Formula 1 - 2011 - Saksa: Aika-Ajot & välitarinoinnit

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
LXXII Großer Preis
*S*A*N*T*A*N*D*E*R*
von Deutschland

Qualifikation



Wir sind wieder in die Eifel, nach zwei Jahre. Aber wie gut ist die Rennen? Dass etwas ist, was wir sehen werden.



Aikataulut:
La 23.7.2011
Koodi:
1500 Q1&2&3
Perusfaktat:
Rakennettu:
Ensimmäinen F1-kilpailu: 29.7.1951
Ensimmäinen GP: 1927
Linjauksen muutokset: Vuodeksi 1982, sekä 2002
Kilpailuja: Monta
Voittajia: Melkein yhtä monta
Mukana vuosina: 1951–1958, 1961–1969, 1971–1976, 1984–1985, 1995–2007, 2009
Sopimus asti: Pari vuotta, mutta ei rahaa sen täytäntöönpanoon
Pääsponsori: Santander
Pituus: 0,5148 mil
Kierroksia: 60 kpl
Kisapituus: 308863000 mm
Voittaja 2009: Mark Webb-o (Red Bull Renault) 1:36:43,310
Paalupaikka 2009: Mark Webb-o (Red Bull Racing) 1:32,230
Kierrosennätys: Michael Schum-o (Ferrari Ferrari) 1:29,468 (2004)

Sää:
http://foreca.fi/Germany/Nurburg

Kuvagalleria:

Ratakartta

Ilmakuva

Sisäänkäynti

Lippuja:



MTV3 Rataesittely:
Nürburgringin maisemista todella löytyy perinteitä. Nykyisen radan taru alkaa vuodesta 1982, mutta legendat ovat syntyneet viereisellä vanhalla Nürburgringillä, jonka pohjoislenkki Nordschleife muodosti 172 mutkan ja 22,8 kilometrin mittaisen ratakierroksen.

Alkuperäinen Nürburgringin rata valmistui jo vuonna 1927. Juan Manuel Fangio ajoi uransa parhaaksi kuvaillun GP:nsä radalla vuonna 1957. Kilpailun puolivälissä Fangio putosi Maseratillaan minuutin päähän kärjestä pitkäksi venähtäneen varikkokäynnin seurauksena. Hän sai kuitenkin raivokkaalla, rataennätyksen kierros kierrokselta murskaavalla ajollaan kiinni Ferrareitaan kyydittäneen kärkikaksikon Peter Collinsin ja Mike Hawthornin. Toiseksi viimeisellä kierroksella Fangio ohitti molemmat ja kaasutteli voittoon. Legendat Tazio Nuvolarin vuoden 1935 voitosta ja Jackie Stewartin sumuisessa säässä ajamasta vuoden 1968 ykköstilasta kuuluvat olennaisista radan historiaan.

Niki Laudan miltei kohtalokas onnettomuus oli ratkaisevassa asemassa Nürburgringin poistamisessa F1-kalenterista kauden 1976 jälkeen, mutta radan turvallisuutta kohtaan oli esitetty kritiikkiä jo ennen onnettomuutta. Lauda itse esitti jo ennen vuoden 1976 kilpailua, että kuljettajien olisi pitänyt boikotoida rataa, koska sen turvallisuus ei ollut riittävän korkealla tasolla. Vanhalla Nürburgringin radalla menehtyi viisi kuljettajaa: 1969 Saksan Gerhard Mitter, 1966 Ison-Britannian John Taylor, 1964 Hollannin Carel Godin de Beaufort, 1958 Ison-Britannian Peter Collins ja 1954 Argentiinan Onofre Marimon.

Nordschleife on yhä pystyssä ja sinne pääsee tänä päivänä ajamaan vaikka omalla henkilöautolla pientä maksua vastaan. Nykyinen rata ei pääse koskaan eroon vanhan Ringin myyttisen maineen luomasta varjosta.

Uudella Nürburgringin radalla ajettiin ensimmäinen GP vuonna 1984. Euroopan GP on ajettu radalla vuosina 1995, 1996 ja 1999-2007. Vuosina 1997-98 kilpailu kantoi Luxemburgin GP:n nimeä. Nykyään Nürburgring isännöi Saksan GP:tä vuorovuosin Hockenheimin radan kanssa.

Uusi Nürburgring on leveine turva-alueineen moderni kilparata, jossa tapahtumarikkaita paikkoja ovat lähtökolareita tuottava ensimmäinen mutka sekä Vendol-shikaani, jota tosin hidastettiin vuonna 1995. Rataan tehtiin viimeisimmät isommat muutokset kauden 2002 alla, jolloin ensimmäistä mutkaa muokattiin.

Rata sijaitsee Nürburgin kylässä Saksassa aivan Belgian radan tuntumassa. Radan taustalla näkyy kukkulalla sijaitseva 1300-luvulta peräisin oleva linna. Rata sijaitsee Eifel-vuoristossa, ja epävakaisen sään takia Nürburgringillä on usein ajettu sateessa.

Nürburgringillä renkaiden kulumisvauhti ei ole erityisen nopea. Etu- ja takarenkaat kuluvat aikalailla samassa tahdissa, mikä on melko harvinaista nykyradoille.

Mika Häkkinen ajoi puolestaan monien mielestä uransa parhaan kilpailun uudella Nürburgringin radalla 1998, kun hän kauden toiseksi viimeisessä kisassa kiri virheettömällä ajollaan Michael Schumacherin etumatkan kiinni, ohitti saksalaisen varikkokäyntien yhteydessä ja karkasi voittoon ottaen samalla ratkaisevan otteen kauden maailmanmestaruudesta.
 
Viimeksi muokattu:

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Lotus nyt jo 2 sekuntia keskikastista? Mahtavaa :alppu:
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Hamiltonin vauhti tuli ainakin minulle yllätyksenä, pääsi hyviin törmäilyasemiin :) Kisaa odotellessa ja kuten Kimi aina tapasi sanoa, tästä on hyvä jatkaa.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Harmi kun joutuu nyt tuota muikistelijaa katselemaan lehdistötilaisuudessa, noh eiköhän Vettel huomenna sitten ota omansa kärjestä ja voita.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Täällä joku joskus valitteli, muistaakseni Ferrari-fani, että MTV3:n selostajat ovat Vettelin/Red Bullin puolella. Itse väitin tuolloin juuri päinvastaista. Oliko jengi nyt hereillä aika-ajolähetyksen aikana? Huomasitteko kuinka varsinkin Saari hehkutti aina kun joku muu kuin Red Bull kuljettaja oli nopea? Ja jos Red Bull kuljettaja oli nopea, oli ääni vaimea ja lattea, ei yhtään innostunut. Annas olla kun Alonso tai Hamilton oli vauhdissa niin johan oltiin into pinkeenä.

McLaren tuli kyllä nyt vähän puskista, tai ainakin Hamilton. Button oli kyllä vaisu. Ehkä Hamille löytyi jotain uutta säätöpuolella viime hetkellä? Ei se meno niin kummoista ennen aika-ajoja ollut.

Rosberg kiskaisi todella hyvän kierroksen :thumbup: kun ottaa huomioon että ei ollut enää uusia pehmeitä renkaita käytettävissä Q3:ssa, tai niin ainakin luulen koska Mersu ajoi pehmeillä jo Q1:ssä ja sitten kaksi kertaa Q2:ssa.

Ferrarin auto vaikuttaa kyllä parhaalta. Meidän selostajatkin puhuivat siitä kuinka voivat käyttää kanttareita selvästi enemmän kuin muut. Myös oli selvästi nähtävissä että auto on parhaassa balanssissa ja kuljettajien ei tarvinnut tehdä niin paljoa korjauksia kuin Red Bull- ja McLaren-kuljettajien. Tämä tietysti oli sinällään tiedossa koska auto on olltu hyvä Monaco-tyyppisillä radoilla, eli mekaaninen pito on hyvä. Mutta nyt se on hyvä myös nopeissa mutkissa ja vaikuttaisi kokonaisuutena parhaalta autolta. Näin oli toki Silverstonessa jo, mutta tämä viikonloppu vahvistaa havaintoja.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Aiemmin haiskahti hieman, nyt jo tuoksuu paremmalle! :thumbup:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mää tykkään nyt.

Huomisesta kisasta (ja startista) voi taas odottaa jännää kuhan ei turva-auton takaa aloteta.. Hamilton luonnollisesti tekee kaikkensa kakkosruudusta, mutta jos ei likaselta pääse haastamaan Webboa niin puolustaa ainakin Vetteliä vastaan.

Ja tuo ensimmäinen mutka on sen verran tilava ja jännästi taittuva, että Alonsohan se pian kuittaa koko sakin ku Webbo, Hamilton ja Vettel ajeloo pitkäksi taistellessaan toisiaan vastaan.. No, siitä on sitte jännä kisa tulossa.

Ja ensimmäisestä mutkasta odotan paljon, koska Webber on paska starttaaja (paalulla), Hamilton likaiselta (kakkonen) ja Vettel hyvä (kolmonen). Eli 3 miestä rintarinnan ekaan mutkaan.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Hienoa, että saatiin Hamilton tuonne Red Bullien väliin sekoittamaan pakkaa. Nyt ei Vettelinkään voitto ole selvää, kun joutuu tosissaan taistelemaan Lewisiä ja Markia vastaan. Ellei sitten saa erittäin hyvää starttia, mitä kyllä epäilen.

Toistaiseksi McLaren (Lewis) on pystynyt laittamaan hyvin kampoihin Ferrarille. Niin kuin aikaisemmin mutuilinkin. :rolleyes:
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Toivottavasti Vetteli ei pääse lähössä heti kärkeen, vaan jäisi vaikka Alonsonkin taakse. Nähtäis että miten pärjää kun ei voi ajaa yksin kärkipaikalla...

Schumilla ei näytä a-a-vauhtia löytyvän... Starteissa kuitenkin onnistunut hyvin, joten ehkä pääsee Niconkin kantaan heti, ja kisan edetessä ohi myös.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja Kanadassa Schumi oli jopa voittotaistelussa mukana. Kilpailusta huomenna tulee kyllä jännittävä ilman turva-autoa tai sen perästä lähtöä pikemmin. Webberillä on starteissa ollut häiriöitä ja se lisää oman mausteen soppaan.

Sen lisäksi ajetaan kuitenkin Webberin omalla lempiradalla ja tämä kilpailu on kyllä Webberin viimeinen edes teoreettinen paikka aloittaa se kuuluisa mestaruusjahti tällä kaudella.

Muussa tapauksessa Webber saattaa saada aika-ajospesialistin maineen, mutta kilpailuissa vaisuus pilaa kaiken. Sadekelillä kuka tahansa voi olla melkein voittaja. Sateella veikkaisin voittajaksi vaikka Jensonia jolla aika-ajo meni tällä kertaa metsään.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Sadekelillä kuka tahansa voi olla melkein voittaja. Sateella veikkaisin voittajaksi vaikka Jensonia jolla aika-ajo meni tällä kertaa metsään.
Komppaan. Jenson on sateella todella kovaa valuuttaa fiksun ajotyylinsä ansiosta. Toivottavasti kisassa sataa, niin saadaan kisasta kunnolla jännittävä.
 
Ylös