Formula 1 - 2011 - Espanja: aika-ajot

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Gran Premi Santander d'Espanya del 2011
Qualificació
Un dels cap de setmana més avorrit que està davant nostre. Però aquestes noves normes que les carreres més interessants? Que està a punt de ser vist.



Aikataulut:
La 21.5.2011
1400 (1500): Q

Perusfaktat:
Rakennettu: 1991
Ensimmäinen F1-kilpailu: 29. syyskuuta 1991
Linjauksen muutokset: 1995, 2004, 2007
Kilpailuja: 20
Voittajia: 11
Eniten voittoja: Michael Schumacher (6 kpl)
Mukana vuosina: 1991-
Sopimus asti: Liian pitkään
Jatko: Heikoilla vesillä, joten toivotaan jos nyt päästäisiin eroon.
Pääsponsori: Sontander
Pituus: 0,4655 mil
Kierroksia: 66 kpl
Kisapituus: 307104 m
Voittaja 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1:35:44.101
Paalupaikka 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1:19.995
Kierrosennätys: Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:21.670 (2008)

Sää:
http://www.mtv3.fi/saa2007/incs/maailma.shtml?mode=country&lang=FI&init=mtv3_fi&continent=Europe&country=ES&defaultCity=ES_a0_c3

Kuvagalleria:

Ratakartta

Ilmakuva

Lippuja:




MTV3 Rataesittely:
Espanjan GP:n näyttämö kulkee yleensä Barcelonan radan nimellä, mutta radan virallinen nimi on Circuit de Catalunya eli Katalonian moottorirata. Se sijaitsee Montmelòn (F1-forum pilkunviilausta: Maikkari taas lähteny hifistelemään, mutta sitten tullu tuo aksentti vedettyä väärin päin...) pikkukaupungissa 30 kilometrin päässä Barcelonasta. Historian saatossa Barcelonan seudulla on ajettu Espanjan GP:tä myös Pedralbesin ja Montjuïcin katuradoilla.

Nykyisellä radalla on ajettu formula ykkösten GP-kisa sen valmistumisvuodesta 1991 lähtien. GP-kisan isännöimisen lisäksi Barcelonan rata on ollut F1-tallien tärkeimpiä testauspaikkoja, joten talleilla ja kuljettajilla on tästä radasta kaikista eniten kokemusta. Barcelonassa on usein nähty varsin pitkästyttäviä kilpailuja ehkä juuri siitä syystä, että rata on kaikille liiankin tuttu.

Radan loppuosa on kokenut merkittäviä muutoksia viime vuosina. Ennen kauden 2004 alkua stadionaluetta edeltävää ns. La Caixa -mutkaa tehtiin tiukemmaksi. Renkaiden kannalta erittäin kuluttava rata sai alkuvuodesta 2005 uuden asvaltin, minkä johdosta rata nopeutui hieman.

Koska osa kuljettajista purnasi radan huonosta turvallisuudesta, niin ennen kautta 2007 rataa remontoitiin jälleen. Radan toiseksi viimeistä mutkaa muokattiin tiukemmaksi lisäämällä siihen shikaani, minkä seurauksena kuljettajien täytyy jarruttaa aikaisemmin, jolloin myös radan viimeisessä mutkassa ja varikon sisääntulossa ajetaan aiempaa hiljempaa. Uudistusten toivottiin helpottavan ohittamista, sillä aiemmin pääsuoralle ei pystynyt menemään aivan edellä ajavan perässä kiinni johtuen pääsuoraa edeltäneiden nopeiden mutkien aerodynaamisesta vaikutuksesta. Rataan tehdyistä muutoksista huolimatta ohittaminen on osoittautunut Barcelonassa edelleen hyvin vaikeaksi.

Samassa yhteydessä kahden viimeisen mutkan turva-alueet päällystettiin asvaltilla ja niihin lisättiin uudenmalliset turva-aidat. Turva-aluetta parannettiin myös radan keskivaiheen Würth-mutkassa. Myös varikkoa levennettiin ja tallien varikkotiloja lisättiin. Radan turva-alueiden parantamista on jatkettu sen jälkeenkin. Vuoden 2008 kilpailussa nähtiin kuitenkin paha onnettomuus, kun Heikki Kovalaisen auto syöksyi syvälle rengasvalliin yli 200 kilometrin tuntinopeudella. Kovalainen sai aivotärähdyksen ja joutui viettämään yön sairaalassa.

Rata tuo suomalaisille mieleen miellyttävämpiäkin muistoja, sillä Mika Häkkinen voitti siellä kolme GP:tä vuosina 1998-2000. Kimi Räikkönen on napannut Barcelonasta voitot vuosina 2005 ja 2008.

Useita pitkiä ja nopeahkoja kaarteita sisältävää Circuit de Catalunyan rataa pidetään todellisena mittatikkuna autojen aerodynamiikalle. Osin tästä syystä Barcelonan osakilpailu on ollut hyvä ennusmerkki kauden maailmanmestaria veikatessa. Radalla on ajettu 20 F1-osakilpailua, ja peräti 13 kertaa on GP:n voittaja kruunattu mestariksi kauden päätteeksi.

Myös MotoGP-sarja kilpailee Barcelonan radalla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Trulli pysähtyi radalle? Ei lie formula-ajelut kiinnosta ihmisiä enää kesäkelillä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kolmosharjoituksissa mentiin noin:

Pos No Driver Team Time/Retired Gap Laps
1 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:21.707 6
2 2 Mark Webber RBR-Renault 1:21.791 0.084 17
3 7 Michael Schumacher Mercedes 1:23.057 1.350 16
4 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:23.068 1.361 13
5 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:23.214 1.507 14
6 8 Nico Rosberg Mercedes 1:23.397 1.690 18
7 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:23.669 1.962 17
8 10 Vitaly Petrov Renault 1:24.043 2.336 18
9 5 Fernando Alonso Ferrari 1:24.270 2.563 11
10 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:24.318 2.611 18
11 6 Felipe Massa Ferrari 1:24.322 2.615 17
12 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:24.329 2.622 19
13 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:24.399 2.692 17
14 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:24.535 2.828 16
15 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:24.695 2.988 18
16 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:24.722 3.015 14
17 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:25.223 3.516 19
18 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1:26.236 4.529 11
19 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:27.000 5.293 20
20 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:27.706 5.999 20
21 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 1:28.330 6.623 17
22 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:29.057 7.350 18
23 9 Nick Heidfeld Renault 1:29.200 7.493 6
24 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:29.562 7.855 16
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Schumacher ekassa osiossa menossa Rosberin edelle, kolmosharkkojen tapaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kovalainen ekalla vedolla 2.2 sekuntia Weberin perässä, ilmeisesti pehmeillä, tällä hetkellä perässä on paljo keskikastin tyyppejä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
2.8 sekuntia petrovin perässä ei näytäkään enää yhtä ihmeelliseltä.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Petrov kaahaa pehmeillä, tätäkö Renault tarkoitti kun sanoi panostavansa aika-ajoihin :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Schumacher kärkeen. Rosberg jäi kauas. Onpas formulat tylsää.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kovalainen tällä hetkellä 17s, takana enää Barrichello ja Heidfeld joka ei ole käynyt ratalla.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Schumacher ekassa osiossa menossa Rosberin edelle, kolmosharkkojen tapaan.
Hieno comeback kakkosharkkojen jälkeen. Siinä vaiheessa olin jo julistamassa Schumille kakkoskuskin roolia, tyyliin Barrichello/Massa/Piquet Jr.!
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Kovalainen tällä hetkellä 17s, takana enää Barrichello ja Heidfeld joka ei ole käynyt ratalla.
Tiimi kosti Barrichellolle pahat puheet, mutta kenen kurkkuun Heidfeld oli skumppalasin iskenyt, kun ei päässyt edes radalle???
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ambrosio kahden kymmenyksin turvin kisaan, Kovalainen kakkosaika-ajoon 1.2 sekuntia edellä ollutta Sutilia hitaampana.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Vaikea silti uskoa, että eivät täysillä vetäisi, kun kerrankin Q2:een pääsivät.
Joo täysillä vaan et saa vauhdin kartoitettua ja kalibroinnin vietyä askeletta pidemmälle.

Seuraavassa kisassa sit molemmat Williamssit jää ajamalla taakse @ Q1.
 
Ylös