyyli, jossa käänneettiin tosi aggressiivisesti mutkiin sisään. En tiedä miten lienee nykyään.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Peräpään tallien hitaudesta on itketty paljon ja 107%-säännönkin palauttamista on vaadittu, joten laskeskellaampa vähän:

A-a1:n nopein aika oli 1.24,774 (tämä lienee ainoa reilu vertailukohta). 107% tästä on 1.30,708 (+5,634). Hitaimman (Chandhok) aika oli tänään 1.30,613, joten kukaan ei olisi karsiutunut...

Jos taas verrataan "paaluaikaan" 1.23,919, 107% on 1.29,793 (+5,874). Tähän aikaan vertaamalla di Grassi, Senna ja Chandhok olisivat jääneet ulos.
 

diffukimi

Member
Liittynyt
14.3.2010
Viestit
24
Sijainti
finland
vähintäänkin mielenkiintonen kisa tulossa näitten a-ajojen perusteella ... ainaki jos sääennusteet toteutuu .. hamilton vasta 11...mut on kova sateel samoin schumi..

heikiltä lähestulkoon täydellinen kierros ottaen huomioon auton.. trulli jäi 0.4 ... australiassa aina ollut paljon kolareita ja muita tapahtumii niin molemmat lotukset voi ajaa vaikka pisteille huomenna ...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ohoh, ihmettelinkin kun mersukuljettajien ajat huononivat hieman Q2:een verrattuna. En kuitenkaan arvannut syynä olevan kovemman seoksen käytön. Erinomainen asia, jos rengastaktiikoihin saadaan kunnolla vaihtelua.
Voi olla varsin hyvä valinta. Australiassa on turva-auton tulo radalle alkukierroksilla hyvin mahdollinen, silloin varikolle ja voi ajaa käytännössä koko kisan pehmeillä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ja kuluttaa pehmeät gummit pilalle jo ennen kisan puoltaväliä. :thumbdown

Taitaa mepet mennä säästöliekillä ja antaa muiden putoilla pois pelistä ja sitten lopussa hyökkäävät kevyellä autolla ja tuoreilla pehmeillä nakeilla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Lähtö on taas mielenkiintoinen. Ensinnäkin pääseekö Alonso puhtaalta Webberistä ohi. Tai onko Ferrari kuinka painava. Entä kuinka Buttonin suoranopeus näkyy ensimmäisillä kiekoilla - saati Hamiltonin. Pitääkö Massan pokka ( on tullut hasardeja näistä asetelmista ja kakkoskuskin rooli kiristää hermoja). Ja jääkö Mersut lähtöruutuihin kovilla renkaillaan. Onko Hamiltonillakin kovat alla?

Ja jatkossa onkin turva-autojen odottelu - vai tuleeko sateet ensin. Pääsekö Mersut vaihtamaan heti turva-auton tultua alkukierroksilla pehmeät.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mukiinmenevät aika-ajot varsinkin oman suosikin, Vettelin ollessa paalulla. Uskomaton kierros ja kaveri veti aivan limitillä, pelimies. Tällaisia kuljettajia fykkösissä pitääkin olla.

Toivottavasti Red Bull pitää startissa kaksoisjohdon eikä inhokkikuski Alonso pääse kiusaamaan. Toivotaan vain ettei kisasta tule samanlaista kuin Bahrainissa.
Jees.

Huvittaa vaan kun nyt tätä aika-ajotulosta pidetään jälleen todistuksena Red Bullin auton ylivoimaisuudesta. Aika-ero mm. Alonsoon oli kuitenkin niin pieni, että tuo tulee helposti jo kuskeista, saati sitten tiimin työskentelystä. Vaikuttaa siltä että varikolla ja fanienkin keskuudessa on nyt harvinaisen paljon porukkaa jotka eivät hyväksy sitä että Red Bull löisi parempien kuskien turvin esim. Ferrarin ja McLarenin.

Itse pidin Schumin suoritusta Nicoon nähden yllättävän hyvänä, mutta Nico olikin käynyt kyntämässä ja olisi luultavasti ollut puhtaalla kierroksella 4. ruudussa. Sinänsä kyllä Schumi on koko viikonlopun ollut Nicon vauhdissa ja jopa edelläkin, mutta ratkaisevalla hetkellä Nico oli kovempi. Edit: ilmeisesti Schumilla on ollut myös ongelmia (ruuhkaa) aika-ajoissa, tämä oli minulta jäänyt huomaamatta. Saattoi olla ratkaiseva tekijä sekin, ehkä Schumi olisi ollut sitten esim. 4. ruudussa?

Massa on ollut aika hukassa koko lauantain, venyi sentään Q3:een, mutta jotain outoa on miehen ajossa ollut koko päivän aamun harjoituksista lähtien.

Buttonilta hyvä veto tänään aika-ajoissa, en ihan odottanut harjoitusten tai Q1-Q2 perusteella. Oli kyllä vakuuttavampi kuin Heikki, vaikka aika-ajot olivatkin Heikin vahvuus McLarenilla. Toisaalta nyt ei McLaren pystykään enää hidastamaan toista kuskiaan bensakuormalla ja kun Hamilton ei päässyt Q3:een, ei myöskään ollut tarvetta pelata sitä peliä muutenkaan...

Niin ja olihan Heikki tänään Lotuksella oikein hyvä myös. Peukut siitä. :)
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jostain syystä Alonsolla, toisin kuin Massalla ja Kimilläkin viime vuonna, ei näytä olevan ylitsepääsemättömiä ongelmia Ferrarin renkaiden saamisessa optimilämpötilaan silloin kun tarvitaan.
Jaa, no ensinnäkin otanta on toistaiseksi peräti kaksi tapahtumaa (todella luotettava siis), joista niistäkin toisessa (ensimmäisessä, Bahrainissa) saattoi hyvinkin olla että Alonso ei saanut renkaita toimimaan optimaalisesti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Massa on ollut aika hukassa koko lauantain, venyi sentään Q3:een, mutta jotain outoa on miehen ajossa ollut koko päivän aamun harjoituksista lähtien.
Jos Massalla on ne muutama lempirata, niin Albert Park on epäonnenrata. Felipe ajoi tänään toiseksi parhaan aika-ajotuloksensa Australiassa (parhaan ollessa neljäs).
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Ylös