Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Gran Premi Santander d'Espanya del 2011
Aikataulut:
La 21.5.2011
1400 (1500): Q
Perusfaktat:
Rakennettu: 1991
Ensimmäinen F1-kilpailu: 29. syyskuuta 1991
Linjauksen muutokset: 1995, 2004, 2007
Kilpailuja: 20
Voittajia: 11
Eniten voittoja: Michael Schumacher (6 kpl)
Mukana vuosina: 1991-
Sopimus asti: Liian pitkään
Jatko: Heikoilla vesillä, joten toivotaan jos nyt päästäisiin eroon.
Pääsponsori: Sontander
Pituus: 0,4655 mil
Kierroksia: 66 kpl
Kisapituus: 307104 m
Voittaja 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1:35:44.101
Paalupaikka 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1:19.995
Kierrosennätys: Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:21.670 (2008)
Sää:
http://www.mtv3.fi/saa2007/incs/maailma.shtml?mode=country&lang=FI&init=mtv3_fi&continent=Europe&country=ES&defaultCity=ES_a0_c3
Kuvagalleria:
Ratakartta
Ilmakuva
Lippuja:
MTV3 Rataesittely:
Espanjan GP:n näyttämö kulkee yleensä Barcelonan radan nimellä, mutta radan virallinen nimi on Circuit de Catalunya eli Katalonian moottorirata. Se sijaitsee Montmelòn (F1-forum pilkunviilausta: Maikkari taas lähteny hifistelemään, mutta sitten tullu tuo aksentti vedettyä väärin päin...) pikkukaupungissa 30 kilometrin päässä Barcelonasta. Historian saatossa Barcelonan seudulla on ajettu Espanjan GP:tä myös Pedralbesin ja Montjuïcin katuradoilla.
Nykyisellä radalla on ajettu formula ykkösten GP-kisa sen valmistumisvuodesta 1991 lähtien. GP-kisan isännöimisen lisäksi Barcelonan rata on ollut F1-tallien tärkeimpiä testauspaikkoja, joten talleilla ja kuljettajilla on tästä radasta kaikista eniten kokemusta. Barcelonassa on usein nähty varsin pitkästyttäviä kilpailuja ehkä juuri siitä syystä, että rata on kaikille liiankin tuttu.
Radan loppuosa on kokenut merkittäviä muutoksia viime vuosina. Ennen kauden 2004 alkua stadionaluetta edeltävää ns. La Caixa -mutkaa tehtiin tiukemmaksi. Renkaiden kannalta erittäin kuluttava rata sai alkuvuodesta 2005 uuden asvaltin, minkä johdosta rata nopeutui hieman.
Koska osa kuljettajista purnasi radan huonosta turvallisuudesta, niin ennen kautta 2007 rataa remontoitiin jälleen. Radan toiseksi viimeistä mutkaa muokattiin tiukemmaksi lisäämällä siihen shikaani, minkä seurauksena kuljettajien täytyy jarruttaa aikaisemmin, jolloin myös radan viimeisessä mutkassa ja varikon sisääntulossa ajetaan aiempaa hiljempaa. Uudistusten toivottiin helpottavan ohittamista, sillä aiemmin pääsuoralle ei pystynyt menemään aivan edellä ajavan perässä kiinni johtuen pääsuoraa edeltäneiden nopeiden mutkien aerodynaamisesta vaikutuksesta. Rataan tehdyistä muutoksista huolimatta ohittaminen on osoittautunut Barcelonassa edelleen hyvin vaikeaksi.
Samassa yhteydessä kahden viimeisen mutkan turva-alueet päällystettiin asvaltilla ja niihin lisättiin uudenmalliset turva-aidat. Turva-aluetta parannettiin myös radan keskivaiheen Würth-mutkassa. Myös varikkoa levennettiin ja tallien varikkotiloja lisättiin. Radan turva-alueiden parantamista on jatkettu sen jälkeenkin. Vuoden 2008 kilpailussa nähtiin kuitenkin paha onnettomuus, kun Heikki Kovalaisen auto syöksyi syvälle rengasvalliin yli 200 kilometrin tuntinopeudella. Kovalainen sai aivotärähdyksen ja joutui viettämään yön sairaalassa.
Rata tuo suomalaisille mieleen miellyttävämpiäkin muistoja, sillä Mika Häkkinen voitti siellä kolme GP:tä vuosina 1998-2000. Kimi Räikkönen on napannut Barcelonasta voitot vuosina 2005 ja 2008.
Useita pitkiä ja nopeahkoja kaarteita sisältävää Circuit de Catalunyan rataa pidetään todellisena mittatikkuna autojen aerodynamiikalle. Osin tästä syystä Barcelonan osakilpailu on ollut hyvä ennusmerkki kauden maailmanmestaria veikatessa. Radalla on ajettu 20 F1-osakilpailua, ja peräti 13 kertaa on GP:n voittaja kruunattu mestariksi kauden päätteeksi.
Myös MotoGP-sarja kilpailee Barcelonan radalla.
Qualificació
Un dels cap de setmana més avorrit que està davant nostre. Però aquestes noves normes que les carreres més interessants? Que està a punt de ser vist.Aikataulut:
La 21.5.2011
1400 (1500): Q
Perusfaktat:
Rakennettu: 1991
Ensimmäinen F1-kilpailu: 29. syyskuuta 1991
Linjauksen muutokset: 1995, 2004, 2007
Kilpailuja: 20
Voittajia: 11
Eniten voittoja: Michael Schumacher (6 kpl)
Mukana vuosina: 1991-
Sopimus asti: Liian pitkään
Jatko: Heikoilla vesillä, joten toivotaan jos nyt päästäisiin eroon.
Pääsponsori: Sontander
Pituus: 0,4655 mil
Kierroksia: 66 kpl
Kisapituus: 307104 m
Voittaja 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1:35:44.101
Paalupaikka 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1:19.995
Kierrosennätys: Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:21.670 (2008)
Sää:
http://www.mtv3.fi/saa2007/incs/maailma.shtml?mode=country&lang=FI&init=mtv3_fi&continent=Europe&country=ES&defaultCity=ES_a0_c3
Kuvagalleria:
Ratakartta
Ilmakuva
Lippuja:
MTV3 Rataesittely:
Espanjan GP:n näyttämö kulkee yleensä Barcelonan radan nimellä, mutta radan virallinen nimi on Circuit de Catalunya eli Katalonian moottorirata. Se sijaitsee Montmelòn (F1-forum pilkunviilausta: Maikkari taas lähteny hifistelemään, mutta sitten tullu tuo aksentti vedettyä väärin päin...) pikkukaupungissa 30 kilometrin päässä Barcelonasta. Historian saatossa Barcelonan seudulla on ajettu Espanjan GP:tä myös Pedralbesin ja Montjuïcin katuradoilla.
Nykyisellä radalla on ajettu formula ykkösten GP-kisa sen valmistumisvuodesta 1991 lähtien. GP-kisan isännöimisen lisäksi Barcelonan rata on ollut F1-tallien tärkeimpiä testauspaikkoja, joten talleilla ja kuljettajilla on tästä radasta kaikista eniten kokemusta. Barcelonassa on usein nähty varsin pitkästyttäviä kilpailuja ehkä juuri siitä syystä, että rata on kaikille liiankin tuttu.
Radan loppuosa on kokenut merkittäviä muutoksia viime vuosina. Ennen kauden 2004 alkua stadionaluetta edeltävää ns. La Caixa -mutkaa tehtiin tiukemmaksi. Renkaiden kannalta erittäin kuluttava rata sai alkuvuodesta 2005 uuden asvaltin, minkä johdosta rata nopeutui hieman.
Koska osa kuljettajista purnasi radan huonosta turvallisuudesta, niin ennen kautta 2007 rataa remontoitiin jälleen. Radan toiseksi viimeistä mutkaa muokattiin tiukemmaksi lisäämällä siihen shikaani, minkä seurauksena kuljettajien täytyy jarruttaa aikaisemmin, jolloin myös radan viimeisessä mutkassa ja varikon sisääntulossa ajetaan aiempaa hiljempaa. Uudistusten toivottiin helpottavan ohittamista, sillä aiemmin pääsuoralle ei pystynyt menemään aivan edellä ajavan perässä kiinni johtuen pääsuoraa edeltäneiden nopeiden mutkien aerodynaamisesta vaikutuksesta. Rataan tehdyistä muutoksista huolimatta ohittaminen on osoittautunut Barcelonassa edelleen hyvin vaikeaksi.
Samassa yhteydessä kahden viimeisen mutkan turva-alueet päällystettiin asvaltilla ja niihin lisättiin uudenmalliset turva-aidat. Turva-aluetta parannettiin myös radan keskivaiheen Würth-mutkassa. Myös varikkoa levennettiin ja tallien varikkotiloja lisättiin. Radan turva-alueiden parantamista on jatkettu sen jälkeenkin. Vuoden 2008 kilpailussa nähtiin kuitenkin paha onnettomuus, kun Heikki Kovalaisen auto syöksyi syvälle rengasvalliin yli 200 kilometrin tuntinopeudella. Kovalainen sai aivotärähdyksen ja joutui viettämään yön sairaalassa.
Rata tuo suomalaisille mieleen miellyttävämpiäkin muistoja, sillä Mika Häkkinen voitti siellä kolme GP:tä vuosina 1998-2000. Kimi Räikkönen on napannut Barcelonasta voitot vuosina 2005 ja 2008.
Useita pitkiä ja nopeahkoja kaarteita sisältävää Circuit de Catalunyan rataa pidetään todellisena mittatikkuna autojen aerodynamiikalle. Osin tästä syystä Barcelonan osakilpailu on ollut hyvä ennusmerkki kauden maailmanmestaria veikatessa. Radalla on ajettu 20 F1-osakilpailua, ja peräti 13 kertaa on GP:n voittaja kruunattu mestariksi kauden päätteeksi.
Myös MotoGP-sarja kilpailee Barcelonan radalla.