Renngeist
Soldiers of Antisthenes
2011
上海国际赛车场
Aikataulut:
Pe 15.4.2011:
1000 (0500): VH1
1400 (0900): VH2
La 16.4.2011
1300 (0600): VH3
Perusfaktat:
Rakennettu: 2003-2004
Ensimmäinen F1-kilpailu: 26. syyskuuta 2004
Kilpailuja: 7
Voittajia: 7
Eniten voittoja: Kaikki voittaneet (1 kpl)
Mukana vuosina: 2004-
Sopimus asti: 2017
Jatko: juuri uusittu sopimus, joten paha sanoa
Pääsponsori: UBS
Pituus: 5.451 km
Kierroksia: 56 kpl
Kisapituus: 30,5066 Mil
Voittaja 2010: Jenson Button (McLaren Mercedes) 1:46:42.163
Paalupaikka 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Renault) 1:34.558
Kierrosennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:32.238 (2004)
Sää:
http://foreca.fi/China/Shanghai
Kuvagalleria:
Ratakartta
Ilmakuva
Lippuja:
MTV3 Rataesittely:
Huippumodernin Shanghain radan merkittävin ominaispiirre on mutkien pituus. Etenkin ensimmäisessä mutkassa kuljettajiin kohdistuu yli 2 G:n voimat lähes neljän sekunnin ajan. Radalla on erittäin pitkä takasuora, joka laittaa moottorit koville.
Mutkissa ajamisen ja jarruttamisen suhteen rata muistuttaa jonkin verran Nürburgringiä. Radan suunnitteli F1-sarjan hoviarkkitehti Hermann Tilke, joka on vastannut myös mm. Malesian, Bahrainin ja Turkin F1-radoista sekä Hockenheimin muutostöistä.
Vuoden 2004 MM-sarjaan valmistuneen radan rakentamisen kokonaiskustannukset kipusivat noin 260 miljoonaan euroon. Muissakaan kustannuksissa ei ole säästelty. Rataa on silti haukuttu hieman persoonattomaksi ja tylsähköksi.
Shanghain radalla on kapasiteettia 200 000 katsojalle. 29 000 istumapaikan pääkatsomosta näkee hyvin lähes 80 prosenttia radasta. Lehtereillä on silti ollut runsaasti tyhjää tilaa viime vuosina, ja kilpailu on tehnyt taloudellista tappiota. Sopimusta Kiinan GP:n järjestämisestä jatkettiin kuitenkin vuoteen 2017 asti.
Leveältä radalta löytyy pitkien suorien lisäksi erittäin tiukkoja mutkia - etenkin kierroksen alussa oleva mutkien 1, 2 ja 3 yhdistelmä, joissa käännytään parhaimmillaan 270 asteen verran. Ratakartta on kiinalaisen shang-merkin muotoinen.
演习
在一级方程式来到中国,在春雨中。上海赛道是最好的之一,我希望这次演出有过。Aikataulut:
Pe 15.4.2011:
1000 (0500): VH1
1400 (0900): VH2
La 16.4.2011
1300 (0600): VH3
Perusfaktat:
Rakennettu: 2003-2004
Ensimmäinen F1-kilpailu: 26. syyskuuta 2004
Kilpailuja: 7
Voittajia: 7
Eniten voittoja: Kaikki voittaneet (1 kpl)
Mukana vuosina: 2004-
Sopimus asti: 2017
Jatko: juuri uusittu sopimus, joten paha sanoa
Pääsponsori: UBS
Pituus: 5.451 km
Kierroksia: 56 kpl
Kisapituus: 30,5066 Mil
Voittaja 2010: Jenson Button (McLaren Mercedes) 1:46:42.163
Paalupaikka 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Renault) 1:34.558
Kierrosennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:32.238 (2004)
Sää:
http://foreca.fi/China/Shanghai
Kuvagalleria:
Ratakartta
Ilmakuva
Lippuja:
MTV3 Rataesittely:
Huippumodernin Shanghain radan merkittävin ominaispiirre on mutkien pituus. Etenkin ensimmäisessä mutkassa kuljettajiin kohdistuu yli 2 G:n voimat lähes neljän sekunnin ajan. Radalla on erittäin pitkä takasuora, joka laittaa moottorit koville.
Mutkissa ajamisen ja jarruttamisen suhteen rata muistuttaa jonkin verran Nürburgringiä. Radan suunnitteli F1-sarjan hoviarkkitehti Hermann Tilke, joka on vastannut myös mm. Malesian, Bahrainin ja Turkin F1-radoista sekä Hockenheimin muutostöistä.
Vuoden 2004 MM-sarjaan valmistuneen radan rakentamisen kokonaiskustannukset kipusivat noin 260 miljoonaan euroon. Muissakaan kustannuksissa ei ole säästelty. Rataa on silti haukuttu hieman persoonattomaksi ja tylsähköksi.
Shanghain radalla on kapasiteettia 200 000 katsojalle. 29 000 istumapaikan pääkatsomosta näkee hyvin lähes 80 prosenttia radasta. Lehtereillä on silti ollut runsaasti tyhjää tilaa viime vuosina, ja kilpailu on tehnyt taloudellista tappiota. Sopimusta Kiinan GP:n järjestämisestä jatkettiin kuitenkin vuoteen 2017 asti.
Leveältä radalta löytyy pitkien suorien lisäksi erittäin tiukkoja mutkia - etenkin kierroksen alussa oleva mutkien 1, 2 ja 3 yhdistelmä, joissa käännytään parhaimmillaan 270 asteen verran. Ratakartta on kiinalaisen shang-merkin muotoinen.
Viimeksi muokattu: